AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Trenger hjelp til å forstå litt ting rundt ungdomsrett, vgs og studielån. Er 23 år gammel og har ikke gått VGS enda pga sykdom, men føler meg klar for det nå. Tenkte å ta 23/5-pakken på Sonans. Tingen er at det jo koster litt penger og jeg trenger dermed støtte fra Lånekassen. Men når jeg legger inn opplysningene mine i kalkulatoren der, så kommer det kun opp at jeg har rett på et utstyrstipend. Da har jeg krysset av for at jeg har ungdomsrett, noe jeg jo har. Hvis jeg fjerner at jeg har ungdomsrett, så har jeg plutselig rett på et ordentlig studielån + skolepenger. Jeg vet at jeg jo kan søke meg inn på en ordinær VGS, siden jeg har ungdomsrett. Men jeg skal være helt ærlig her: For min egen motivasjon, prestasjon og ikke minst helse så vil jeg heller betale for å være i en klasse med motiverte, lærevillige, litt mer voksne folk. Mange 16-åringer er flotte de, men de har ikke en tendens til å skape det beste læringsmiljøet. Hvis jeg venter et år så faller retten min bort, og plutselig får jeg lån til å gå på Sonans. Hvis jeg søker meg inn nå, derimot, så får jeg kun et utstyrsstipend. Er det virkelig sånn det fungerer eller er det noe jeg ikke forstår her? Kan jeg velge å ikke benytte meg av ungdomsretten min, rett og slett "kaste den i søpla"? Sånn at jeg kan få lån... Håper virkelig noen skjønner seg bedre på dette enn det jeg gjør. Anonymkode: 22a6d...dc9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Har du sjekket om du har mulighet for å gå voksenopplæring? Anonymkode: e0780...d55
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du sjekket om du har mulighet for å gå voksenopplæring? Anonymkode: e0780...d55 Det virker som man må være 25 år for å gå voksenopplæring. Man kan visst søke uansett alder, men havner bakerst i køa hvis man er under 25 😕 Anonymkode: 22a6d...dc9 2
Knoot Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 (endret) Kjipt at du må vente ett år for å kvalifisere deg til lån og stipend, men kan du bruke dette året til å tjene deg litt penger, og eventuelt ta noe kveldsstudier (forberedende til VGS), skaffe deg bøkene du trenger og begynne å sette deg inn i fag som krever litt ekstra (matematikk, naturfag etc.). Endret 11. januar 2022 av Knoot
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trenger hjelp til å forstå litt ting rundt ungdomsrett, vgs og studielån. Er 23 år gammel og har ikke gått VGS enda pga sykdom, men føler meg klar for det nå. Tenkte å ta 23/5-pakken på Sonans. Tingen er at det jo koster litt penger og jeg trenger dermed støtte fra Lånekassen. Men når jeg legger inn opplysningene mine i kalkulatoren der, så kommer det kun opp at jeg har rett på et utstyrstipend. Da har jeg krysset av for at jeg har ungdomsrett, noe jeg jo har. Hvis jeg fjerner at jeg har ungdomsrett, så har jeg plutselig rett på et ordentlig studielån + skolepenger. Jeg vet at jeg jo kan søke meg inn på en ordinær VGS, siden jeg har ungdomsrett. Men jeg skal være helt ærlig her: For min egen motivasjon, prestasjon og ikke minst helse så vil jeg heller betale for å være i en klasse med motiverte, lærevillige, litt mer voksne folk. Mange 16-åringer er flotte de, men de har ikke en tendens til å skape det beste læringsmiljøet. Hvis jeg venter et år så faller retten min bort, og plutselig får jeg lån til å gå på Sonans. Hvis jeg søker meg inn nå, derimot, så får jeg kun et utstyrsstipend. Er det virkelig sånn det fungerer eller er det noe jeg ikke forstår her? Kan jeg velge å ikke benytte meg av ungdomsretten min, rett og slett "kaste den i søpla"? Sånn at jeg kan få lån... Håper virkelig noen skjønner seg bedre på dette enn det jeg gjør. Anonymkode: 22a6d...dc9 Kontakt lånekassen og spør dem, så får du svar som du kan stole på. Anonymkode: 58506...4d2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Jeg hadde dette problemet da jeg var 21. Kunne ikke bo hos foreldre, men de bodde for nære skolen, så jeg fikk ingen støtte til å gå på videregående. Sikkert lurt for deg å kontakte Lånekassen og sjekke da. Kan være du får til noe. Anonymkode: 0df4d...b29
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trenger hjelp til å forstå litt ting rundt ungdomsrett, vgs og studielån. Er 23 år gammel og har ikke gått VGS enda pga sykdom, men føler meg klar for det nå. Tenkte å ta 23/5-pakken på Sonans. Tingen er at det jo koster litt penger og jeg trenger dermed støtte fra Lånekassen. Men når jeg legger inn opplysningene mine i kalkulatoren der, så kommer det kun opp at jeg har rett på et utstyrstipend. Da har jeg krysset av for at jeg har ungdomsrett, noe jeg jo har. Hvis jeg fjerner at jeg har ungdomsrett, så har jeg plutselig rett på et ordentlig studielån + skolepenger. Jeg vet at jeg jo kan søke meg inn på en ordinær VGS, siden jeg har ungdomsrett. Men jeg skal være helt ærlig her: For min egen motivasjon, prestasjon og ikke minst helse så vil jeg heller betale for å være i en klasse med motiverte, lærevillige, litt mer voksne folk. Mange 16-åringer er flotte de, men de har ikke en tendens til å skape det beste læringsmiljøet. Hvis jeg venter et år så faller retten min bort, og plutselig får jeg lån til å gå på Sonans. Hvis jeg søker meg inn nå, derimot, så får jeg kun et utstyrsstipend. Er det virkelig sånn det fungerer eller er det noe jeg ikke forstår her? Kan jeg velge å ikke benytte meg av ungdomsretten min, rett og slett "kaste den i søpla"? Sånn at jeg kan få lån... Håper virkelig noen skjønner seg bedre på dette enn det jeg gjør. Anonymkode: 22a6d...dc9 Det er slik fordi det er foreldrenes ansvar å forsørge ungdommer i videregående opplæring som har ungdomsrett. Da får du ikke lån/stipend fra Lånekassen i tillegg. Anonymkode: 4ade6...ff0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå