Gå til innhold

Livredd!! Jeg har fått korona, er veldig dårlig og er gravid i 6 uke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vaksinert, men har blitt veldig syk. Såpass syk at jeg nesten føler at jeg dør. Jeg har høy feber, veldig nedsatt allmenntilstand, vondt i halsen, litt kortpustet, hoste, og vondt i alle!! ledd i kroppen. Jeg bare ligger i sengen.

Jeg Googler meg ihjel, men finner lite konkret om det og legen prøver bare å roe meg. Det jeg lurer på nå er, er det stor sjanse for at barnet dør/blir skadet og jeg får en spontanabort av å være så syk som nå?

Noen som vet eller har erfaring? 

Anonymkode: 86cc0...c3c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg fikk svineinfluensaen da jeg var ca like langt på vei med mitt første barn. Har aldri følt meg så dårlig, og hadde 40 i feber. Men ungen var og er helt fin, så det kan iallfall gå helt bra. God bedring.

Anonymkode: 36f4b...b87

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er vaksinert, men har blitt veldig syk. Såpass syk at jeg nesten føler at jeg dør. Jeg har høy feber, veldig nedsatt allmenntilstand, vondt i halsen, litt kortpustet, hoste, og vondt i alle!! ledd i kroppen. Jeg bare ligger i sengen.

Jeg Googler meg ihjel, men finner lite konkret om det og legen prøver bare å roe meg. Det jeg lurer på nå er, er det stor sjanse for at barnet dør/blir skadet og jeg får en spontanabort av å være så syk som nå?

Du må huske på at en "vanlig" influensa og gjør at pasienten føler seg ekstremt dårlig, og de som har hatt skikkelig influensa sier at de aldri før eller siden har følt seg så dårlig. Du er jo syk, og kroppen din jobber på høygir for å bekjempe sykdommen.

• Liker 7
Skrevet

Dette er jeg livredd for å oppleve, føler så med deg! God bedring! ❤

Det at du er vaksinert tror jeg vil beskytte deg mot alvorlig sykdom. Men, hold kontakten med legen og ta en tidlig ultralyd når du er frisk igjen. Sånn at du får se at alt er bra med lille spiren. 

Anonymkode: e037f...219

• Liker 4
Skrevet

Hør på legen din❤

Anonymkode: 4f9b2...999

• Liker 3
Skrevet

Snakk med legen om å ta febernedsettende, sannsynligvis bør du ta paracet for å få ned feber og det vil hjelpe. God bedring ❤️ 

Anonymkode: 8663a...e51

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble covidsyk da jeg var ca like langt som deg. Jeg ble også skikkelig dårlig, og det varte for meg ganske lenge. Er egentlig fortsatt ikke helt bra. Legen min sa det ikke var farlig for forsteret så lenge det ikke ble skikkelig alvorlig for mor(typ sykehus-innleggelse) 

Jeg lå rett ut lenge. Men hadde ikke feber da, så ha god dialog med legen din underveis, i forhold til om du bør ta Paracet. 

God bedring ❤

Anonymkode: 2d0b2...d1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk korona mars 2021. Da hadde vi ikke fått tilgang på vaksiner enda, så jeg var uvaksinert. Var i uke 7 da jeg fikk positivt svar på PCR testen. Ble livredd. Fastlegen tok kontakt med infeksjonsmedisinsk avdeling på A-hus og snakket med en overlege som sa dette ikke var farlig for barnet. Jeg ble skikkelig dårlig. Dundrende hodepine, mistet smak og lukt, trykk i bihuler (strømfølelse i ansiktet) og ufattelig slapp. Sengeliggende i 6 uker og sykmeldt i 2,5 mnd. 

Har født en frisk og fin gutt som nå er 3 mnd💙 Dette kommer til å gå helt fint. 
Ta vare på deg selv og babyen din. 

Lykke til❤️

• Liker 8
Skrevet
SOFIEoktober skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk korona mars 2021. Da hadde vi ikke fått tilgang på vaksiner enda, så jeg var uvaksinert. Var i uke 7 da jeg fikk positivt svar på PCR testen. Ble livredd. Fastlegen tok kontakt med infeksjonsmedisinsk avdeling på A-hus og snakket med en overlege som sa dette ikke var farlig for barnet. Jeg ble skikkelig dårlig. Dundrende hodepine, mistet smak og lukt, trykk i bihuler (strømfølelse i ansiktet) og ufattelig slapp. Sengeliggende i 6 uker og sykmeldt i 2,5 mnd. 

Har født en frisk og fin gutt som nå er 3 mnd💙 Dette kommer til å gå helt fint. 
Ta vare på deg selv og babyen din. 

Lykke til❤️

Jeg skrev over. Har vært sykemeldt en mnd nå siden jeg fikk korona og blir nok lenger. Kan jeg spørre hvordan du følte deg etter de 6 ukene? 

Skrevet

Snakk med legen om å ta febernedsettende, sannsynligvis bør du ta paracet for å få ned feber og det vil hjelpe. God bedring ❤️ 

Anonymkode: 8663a...e51

Men ikke nødvendigvis smart å ta febernedsettende før feberen evt blir farlig høy.

Feber er ett av kroppens våpen for å drepe bakterier og virus.

Anonymkode: 33a42...341

Skrevet

Huff. Prøv å høre på legen din, og pust med magen ❤️ Kanskje ikke Google så mye og. Er så mye rart man finner der🙈Du blir kanskje mer redd av å lese der og❤️  God bedring til deg, det skal ordne seg 😊 

Anonymkode: 9e89d...266

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev over. Har vært sykemeldt en mnd nå siden jeg fikk korona og blir nok lenger. Kan jeg spørre hvordan du følte deg etter de 6 ukene? 

Det satt i en stund, men viktig å huske at man ikke kan hvile seg frisk av dette. Viktig å være i aktivitet og få så normale dager som mulig. 

• Liker 1
Skrevet

Såpass syk at jeg nesten føler at jeg dør.

Det er bare immunforsvar som reagerte voldsomt - kanskje et godt tegn? 

Du kan ikke være veldig gammel ennå om du er gravid, så du klarer deg fint. 

Legen forsøkte å roe deg ned, fordi panikk hjelper ikke - du må spare krefter. 

Lykke til, vi støtter deg! :3 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ikke nødvendigvis smart å ta febernedsettende før feberen evt blir farlig høy.

Feber er ett av kroppens våpen for å drepe bakterier og virus.

Anonymkode: 33a42...341

Ja, men høy feber over lang tid i første trimester er heller ikke gunstig for fosterutviklingen, og kan i verste fall føre til spontanabort. Grunnen til at de ikke anbefaler mange vaksiner til gravide i første trimester er nettopp for å unngå bivirkninger som feber. 

Anonymkode: 6ed0f...d8b

• Liker 3
Skrevet

Ja! Ungen kan ta skade av det, og hvis du er såpass dårlig! Så ta kontakt med legevakten. Dritt i legen din...

Anonymkode: f8f46...63e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja! Ungen kan ta skade av det, og hvis du er såpass dårlig! Så ta kontakt med legevakten. Dritt i legen din...

Anonymkode: f8f46...63e

Kilde?

Anonymkode: 4f9b2...999

• Liker 2
Skrevet

Husk å ikke ta Ibux når du er gravid. Legen har sikkert fortalt deg det. Er man gravid så slår ofte immunsystemet ekstra hardt til og får mer sykdomsfølelse. Siden du har kontakt med legen så passer han vel på at pusten går greit. God bedring

Anonymkode: e1e95...11b

• Liker 2
Skrevet

Bare å ta Paracet såklart (med mindre legen av ulike grunner har bedt deg la vær)

Anonymkode: e1e95...11b

• Liker 2
Skrevet

Prøv å tenk at du på ein måte er smitta, sånn er det faktisk og det er lite du kan gjere med det. Du kan ta det med ro, drikke vatn, høyre på legen din og prøva ikkje stressa.

Eg er ikkje noko ekspert, men det ser positivt ut i uke 6

"C. Risiko for fosteret ved koronasmittet gravid kvinne3

Så langt er det ikke holdepunkter for at det nye koronaviruset smitter via morkaken. Det vil si at det ikke er holdepunkter for smitte til fosteret selv om den gravide er smittet. Det er muligens en lett økt risiko for prematur fødsel (for tidlig fødsel før uke 37). Kortison gitt i to doser til mor for å fremme fosterets lungemodning ved truende fødsel før uke 34 gis etter vanlige retningslinjer hos gravide med koronavirus-smitte uten alvorlig sykdom. Ved alvorlig koronavirus-syk gravid må nytten for fosteret vurderes mot risiko for mor. Kunnskap og erfaring på alle disse punktene er fortsatt mangelfull, men oppdateres fortløpende."

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/svangerskap-covid19/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...