Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp hatt en spontanabort av foster som var 11 uker kommet. På sykehuset fikk jeg så godt som ingen informasjon om hvordan en spontant abort forløp og måtte Google rundt mens jeg ventet på at noe skulle skje. Jeg spurte legen om det kom til å gjøre veldig vondt. Nei sa han…. 
Jeg er helt rystet over manglende informasjon fra sykehuset om hva en kunne forvente og ikke minst manglende tilbud om smertestillende. 

det var veldig vondt!! Jeg har hatt rier en hel natt. Til slutt var det ett minutt mellom hver rie og de varte i ett minutt hver. De var veldig vonde. Ingen hadde forberedt meg på rier. Og så gikk vannet! Knepp sa det og det fosset ut. Har aldri opplevd det før da min forrige fødsel var keisersnitt. Følte jeg måtte igjennom en egen liten mini fødsel helt alene og uten å Ane hva som skulle skje i neste steg.

Er det vanlig med så dårlig informasjon på sykehuset? Og er det vanlig å ikke få tilbud om noe ekstra smertestillende? Eller hadde jeg en uvanlig smertefull abort?  eller er alle andre damer som gjennomgår dette bare beintøffe? 

var ikke snakk om noe sykemelding heller. Selv om jeg det siste døgnet har blødd igjennom et bind hvert kvarter.. (fikk sykemelding et par dager av fastlege da)

Overbevist om at hvis dette var en «mannesykdom» så hadde de blitt lagt inn på sykehus og ikke overlatt til seg selv…

Anonymkode: 933c6...75a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss.. Har du abortert av deg selv eller fått piller? Da jeg fikk piller fikk jeg også med masse smertestillende, et skriv om hva som kom til å skje og tlf nr til kvinneklinikken hvis jeg ble redd eller bekymret. Dette er en del år siden, men tror ikke de gjør det noe dårligere nå.

Dette høres ikke bra ut fra sykehuset sin side :(

• Liker 1
Skrevet
Kakaoen skrev (12 minutter siden):

Jøss.. Har du abortert av deg selv eller fått piller? Da jeg fikk piller fikk jeg også med masse smertestillende, et skriv om hva som kom til å skje og tlf nr til kvinneklinikken hvis jeg ble redd eller bekymret. Dette er en del år siden, men tror ikke de gjør det noe dårligere nå.

Dette høres ikke bra ut fra sykehuset sin side :(

Av meg selv. Konstatert Ma men hadde begynt å blø så fikk beskjed om at kroppen ordnet opp selv..

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Av meg selv. Konstatert Ma men hadde begynt å blø så fikk beskjed om at kroppen ordnet opp selv..

Hvorfor tok du ikke kontakt med legevakten i løpet av natten om du var så dårlig?

Dessuten er hele innlegget ditt mangelfull, så ikke lett å skjønne hva som egentlig skjedde.

Anonymkode: 04dad...5dd

Skrevet

Stakkars deg, høres ikke bra ut. Ta dette videre når du orker. God klem 😥

Skrevet

Så grusomt❤ Det er hårreisende..!

Anonymkode: 849cb...f88

Skrevet

Uff, ikke greit 🤗 Jeg var i gjennom en MA som ble igangsatt og fikk beskjed om å komme tilbake på sykehuset etter to dager. Men allerede da jeg kom hjem blødde det masse og endte med å bli innlagt og fikk blodoverføring og masse styr. Og ja, hadde det vært menn som måtte abortere så tenker jeg mye hadde vært annerledes…

Anonymkode: 7f52e...9d4

Skrevet

Hei, ahus har god informasjon om dette: https://www.ahus.no/behandlinger/abort-spontanabort-og-missed-abortion

Jeg har hatt to missed abortions i uke 9 og 11, og har fått to friske barn. Vil si at riene var like vonde ved abortene, og de varte like lenge som under fødslene. Livmorhalsen bruker nok litt tid på å åpne seg. Fikk ikke smertestillende ved verken abortene eller fødslene. 

Anonymkode: 935bb...992

Skrevet

Eg mista i veke 14 og synest det var veldig vondt. Rart at du ikkje fekk meir informasjon, halledussen... Det var som ein mini fødsel med sterke rier men hoppa over pressfasen.

Eg vart ikkje eigentlig behandla noko betre for å vere heilt ærlig. Men her stoppa det opp på legevakta, har ikkje sånn veldig lyst å gå i detaljer (traumatisk). Kort fortalt så kom eg til kompetansen litt seint, men når eg endelig faktisk var på sjukehuset så følte eg meg godt tatt vare på av kompetente folk. Fekk masse omsorg, informasjon og smertestillande. Broskjyrer og eit telefonnummer til Amatea. Eg fekk til og med mitt eiget rom og overnatta på sjukehuset.

Skrevet

Det er trist og håpløst at man ikke får mer oppfølging! Venninna mi aborterte ganske sent (MA) og opplevde det litt som deg, og endte med å blø så mye hjemme at mannen måtte kjøre henne på legevakten og de la henne inn på sykehus og måtte gi blodoverføring og greier, hun lå der i flere dager. Hadde sannsynligvis vært mye mindre dramatisk om hun hadde fått bedre oppfølging fra begynnelsen av!

Stor klem til deg TS ❤️ 

Anonymkode: 42b2c...ba2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er trist og håpløst at man ikke får mer oppfølging! Venninna mi aborterte ganske sent (MA) og opplevde det litt som deg, og endte med å blø så mye hjemme at mannen måtte kjøre henne på legevakten og de la henne inn på sykehus og måtte gi blodoverføring og greier, hun lå der i flere dager. Hadde sannsynligvis vært mye mindre dramatisk om hun hadde fått bedre oppfølging fra begynnelsen av!

Stor klem til deg TS ❤️ 

Anonymkode: 42b2c...ba2

Takk for svar :) mulig jeg skulle reist på legevakten. Men det var midt på natten. Mannen og det andre barnet vårt sov og det var blod over alt.. og syns det er vanskelig å vite når noe er alvorlig nok til å plage legevakten. Fikk liksom inntrykk av at dette ikke skulle være hverken vondt eller skummelt..

Skrevet
mammahjarte skrev (9 timer siden):

Eg mista i veke 14 og synest det var veldig vondt. Rart at du ikkje fekk meir informasjon, halledussen... Det var som ein mini fødsel med sterke rier men hoppa over pressfasen.

Eg vart ikkje eigentlig behandla noko betre for å vere heilt ærlig. Men her stoppa det opp på legevakta, har ikkje sånn veldig lyst å gå i detaljer (traumatisk). Kort fortalt så kom eg til kompetansen litt seint, men når eg endelig faktisk var på sjukehuset så følte eg meg godt tatt vare på av kompetente folk. Fekk masse omsorg, informasjon og smertestillande. Broskjyrer og eit telefonnummer til Amatea. Eg fekk til og med mitt eiget rom og overnatta på sjukehuset.

Takk for svar. Ja. Jeg og var kommet til uke 14. men fosteret døde i uke 11. dette høres veldig likt ut. 

det var en veldig hyggelig lege som sjekket meg på sykehuset. Men syns han tok veldig lett på det. Og skulle informert meg om at det kan bli som en liten fødsel. Så hadde jeg vært litt forberedt. Og ikke minst hva som er en normal blødning og når en tar kontakt med sykehuset. 

Skrevet

Det er nok veldig individuelt hvordan man opplever en spontanabort. Jeg hadde også en spontanabort til samme tid og hadde aldri smerter. Derimot blødde jeg veldig mye så jeg ringte sykehuset og var bekymret og fikk komme inn for en sjekk. Da tok de også UL for å se om alt var kommet ut og jeg fikk med meg en del av disse digre bindene man bruker når man nettopp har født (jeg blødde jo gjennom nattbind på 10 min). Du burde nok selv tatt kontakt med legevakt eller sykehus siden du var bekymret og også bedt om andre smertestillende hvis ikke vanlig Ibux eller Paracet fungerte. Det er nå en gang slik at selv ikke helsepersonell tenker på alt, særlig om en pasient ikke passer inn i det vanlige mønsteret. De er hverken synske eller tankelesere. Håper uansett du har det bedre nå. :klem:

Skrevet
Arkana skrev (9 minutter siden):

Det er nok veldig individuelt hvordan man opplever en spontanabort. Jeg hadde også en spontanabort til samme tid og hadde aldri smerter. Derimot blødde jeg veldig mye så jeg ringte sykehuset og var bekymret og fikk komme inn for en sjekk. Da tok de også UL for å se om alt var kommet ut og jeg fikk med meg en del av disse digre bindene man bruker når man nettopp har født (jeg blødde jo gjennom nattbind på 10 min). Du burde nok selv tatt kontakt med legevakt eller sykehus siden du var bekymret og også bedt om andre smertestillende hvis ikke vanlig Ibux eller Paracet fungerte. Det er nå en gang slik at selv ikke helsepersonell tenker på alt, særlig om en pasient ikke passer inn i det vanlige mønsteret. De er hverken synske eller tankelesere. Håper uansett du har det bedre nå. :klem:

Klart de ikke er tankeleser og jeg burde nok tatt kontakt med legevakten. Men det var midt på natten og terskelen min for å plage helsetjenesten midt på natten er tydeligvis høy. Er jo veldig vanskelig å vurdere om det en opplever er normalt eller ikke også. 

men siden jeg spurte legen direkte om det kom til å gjøre vondt og han bare svarte nei.. det hadde kostet han en halv kalori og sagt nei for de fleste går dette veldig bra men NOEN opplever rier osv osv. og hvis det blir veldig vondt så er det bare å ringe oss på dette nr til alle døgnets tider.. eller noe sånt…

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Klart de ikke er tankeleser og jeg burde nok tatt kontakt med legevakten. Men det var midt på natten og terskelen min for å plage helsetjenesten midt på natten er tydeligvis høy. Er jo veldig vanskelig å vurdere om det en opplever er normalt eller ikke også. 

men siden jeg spurte legen direkte om det kom til å gjøre vondt og han bare svarte nei.. det hadde kostet han en halv kalori og sagt nei for de fleste går dette veldig bra men NOEN opplever rier osv osv. og hvis det blir veldig vondt så er det bare å ringe oss på dette nr til alle døgnets tider.. eller noe sånt…

Helt enig, det var dårlig at du ikke fikk mer informasjon. Skal du tilbake for å sjekke at alt har kommet ut? Du kan jo eventuelt si fra da, slik at de kan si fra til legen. 

Jeg fikk masse informasjon og smertestillende da jeg måtte ta abortpiller etter en MA i uke ni, de kunne i det minste gitt deg tilsvarende informasjon. 

Anonymkode: 5b276...d3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Helt enig, det var dårlig at du ikke fikk mer informasjon. Skal du tilbake for å sjekke at alt har kommet ut? Du kan jo eventuelt si fra da, slik at de kan si fra til legen. 

Jeg fikk masse informasjon og smertestillende da jeg måtte ta abortpiller etter en MA i uke ni, de kunne i det minste gitt deg tilsvarende informasjon. 

Anonymkode: 5b276...d3f

Ja. Var tilbake i dag. Jeg har nok falt mellom to stoler. For de stod klare til å legge meg inn og gi meg piller.fordi de antok at kroppen ikke hadde ordnet opp.  Så jeg måtte fortelle at det nok alt var over. Da bekreftet de at jeg skulle ha ringt opp og at de ville sendt en ambulanse… jaja.. nå fikk jeg masse info og et skriv hvor det stod hvordan man forholdt seg til spontanabort i etterkant osv…kunne da gitt meg det i første omgang ettersom blødningen alt hadde startet første gang jeg var inne…

Skrevet

Tror desverre dette er ganske vanlig på en spontanabort. Jeg måtte også håndtere alt hjemme og tok noen egenmeldingsdager fra jobb siden det var vondt i flere dager etterpå. Jeg tror at alt med fødsel hadde vært bedre tilrettelagt om det var menn som fødte….

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...