Gå til innhold

burde Psykisk utviklinghemmede få særbehandling i fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser denne danske dokumentaren og i danmark er det ikke lov å putte noen mennesker ( auansett grad) i fengsel. Så i steden for å sone i vanlig fengsel soner de på et eget sted. Ser ut som det ikke er noe begrensning på TV, internett, etc. Det se også ut som de kan spille spill og gå til butikken med følge blandt annet. De har også sine egne leiligheter som er langt større enn en ordinær celle. Jeg er helt for at menneske som er tydelig psykisk utviklinghemmet ikke skal sone i vanlige fengsler. Men en del av disse som er insatt virker ikke så syke. Diagnoesen lett psykisk utviklinghemming er jo noe som gis om din IQ er under 70. Dette kan også forekomme ved sterke lærevansker. Jeg har 3 bekjente lett psykisk utviklinghemmede som alle klarer seg bra i hverdagen. Men sliter med å lære nye ting. De har alle lappen på bil, fester i helgene, og to  har foreldreansvar for barn i barnehagealder. 

De jeg kjenner virker tilnærmet normale , men som sagt, sliter med sin allmenkunnskap. Ellers har ingen av de økonomisk verge heller. 

Burde dette tilbudet komme til Norge også? flere i dokumentaren er synlig utviklingshemmet og da mener jeg de er på rett plass.

https://www.dr.dk/drtv/episode/de-saerligt-farlige_-indespaerret_292518 

Anonymkode: e41bf...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo sånn i Norge og da 😂

Anonymkode: 349f1...bad

• Liker 2
Skrevet

Dersom de er såpass oppegående at de bare fremstår som litt enkle så ser jeg ikke poenget med særbehandlingen.

Men hvis de har Downs så tror jeg det er best å ikke straffe de normalt.

Anonymkode: 8f618...f39

• Liker 3
Skrevet

Psykisk utviklingshemmede kan bli dømt til tvungen omsorg, en særreaksjon. Det er en avdeling på Brøseth som følger opp noen av disse. Hva slags fasiliteter de har der vet jeg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dersom de er såpass oppegående at de bare fremstår som litt enkle så ser jeg ikke poenget med særbehandlingen.

Men hvis de har Downs så tror jeg det er best å ikke straffe de normalt.

Anonymkode: 8f618...f39

Enig

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke de med moderat til alvorlig utviklingshemming skal være i fengsel, men de med så lett utviklingshemming at de uansett fungerer helt normalt, har fått seg barn, har venner og tatt utdanning så fungerer de mer enn godt nok til å sone i fengselm

Anonymkode: 6de81...82a

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser denne danske dokumentaren og i danmark er det ikke lov å putte noen mennesker ( auansett grad) i fengsel. Så i steden for å sone i vanlig fengsel soner de på et eget sted. Ser ut som det ikke er noe begrensning på TV, internett, etc. Det se også ut som de kan spille spill og gå til butikken med følge blandt annet. De har også sine egne leiligheter som er langt større enn en ordinær celle. Jeg er helt for at menneske som er tydelig psykisk utviklinghemmet ikke skal sone i vanlige fengsler. Men en del av disse som er insatt virker ikke så syke. Diagnoesen lett psykisk utviklinghemming er jo noe som gis om din IQ er under 70. Dette kan også forekomme ved sterke lærevansker. Jeg har 3 bekjente lett psykisk utviklinghemmede som alle klarer seg bra i hverdagen. Men sliter med å lære nye ting. De har alle lappen på bil, fester i helgene, og to  har foreldreansvar for barn i barnehagealder. 

De jeg kjenner virker tilnærmet normale , men som sagt, sliter med sin allmenkunnskap. Ellers har ingen av de økonomisk verge heller. 

Burde dette tilbudet komme til Norge også? flere i dokumentaren er synlig utviklingshemmet og da mener jeg de er på rett plass.

Det er en frykt for at andre skal ha det for godt man vil til livs skjønner jeg 🤮.. 

Selv om det ikke syntes så godt for det blotte øyet om en person  har lett psykisk utviklingshemming betyr ikke at vedkommende ikke strever langt mer enn normalt. Det er ok å ta fra psykisk utviklingshemmede barna sine utelukkende pga diagnose, de har ikke rett på førerkort og en del andre ting, men straffes hqrdere for å se for bra ut det er ok..  

Skrevet
theTitanic skrev (3 minutter siden):

Det er en frykt for at andre skal ha det for godt man vil til livs skjønner jeg 🤮.. 

Selv om det ikke syntes så godt for det blotte øyet om en person  har lett psykisk utviklingshemming betyr ikke at vedkommende ikke strever langt mer enn normalt. Det er ok å ta fra psykisk utviklingshemmede barna sine utelukkende pga diagnose, de har ikke rett på førerkort og en del andre ting, men straffes hqrdere for å se for bra ut det er ok..  

Det er snakk om tunge kriminelle her da. seksualforbryter og mordere. samt doplangere. Hvorfor har alle mine bekjente med lett PU lappen da?

Skrevet

Det er jo grader av utviklingshemming, Synes nok Downs og Asperger kunne få alternativ soning, HVPU vernet bedrift eller lignende.

Anonymkode: a9983...260

Skrevet

Dere må tenke på at alle fanger har krav på sosial kontakt. Hvordan skal disse fangene med lett pu omgås med hardkriminelle? De vil bli manipulert til å gjøre flere forbrytelser eller simpelthen bli banket opp eller misbrukt i fengselet. Der blir en tileggtraff. Straffen er først og fremst en frihetsberøvelse.

Husk også at de skal tilbake til samfunnet igjen.  Vi har alt å tjene på at de ikke blir så ødelagte av soningen og intelligente medfanger  at de begår nye forbrytelser når de kommer ut igjen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er jo grader av utviklingshemming, Synes nok Downs og Asperger kunne få alternativ soning, HVPU vernet bedrift eller lignende.

DS og Asperger i samme setning? Noen av de som har sistnevnte diagnose lever jo tilnærmet helt normale liv. Med partner, unger og jobb. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

IQ under 70 = PU. 
PU = det du kaller «sterke lærevansker». 
Sånn er det bare. 

Anonymkode: 6516e...f7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

IQ under 70 = PU. 
PU = det du kaller «sterke lærevansker». 
Sånn er det bare. 

Anonymkode: 6516e...f7e

? det sto jo allede i innlegget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 20.03):

Asperger syndrom er ikke en utviklingshemming.

• Liker 1
Skrevet

Psykisk utviklingshemmede har ingenting i fengsel å gjøre. De blir bare sykere.

• Liker 1
Skrevet (endret)

nm

Endret av sicario
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 16.49):

Alternativer til fengsel, slik som tvungen behandling i omsorgsbolig eller institusjon finnes allerede

Anonymkode: 328e0...075

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...