Sommer2464 Skrevet 11. januar 2022 #1 Del Skrevet 11. januar 2022 Jeg er agnostiker men hadde vært imot barnedåp hvis jeg hadde vært kristen fordi dåp skal være noe man har fortjent når man kan velge selv babyer kan ikke tro på gud og bør derfor ikke døpes men hva er dere kristne her på kg sin mening om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Del Skrevet 11. januar 2022 Dåp er ikke og skal ikke være noe man har fortjent. Hvor har du fått det ifra? Anonymkode: 0ef08...f6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dåp er ikke og skal ikke være noe man har fortjent. Hvor har du fått det ifra? Anonymkode: 0ef08...f6a ???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Del Skrevet 11. januar 2022 Barn som blir døpt blir fri fra syndforlatelse. Kan ikke tenke meg at et barn har syndet i magen til mor og frem til dåpen. Så syns hele greia er tåpelig. Gjør de aller fleste dette pga tradisjon og ikke tro. Alle som gjør det bløffer og ser ned på de som faktisk trur. Anonymkode: 968bc...e4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 11. januar 2022 #5 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Tråden er ryddet for avsporing. I tillegg er tråden ryddet for kommentarer til moderasjon, skulle det være noen spørsmål eller tilbakemeldinger i forhold til det så kan det tas på PM til moderator ellers skal det postes i Ris, ros og spørsmål. - Rhodiola, mod. Endret 11. januar 2022 av Rhodiola 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barn som blir døpt blir fri fra syndforlatelse. Kan ikke tenke meg at et barn har syndet i magen til mor og frem til dåpen. Så syns hele greia er tåpelig. Gjør de aller fleste dette pga tradisjon og ikke tro. Alle som gjør det bløffer og ser ned på de som faktisk trur. Anonymkode: 968bc...e4f Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Del Skrevet 11. januar 2022 Et barn som døpes blir tatt inn i Guds menighet og familie og faddere skal lære det opp i den kristne tro. Du tenker kanskje mer på konfirmasjon? Da bekrefter ungdommen selv at den ønsker å fortsette å følge Jesus og være en del av fellesskapet. Men det er absolutt noen retninger som har voksendåp, så du får melde deg inn i en av dem. Anonymkode: 57a83...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Del Skrevet 11. januar 2022 Sommer2464 skrev (1 time siden): Jeg er agnostiker men hadde vært imot barnedåp hvis jeg hadde vært kristen fordi dåp skal være noe man har fortjent når man kan velge selv babyer kan ikke tro på gud og bør derfor ikke døpes men hva er dere kristne her på kg sin mening om dette? Virker ikke som om du skjønner hva dåp er for noe, eller hvorfor man gjør det. Det er ikke noe man må gjøre seg fortjent til. Anonymkode: ccc50...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Virker ikke som om du skjønner hva dåp er for noe, eller hvorfor man gjør det. Det er ikke noe man må gjøre seg fortjent til. Anonymkode: ccc50...c03 😭😭😭😭😭😭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 11. januar 2022 #10 Del Skrevet 11. januar 2022 Sommer2464 skrev (1 time siden): Jeg er agnostiker men hadde vært imot barnedåp hvis jeg hadde vært kristen......... Dette er et argument uten mening. Er du mot barnedåp som agnostiker? Hvordan kan du vite hva du er mot som kristen når du ikke er kristen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 11. januar 2022 Whistler skrev (28 minutter siden): Dette er et argument uten mening. Er du mot barnedåp som agnostiker? Hvordan kan du vite hva du er mot som kristen når du ikke er kristen? Jeg gir opp på forumet. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Et barn som døpes blir tatt inn i Guds menighet og familie og faddere skal lære det opp i den kristne tro. Du tenker kanskje mer på konfirmasjon? Da bekrefter ungdommen selv at den ønsker å fortsette å følge Jesus og være en del av fellesskapet. Men det er absolutt noen retninger som har voksendåp, så du får melde deg inn i en av dem. Anonymkode: 57a83...3cd Å lære barn opp i den kristne tro er brudd på religionsfriheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Del Skrevet 11. januar 2022 Hmmm. Interessant, det hele kan kokes ned i forskjellige tolkninger innen kristendommen. Noen mener barn er født uten synd, andre mener at barn blir født med synd ( opptil 5 ledd bakover syntes jeg å huske å ha lest. ) Jeg har snakket med flere prester i den Norske Kirke som alle har hatt ulike svar. Den jeg hadde mest sans for var han som var sogneprest der barna mine ble født. Han mente at dåp av barn oppsto i middelalderen som et resultat av helvetesredselen. Ingen steder i Bibelen nevnes dåp av små barn. Jesus sier «la de små barn komme til meg» Det er ikke det samme som å døpe dem. Det mest riktige er vel å ikke døpe små barn tenker jeg. BTW. Så ser jeg nå at du ikke spør om min mening siden jeg ikke er kristen😱 Men jeg svarer likevel. Anonymkode: 85b4a...841 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Del Skrevet 11. januar 2022 Sommer2464 skrev (6 minutter siden): Å lære barn opp i den kristne tro er brudd på religionsfriheten. Tvert imot , det er en del av religionsfriheten. Frem til barna er 15 og kan bestemme selv er det foreldrene som tar valget for dem. Etter det kan de velge å ikke konfirmere seg om de vil. Anonymkode: ccc50...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 11. januar 2022 #14 Del Skrevet 11. januar 2022 Sommer2464 skrev (19 minutter siden): Jeg gir opp på forumet. ............ Er det et argument? Hvis jeg hadde vært agnostiker, ville jeg vært mot å kritisere de som har religion og deres skikker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Del Skrevet 11. januar 2022 Hvilken kristendom snakker du om? Det finnes mange retninger innen kristendommen. Noen av dem praktiserer dåp av spedbarn, mens andre gjør det ikke. Anonymkode: d4df8...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #16 Del Skrevet 11. januar 2022 Det er jo ikke logisk, nei. Men det er jo religion, mye ulogisk som foregår der. Det er heller ikke så veldig logisk å generelt kalle seg agnostiker. Agnostisk til hva? Og tror du på en gud? Agnostisisme = erkjenne at man ikke kan vite med sikkerhet. Det sier ingenting om man tror på en gud eller ikke. Der har vi begrepet teist for en som tror, og ateist for en som ikke tror. En som erkjenner at man ikke kan vite med sikkerhet, men som ikke aktivt tror på at guder finnes, det er en ateist. En agnostisk ateist. Anonymkode: f120a...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #17 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke logisk, nei. Men det er jo religion, mye ulogisk som foregår der. Det er heller ikke så veldig logisk å generelt kalle seg agnostiker. Agnostisk til hva? Og tror du på en gud? Agnostisisme = erkjenne at man ikke kan vite med sikkerhet. Det sier ingenting om man tror på en gud eller ikke. Der har vi begrepet teist for en som tror, og ateist for en som ikke tror. En som erkjenner at man ikke kan vite med sikkerhet, men som ikke aktivt tror på at guder finnes, det er en ateist. En agnostisk ateist. Anonymkode: f120a...271 Fordi det kommer fra gresk "gnōsis", kunnskap gnostisk = å ha kunnskap, eller erkjennelsen derav agnostisk = å ikke ha kunnskap, eller erkjennelsen derav Fra gresk "theoi", guder: teist = En som tror på gud(er) ateist = en som ikke tror på gud(er) Anonymkode: f120a...271 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå