Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til hvordan forhandle boliglånsrente med banken? Vi har leilighet og har gjenstående lån på litt over 900 000kr. Har rente på 1.69 og den skulle øke til 1.9. effektiv rente på 2.1.   Vi er tidlig 30 årene begge to. 

Anonymkode: c7c61...eeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at dere får lavere rente i en annen bank. 

Funket for oss, men jeg tror det kommer helt an på hva dere har av formue og inntekt. 900k i lån er ikke mye og banken tjener ikke noe særlig på det.

Anonymkode: 6f7e8...739

Skrevet (endret)

Styringsrenten har økt med 0.25% som betyr at alle bankene setter opp renten sin tilsvarende. Økningen din er i tråd med dette. Hvis du har funnet et bedre tilbud så er det godt mulig at den banken dere ville byttet til justerer opp tilsvarende ganske så snart, men holder igjen litt til for å ikke bli like kritisert som DNB - som alltid er først med å øke utlånsrenten.

Hvis du tenker på det beste tilbudet som Sparebank1 SMN har nå gjennom LO; som er på 1,5%, så er jeg nokså sikker på at utlånsrenten blir ca. 1,75% i løpet av januar/februar.

Selv KLP-banken som ikke satt opp rentene forrige økning har sagt at de skal øke renten nå: https://finansavisen.no/nyheter/bank/2021/12/21/7792797/klp-banken-setter-opp-renten

Bankene kan nå tjene penger på å øke utlånsrenten og samtidig ikke øke innskuddsrenten, dermed kan de profitere differansen på disse to.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si at dere får lavere rente i en annen bank. 

Funket for oss, men jeg tror det kommer helt an på hva dere har av formue og inntekt. 900k i lån er ikke mye og banken tjener ikke noe særlig på det.

Anonymkode: 6f7e8...739

Dette må man kunne bevise da, tipper jeg 

Anonymkode: 13907...598

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen som har tips til hvordan forhandle boliglånsrente med banken? Vi har leilighet og har gjenstående lån på litt over 900 000kr. Har rente på 1.69 og den skulle øke til 1.9. effektiv rente på 2.1.   Vi er tidlig 30 årene begge to. 

Anonymkode: c7c61...eeb

Det letteste er å sjekke hvilken rente dere får i andre banker, særlig hvis dere er medlem i en fagforening som gir gode betingelser. Avhengig av alder vil dere kunne være ung kunder også. 

Anonymkode: b82ff...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...