Gå til innhold

Er det jeg som er urimelig? Omsorgsdager barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 tette småbarn, jeg er hjemme i permisjon nå med en på 6 mnd, nå har han andre på 17 mnd fått korona og er hjemme fra barnhagen hele uken. Han er ikke særlig syk, men er slitsomt for meg og passe så små barn alene hele uken. Mannen sitter og jobber på hjemmekontor og hjelper ikke til. Jeg ba han ta 1 eller 2 barnesykedager(han har aldri fravær fra jobb) og avlaste meg litt denne uken, men han nekter sier det bare er rart at han skal ta sykt barn dager når jeg uansett er hjemme... hvem er den urimelige her?

Jeg vet ikke åssen jeg skal klare hele uken med begge småungene hjemme!!

Anonymkode: 26fa3...2cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen din er en egoistisk dust. Gå / kjør deg en laaaang tur når han er ferdig med jobb slik at han blir alene med begge en ettermiddag slik at han får kjenne på det å ha begge alene. Så kan du be han gange det opp med antall timer du er alene. 
Menn er ofte ubrukelige og skjønner ikke før de kjenner det på egen kropp.

Anonymkode: f56f3...78f

• Liker 42
Skrevet

Jeg vil si det kommer an på hvor krevende den på 6 mnd er og om mannen hjelper til etter jobb eller ikke. Hvis det er snakk om to vanlige unger (for alderen), så syns jeg faktisk du bare må holde ut, det er viktig at du kan ta deg av begge samtidig. Hvis den minste ikke sover og er veldig krevende, blir situasjonen selvsagt noe annet. 

Anonymkode: e1ea6...473

• Liker 4
Skrevet

Han nekter? Samme tullet holdt min mann på med, både babyen og jeg var syk og han nektet å ta en sykt barn dag. Ikke for ingenting at vi ikke er sammen lenger, for å si det sånn. Men, begge småttisene sover vel på dagen? Kan du hente deg inn litt da? Og, han kan vel f.eks. stå opp med den av dem som våkner først og hjelpe til litt. Jeg ble sur og fortvilet selv og skjønner fortvilelsen din..

Anonymkode: 6af02...b61

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mannen din er en egoistisk dust. Gå / kjør deg en laaaang tur når han er ferdig med jobb slik at han blir alene med begge en ettermiddag slik at han får kjenne på det å ha begge alene. Så kan du be han gange det opp med antall timer du er alene. 
Menn er ofte ubrukelige og skjønner ikke før de kjenner det på egen kropp.

Anonymkode: f56f3...78f

Selvsagt skal hun gjøre noe alene enkelte kvelder slik at far er alene med barna. Er det ikke sånn hos alle? Dette har jo ikke noe med problemstillingen ts tar opp å gjøre.

Når det gjelder ts spørsmål, sier det seg selv at ts tar seg av barna så lenge set går greit å kombinere. Og i denne sammenheng påpekes det at ingen babyer tar skade av å måtte dele mor med et søsken noen få dager. Det går ikke ut over babyens utvikling som deg later til at noen mener i en del tilsvarende tråder.

Endret av Brunello
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan skulle du klart deg om mannen din ble syk eller måtte reist bort i en helg eller ferie? 

Anonymkode: cec42...0b2

• Liker 24
Skrevet

Om han tar sin del så snart arbeidsdagen er over, og tar en og annen natt, synes jeg du er urimelig. Og om han ikke kan ta 5-10 min her og der, og bruke kaffepausene sine på dere. 

Om barnet hadde vært skikkelig dårlig, og du i tillegg hadde hatt en kolikkbaby, og knapt fått søvn, da ville det vært noe annet. Da er en omsorgsdag på sin plass. 

Anonymkode: 58d02...bb3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skulle du klart deg om mannen din ble syk eller måtte reist bort i en helg eller ferie? 

Anonymkode: cec42...0b2

Noe sier meg at TS hadde klart seg bedre i en slik situasjon enn mannen. Kanskje TS skal ta en velfortjent ferie, så kan mannen fortelle henne etterpå hvor fantastisk enkelt det var å være alene med begge barna.

Anonymkode: 1be66...485

• Liker 18
Skrevet

Jeg er enig med mannen din. Hvorfor skal han bruke sykt barn-dager når du er hjemme? Jeg har tre tette barn og det falt meg aldri inn å kreve at mannen min skulle være hjemme fra jobb hvis de var syke! Hvor hjelpeløs går det an å bli? Når han er ferdig på jobb må dere selvfølgelig dele på å ta vare på barna om kvelden, men det er din jobb å ta vare på barna på dagtid, også når de er syke. 

Anonymkode: 51c30...530

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig med mannen din faktisk, du må håndtere å ta hånd om to unger når du har valgt å få to unger. Så må selvfølgelig mannen stille mye opp når han er ferdig med dagens kontorarbeid. 

Anonymkode: b5de8...457

Wtf!!! Har ikke mannen også «valgt» å få to unger?

Anonymkode: dabd7...510

• Liker 28
Skrevet

Jeg har en kollega som støtt og stadig er hjemme med sykt barn til tross for at konen er i permisjon. Senest i går så jeg en av mellomlederne himle oppgitt med øynene da han skulle gi oss beskjed om at det ble fravær igjen. Det er nok mange arbeidsgivere som synes det er merkelig. Men han har jo rett på det, og det har jo din mann også..😊

Anonymkode: 7c998...382

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt. Og like selvsagt skulle han ha tatt vare på begge barna om det var han som hadde permisjon. Men nå er det mor som har permisjon, og det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt at far tar sykt barn dag om han ikke må.

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Såklart, men mannen arbeider og TS er i permisjon.

Anonymkode: 1b93e...e45

• Liker 9
Skrevet

Synes det er rart å ikke kunne klare to barn hjemme, ja det blir ikke helt som en hverdag, men man blir ansett som rimelig hjelpeløs om man må ha den andre forelderen hjem.

Anonymkode: cddbf...88e

• Liker 10
Skrevet

Enig med mannen.

Med mindre noen av barna har spesielle behov eller er ekstremt syke, må det forventes at det holder for samfunnet å betale for at en av foreldren skal passe barn. Ærlig talt, liksom. At du synes det er slitsomt er ikke i nærheten av god grunn nok til at verden skal betale en person til for å passe deres egne unger. 

Anonymkode: 6bf64...f75

• Liker 12
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi har 2 tette småbarn, jeg er hjemme i permisjon nå med en på 6 mnd, nå har han andre på 17 mnd fått korona og er hjemme fra barnhagen hele uken. Han er ikke særlig syk, men er slitsomt for meg og passe så små barn alene hele uken. Mannen sitter og jobber på hjemmekontor og hjelper ikke til. Jeg ba han ta 1 eller 2 barnesykedager(han har aldri fravær fra jobb) og avlaste meg litt denne uken, men han nekter sier det bare er rart at han skal ta sykt barn dager når jeg uansett er hjemme... hvem er den urimelige her?

Anonymkode: 26fa3...2cb

Jeg skjønner ærlig talt ikke at du ikke klarer det når eldste ikke engang er særlig syk. Hva gjør du i feriene? Og må mannen være hjemme med deg hver helg? 

Skrevet

Det er 11. januar... jeg ville spart de omsorgsdagene til dere trenger dem mer.

Anonymkode: 7cb3c...336

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Han nekter? Samme tullet holdt min mann på med, både babyen og jeg var syk og han nektet å ta en sykt barn dag. Ikke for ingenting at vi ikke er sammen lenger, for å si det sånn. Men, begge småttisene sover vel på dagen? Kan du hente deg inn litt da? Og, han kan vel f.eks. stå opp med den av dem som våkner først og hjelpe til litt. Jeg ble sur og fortvilet selv og skjønner fortvilelsen din..

Anonymkode: 6af02...b61

Dette er en annen problemstilling enn ts. Hadde hun vært syk, ville jeg vært enig i at mannen måtte ta sykedag. Men hvis det ikke er en spesielt utfordrende baby som aldri sover og må bæres hele tida, så synes jeg hun bør klare to unger i ei uke forutsatt avlastning etter arbeidstid. 

Anonymkode: f1bcf...926

• Liker 6
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Selvsagt. Og like selvsagt skulle han ha tatt vare på begge barna om det var han som hadde permisjon. Men nå er det mor som har permisjon, og det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt at far tar sykt barn dag om han ikke må.

Men glem samfunnsøkonomi et øyeblikk, og tenk på familien a/s. Klarer du det, tror du? Hvem er tjent med at mor kjører seg helt ned, to barn får dårligere omsorg, og ekteskapet får seg en knekk? 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...