Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man gjøre det ved 4 måneder eller er det 16 uker?

Anonymkode: e44b1...04f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med helsesøster om sånt, de er tross alt «ekspertene»! 
Her i heimen er vi ikke så nøye på sånne «grenser», og har gjort oss erfaringer om at tidspunkter for å introdusere ulike ting er helt avhengig av barnet. Her hadde vi ett barn som «slukte» mat fra 4-måneders alder og fikk litt smaksprøver før fylte 4 måneder, mens det andre barnet ikke var interessert i mat før det var godt over 6 måneder gammelt. Teori og praksis er to forskjellige ting når det kommer til barn, akkurat som ved alt mulig annet :)  

Anonymkode: 96aa1...b57

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk med helsesøster om sånt, de er tross alt «ekspertene»! 
Her i heimen er vi ikke så nøye på sånne «grenser», og har gjort oss erfaringer om at tidspunkter for å introdusere ulike ting er helt avhengig av barnet. Her hadde vi ett barn som «slukte» mat fra 4-måneders alder og fikk litt smaksprøver før fylte 4 måneder, mens det andre barnet ikke var interessert i mat før det var godt over 6 måneder gammelt. Teori og praksis er to forskjellige ting når det kommer til barn, akkurat som ved alt mulig annet :)  

Nå er det jo grunner til at det ikke er anbefalt før 4 mnd da, pga umodent tarmsystem. TS, fra 16 uker er en grei tommelfingerregel. 

Anonymkode: c2c97...97e

• Liker 1
Skrevet

Jeg ventet til 4 måneder. Og ta typ en liten skje første gang, så ventet et par dager, så en ny skje osv. Fra 4-5 mnd ble det et par smaksprøver i ny og ne, fra 5-6 mnd litt mer regelmessig (men uten noe særlig system) og fra 6 mnd var det litt mer systematisk om morgen og kveld.

Men er vel bare å prøve seg litt frem. Men ingen grunn nødvendigvis til å forhaste seg sånn

Anonymkode: 0faf4...363

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det jo grunner til at det ikke er anbefalt før 4 mnd da, pga umodent tarmsystem. TS, fra 16 uker er en grei tommelfingerregel. 

Det er vel ikke slik at tarmsystemet modnes over natten fra en dag til en annen? De fleste foreldre klarer fint å se an barnet for hvorvidt det er på tide å introdusere smaksprøver når barnet er 3,5 mnd eller 5 mnd gammelt. Stol på magefølelsen og helsesøster du, TS! 

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som haster sånn egentlig? Vi begynte med smaksprøver etter 6 mnd til våre barn.

Anonymkode: ad84e...4bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke slik at tarmsystemet modnes over natten fra en dag til en annen? De fleste foreldre klarer fint å se an barnet for hvorvidt det er på tide å introdusere smaksprøver når barnet er 3,5 mnd eller 5 mnd gammelt. Stol på magefølelsen og helsesøster du, TS! 

Det er stor forskjell på 3,5 mnd og 4 mnd. Det er mye utvikling bare på den tiden. Så det blir feil å si. Om man vurderer å begynne noen dager før eller noen dager etter 4 mnd er det bedre å helle mot det siste. Magefølelsen og egen synsing sier jo ingenting om barnets tarmer. Om barnet gaper etter mat betyr ikke at tarmene takler det like bra. For noen babyer går det helt fint, for andre blir det trøblete og mage ondt. Dette vet man ikke på forhånd. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er det som haster sånn egentlig? Vi begynte med smaksprøver etter 6 mnd til våre barn.

Selv om det var riktig for dere, trenger ikke det være riktig for andre. 

Det kan være flere grunner til å begynne å gi smaksprøver fra 4 mnd. Noen har for lite melk (barnet legger ikke på seg) eller at mor fortsatt sitter "24/7" og ammer fortsatt og ønsker å kunne tilby noe annet enn pupp.

Anonymkode: 0faf4...363

• Liker 1
Skrevet

Dette med mat til babyer er like individuelt som mennesker i seg selv. Mitt beste  råd til mammaer er å lytte og lese barnet sitt. Helsestasjonene kan stappe anbefalingene sine et visst sted. Helt urealistiske maler på hvordan babyer skal spise. Noen begynner tidlig, andre må bli ett år før de høvler nedpå. Man skal prøve fra 6 måneder så godt man kan, men for all del ikke tvinge. Fra 4 måneder er vel primært anbefalt for flaskebarn, som min var. Vi gav smaksprøver et par måneder. Fra 6 måneder faste grøtmåltider og frukt. Middag er enda ikke populært, men litt går ned. Lar mitt barn ta det i sitt tempo. 

Anonymkode: f2e3a...416

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fordi det er anbefalt til barn som ikke ammes. Og jeg har et flaskebarn 😊

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Dette er mitt tredje barn så jeg kjenner godt til hvordan man gjør det. Men jeg ble plutselig så usikker på om det var ved 16 uker eller ved 4 mnd at det er regnet som trygt å introdusere fast føde. 

Trygge kilder på nettet sider 4 mnd, men mente jeg hadde leste 16 uker et annet sted 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...