AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Har en datter som maste litt om å få lov til å ta trikken alene, og da hun fylte 13 kjøpte vi månedskort til henne. Hun likte friheten ved å dra alene, og hun er i tillegg ganske moden så vi hadde ikke problemer med det. Hun går på en fritidsaktivitet tre ganger i uken, og jeg må passere bomringen hver gang jeg henter og leverer. Nå har hun fått månedskortet, men likevel ber hun titt og ofte om å bli kjørt eller hentet. Da jeg var på hennes alder kom jeg meg til og fra aktiviteter selv, og det var sjelden foreldre kjørte meg. Men jeg ser at veldig mange av hennes venninner fortsatt blir hentet og kjørt hit og dit. Når begynte deres barn å ta trikk, buss og/eller tog alene? Trivdes de med det? Når var det dere begynte å forvente det? Anonymkode: 5f7fc...fbf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Vår begynte rundt 13, men da var det ikke bytte av transportmiddel. kun ett transportmiddel noen stopp. Anonymkode: 98dff...da5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 Min yngste var 9-10 første gangen hun tok bussen over litt lengre strekninger. Hun pleide å komme å møte meg på jobben og bussen fra skolen tok en time (å kjøre tar under en halvtime) Hun er nå 12 og tar buss og tog både med venner for å komme seg til steder, men de går bare en gang i halvtimen. Å basere seg på å komme seg til faste aktiviteter med offentlig transport er kronglete, så vi kjører alltid. Jeg kommer aldri til å forvente annet enn at vi skal kjøre rundt omkring - kort og langt. (Oslo er 40 min togtur unna) Vi har ingen bomringer her. Anonymkode: 31bfa...ee8 1
tussi84 Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 jeg tok bussen fra jeg var 10 år ca alene til skole, venner, fritidsaktiviteter. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 Tok bussen fra jeg var 5 hjem fra barnehagen Anonymkode: 51bc3...b3b 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Ta vanlig rutebuss/bybuss alene har de gjort siden de var 6/7 år, dvs klarte å lese hvor bussen gikk til og visste hvor de skulle gå av. Hurtigbåt og langdistanse-buss med bussbytter og ferge har de klart alene siden de var 10. Da jeg selv var 13 kunne jeg alle bussruter og overgangsmuligheter i hjembyen min utenat. Og jeg reiste alene med fly fra hjembyen min via Oslo til en by omtrent i andre enden av landet. Anonymkode: d7b8b...b7a 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta vanlig rutebuss/bybuss alene har de gjort siden de var 6/7 år, dvs klarte å lese hvor bussen gikk til og visste hvor de skulle gå av. Hurtigbåt og langdistanse-buss med bussbytter og ferge har de klart alene siden de var 10. Da jeg selv var 13 kunne jeg alle bussruter og overgangsmuligheter i hjembyen min utenat. Og jeg reiste alene med fly fra hjembyen min via Oslo til en by omtrent i andre enden av landet. Anonymkode: d7b8b...b7a Å sende en seksåring alene med bussen i Oslo vil jeg kalle omsorgssvikt. Men du snakker kanskje om bygda? Anonymkode: 961b9...43e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 Bor ikke i Oslo, men i drammen. Og her har barna tatt buss til skolen fra de gikk i 1. klasse. Men jeg bor i et stort borettslag med mange rekkehus, så de hadde jo alltid venner å ta bussen med til og fra skolen. De startet vel å ta buss alene til fritidsaktivitet fra de var 11-12 år. Men da er det ikke bytte av buss. Anonymkode: 5bdcb...a97 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Å sende en seksåring alene med bussen i Oslo vil jeg kalle omsorgssvikt. Men du snakker kanskje om bygda? Anonymkode: 961b9...43e Mindre by enn Oslo, men ikke så liten at alle kjenner alle. Anonymkode: d7b8b...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Min på 12 begynte i første klasse (da bare til/fra skole og venner i nærheten, ikke byen rundt). Nå forventer jeg at hun kan komme seg de fleste steder på dagtid, i noe mindre grad på kvelden (vil ikke nødvendigvis ha henne rekende rundt midt i Oslo sentrum på kveldstid). Hun trives med friheten, men kan fint finne på å be om å bli kjørt eller hentet i blant. Det har ingenting med kollektivtransporten å gjøre, bare med latskap og å slippe å gå til bussen, vente på den etc. Anonymkode: 34b71...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 Jeg kjører både 12- og 15-åringen til og fra trening selv om det går buss. Begge er jo i stand til å ta bussen, men er jo greit å slippe bussen med munnbind. Dessuten synes vi det er så viktig at barna driver ned idrett at vi gjerne bruker fritida på å stille opp. Gjetter vi kommer til å savne all kjøringa om noen år. Anonymkode: 5543a...13b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Skrevet 11. januar 2022 Jeg tok trikken alene i Oslo fra kanskje 7-8-årsalderen. Anonymkode: e3006...994
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Tok bussen alene i bergensområdet fra jeg var 7 år. Anonymkode: aba5a...0fe
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min yngste var 9-10 første gangen hun tok bussen over litt lengre strekninger. Hun pleide å komme å møte meg på jobben og bussen fra skolen tok en time (å kjøre tar under en halvtime) Hun er nå 12 og tar buss og tog både med venner for å komme seg til steder, men de går bare en gang i halvtimen. Å basere seg på å komme seg til faste aktiviteter med offentlig transport er kronglete, så vi kjører alltid. Jeg kommer aldri til å forvente annet enn at vi skal kjøre rundt omkring - kort og langt. (Oslo er 40 min togtur unna) Vi har ingen bomringer her. Anonymkode: 31bfa...ee8 Takk for svar. Vi bor i Oslo, og trikkestoppet ligger 3 min fra oss, og går ganske direkte til treningen. Vi har ennå dieselbil, så én dags levering og henting (levering utenfor rush, henting i rush), koster 90,-. Med mange treninger, samt turneringer som kommer i tillegg betaler vi store summer i bomring. Lillebror har også begynt på fritidsaktivitet, og han er for liten til å dra alene. Her er det kanskje litt forskjell på by og bygd, jeg har vokst opp i Oslo og gjorde alt dette selv siden vi hadde trikkestopp like ved oss. TS Anonymkode: 5f7fc...fbf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Skrevet 11. januar 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Vi bor i Oslo, og trikkestoppet ligger 3 min fra oss, og går ganske direkte til treningen. Vi har ennå dieselbil, så én dags levering og henting (levering utenfor rush, henting i rush), koster 90,-. Med mange treninger, samt turneringer som kommer i tillegg betaler vi store summer i bomring. Lillebror har også begynt på fritidsaktivitet, og han er for liten til å dra alene. Her er det kanskje litt forskjell på by og bygd, jeg har vokst opp i Oslo og gjorde alt dette selv siden vi hadde trikkestopp like ved oss. TS Anonymkode: 5f7fc...fbf Jeg er vokst opp i bygd, og vi ordnet også en del selv. Alle bodde veldig spredd, opp til 50 min med buss fra skolen. Skulle man f.eks. på håndballtrening på ettermiddagen (like ved skolen), så ble man med noen hjem som bodde i gangavstand (opp til 3 km) og gikk til trening derfra. Eller man tok buss, som aldri passet med tidene, og gikk til en tante eller bekjent som bodde i nærheten i mellomtiden, eller bare hang ved matbutikken som utgjorde sentrum i bygda. Men de fleste ble hentet etter trening da, for det gikk ingen buss på kveldene. 😛 Anonymkode: 92994...c88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå