AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Bruker briller, men drømmer om å bli pilot! Er briller diskvalifiserende? Anonymkode: 2ba08...0ac
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Selvfølgelig må du ha perfekt sym. Anonymkode: 3ebd2...1d7
FunnyBoy123 Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 (endret) Hei! Har jobbet som kommersiell pilot i 8 år, kan svare for deg. Jeg bruker selv linser/briller når jeg er ute å flyr. Det står i mine flymedisinske-papirer at jeg KUN har lov å fly ved korrigering av syn. Denne begrensingen vil du også få, når du skal ta medisinsk klasse 1. Synet kan være fra +6 til -5 i styrke, så lenge det blir korrigert av briller/linser. Med andre ord; Ja, du kan bli pilot hvis du har nedsatt syn! Dersom man flyr med linser er man nødt til å ta med et ekstra sett med briller, tilfelle linsene skulle kuke seg til oppe i luften! At piloter trenger perfekt syn er bare en myte. Så si alle mine kollegaer bruker briller. Å bli jagerflyger derimot er en annen sak! Da er man nødt til å ha perfekt syn. Endret 11. januar 2022 av FunnyBoy123 15
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 Hvorfor kan de ikke bruke briller? I så fall burde man ikke få lov til å bli kirurg heller liksom? Anonymkode: 5ce8c...308 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 FunnyBoy123 skrev (13 minutter siden): Hei! Har jobbet som kommersiell pilot i 8 år, kan svare for deg. Jeg bruker selv linser/briller når jeg er ute å flyr. Det står i mine flymedisinske-papirer at jeg KUN har lov å fly ved korrigering av syn. Denne begrensingen vil du også få, når du skal ta medisinsk klasse 1. Synet kan være fra +6 til -5 i styrke, så lenge det blir korrigert av briller/linser. Med andre ord; Ja, du kan bli pilot hvis du har nedsatt syn! Dersom man flyr med linser er man nødt til å ta med et ekstra sett med briller, tilfelle linsene skulle kuke seg til oppe i luften! At piloter trenger perfekt syn er bare en myte. Så si alle mine kollegaer bruker briller. Å bli jagerflyger derimot er en annen sak! Da er man nødt til å ha perfekt syn. Tusen takk for avklaring! Anonymkode: 2ba08...0ac 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Selvfølgelig må du ha perfekt sym. Anonymkode: 3ebd2...1d7 Oh, da ignorance. Anonymkode: 96660...16c 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Ja, selvfølelig må man ha perfekt syn! Ville du flydd med en pilot som hadde nedsatt syn? Anonymkode: 8f6c2...be1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, selvfølelig må man ha perfekt syn! Ville du flydd med en pilot som hadde nedsatt syn? Anonymkode: 8f6c2...be1 Another one😂 Anonymkode: 96660...16c 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Another one😂 Anonymkode: 96660...16c Hva mener du? Piloter er nødt til å ha perfekt syn? Dette er jo allmenn kunnskap. Nedsatt syn er diskvalifiserende. Utrolig dumt å måtte si TS, men du kan ikke bli pilot dessverre. Anonymkode: 8f6c2...be1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Sivile piloter må ikke, som FunnyBoy123 skriver, ha perfekt syn. Vil tro at laseroperasjon også tillates, noe Luftforsvaret ikke aksepterer. Anonymkode: f3bae...992 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du? Piloter er nødt til å ha perfekt syn? Dette er jo allmenn kunnskap. Nedsatt syn er diskvalifiserende. Utrolig dumt å måtte si TS, men du kan ikke bli pilot dessverre. Anonymkode: 8f6c2...be1 Jaggu sa jeg "allmenn kunnskap"😂 Anonymkode: 96660...16c 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva mener du? Piloter er nødt til å ha perfekt syn? Dette er jo allmenn kunnskap. Nedsatt syn er diskvalifiserende. Utrolig dumt å måtte si TS, men du kan ikke bli pilot dessverre. Anonymkode: 8f6c2...be1 Jaha? Da lurer jeg fælt på hvorfor jeg har fått lov til å fly uten perfekt syn. Folk må slutte å uttale seg om ting de ikke har noen forutsetninger for å vite noe om 🙄 Til TS: Det eneste som skjer er at du får en begrensningskode i medicalen din, som pålegger deg å bruke briller når du flyr. Stort sett er det helt uproblematisk om det lar seg korrigere med briller eller linser. Om du er i tvil anbefaler jeg deg å kontakte enten Norges flymedisinske senter eller Flymedisinsk institutt, som er de to stedene man kan ta førstegangsundersøkelse for klasse 1 medical. Anonymkode: 743bf...8b0 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 Alle piloter må ha perfekt syn, briller og linser er ikke godt nok. Aldri hørt om en pilot som har brukt briller iallfall. Anonymkode: 8f6c2...be1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle piloter må ha perfekt syn, briller og linser er ikke godt nok. Aldri hørt om en pilot som har brukt briller iallfall. Anonymkode: 8f6c2...be1 Du burde lese tråden før du svarer. Anonymkode: 60018...88a 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 Fargesynet må vel være ok? Etter hva jeg har hørt. Anonymkode: 46d1a...937
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Fargesynet må vel være ok? Etter hva jeg har hørt. Anonymkode: 46d1a...937 Hei! Stemmer det. Fargeblindhet er vanligvis diskvalifiserende, men det finnes sjeldne unntak. Det vil bli gjort en ishihara-test på den flymedisinske undersøkelsen. Alle som skal ta førstegangsundersøkelsen for klasse 1 må ta denne enten ved Norges flymedisinske senter i Oslo sentrum eller flymedisinsk institutt ved Blindern. Anonymkode: d6c26...88d 2
FunnyBoy123 Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei! Stemmer det. Fargeblindhet er vanligvis diskvalifiserende, men det finnes sjeldne unntak. Det vil bli gjort en ishihara-test på den flymedisinske undersøkelsen. Alle som skal ta førstegangsundersøkelsen for klasse 1 må ta denne enten ved Norges flymedisinske senter i Oslo sentrum eller flymedisinsk institutt ved Blindern. Anonymkode: d6c26...88d Kan anbefale NFMS i Oslo! Svært hyggelig ansatte og profesjonelt. Hadde visst på anonym-knappen.. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 Sivile piloter trenger ikke perfekt syn. Kun de som vil bli flyvere i militæret. Å fly et kommersielt fly er bare barnemat. Take off og landing. Thats it. Autopilot tar seg av resten. Er mer utfordrende å kjøre en buss enn et fly. Ekte piloter er de som flyr jagerfly med de g-krefter, fart og retningsendringer det følger med seg. Anonymkode: 2e096...dea
FunnyBoy123 Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Sivile piloter trenger ikke perfekt syn. Kun de som vil bli flyvere i militæret. Å fly et kommersielt fly er bare barnemat. Take off og landing. Thats it. Autopilot tar seg av resten. Er mer utfordrende å kjøre en buss enn et fly. Ekte piloter er de som flyr jagerfly med de g-krefter, fart og retningsendringer det følger med seg. Anonymkode: 2e096...dea Du har ganske lite greie på det du snakker om.. En ekte pilot er en person som har stor lidenskap for luftfart og flyging. Spiller ingen rolle hvilket fly det dreier seg om. Grunnen til at vi bruker autopilot 80 % av tiden er for sikkerheten, i tillegg gjør autopiloten flyvingen mye mer behagelig og tilstrekkelig. I en worse case scenario står livet til alle ombord i våre hender. En buss står stille på bakken ila noen sekunder. Totalt usammenlignbart! Veien til cockpiten er lang og omfattende. Stilles krav til høy motivasjon og disiplin. 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle piloter må ha perfekt syn, briller og linser er ikke godt nok. Aldri hørt om en pilot som har brukt briller iallfall. Anonymkode: 8f6c2...be1 Da få du høre om det her: https://www.norskflymedisin.no/filer/kurs07/Oppdaterte synskrav synskrav for flygere.pdf Så slipper vi mer ukunnskap fra deg:-) Anonymkode: 96660...16c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå