AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Del Skrevet 11. januar 2022 Har slitt med panikkanfall siden jeg var 19år og er idag 33 år. I perioder begynner det med at pusten min blir tung..jeg må være for meg selv når jeg får det og konsentrere meg dypt om pusten, å sånn kan jeg holde på i 2timer. Av og til går det over i hyperventilering. Hjelper ikke å puste med magen, fordi pusten blir uansett kort. Hva kan jeg gjøre? Noen tips?💕 Anonymkode: 91ce9...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har slitt med panikkanfall siden jeg var 19år og er idag 33 år. I perioder begynner det med at pusten min blir tung..jeg må være for meg selv når jeg får det og konsentrere meg dypt om pusten, å sånn kan jeg holde på i 2timer. Av og til går det over i hyperventilering. Hjelper ikke å puste med magen, fordi pusten blir uansett kort. Hva kan jeg gjøre? Noen tips?💕 Anonymkode: 91ce9...5ab Når jeg kjenner angst kryper seg innpå pleier jeg å gå ut, og gå og gå og gå. Anonymkode: 8d866...10b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Når jeg kjenner angst kryper seg innpå pleier jeg å gå ut, og gå og gå og gå. Anonymkode: 8d866...10b Men hvorfor sliter man så med pusten? Føles som jeg har null lungekapasitet. Sjekket lungene hos legen og min metning i blodet var på 99-100% Altså bedre blir det ikke. Ts Anonymkode: 91ce9...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor sliter man så med pusten? Føles som jeg har null lungekapasitet. Sjekket lungene hos legen og min metning i blodet var på 99-100% Altså bedre blir det ikke. Ts Anonymkode: 91ce9...5ab Kanskje du kan ha dysfunksjonelt pustemønster? Anonymkode: c5aa0...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje du kan ha dysfunksjonelt pustemønster? Anonymkode: c5aa0...3b0 Hva vil det si? Farlig?🙈 Anonymkode: 91ce9...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Del Skrevet 11. januar 2022 Btw, jeg har en enorm helseangst. Anonymkode: 91ce9...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Del Skrevet 11. januar 2022 Du føler du sliter med pusten fordi du fokuserer på den. Når du har angst er det ofte man anstrenger pusten ubevisst, hyperventilerer og da føles det ut som du ikke får puste normalt. Anonymkode: 8d866...10b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva vil det si? Farlig?🙈 Anonymkode: 91ce9...5ab Ikke farlig nei! Det vil si at du puster mer med brystet enn med diafragma(tror jeg det var😅, muskel i magen). Noe som gjør at det kjennes ut som at du ikke får nok luft. Det finnes øvelser som hjelper, og hvis det ikke funker, så kan fysioterapi hjelpe😊 Anonymkode: c5aa0...3b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zooey Skrevet 11. januar 2022 #9 Del Skrevet 11. januar 2022 Jeg bruker 5, 4, 3, 2, 1-teknikken. https://www.urmc.rochester.edu/behavioral-health-partners/bhp-blog/april-2018/5-4-3-2-1-coping-technique-for-anxiety.aspx 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Del Skrevet 11. januar 2022 Jeg får det samme med gjevne mellomrom. Jeg prøver å telle meg til roligere pust. Tusenogen-tusenogto-tusenogtre på innpust. Holde i to sekunder, og utpust i fire sekunder. Blir ikke så svimmel da. Anonymkode: 09e94...b03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du føler du sliter med pusten fordi du fokuserer på den. Når du har angst er det ofte man anstrenger pusten ubevisst, hyperventilerer og da føles det ut som du ikke får puste normalt. Anonymkode: 8d866...10b Det som er så dritt, sorry uttrykket. Men med ett jeg tenker på den, da begynner gjerne angsten. Så tar jeg dype innpust, men da blir det bare verre. For da må jeg trekke den din hele tiden, til slutt fyller det seg for mye luft i lungene! Går så på livskvaliteten det her. Også er det jo så dum og bortkastet tid😅😳 Anonymkode: 91ce9...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som er så dritt, sorry uttrykket. Men med ett jeg tenker på den, da begynner gjerne angsten. Så tar jeg dype innpust, men da blir det bare verre. For da må jeg trekke den din hele tiden, til slutt fyller det seg for mye luft i lungene! Går så på livskvaliteten det her. Også er det jo så dum og bortkastet tid😅😳 Anonymkode: 91ce9...5ab Ja det er skikkelig dritt! Prøv så godt du kan å holde deg opptatt med noe annet så du glemmer det av. Derfor går jeg ofte ut og bare går. Vet godt hvordan du har det, og det er ikke godt Anonymkode: 8d866...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det som er så dritt, sorry uttrykket. Men med ett jeg tenker på den, da begynner gjerne angsten. Så tar jeg dype innpust, men da blir det bare verre. For da må jeg trekke den din hele tiden, til slutt fyller det seg for mye luft i lungene! Går så på livskvaliteten det her. Også er det jo så dum og bortkastet tid😅😳 Anonymkode: 91ce9...5ab Hvis du ønsker å prøve dyp diafragmatisk pusting kan du gjøre det på følgende måte. Legg deg ned på ryggen og legg den ene hånden på magen og den andre på brystet. Pust dypt ned i magen mens du utvider magen så mye du kan. Hånden på magen vil da bevege seg med magen oppover mer enn den andre hånden på brystet. Når du puster ut kommer du til å kjenne at magen din trekker seg sammen og hånden på magen senker seg ned. Skuldrene og brystet bør forbli avslappet og rolig. Anbefaler deg å prøve med fysioterapeut eller lignende, hvis du sliter med å få kontroll på dette alene. Yoga kan kanskje også hjelpe, så lenge man husker på å puste med magen, så det ikke blir ekkelt med pusteøvelsene. Håper det gir seg for deg snart❤️ Anonymkode: c5aa0...3b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Del Skrevet 11. januar 2022 Prøv å fokusere på å puste ut i stedet for inn. Hvis du puster hardt ut, kan du være helt sikker på at pusten går inn igjen helt av seg selv. Det er ren refleks. Når du puster hardt ut, får du tømt lungene helt for gammel luft. Kortpustethet kan komme av at vi puster for lite og fort, slik at vi bare får bytta ut lufta øverst i lungene. Da kan det bli litt ekkelt og panikkarta etter som det kan gjøre at kroppen får for lite oksygen. Anonymkode: 82e3e...728 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Del Skrevet 11. januar 2022 Overpusting og for mye fokus på pust kan skape engstelse rundt pusten, men det kan også føre til respiratorisk alkalose: https://no.wikipedia.org/wiki/Hyperventilasjonssyndrom Jeg har opplevd det selv noen ganger om jeg er veldig engstelig, og det som funker best er alltid å komme seg ut. Tar på headset på øret og går og tenker på noe annet. Jeg klarer ikke å sitte i ro og prøve å konsentrere det bort, da kommer jeg i en ond sirkel. Anonymkode: e2748...434 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #16 Del Skrevet 11. januar 2022 Må bare si at jeg kjenner meg såigjen. Sliter ned det samme og har hatt det sånn i mange år.. det er grusomt. Var nylig på legevakta og fikk tatt ekg og sjekket oksygen osv pga store brystsmerter og vanskelig å puste. Alt normalt, masse oksygen.. blir så frustrert. Vil bare gråte. Er så lei av å ha det sånn her Anonymkode: e6f1f...8e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #17 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Må bare si at jeg kjenner meg såigjen. Sliter ned det samme og har hatt det sånn i mange år.. det er grusomt. Var nylig på legevakta og fikk tatt ekg og sjekket oksygen osv pga store brystsmerter og vanskelig å puste. Alt normalt, masse oksygen.. blir så frustrert. Vil bare gråte. Er så lei av å ha det sånn her Anonymkode: e6f1f...8e4 ❤️ Har du hørt med lege om det er et eller annet som du kan prøve? Har lest at psykomotorisk fysioterapi kan hjelpe for pusteproblemer som kommer av anspenthet og uro osv. Håper du får det bedre snart Anonymkode: c5aa0...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #18 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis du ønsker å prøve dyp diafragmatisk pusting kan du gjøre det på følgende måte. Legg deg ned på ryggen og legg den ene hånden på magen og den andre på brystet. Pust dypt ned i magen mens du utvider magen så mye du kan. Hånden på magen vil da bevege seg med magen oppover mer enn den andre hånden på brystet. Når du puster ut kommer du til å kjenne at magen din trekker seg sammen og hånden på magen senker seg ned. Skuldrene og brystet bør forbli avslappet og rolig. Anbefaler deg å prøve med fysioterapeut eller lignende, hvis du sliter med å få kontroll på dette alene. Yoga kan kanskje også hjelpe, så lenge man husker på å puste med magen, så det ikke blir ekkelt med pusteøvelsene. Håper det gir seg for deg snart❤️ Anonymkode: c5aa0...3b0 Tusen takk😍 Nesten litt rart å puste med magen, men gudd da ofte jeg har hørt uttrykket, pust med magen. 😊 nornaltsett puster vi med brystkassen? Anonymkode: 91ce9...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #19 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk😍 Nesten litt rart å puste med magen, men gudd da ofte jeg har hørt uttrykket, pust med magen. 😊 nornaltsett puster vi med brystkassen? Anonymkode: 91ce9...5ab Nei, det riktige er faktisk å puste med diafragma, som ligger sånn rett under lungene, og når man gjør det så ser man at magen hever seg(bruk en hånd på magen og den andre på brystet for å se). Mens hvis det er brystkassen som hever seg mest, så betyr det at du puster øverst i brystet, noe som minner kroppen din om å være stresset. Og når man driver å puster sånn over tid ,så blir man jo veldig anspent, og kan få en rekke symptomer. Jeg var helt overbevist om at det var noe galt med helsa mi, før jeg fant ut at det faktisk bare var pustemønsteret mitt Anonymkode: 0b8f5...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #20 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har slitt med panikkanfall siden jeg var 19år og er idag 33 år. I perioder begynner det med at pusten min blir tung..jeg må være for meg selv når jeg får det og konsentrere meg dypt om pusten, å sånn kan jeg holde på i 2timer. Av og til går det over i hyperventilering. Hjelper ikke å puste med magen, fordi pusten blir uansett kort. Hva kan jeg gjøre? Noen tips?💕 Anonymkode: 91ce9...5ab Fungerer meditasjon? Anonymkode: 8cbf1...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå