AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #21 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (4 minutter siden): Det morsomme her er at denne familien har et grønt/fellesareal utenfor sitt eget vindu. Riktignok noe mindre enn utenfor hos meg. Men arealet utenfor seg selv ønsker de å benytte til egen beplantning, og heller ha barnefasilitetene til sine barn borte hos meg... Enten så har du misforstått, eller så lyver du nå. Det er ikke lov for én person/hustand å bygge, reservere eller holde av en del av fellesområdet til eget bruk. Det er ikke lov å bare bygge hva som helst på fellesområdet som man selv ønsker, uten sameiets tillatelse. Det må søkes om, det må diskuteres i fellesskap og det må godkjennes av alle. Dersom noen ønsker en sandkasse bygd, så blir den fritt for alle. Ikke bare for én familie. Fordi det blir en del av fellesområdet som alle eier sin brøkdel av. Hvor det skal være blir også bestemt av fellesskapet. Det at én person er imot dette spiller ingen rolle, du taper om flertallet er for. Så lenge det ikke bryter dine rettigheter, lover og regler. Det å sette opp en grønnsakshage eller blomsterbed eller egne beplantning av noe slag til privat bruk, er ikke lov på fellesområdet. Det må søkes om og godkjennes, av alle som oftest men noen har sikkert at styret har hovedmakten. Men det tror jeg ikke er vanlig når det er snakk om fellesområdet som eies av alle. Anonymkode: 878e7...b91 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #22 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (6 minutter siden): "En lekeplass er uansett ikke så dumt, da det vil gjøre boligene mer attraktive for barnefamilier ved salg. " Dette er et sameie og med type leiligheter med særskilte interesser fra par, single osv. Det er en majoritet av disse ved visninger. De snur seg nok om til en annen leilighet hvis dette blir tilfelle.. Det er ikke selve boligbygget som gjør et området interessert for enslige og par uten barn. Det er hele boligområdet, bydelen og alt utenfor sameiet. Jeg tviler sterkt på at dine naboer og de i ditt nabolag tenker det samme som deg. Det er så å si ingen borettslag/sameier som ønsker å kun være attraktivt for én ting. De fleste ønsker mangfold. Så her blir nok du nedstemt ganske raskt. Anonymkode: 878e7...b91 4
PITTY Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #23 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enten så har du misforstått, eller så lyver du nå. Det er ikke lov for én person/hustand å bygge, reservere eller holde av en del av fellesområdet til eget bruk. Det er ikke lov å bare bygge hva som helst på fellesområdet som man selv ønsker, uten sameiets tillatelse. Det må søkes om, det må diskuteres i fellesskap og det må godkjennes av alle. Dersom noen ønsker en sandkasse bygd, så blir den fritt for alle. Ikke bare for én familie. Fordi det blir en del av fellesområdet som alle eier sin brøkdel av. Hvor det skal være blir også bestemt av fellesskapet. Det at én person er imot dette spiller ingen rolle, du taper om flertallet er for. Så lenge det ikke bryter dine rettigheter, lover og regler. Det å sette opp en grønnsakshage eller blomsterbed eller egne beplantning av noe slag til privat bruk, er ikke lov på fellesområdet. Det må søkes om og godkjennes, av alle som oftest men noen har sikkert at styret har hovedmakten. Men det tror jeg ikke er vanlig når det er snakk om fellesområdet som eies av alle. Anonymkode: 878e7...b91 Jeg stiller bare spørsmålstegn egentlig. Og jeg tror som du at deres egen beplantning ved sitt felles areal blir verre å få medhold i. En evt sandkasse vil kanskje bli stemt for av snillisme fra eldre og barnløse par, som det er et overtall av. Men disse vil ikke bli berørt på noen måte. Enkelt å stemme for da.. Har nettopp snakket med en representant for loven om reguleringplan. Iflg. hun så er det flere lover som er på kollisjonskurs med hverandre her. Men hun kunne ikke gå konkret inn på min sak og tanker om utfall.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #24 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (34 minutter siden): Jeg stiller bare spørsmålstegn egentlig. Og jeg tror som du at deres egen beplantning ved sitt felles areal blir verre å få medhold i. En evt sandkasse vil kanskje bli stemt for av snillisme fra eldre og barnløse par, som det er et overtall av. Men disse vil ikke bli berørt på noen måte. Enkelt å stemme for da.. Har nettopp snakket med en representant for loven om reguleringplan. Iflg. hun så er det flere lover som er på kollisjonskurs med hverandre her. Men hun kunne ikke gå konkret inn på min sak og tanker om utfall. Privat bruk av fellesarealet blir nok nedstemt og nektet ja, siden det er fellesareal. Men sandkassen må du nok bare belage deg på, så lenge det ikke finnes fra før av, og det ikke er en bedre plassering for det. Det kommer vell også litt an på økonomien til sameiet, men sjansen for at det blir godkjent er nok stor og du har ingenting du skulle ha sagt. Du kan avlegge din stemme, men flertallet bestemmer. Det berører jo dem på flere måter. Fellesskapet må betale for sandkassen. Fellesskapet må betale for vedlikehold av den. Sandkasser er jo et hett tema for flere, da spesielt om det er mange utekatter i området. Det vil da bli litt av et irritasjonsmoment for mange og det krever ekstra vedlikehold som alle må betale for. Det er vell ikke bare du som bor nær sandkassen, så flere vil bli berørt av støy. Det er sikkert noen som har ønsker om å bruke den ledige plassen til noe annet, så de blir jo også berørt på et vis. I et sameie så må man gi og ta, dersom du ikke ønsker noe form for fellesskap eller å ta hensyn til naboers behov og ønsker, så får du kjøpe deg enebolig. Hva slags lover som kolliderer? Du eier jo ikke fellesarealet alene. Normal støy fra utsiden av boligen skal man forvente. Støy fra en lekeplass er å forvente. Anonymkode: 878e7...b91 4
PITTY Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #25 Skrevet 11. januar 2022 Neida, jeg eier ikke noe fellesareal. Men ingen andre heller tenker jeg. Kanskje jeg skulle ytre ønske om minigolf der istedenfor. Betale selv. Se hvem som vinner. Det var flere poenger du nevnte nå ang bivirkninger til sandkasse. Damen jeg snakket med i sted henviste til noe som kalles en mindretallslov. Også en byggelov når det kommer til omreguleringer til lekeplass. Avstander, høyder mellom fasader etc..
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #26 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (1 time siden): Neida, jeg eier ikke noe fellesareal. Men ingen andre heller tenker jeg. Kanskje jeg skulle ytre ønske om minigolf der istedenfor. Betale selv. Se hvem som vinner. Det var flere poenger du nevnte nå ang bivirkninger til sandkasse. Damen jeg snakket med i sted henviste til noe som kalles en mindretallslov. Også en byggelov når det kommer til omreguleringer til lekeplass. Avstander, høyder mellom fasader etc.. Teknisk sett så eier du en del av fellesarealet som tilhører sameiet. Alle i sameiet eier sin del av det. Anonymkode: 878e7...b91 2
Luckiness Skrevet 11. januar 2022 #27 Skrevet 11. januar 2022 Altså virker som de har fremmet et forslag her. Så stemmes det vel over på et møte da. Og i forkant utforskes områder hvor det kan være aktuelt å sette opp en liten lekeplass. Helt normalt at både sameier og borettslag har en lekeplass. Så egentlig på tide at det kommer i deres sameie. Virker området mer barnevennlig kommer det gjerne flere barnefamilier til hvis noe skal selges. Eller de som har barn får en arena å møte andre barn/foreldre på. Slikt er sunt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #28 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (4 timer siden): "En lekeplass er uansett ikke så dumt, da det vil gjøre boligene mer attraktive for barnefamilier ved salg. " Dette er et sameie og med type leiligheter med særskilte interesser fra par, single osv. Det er en majoritet av disse ved visninger. De snur seg nok om til en annen leilighet hvis dette blir tilfelle.. Med mindre du bor såpass grisgrendt til at boligprisene er så lave at barnefamilier kan velge og vrake i større og mer passende boliger så medfører det nok ikke riktighet at sameiet ikke vil være attraktivt for barnefamilier. Bare det å komme inn på boligmarkedet i sentrale strøk er en kamp i dag, og mange må nøye seg med noe som er for lite og i «feil» bydel i etableringsfasen. Ergo kan sameiet ditt også bli attraktivt for barnefamilier dersom sameiet tilrettelegger for barn, noe som vil være positivt for markedsverdien av boligene. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Privat bruk av fellesarealet blir nok nedstemt og nektet ja, siden det er fellesareal. Men sandkassen må du nok bare belage deg på, så lenge det ikke finnes fra før av, og det ikke er en bedre plassering for det. Det kommer vell også litt an på økonomien til sameiet, men sjansen for at det blir godkjent er nok stor og du har ingenting du skulle ha sagt. Du kan avlegge din stemme, men flertallet bestemmer. Det berører jo dem på flere måter. Fellesskapet må betale for sandkassen. Fellesskapet må betale for vedlikehold av den. Sandkasser er jo et hett tema for flere, da spesielt om det er mange utekatter i området. Det vil da bli litt av et irritasjonsmoment for mange og det krever ekstra vedlikehold som alle må betale for. Det er vell ikke bare du som bor nær sandkassen, så flere vil bli berørt av støy. Det er sikkert noen som har ønsker om å bruke den ledige plassen til noe annet, så de blir jo også berørt på et vis. I et sameie så må man gi og ta, dersom du ikke ønsker noe form for fellesskap eller å ta hensyn til naboers behov og ønsker, så får du kjøpe deg enebolig. Hva slags lover som kolliderer? Du eier jo ikke fellesarealet alene. Normal støy fra utsiden av boligen skal man forvente. Støy fra en lekeplass er å forvente. Anonymkode: 878e7...b91 Sandkasser kan dekkes til med lokk eller nett, så katter bør være et minimalt problem. PITTY skrev (3 timer siden): Neida, jeg eier ikke noe fellesareal. Men ingen andre heller tenker jeg. Kanskje jeg skulle ytre ønske om minigolf der istedenfor. Betale selv. Se hvem som vinner. Det var flere poenger du nevnte nå ang bivirkninger til sandkasse. Damen jeg snakket med i sted henviste til noe som kalles en mindretallslov. Også en byggelov når det kommer til omreguleringer til lekeplass. Avstander, høyder mellom fasader etc.. Da legger du inn forslag om at du finansierer minigolf-bane på fellesområdet (Obs at du legger inn en forutsetning om at det kommer i steden for lekeplass 😛) også lar du medlemmene stemme over det. Det blir nok dyrt for deg, da, og jeg vil anta at en minigolf-bane fører til langt mer støy enn en sandkasse og et huskestativ, alle den tid denne vil være attraktiv for (høylytt) ungdom og unge voksne som har nach Igjen; Barn som er så små at de leker i sandkassa og husker lager ikke mye lyd. De sitter stort sett bare og pusler for seg selv. Det er ungdommene og de større barna som bråker. Anonymkode: aa57a...689 2
AprilLudgate Skrevet 11. januar 2022 #29 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (4 timer siden): "En lekeplass er uansett ikke så dumt, da det vil gjøre boligene mer attraktive for barnefamilier ved salg. " Dette er et sameie og med type leiligheter med særskilte interesser fra par, single osv. Det er en majoritet av disse ved visninger. De snur seg nok om til en annen leilighet hvis dette blir tilfelle.. Mja. Vi bor i en blokk med endel pensjonister og studenter. Det er naboblokkr her og med like leiligheter, og forsåvidt lekeplass. Men det er vår blokk som er populær, fordi det er barn som leker ute når det er visning - og synlige leker utendørs. Vår blokk fremstår best av utelukkende den grunn for alle kjøpere, alt annet er kliss likt. Familier = fremstår som et sted folk trives og at det er liv der. Men - du kan stå på at dette plasseres annensteds, for eksempel utenfor deres område. Ditt argument er nokså intetsigende i all den tid at lekeplass er et veldig vanlig krav til utbyggere/rekkefølgekrav. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #30 Skrevet 11. januar 2022 Jeg tenker, er du lydsensitiv så kjøper du deg ikke en leilighet i første etasje. Anonymkode: bb74f...fb0 2
PITTY Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #31 Skrevet 11. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker, er du lydsensitiv så kjøper du deg ikke en leilighet i første etasje. Anonymkode: bb74f...fb0 Litt artig. På samme måte er det merkelig at en barnefamilie går på visning og finner et sameie uten barne fasiliteter. "oj , her vil vi bo".. Endret 11. januar 2022 av PITTY
PITTY Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #32 Skrevet 11. januar 2022 Fløff skrev (23 minutter siden): Mja. Vi bor i en blokk med endel pensjonister og studenter. Det er naboblokkr her og med like leiligheter, og forsåvidt lekeplass. Men det er vår blokk som er populær, fordi det er barn som leker ute når det er visning - og synlige leker utendørs. Vår blokk fremstår best av utelukkende den grunn for alle kjøpere, alt annet er kliss likt. Familier = fremstår som et sted folk trives og at det er liv der. Men - du kan stå på at dette plasseres annensteds, for eksempel utenfor deres område. Ditt argument er nokså intetsigende i all den tid at lekeplass er et veldig vanlig krav til utbyggere/rekkefølgekrav. For min del vil det etterhvert handle om prinsipp tenker jeg. Spesielt når den aktuelle familie kan velge fellesarealer utenfor sin egen seksjon istedenfor.. 200 meter utenfor sameiet finnes et stort fellesareal med lekemuligheter. Men det er visst for tungvint.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #33 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (2 minutter siden): For min del vil det etterhvert handle om prinsipp tenker jeg. Spesielt når den aktuelle familie kan velge fellesarealer utenfor sin egen seksjon istedenfor.. 200 meter utenfor sameiet finnes et stort fellesareal med lekemuligheter. Men det er visst for tungvint. Dersom det er lekeplass 200 meter unna så kommer du vel lengst med å argumentere for at det alt er lekeplass i nærheten, og at fellesskapet har bedre ting å bruke penger på enn å etablere en ny. Men jeg mener det er feil avgjørelse dersom dere er interessert i å gjøre boligene deres mest mulig attraktive, og muligens heve boligprisene. Anonymkode: aa57a...689 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #34 Skrevet 11. januar 2022 Lekeplassen her (som vi forøvrig hører NULL støy fra. Må fysisk gå bort og titte for å se om det er barn der) er hele grunnen til at vi kjøpte nåværende bolig. Anonymkode: aa57a...689
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #35 Skrevet 11. januar 2022 6 hours ago, PITTY said: Èn familie ønsker å benytte et spesifikt grønt/fri areal til eget formål. Bygge sandkasse/ huske e.l. I dette sameiet er det 38 boenheter og et vesentlig mindretall vil bli berørt av støy, etc av en slik bygging. I mitt tilfelle får jeg dette presentert kun 5 meter fra kjøkken m/vindu samt verandadør. Altså bakkeplan mot utbyggingen, med kun en hekk i mellom. Kan da et styre kun gjennomføre en avstemming? Slik at det da er greit for familien å disponere dette til sin særfordel? Dette går vesentlig på min bekostning av flere grunner. Er det kun den ene familien som da kan/får bruke dette arealet? Hvis så så går det ikke. Men hvis alle boenheter kan bruke det så er det greit, hvis dette får flertall på en general forsamling Anonymkode: e9653...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #36 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (10 minutter siden): For min del vil det etterhvert handle om prinsipp tenker jeg. Spesielt når den aktuelle familie kan velge fellesarealer utenfor sin egen seksjon istedenfor.. Den aktuelle familien velger ikke plassering på noe som helst, det er det nok styret som står for. Om Lekeplassen blir plassert rett utafor hos deg er det fordi det er den best egnede plassen, ikke fordi barnefamilien ikke vil ha den utafor seg selv. Det har de ingen særlig innvirkning på. Men det er jo bare å møte opp på årsmøte og komme med innsigelser eller motforslag, det er fritt for alle. Anonymkode: c5736...86e 3
PITTY Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #37 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Den aktuelle familien velger ikke plassering på noe som helst, det er det nok styret som står for. Om Lekeplassen blir plassert rett utafor hos deg er det fordi det er den best egnede plassen, ikke fordi barnefamilien ikke vil ha den utafor seg selv. Det har de ingen særlig innvirkning på. Men det er jo bare å møte opp på årsmøte og komme med innsigelser eller motforslag, det er fritt for alle. Anonymkode: c5736...86e Nei, de bare ønsker det slik. Og jeg skal finne innsigelser. Dette grøntarealet som vil kunne bli aktuelt ligger inne i et gårdsrom og det er tre fasader som står relativt tett til dette. Fasadene er i teglstein og rommets størrelse og de harde fasadeflatene forsterker støy kraftig. Blir litt som i en kirke. AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er det kun den ene familien som da kan/får bruke dette arealet? Hvis så så går det ikke. Men hvis alle boenheter kan bruke det så er det greit, hvis dette får flertall på en general forsamling Anonymkode: e9653...cc9 Foreløpig kun de ja.. Men jeg kan sikkert bruke dette selv hvis jeg skulle få særlig interesse for sand..
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #38 Skrevet 11. januar 2022 4 minutter siden, PITTY said: Foreløpig kun de ja.. Men jeg kan sikkert bruke dette selv hvis jeg skulle få særlig interesse for sand.. Så da er det tilgjengelig for alle boenheter? Hvis generalforsamlingen stemmer for at det skal settes opp en lekeplass på fellesområdet så kan de det Anonymkode: e9653...cc9 1
AprilLudgate Skrevet 11. januar 2022 #39 Skrevet 11. januar 2022 PITTY skrev (2 timer siden): Nei, de bare ønsker det slik. Og jeg skal finne innsigelser. Dette grøntarealet som vil kunne bli aktuelt ligger inne i et gårdsrom og det er tre fasader som står relativt tett til dette. Fasadene er i teglstein og rommets størrelse og de harde fasadeflatene forsterker støy kraftig. Blir litt som i en kirke. Foreløpig kun de ja.. Men jeg kan sikkert bruke dette selv hvis jeg skulle få særlig interesse for sand.. Vel, holder det ikke å fremme ditt syn og la avstemmingen bli som den blir? Du får ikke gjort mer enn det. Får være grenser for hvor uspiselig man har nytte av å være. Blir det støy døgnet rundt flytter du, da trolig med prisstigning. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 11. januar 2022 #40 Skrevet 11. januar 2022 Jeg foreslår at du skriver til styret og legger inn dine argumenter mot bruken av fellesarealet fordi det vil skape ulemper for din bolig. Men argumentene som går på at en familie for fordeler av det må du legge bort, med mindre denne familien har tenkt at det bare er deres boenhet som skal få bruke området. Hvis styret ikke ønsker å høre på dine argumenter kan du kreve - sammen med minst (sjekk vedtektene deres og reglene i lovverket) et representativt antall andre beboere at saken behandles på et ekstra ordinært årsmøte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå