Gå til innhold

Kan noen beboere få noen særfordeler av styret på et `friareale` i et sameie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På noen andres bekostning, støy, innsyn osv. Sjeldent og vanskelig tema, vet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags fordeler er det snakk om?

Anonymkode: cc238...5c6

Skrevet

Èn familie ønsker å benytte et spesifikt grønt/fri areal til eget formål. Bygge sandkasse/ huske e.l. I dette sameiet er det 38 boenheter og et vesentlig mindretall vil bli berørt av støy, etc av en slik bygging. I mitt tilfelle får jeg dette presentert kun 5 meter fra kjøkken m/vindu samt verandadør. Altså bakkeplan mot utbyggingen, med kun en hekk i mellom.

Kan da et styre kun gjennomføre en avstemming? Slik at det da er greit for familien å disponere dette til sin særfordel? Dette går vesentlig på min bekostning av flere grunner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Èn familie ønsker å benytte et spesifikt grønt/fri areal til eget formål. Bygge sandkasse/ huske e.l. I dette sameiet er det 38 boenheter og et vesentlig mindretall vil bli berørt av støy, etc av en slik bygging. I mitt tilfelle får jeg dette presentert kun 5 meter fra kjøkken m/vindu samt verandadør. Altså bakkeplan mot utbyggingen, med kun en hekk i mellom.

Kan da et styre kun gjennomføre en avstemming? Slik at det da er greit for familien å disponere dette til sin særfordel? Dette går vesentlig på min bekostning av flere grunner.

Skrevet
PITTY skrev (46 minutter siden):

På noen andres bekostning, støy, innsyn osv. Sjeldent og vanskelig tema, vet..

Det korte svaret er nei.

Individuell bruksrett til fellesareal (ikke friareal) skal stadfestes i vedtekter. Vedtekter kan ikke endres av styret alene, kun årsmøtet kan endre vedtekter.

• Liker 9
Skrevet
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Det korte svaret er nei.

Individuell bruksrett til fellesareal (ikke friareal) skal stadfestes i vedtekter. Vedtekter kan ikke endres av styret alene, kun årsmøtet kan endre vedtekter.

Ok. Men ved et årsmøte så kan det gjennomføres en avstemming?

Skrevet
PITTY skrev (2 minutter siden):

Ok. Men ved et årsmøte så kan det gjennomføres en avstemming?

Ikke kan, men det skal.

Vedtektsendringer krever minst to tredjedelers (2/3) flertall. 

• Liker 2
Skrevet

Det normale er et fellesareale som kun skal brukes av en beboer selges til beboeren. Hilsen regnskapsfører for veldig mange boligselskaper

Anonymkode: b3a0d...264

• Liker 5
Skrevet
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Ikke kan, men det skal.

Vedtektsendringer krever minst to tredjedelers (2/3) flertall. 

"Seksjonseieres rett til å bruke fellesarealet må avpasses i forhold til hverandre slik at arealet ikke overgår normal bruk eller annet som samsvarer med tiden og forholdene. I dette ligger også at ingen kan bruke fellesarealet på en måte som påfører andre seksjonseiere skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte. Utgangspunktet er derfor at ingen kan ta seg til rette på areal som ikke eksklusivt tilhører den enkelte seksjonen.
Dette utgangspunktet er likevel ikke unntaksfritt."

Her har jeg vel en liten rettighet. Men unntaksfrihet? Dette er advokatmat, hvis det blir en case dette her. Jeg skulle derfor ønske meg litt innsikt om mine muligheter før den evt.Kalddusjen..

Skrevet
PITTY skrev (5 minutter siden):

"Seksjonseieres rett til å bruke fellesarealet må avpasses i forhold til hverandre slik at arealet ikke overgår normal bruk eller annet som samsvarer med tiden og forholdene. I dette ligger også at ingen kan bruke fellesarealet på en måte som påfører andre seksjonseiere skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte. Utgangspunktet er derfor at ingen kan ta seg til rette på areal som ikke eksklusivt tilhører den enkelte seksjonen.
Dette utgangspunktet er likevel ikke unntaksfritt."

Her har jeg vel en liten rettighet. Men unntaksfrihet? Dette er advokatmat, hvis det blir en case dette her. Jeg skulle derfor ønske meg litt innsikt om mine muligheter før den evt.Kalddusjen..

Det er eierseksjonsloven som regulerer dette, se § 25, 5. ledd

Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Det er eierseksjonsloven som regulerer dette, se § 25, 5. ledd

Takk. Jeg får finne ut av mindretallsrettighet, definisjon på ulemper for meg som seksjonseier etc. Dette blir guffent. Jeg som er lydsensitiv og allting. Derfor jeg flyttet hit.

Skrevet

Her høres det ut som om en beboer har fremmet forslag om å anlegge lekeplass på en del av fellesarealet, ikke at denne ønsker deler av fellesarealet til privat bruk ? 🤔

Å anlegge felles lekeplass på deler av fellesarealet kan stemmes over og vedtas. Det er jo helt normalt at et borettslag har en lekeplass. Og det behøver heller ikke medføre særlig med støy. Bor rett ved en lekeplass selv, og den er kun i bruk i sommermånedene og selv da er det hovedsaklig rolig lek av små barn som foregår der. 🤷‍♀️ Og disse barna legger seg tidlig, så etter kl. 18.30 er det tyst som natten. 

Anonymkode: aa57a...689

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her høres det ut som om en beboer har fremmet forslag om å anlegge lekeplass på en del av fellesarealet, ikke at denne ønsker deler av fellesarealet til privat bruk ? 🤔

Å anlegge felles lekeplass på deler av fellesarealet kan stemmes over og vedtas. Det er jo helt normalt at et borettslag har en lekeplass. Og det behøver heller ikke medføre særlig med støy. Bor rett ved en lekeplass selv, og den er kun i bruk i sommermånedene og selv da er det hovedsaklig rolig lek av små barn som foregår der. 🤷‍♀️ Og disse barna legger seg tidlig, så etter kl. 18.30 er det tyst som natten. 

Forslag fra en stk.familie ja. Kun de som har mindre barn, Det er også normalt at noen byggeområder ikke er egnet. Men de er nok i mindretall. Hva gjelder støy kommer det an på hvilken type unger vi snakker om.. og dette blir en avstand til meg på under 5 meter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skrevet
PITTY skrev (7 minutter siden):

Forslag fra en stk.familie ja. Kun de som har mindre barn, Det er også normalt at noen byggeområder ikke er egnet. Men de er nok i mindretall. Hva gjelder støy kommer det an på hvilken type unger vi snakker om.. og dette blir en avstand til meg på under 5 meter.

Vel, det er jo temmelig vanlig at forslaget kommer fra en beboerenhet, det betyr ikke at de ønsker å privatisere fellesområdet og kreve det til eget bruk. Men dersom de er de eneste som har mindre barn så er kanskje de andre ikke interessert i å bruke midler på å anlegge lekeplass, så da blir forslaget kanskje nedstemt? 🤷‍♀️ En lekeplass er uansett ikke så dumt, da det vil gjøre boligene mer attraktive for barnefamilier ved salg. 

Og at det skjer ting og tang 5 meter unna boligen din når tomta er felles må du nesten belage deg på. 5 meter er heller ikke spesielt nærme, og lekeplasser behøver som sagt ikke å medføre særlig støy. Her vi bor er det bare noen småtroll som sitter og pusler i sandkassa eller husker i fred og ro. 🤷‍♀️

• Liker 8
Skrevet
PITTY skrev (Akkurat nå):

Igjen; Denne familien har ikke fremmet forslag om å «bruke fellesarealene til eget særformål». De har lagt inn forslag om å anlegge en felles lekeplass der. Ikke bland snørr og bart. 

• Liker 11
Skrevet

Det morsomme her er at denne familien har et grønt/fellesareal utenfor sitt eget vindu. Riktignok noe mindre enn utenfor hos meg. Men arealet utenfor seg selv ønsker de å benytte til egen beplantning, og heller ha barnefasilitetene til sine barn borte hos meg...

Skrevet
PITTY skrev (1 time siden):

Å bygge på fellesarealet er da ikke lov uten styret og sameiets samtykke. Fellesarealet er jo felles og eies av alle og alle har rett på å bruke det likt. Og ja, dersom flertallet stemmer ja, så trumfer det over din stemme. Dette skal stå godt for klart i regelverket i sameiet. Det er du som har kjøpt bolig nær lekeplassen, helt frivillig. Du eier ikke fellesområdet alene. 

Anonymkode: 878e7...b91

Skrevet

"En lekeplass er uansett ikke så dumt, da det vil gjøre boligene mer attraktive for barnefamilier ved salg. "

Dette er et sameie og med type leiligheter med særskilte interesser fra par, single osv. Det er en majoritet av disse ved visninger. De snur seg nok om til en annen leilighet hvis dette blir tilfelle..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å bygge på fellesarealet er da ikke lov uten styret og sameiets samtykke. Fellesarealet er jo felles og eies av alle og alle har rett på å bruke det likt. Og ja, dersom flertallet stemmer ja, så trumfer det over din stemme. Dette skal stå godt for klart i regelverket i sameiet. Det er du som har kjøpt bolig nær lekeplassen, helt frivillig. Du eier ikke fellesområdet alene. 

Anonymkode: 878e7...b91

Jeg har flyttet hit årevis før dette ble påtenkt. Hvis det blir et vedtak for en slik bygging er dette kun til noen få/éns fordel. Blir ikke mye felles da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...