HeidiElise Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Hei alle! Jeg er 24 år gammel og har siden videregående bodd og jobbet i en liten by i Nord-Norge. Jeg tenkte alltid at jeg burde ha forsøkt å bo et annet sted og studere, men litt ulike ting i livet gjorde at det aldri ble noe av. Nå til høsten vil jeg endelig gjøre noe ut av studiedrømmen. Jeg har vurdert om jeg skulle søke meg til Oslo. Jeg er egentlig åpen for å studere mye forskjellig, men kanskje noe innenfor psykologi, språk (kanskje fransk) eller noe annet humaniora kunne vært veldig interessant. Samtidig lurer jeg også på hvordan miljøet er på de ulike studiene? Er det noen studier (også andre enn de jeg har nevnt over) som har et bedre rykte for å være inkluderende og sosiale? Jeg kjenner ingen i Oslo, slik at et hyggelig og inkluderende studie er veldig viktig for meg, spesielt siden jeg ikke helt vet hva jeg skal studere nå i starten Hilsen Heidi
Zooey Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Universiteter som ligger inne i byer har et litt annet studentmiljø enn utdanningsinstitusjoner som ligger avsides, som f.eks. Volda. Dermed blir det mer opp til hver enkelt å bli med på aktiviteter. På UiO vil jeg anbefale å engasjere deg i studentgrupper som f.eks. Radio Nova hvor det er et veldig sosialt miljø. Det samme gjelder studentpolitikken. Si ja til aktiviteter, skaff deg deltidsjobb og være aktiv i kollokviegruppene. Det er mange i samme situasjon, så du vil garantert bli kjent med folk hvis du går inn for det
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 Jeg anbefaler deg å ikke utdanne deg til arbeidsledighet. De som har studert kultur, språk og humaniora generelt sliter med å få seg jobb - spesielt hvis man kun har bachelorgrad. Gå heller for studier som du får noe igjen for. Lektor, barnehagelærer, sykepleier, IKT etc. Anonymkode: 249b5...bdd 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg anbefaler deg å ikke utdanne deg til arbeidsledighet. De som har studert kultur, språk og humaniora generelt sliter med å få seg jobb - spesielt hvis man kun har bachelorgrad. Gå heller for studier som du får noe igjen for. Lektor, barnehagelærer, sykepleier, IKT etc. Anonymkode: 249b5...bdd Det går fint å begynne på et humanistisk/samfunnsvitenskaplig fag, men man må bruke litt mer energi underveis på å finne ut hvordan man skal anvende kompetansen sin i arbeidslivet. De som utdanner seg til arbeidsledighet er de som ikke begynner å tenke på jobb før de har levert masteroppgaven. Anonymkode: 40bea...847 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg anbefaler deg å ikke utdanne deg til arbeidsledighet. De som har studert kultur, språk og humaniora generelt sliter med å få seg jobb - spesielt hvis man kun har bachelorgrad. Gå heller for studier som du får noe igjen for. Lektor, barnehagelærer, sykepleier, IKT etc. Anonymkode: 249b5...bdd Enig. Trådstarter du er 24 år. Synes du er såpass gammel at du bør prioritere studier som gir deg jobb. Det er veldig surt å studere til du er 28 og finne ut at du har studert deg til arbeidsledighet. Anonymkode: f99b4...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 14.12): Enig. Trådstarter du er 24 år. Synes du er såpass gammel at du bør prioritere studier som gir deg jobb. Det er veldig surt å studere til du er 28 og finne ut at du har studert deg til arbeidsledighet. Anonymkode: f99b4...aa9 Signerer denne. Jeg sitter her 32 år gammel, arbeidsledig (kan jobbe i butikk osv da), får ikke brukt studien min, det var et par hundre 1000 ned i do. Skal ta opp fag for snittet har gått så opp... Lang vei, men angrer om jeg ikke begynner. Anonymkode: 7aeca...686 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Signerer denne. Jeg sitter her 32 år gammel, arbeidsledig (kan jobbe i butikk osv da), får ikke brukt studien min, det var et par hundre 1000 ned i do. Skal ta opp fag for snittet har gått så opp... Lang vei, men angrer om jeg ikke begynner. Anonymkode: 7aeca...686 Hva studerte du? Anonymkode: 723c9...c6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå