Gå til innhold

Er middagsvegring noe å diskutere med helsesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3-åring som en god stund nå har nektet å spise middag. Han kan til nød spise pølse, brokkoli og gulrot om det er det som er på tallerkenen. Det er de tre tingene han kan spise om humøret er der, ellers er det full stopp. Jeg har helt vanlige middager (fiskepinner, laks, kjøttboller, falafel, wok, osv.), og han er egentlig heller ikke særlig glad i brødskiver. I barnehagen spiser han helt okei (mest ost, agurk, mårpølse, frukt), mens hjemme er det lite som går ned.

Er dette noe å diskutere med helsesøster? Vil tro det går over altså, men frustrerende med denne middagsvegringen. Er så lite motiverende å lage middag når det ikke spises, eller engang smakes på. Spørsmålet er vel egentlig om jeg er "hysterisk" om jeg tar en telefon til helsestasjonen om det? Ser jo for meg at hun kommer til å si at jeg bare må vente til det går over? Jeg har prøvd å ha ham med på middagslagingen, men det hjelper ikke. 

Anonymkode: 3c43f...7f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en lik der, er helt håpløst. Spiser heldigvis hakket bedre i barnehagen, og ikke usunn mat ellers egentlig, men lite middagsmat. Den middagsmaten som er mulig å få ned er gjerne mindre sunn enn brødskivene, havregrøten og det andre hun spiser uansett... Jeg prøver å ikke stresse med det, har henne med på matlaging i blant og oppfordrer til smaking, men synes det er vanskelig å gjøre noe særlig mer uten å skape press og kjip stemning rundt maten, og det ønsker jeg å unngå. 

Tenker at det ikke er hysterisk å kontakte helsesøster nei, men har aldri opplevd å få tips/råd der som jeg ikke kunne googlet meg til selv på fem minutter. Det er min erfaring i alle fall. Samt at noen fortsatt gir utdaterte råd om f.eks amming, søvn etc, men der kjenner jo du akkurat din helsesøster best. Skader jo ikke å gjøre det uansett (om hun ikke gir dårlige/utdaterte råd som du ukritisk følger da), enten foreslår hun noe du ikke har tenkt på eller ikke 🙂

Anonymkode: 29b25...c47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en lik der, er helt håpløst. Spiser heldigvis hakket bedre i barnehagen, og ikke usunn mat ellers egentlig, men lite middagsmat. Den middagsmaten som er mulig å få ned er gjerne mindre sunn enn brødskivene, havregrøten og det andre hun spiser uansett... Jeg prøver å ikke stresse med det, har henne med på matlaging i blant og oppfordrer til smaking, men synes det er vanskelig å gjøre noe særlig mer uten å skape press og kjip stemning rundt maten, og det ønsker jeg å unngå. 

Tenker at det ikke er hysterisk å kontakte helsesøster nei, men har aldri opplevd å få tips/råd der som jeg ikke kunne googlet meg til selv på fem minutter. Det er min erfaring i alle fall. Samt at noen fortsatt gir utdaterte råd om f.eks amming, søvn etc, men der kjenner jo du akkurat din helsesøster best. Skader jo ikke å gjøre det uansett (om hun ikke gir dårlige/utdaterte råd som du ukritisk følger da), enten foreslår hun noe du ikke har tenkt på eller ikke 🙂

Anonymkode: 29b25...c47

Tusen takk for fint svar. Ja, jeg synes også det er vanskelig å gjøre noe uten at middag skal forbindes med noe kjipt. Da blir det vel enda vanskeligere vil jeg tro, og tar enda lenger tid før det "retter seg". 

Jeg tror du har rett, jeg tror egentlig ikke det er noe mer å gjøre. Og når jeg tenker meg om så er han jo sunn og fin, har god vekt og har masse energi. Så noe må han jo få i seg. Om det hadde vært snakk om vektnedgang og en slapp gutt så hadde det kanskje vært mer for helsesøster.

Igjen takk, det er "godt" å høre at andre har lik erfaring selv om jeg selvsagt ikke ønsker at andre skal slite med det samme :)

Anonymkode: 3c43f...7f7

Skrevet

Nå heter det helsesykepleier, ikke helsesøster.

Helsesykepleieren lagrer alle slike forespørsler i systemet.

Greit å vite.

Har du prøvd å la barnet få se i en del kokebøker, og velge selv ut fra det? 

Anonymkode: 6c265...120

Skrevet

Hei. 

Jeg skulle ønske at jeg tok opp dette på helsestasjonen da min var tre år - nå er han 6 år å spiser så og si ingenting. Han får med pannekaker på skolen hver dag, laget med linser og blandet i babygrøten til lillebroren sin. De er faktisk veldig gode 😅 Men det er helt krise! Han spiser brød med kun smør eller gulost, diverse frukt, noen grønnsaker, men absolutt ikke noe kjøtt .. Det har bare blitt værre og værre. Jeg har forsøkt alt, latt han smake, tilbudt, latt han være med å velge, latt han være med i butikken å velge, vært veldig positiv til det hele .. til å bli frustrert å grine også 😅 Jeg trodde at dette var noe som skulle gå over, men det har altså ikke gjort det. Nå har vi time hos legen neste uke for å sjekke b12 nivået og alt annet. Vi er flinke med vitaminer og tran etc, men de er i vekst så det må kanskje mer til, jeg vet ikke. Men jeg skulle ønske at jeg tok tak i det tidligere, men jeg trodde at det var en fase som ville gå over om jeg - som rådene jeg fikk sa - fortsatte å tilby han mat. 

Anonymkode: 16d39...ba2

Skrevet

Gir du ham annen mat hvis han ikke liker middagen? Eller går han sulten frem til kveldsmat? Tenker at det ikke er sikkert at det er noe medisinsk, det kan ganske enkelt være at han er kresen av vane fordi han vet at han får f.eks knekkebrød med smør hvis han ikke liker middagen (har gått i den fella selv ja 🙂 ) , så prøv å være streng hvis du ikke allerede er det.  

Hvor lenge har det vært slik? Er han sulten når dere spiser middag? Her må vi utsette middagsmåltidet ganske ofte pga vafler med syltetøy servert i bhg. Noen barnehager serverer knekkebrød ganske sent på dagen. Du kan sjekke med barnehagen når de spiser fruktmåltidet, og hva som serveres da? 

Ville ha hatt en viss terskel for å kontakte helsykepleier for problemer som pleier å rette seg naturlig fordi enkelte av de (ikke alle) har for vane å gjøre en fjør til fem høns. Vær klar over at alt blir notert i journalen ned til minste detalj, og trolig formulert på helsesykepleiersjargong, dvs "Mor er bekymret". Journalnotater blir liggende for alltid og er klin umulig å få rettet opp i senere hvis helsesykepleier skulle feiltolke info. 

Tips: Har du prøvd med en god saus/dip som han kan dyppe i? Fortelle hvor maten kommer fra? Finne rimord: Laks/flaks (funker fett her) 

Om barnet ikke spiser, må dere jo søke hjelp selvfølgelig. 

Anonymkode: c0cea...3c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...