Gå til innhold

Innekatt eller utekatt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katten vår er 10 måneder nå, og det begynner å nærme seg en avgjørelse om pus skal forbi innekatt eller utekatt. Vi har vært ute med han i bånd, det går veldig fint og han trives ute. Vi bor i en gate med mange utekatter og det er ca 1 km til hovedveien, der fartsgrensen er 80. 
Han er en veldig fin katt, og er bortskjemt. Siden han syns det er greit å gå i bånd, er det verdt alle ulempene med å være utekatt? Men vil samtidig at han skal ha det beste livet mulig for en pus 🥰

Anonymkode: 7e5bf...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter har godt av å få være ute.

Min er frivillig innekatt på vinteren, og når det regner. Hun er ikke interessert. På sommeren er hun mye ute, men hun sover alltid inne på natta. Det er en fin balanse for oss :) hun er en nervøs katt, og trenger å kunne komme inn når hun vil. 

Anonymkode: f569f...f37

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er kattene i nabolaget - er det mye slåssing om området?

Anonymkode: 5faac...3fe

Skrevet

Hvis det er mange katter som deler på territoriet ville jeg vurdert å ha henne inne og luftet i bånd. I verste fall kam hun bli jaget og forsvinne for dere hvis en sterkere katt ikke vil ha henne der. 

• Liker 1
Skrevet

Er det mye slossing i nabolaget så kan dere se for dere et liv med mange turer til veterinær for å fikse skader og betennelser. Å en ungkatt har gjerne ikke så mye å stille opp med mot en stor og voksen hannkatt. 
jeg ville uansett vurdert gps til pus om den skal ut, de er ikke så dyre og er virkelig verdt prisen. 
Ender dere på avgjørelsen om å ha innekatt med lufting i bånd så ville jeg vurdert å skaffe en katt til for selskap og stimuli, en katt kan gi aktivisering og selskap som et menneske ofte ikke kan gi. 

Anonymkode: 2cb79...1a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg er høyst mot utekatter, av veldig mange grunner. Dessuten har ikke en katt mer behov for å være løs ute enn f.eks en hund og «ingen» lar jo bikkja springe alene ute. La katten få være innekatt, bygg heller en utegård til han, der han kan være ute trygt. Ellers fortsett å gå i bånd med han, for det er jo helt sant at katter har godt av å være ute. Men de har ikke godt av å slåss med andre katter, bli påkjørt, bli lemlesta, torturert, skutt, drept, kidnappa eller andre ting som skjer med utekatter. Dessuten vil alle smådyrene som katten din vil ta takke deg for å ha katten ute i bånd. 

Anonymkode: e2438...20a

• Liker 4
Skrevet

Jeg foretrekker innekatter, gitt alt tullet som er ute nå, i tette nabolag. Men man bør da ha to, slik at de har selskap i hverandre. 

Anonymkode: dab2a...4a6

• Liker 1
Skrevet

Utekatt. for jeg tror katter er "laget" for å være ute mer enn en hund er.
Vår katt er inne 80% av dagen og sover.
10% ligger hun rett utenfor katteluken sin og observerer/sover.
Siste 10% tusler hun over mot naboen og blir borte for oss (kan være hun har annet sted å slappe av der..) 
Katten vår er 13 år og har aldri vært hos veterinæren pga slossing. (hun er sterilisert jente så det er kanskje derfor) 

Men om du har utekatt ville jeg anbefalt katteluke med chipåpning så hen kommer ut og inn når hen vil, og at du evt har mulighet til å stenge døren om du mener det er en grunn for å ikke kunne gå ut og inn som hen vil. 

Anonymkode: ce089...2da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Katten vår er 10 måneder nå, og det begynner å nærme seg en avgjørelse om pus skal forbi innekatt eller utekatt. Vi har vært ute med han i bånd, det går veldig fint og han trives ute. Vi bor i en gate med mange utekatter og det er ca 1 km til hovedveien, der fartsgrensen er 80. 
Han er en veldig fin katt, og er bortskjemt. Siden han syns det er greit å gå i bånd, er det verdt alle ulempene med å være utekatt? Men vil samtidig at han skal ha det beste livet mulig for en pus 🥰

Anonymkode: 7e5bf...a24

Har dere egen hage? Hvis så tilfelle kunne det vært en ide og latt pus være ute i hagen bunnet i et litt lengre bånd? Selvsagt kun mens dere selv er hjemme og følger med.

Jeg hadde katt som gikk i bånd og på hytta bant vi henne i langt bånd, Og det hindret henne overhode ikke i å gå på jakt. Hun var den musedrepern. Hun som eller KUN skulle ha kattemat på boks. Men ei fersk selvfanget mus det gikk ned på høykant.

Skrevet

Om dere har egen hage, så kan dere bygge luftegård til pus også. Bruker dere kyllingnetting rundt og netting over selve luftegården så har den en fin og trygg plass.

Anonymkode: 6eff3...cbb

Skrevet

Utekatt, uten tvil! Katten er et fritt dyr og en jeger. Den dagen jeg skal ha meg katt er en av de viktigste grunnene at jeg vil ha en musejeger i hus og det får man ikke med en bortskjemt innekatt. 

Og så lurer jeg litt ; hvor stress er det egentlig å passe på at en innekatt ikke stikker ut? Tenker på sommeren, da står hvertfall både vinduer og dører oppe her. Og unger flyr ut og inn. 

Anonymkode: 1d311...ba4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utekatt, uten tvil! Katten er et fritt dyr og en jeger. Den dagen jeg skal ha meg katt er en av de viktigste grunnene at jeg vil ha en musejeger i hus og det får man ikke med en bortskjemt innekatt. 

Og så lurer jeg litt ; hvor stress er det egentlig å passe på at en innekatt ikke stikker ut? Tenker på sommeren, da står hvertfall både vinduer og dører oppe her. Og unger flyr ut og inn. 

Anonymkode: 1d311...ba4

Tydelig at du ikke har hatt en norsk huskatt, nei 😅

1) selv utekatter klarer såvidt å snuble over egen matskål, og klager høylytt om det er feil merke, eller pakka har vært åpen for lenge. Og om du finner et sjeldent eksemplar som kvalifiserer til musejeger ville jeg ikke hatt den i hus - med alt av parasitter og orm. 

2) absolutt null stress. Har hatt gode rutiner i 15 år, ingen har sluppet ut. De får velge om de vil være på vaskerommet (med vindu, mat og vann) på dagtid. Eller ut i luftegården. Mye, mye, mye mer stress å passe på at en 3-åring ikke vandrer avgårde. 

• Liker 1
Skrevet

Tydelig at du ikke har hatt en norsk huskatt, nei 😅

1) selv utekatter klarer såvidt å snuble over egen matskål, og klager høylytt om det er feil merke, eller pakka har vært åpen for lenge. Og om du finner et sjeldent eksemplar som kvalifiserer til musejeger ville jeg ikke hatt den i hus - med alt av parasitter og orm. 

2) absolutt null stress. Har hatt gode rutiner i 15 år, ingen har sluppet ut. De får velge om de vil være på vaskerommet (med vindu, mat og vann) på dagtid. Eller ut i luftegården. Mye, mye, mye mer stress å passe på at en 3-åring ikke vandrer avgårde. 

Vi har en katt som er en helt ekstrem musefanger. Hu har sørget for å renske området for mus og de med hytte her sier at de ikke lenger kan se masse muselort i vedboden. Det samme med den andre katten som var her. Ikke har hu parasitter eller orm heller, dette er så klart noe vi sjekker jevnlig. Katten vår spiser ikke musene, så kan ha noe med det å gjøre å. 
så du kan tydeligvis ikke så mye om huskatt selv. 

• Liker 1
Skrevet

så du kan tydeligvis ikke så mye om huskatt selv. 

Bare 20 år med DB katter :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg foretrekker innekatter, gitt alt tullet som er ute nå, i tette nabolag. Men man bør da ha to, slik at de har selskap i hverandre. 

Dette her. Har selv innekatt, og er veldig glad for det. De siste årene har katter dødd av musegift og blitt skyti med hagle blant annet grunnet mennesker rundt her jeg bor. Så tenk først og fremst på nabolaget ditt, søk gjerne opp på Facebook og nettet om noe har skjedd der du bor ang. katter. Forhør deg gjerne litt rundt også. Én ting er andre katter, en annen ting er andre mennesker. 

Anonymkode: 7d349...bb8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare 20 år med DB katter :)

Å fremdeles tror du at du sitter på fasiten 🙃 siden år har noe med saken å gjøre så kan jeg jo fortelle deg at jeg har hatt katt i over 30 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...