Gå til innhold

16åringer bestemmer selv hvor de vil bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter er blitt 16 år og ønsker å bo mer her, vi har nå 50/50. Men far sier nei.. Hvor kan jeg finne dokumentasjon på dette?

Anonymkode: da4fb...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes jo 16-åringer som flytter for å gå på videregående, da skjønner jeg ikke at far skal kunne hindre henne i å være hos deg hvis hun vil det. Hva skal han egentlig gjøre?

En helt annen sak er at det kan være at du ikke enkelt får gjort om samværsprosenten formelt sett hvis det er et poeng. Bryr du deg om det?

Anonymkode: de35b...a84

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Datter er blitt 16 år og ønsker å bo mer her, vi har nå 50/50. Men far sier nei.. Hvor kan jeg finne dokumentasjon på dette?

Hvorfor sier far nei? 

Skrevet

Min 16-åring flyttet på hybel for å gå på videregående...
Fra barn er 12 år skal deres mening tillegges sterk vekt i spørsmål om bosted ved samlivsbrudd, så hun bør da absolutt kunne avgjøre dette selv. Har far økonomiske motiver for å nekte, eller hva er greia?

Anonymkode: 90cbe...bdd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det finnes jo 16-åringer som flytter for å gå på videregående, da skjønner jeg ikke at far skal kunne hindre henne i å være hos deg hvis hun vil det. Hva skal han egentlig gjøre?

En helt annen sak er at det kan være at du ikke enkelt får gjort om samværsprosenten formelt sett hvis det er et poeng. Bryr du deg om det?

Nei, det betyr ikke noenting for min del.

Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Hvorfor sier far nei? 

Far har alltid sagt nei, det har vært mye bråk oppigjennom og han har alltid gjort det han kan for å "straffe" meg. Lang historie. 

Datter har ønsket det i endel år, hun trives ikke særlig godt hos far, mye pga stemor. Vi har vært flere ganger på fvk osv. Det har vært mange situasjoner med dem og datter, skal ikke gå inn på alt det nå. Far er ganske dominerende og datter er nesten redd han, så hver gang vi står i en slik situasjon som dette, er far "på" henne. Gir henne dårlig samvittighet, truer osv, og da gir hun etter og sier vi skal fortsette med fordelingen vi har i dag. Jeg er helt maktesløs! Hun har angst, og jeg tror det er mye pga alt dette. Helsesykepleier er klar på at hun må få velge selv, men far lukker ørene. Nå har jeg bestilt legetime til henne, slik at vi kan snakke med legen om det. Fvk er ikke aktuell lengre pga alderen hennes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min 16-åring flyttet på hybel for å gå på videregående...
Fra barn er 12 år skal deres mening tillegges sterk vekt i spørsmål om bosted ved samlivsbrudd, så hun bør da absolutt kunne avgjøre dette selv. Har far økonomiske motiver for å nekte, eller hva er greia?

Tror ikke det er økonomiske grunner, jeg har sagt at jeg ikke vil be om bidrag. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Far har alltid sagt nei, det har vært mye bråk oppigjennom og han har alltid gjort det han kan for å "straffe" meg. Lang historie. 

Datter har ønsket det i endel år, hun trives ikke særlig godt hos far, mye pga stemor. Vi har vært flere ganger på fvk osv. Det har vært mange situasjoner med dem og datter, skal ikke gå inn på alt det nå. Far er ganske dominerende og datter er nesten redd han, så hver gang vi står i en slik situasjon som dette, er far "på" henne. Gir henne dårlig samvittighet, truer osv, og da gir hun etter og sier vi skal fortsette med fordelingen vi har i dag. Jeg er helt maktesløs! Hun har angst, og jeg tror det er mye pga alt dette. Helsesykepleier er klar på at hun må få velge selv, men far lukker ørene. Nå har jeg bestilt legetime til henne, slik at vi kan snakke med legen om det. Fvk er ikke aktuell lengre pga alderen hennes.

Hadde latt datter bestemme 100 % selv. Og stått i ryggen hennes.

Ingen kan tvinge en 16 åring til å reise til den andre forelderen. Dette hadde jeg som mor stått støtt i! 

Hadde faktisk ikke brydd meg om far i denne situasjonene. Han skal passe seg litt, når hun blir 18 kan det godt hende hun knapt har lyst til å besøke han en gang i året. Fatter ikke hvordan noen foreldre kan være mot barna sine! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som en vanskelig situasjon. FVK kan neppe gjøre noe fra eller til, ikke lege heller. Tror jeg ville gått direkte til advokat. Dette høres ikke sunt ut for henne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som en vanskelig situasjon. FVK kan neppe gjøre noe fra eller til, ikke lege heller. Tror jeg ville gått direkte til advokat. Dette høres ikke sunt ut for henne. 

Nei, vet du hva, TS skal ikke bruke en krone på advokat i denne saken. La jentungen være hos mor, så får pappa bare være så uenig som han vil.

• Liker 6
Skrevet

En 16-åring bestemmer dette helt selv! 

Hva truer han med? Han kan jo ikke fysisk komme og hente henne og bære henne ut i bilen.... Han kan bli utrivelig ja, men det går faktisk an å gi beskjed om at "enten må du tenke over hva du sier, eller så blir du blokkert fra alle kanaler".

16-åringen ønsker det og har gjort det lenge, og sliter psykisk fordi hun må fortsette med denne ordningen. DU tar dialogen med far, og lar henne slippe. Blokker eventuelt nummeret hans fra hennes telefon (og stemors nummer) og andre sosiale medier før han får endelig beskjed, sånn at hun orker å stå i det. Blokkeringen kan selvfølgelig oppheves med en gang han kommer til fornuft og snakker ordentlig til henne.

De har bare en ungdomstid. Den er vanskelig nok om de ikke skal slite med dette i tillegg! Har ei på 16 selv, og jeg hadde gjort alt jeg kunne for å hjelpe henne hvis far var såpass lite mottakelig. Hun MÅ ingenting, men han må derimot oppføre seg som folk og respektere henne som den personen hun er. Det eneste han gjør nå er å skyve henne vekk, og i det sekundet hun ikke MÅ forholde seg til ham, så kommer hun til å skygge banen totalt. Jeg er helt for at barn skal ha en relasjon til begge foreldre, men denne blir enda mer ødelagt hvis det ikke settes klare grenser for hans oppførsel her. Hvis du tar tak nå er det kanskje mulig å redde stumpene.

• Liker 5
Skrevet

Har du økonomi til det ta 16 åringen med til en advokat og få hjelp der.. 

Anonymkode: 1735e...960

Skrevet

Takker for alle svar!

Jeg prøver å innprente i datter at hun bestemmer selv. Jeg har prøvd å snakke med for, men han er umulig å snakke med. Jeg sier til datter at jeg kan være med når hun skal snakke med far, jeg forteller henne at han ikke kan tvinge henne på noen måte osv, men med en gang hun snakker med han, så trekker hun seg. 

Så hva kan jeg gjøre da? Jeg har dessverre ikke råd til advokat, er det ingen andre som kan hjelpe?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takker for alle svar!

Jeg prøver å innprente i datter at hun bestemmer selv. Jeg har prøvd å snakke med for, men han er umulig å snakke med. Jeg sier til datter at jeg kan være med når hun skal snakke med far, jeg forteller henne at han ikke kan tvinge henne på noen måte osv, men med en gang hun snakker med han, så trekker hun seg. 

Så hva kan jeg gjøre da? Jeg har dessverre ikke råd til advokat, er det ingen andre som kan hjelpe?

Hun må ikke snakke med ham. Hun, evt med hjelp fra deg, må formulere en melding/mail/brev hvor hun forklarer hva hun ønsker. Og så blokkerer hun ham til han er ferdig med å være sint.

Anonymkode: 0fced...928

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så faren ønsker å ødelegge sin egen datter? 

Anonymkode: 99431...56c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hun må ikke snakke med ham. Hun, evt med hjelp fra deg, må formulere en melding/mail/brev hvor hun forklarer hva hun ønsker. Og så blokkerer hun ham til han er ferdig med å være sint.

Anonymkode: 0fced...928

Takk! Det var lurt, jeg skal høre om hun vil skrive til han. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så faren ønsker å ødelegge sin egen datter? 

Anonymkode: 99431...56c

Han ser ikke det, alt han alltid har sett, er hva han kan gjøre mot meg. Som regel har det gått ut over henne, men det ser han ikke. Som den gangen han sendte henne på skolen i tskjorte og shorts selv om det regnet, fordi det var det hun hadde på seg når hun kom fra meg, en varm sommerdag. Hun hadde riktignok på seg regnjakke til skolen, men denne tok far med seg igjen.. Den gangen gikk hun vel i 2.-3.kl. Slike ting.

• Liker 2
Skrevet

En 16-åring skal bli hørt. Men foreldrene kan velge å ikke høre etter. Du må vel i retten om du skal komme noen vei? 🤔

Anonymkode: 90b03...6ce

Skrevet

Støtter at datter og du informerer far skriftlig hvordan samvær blir fremover. Gjerne hjelp henne å skrive, klipp inn tekst fra lovparagrafer om barns rettigheter rundt samvær for ulike aldre.

Så bare gjennomfører dere den nye planen. Du trenger ikke fars godkjennelse, loven gir barnet rettigheten. Da er det opp til far å evt. dra deg for retten, og det vil ikke bli behandlet når han prøver å få gjennomslag for noe lovstridig.

Ulempen kan være at datter opplever det som ubehagelig første samvær hos far etterpå, at han vil presse henne eller spille på følelsene hennes. Dette må dere da prate om på forhånd, planlegge hva hun skal si. "Dette er det samværet jeg ønsker, jeg vil at du skal respektere mine ønsker" f.eks. Eventuelt kutt samvær et par ganger imens han roer seg.

Anonymkode: 30d03...8d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

klipp inn tekst fra lovparagrafer om barns rettigheter rundt samvær for ulike aldre.

I hvilken lovparagraf står det at 16-åringer kan bestemme samværsprosent?

Anonymkode: 90b03...6ce

Skrevet

Litt om rettspraksis: http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/776/780

F0F9F719-BD4C-4967-914B-288C19D33F9B.thumb.png.666527d8a26e284e26c5227130659f08.png

TS, det dere gjør er å informere far om at fra denne dato blir samvær som følger: Datter bor fast hos mor, samvær hos far (sett inn datters ønsker).  Dette er i henhold til paragraf 31 i barneloven. 

Informer han også at om han gjør dette vanskelig for datter, risikerer han å dytte henne helt ut av livet sitt da det blir for vanskelig for henne å bære en slik bør som han utsetter henne for. 

Anonymkode: a0a11...c4c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...