Gå til innhold

Alt for mange barn/ungdommer idag er for overvektige..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år , da jeg var liten fikk vi ikke engang lov til å ha nugatti i hus, ingen brus (kunne drikke i ny og ne) og Mc Donalds mat spiste vi 2 ganger i året .. Er VELDIG glad for idag at jeg hadde en slik barndom fordi jeg er ganske slank den dag i dag , + har litt vett om hva man bør spise og ikke for å holde seg stabil i vekta . Jeg trener ikke , men er aktiv med at jeg står hele tiden på jobb og går 1 time hver dag til jobb. 
Det er veldig synd når jeg ser meg rundt at flere og flere barn og ungdommer legger på seg.. Barneoppdragelsen idag har blitt helt skrudd, mange barn får akkurat det dem vil, og ingen foreldre lenger tørr å si ifra (mange av de) finnes unntak da.

Mine barn skal ihvertfall få en litt streng barndom slik at dem lærer om både mat, kosthold og livet generelt 

Anonymkode: 98a67...4b8

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde flere venner med like streng barndom som deg, for flere av de handlet livet om fråtsing med engang de flyttet hjemmefra og kunne velge selv, så du er ikke garantert å få en «mini-me» med å være streng

Anonymkode: b4f0a...e60

• Liker 30
Skrevet

Samboer hadde det som deg med kosthold da han vokste opp. Han har slitt ekstremt mye med overvekt som voksen fordi han ikke greier å begrense seg. Så fort han flyttet hjemmefra og kunne bestemme selv over maten gikk det feil vei med én gang. Søsteren har det likedan.

Familien min hadde det motsatt. I stedet for lørdagsgodt kunne man ta seg noen biter når man hadde lyst på og nugatti på skiva var bedre enn ingen frokost. "Nei"-mat fantes ikke - det handlet om at det ikke finnes usunn mat, men heller usunne mengder. For meg og mine søsken fungerte dette kjempegodt, men jeg vet det nok ikke ville fungert for f.eks. kusinene våre.

Anonymkode: cbe97...1e5

• Liker 17
Skrevet

Problemet i dag er først og fremst at alle er så stillesittende. Inkludert barna. 

Anonymkode: eff18...66b

• Liker 16
Skrevet

Jeg er 31. Vi hadde nugatti, chips tilgjengelig og snop i helger. Alltid vært slank. Det er mer enn tilgjengelighet som er et problem her.

Anonymkode: 8a0e6...9b9

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet i dag er først og fremst at alle er så stillesittende. Inkludert barna. 

Nei. Problemet er at de ikke spiser ihh til hvor stille de sitter.

Anonymkode: 3ae65...2cf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Viktig poeng. Barna blir kjørt til og fra hele tiden, og mange har el-sparkesykkel også. 
Barna er også mindre ute å leker enn før i tiden. 

Anonymkode: 87ff4...14b

• Liker 8
Skrevet

Jeg blir flau over søsteren min og det bedritene kostholdet barna hennes har. De er veldig aktive med skal trykke i seg godis og cupcakes og masse brus med sukker hver eneste dag! Søsteren min jobber som psykolog og vil at barna skal være happy 🙄 joda, det er gøy så lenge det varer eller hur? 

Anonymkode: 0704b...e45

• Liker 2
Skrevet

Er 39. Det var alltid nugatti/nutella, og ulike frokostblandinger, i hus. Det var is i fryseren og chips i matskapet, men vi måtte spørre før vi kunne ta. Var vi på handletur ble det gjerne en burger, og innimellom dro hele familien ut og spiste Peppes. Ellers var det brødmat, og sunne middager. Riktignok mye Toro. Og ketchupflaska var alltid på bordet. 

Men vi var aktive. Det var fotturer, og ski. Det var lek i nabolaget. Og hage og gårdsplass var full av spill og leker. 

Ingen av oss søsknene har slitt med vekten. Tror det å ha et sunt og regelmessig kosthold i bunn, men samtidig tilgang til sukker og snop slik vi hadde, gjør at man regulerer det fint selv også i voksen alder. 

Anonymkode: 4db1b...f9c

• Liker 5
Skrevet

Tja. Jeg og hele familien er slanke/tynne. Jeg vokste opp på honey corn, nugatti og sunda. Fordi det var visst sunt med sukker på 80-tallet. Det finnes pålegg med bedre næringsinnhold, og jeg kjøper ikke sjokopålegg til min datter så lenge hun ikke etterspør dette. Mye chips og junk er så klart ikke bra. Men jeg tror ikke det har noe særlig å si for vekt hva man har på brødskiva. Det kommer vel heller an på hvor mange skiver man spiser, og hvor mye man beveger seg. Jeg gikk og syklet fram og tilbake til skole og aktiviteter og trives med å gå og sykle nå også. Ser jevnlig barneskolebarn på elsparkesykkel. Og så sitter de vel en del og gamer.

Men egentlig så tror jeg at genetikken er viktigere for vekta enn å spise grønt og ha en aktiv livsstil. Det er forskjell på hvor mye forskjellige personer må spise for å bli mett, og jeg spiser ikke så mye tror jeg. Har ikke sjans til å få ned en halv liter brus f.eks og liker ikke gatekjøkkenmat. Folk har ulik kroppsbygning. Det er ikke alle som kan bli superslanke uten at de da ser syke ut... 

Anonymkode: 58d8e...2db

• Liker 6
Skrevet

Hadde det like strengt som deg. Var 15 år første gang jeg slanket meg fordi jeg veide 2 kg for mye.

Nå er 33 og overvektig. Å være streng er ikke altid det beste TS. Du kan ha hatt flaks som har klart deg så bra. Det betyr ikke at dine fremtidige barn vil det.

Anonymkode: 91cfb...557

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viktig poeng. Barna blir kjørt til og fra hele tiden, og mange har el-sparkesykkel også. 
Barna er også mindre ute å leker enn før i tiden. 

Anonymkode: 87ff4...14b

Derfor må de spise mindre og sunnere. Problem solved.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Derfor må de spise mindre og sunnere. Problem solved.

Barn skal aldri slanke seg, barna må være mer aktive. Problem solved. 

Du virker ganske så arrogant.

Endret av Rosatoast
  • Liker 9
Skrevet
Rosatoast skrev (28 minutter siden):

Barn skal aldri slanke seg, barna må være mer aktive. Problem solved. 

Du virker ganske så arrogant.

Arrogant, ja. Fordi jeg sier at matinntaket skal stå i stil til aktivitetsnivået. Jeg har ikke sagt et ord om slanking.

Joda.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde flere venner med like streng barndom som deg, for flere av de handlet livet om fråtsing med engang de flyttet hjemmefra og kunne velge selv, så du er ikke garantert å få en «mini-me» med å være streng

Anonymkode: b4f0a...e60

Jupp sånn ble jeg

Anonymkode: 40fe8...75b

• Liker 1
Skrevet

det er overhodet ikke "nødvendig" å spise for eksempel Mc Donalds / burger king, potetgull og sjokolade / smågodt hver eneste helg, og brus eller saft til middag hver eneste dag - for å gå kraftig opp i vekt.  

hvis man spiser ett halvt brød til frokost, og den andre halvparten av av brødet til lunsj. Pluss en større middag (til tross for at middagen er relativt sunn) pluss ett par brødskiver til kveldsmat. Barn / tenåringer kan også finne på å "smug-spise" en god del, før foreldrene faktisk kommer hjem fra arbeid, i tillegg til selve middagen deres. Da spiser man jo selvfølgelig relativt FÅ måltider i løpet av en dag, i tillegg lar man være å stappe innpå sjokolade eller andre søtsaker. Null og niks brus eller energi-drikker. 

Anonymkode: ceb07...a7a

• Liker 3
Skrevet

Dette er litt mer komplekst enn det. Gener spiller inn mer enn vi liker å tro. Vi har ca samme opplegg her som du er vokst opp med; aldri hatt Nugatti i hus, holder oss til godteri på lørdag, stort sett sunn og hjemmelaga mat hver dag. Likevel har barna fått svært forskjellig forhold til mat: ene er godt selvregulert, spiser seg mett på sunn mat og kan ta litt godteri på lørdag og spare resten fordi han er mett. Han ligner på far. Den andre er utrolig glad i søtt, trenger hjelp til regulering og har anlegg for å legge på seg. Ofte sulten og alltid plass til dessert. Han ligner på meg. 

Så en må tilpasse kostholdet til barna sin personlighet og lære de kosthold ut fra deres behov. 

Anonymkode: e5a0c...bce

• Liker 4
Skrevet

Dessuten er ultraprossesert mat og mellommåltider ting som kan overstyre naturlige mekanismer som metthetsfølelse. Matindustrien er utrolig gode til å markedsføre dette mot barn og unge (selv om det egentlig ikke er liv).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessuten er ultraprossesert mat og mellommåltider ting som kan overstyre naturlige mekanismer som metthetsfølelse. Matindustrien er utrolig gode til å markedsføre dette mot barn og unge (selv om det egentlig ikke er liv).

Lov, ikke liv 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 24 år , da jeg var liten fikk vi ikke engang lov til å ha nugatti i hus, ingen brus (kunne drikke i ny og ne) og Mc Donalds mat spiste vi 2 ganger i året .. Er VELDIG glad for idag at jeg hadde en slik barndom fordi jeg er ganske slank den dag i dag , + har litt vett om hva man bør spise og ikke for å holde seg stabil i vekta . Jeg trener ikke , men er aktiv med at jeg står hele tiden på jobb og går 1 time hver dag til jobb. 
Det er veldig synd når jeg ser meg rundt at flere og flere barn og ungdommer legger på seg.. Barneoppdragelsen idag har blitt helt skrudd, mange barn får akkurat det dem vil, og ingen foreldre lenger tørr å si ifra (mange av de) finnes unntak da.

Mine barn skal ihvertfall få en litt streng barndom slik at dem lærer om både mat, kosthold og livet generelt 

Anonymkode: 98a67...4b8

Og jeg hadde en helt normal barndom der foreldrene mine snakket om at mat er helse, både psykisk og fysisk helse, og at kropp er funksjon, ikke utseende. Og at vi holder oss normalvektige fordi det er sunt, ikke fordi det er pent. 

Og så snakket de om at alle har feil og mangler og at stress er like usunt som andre dårlige vaner.

Man snakket om at folk som tror de er bedre enn andre fordi de velger andre veier i livet ikke har det godt med seg selv. 

Og vi spiste nugatti på helt vanlige tirsdager. 

Og vet du? Mye tyder på at dette - at foreldrene tar ansvar for at de er sine barns influencer nr 1 både på holdning, adferd, kosthold og helse - gjør barnet ditt til et balansert menneske. Så sørg for å være en god influencer når du får barn. Ikke streng, men god. For hvem ønsker seg strenge barn? Ingen. Alle ønsker seg gode barn. 

Anonymkode: b8ef2...bdd

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...