Gå til innhold

barn med adhd og referater fra samarbeidsmøter - føler jeg blir fremstilt som litt "cooky"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får disse referatene fra møter vi har hatt med lærer og de som støtter vårt barn på skolen. Jeg og eksen er skilt, og jeg har selv adhd uten hyperaktivitet. Jeg er i ferd med å etablere meg i ny bolig litt lengre og er litt redd for å kjøre bil, da jeg ikke er så veldig trent. Jeg og eksen har et godt samarbeid og er blide i møte, men kan begge si litt rare ting. Feks min eks sa at vi har fått bekymringsmelding, at vi vurderer at han skal ha barnet mer enn meg, når det ikke er tilfelle. Han er bare litt merkelig, men det er ikke så lett så fatte i disse møtene. 

Er selv litt rar og det kommer jo et par brainfarts her og der. Og disse tingene kommer med i referatet. Men når lærerene er teite og sier feil, så kommer dette ikke med. Feks at når de synser om hvem som skal ha barnet mest, eller om de sier at jeg må ta meg fri ila arbeidsdagen for å hente barnet. jobbe hjemmeifra..osv. Det er jo ikke deres bisnis, så det kommer ikke med i referatet selv om de kommer med disse tankene. 

Men alt det teite jeg sier kommer med, gjerne ordrett. eller de unnlater ting og setninger blir så merkelige. Synes det får meg til å virke litt "cooky" eller unormal. Synes det er ubehagelig at de siterer meg så ordrett når de skipper tingene de selv sier..Men det er kanskje poenget, altså å "logge" mor og far?

Anonymkode: 2a1fa...f27

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta opptak av møtene og sett av tid til å lage eget referat etter møte. Da har du noe å komme med, dersom skolen lager en "sak" ut av dette. 

Anonymkode: 136b9...fb6

• Liker 6
Skrevet

Ta lydopptak i slike samtaler.

Be om endring i referatet der du mener ting er feil. Uavhengig av om de endrer det bør de legge til dine innspill som kommentarer til slutt.

Anonymkode: 1480b...059

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ta opptak av møtene og sett av tid til å lage eget referat etter møte. Da har du noe å komme med, dersom skolen lager en "sak" ut av dette. 

Anonymkode: 136b9...fb6

ja, dette var jo lurt. evt kan jeg jo ta notater mens jeg sitter der. kanskje det er lurere? Eller kanskje de blir skeptiske om jeg begynner å skrive ned det som de sier.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ja, dette var jo lurt. evt kan jeg jo ta notater mens jeg sitter der. kanskje det er lurere? Eller kanskje de blir skeptiske om jeg begynner å skrive ned det som de sier.

Bare ta opptak trenger ikke informere om det. Du kan si rett ut til du at du hr reagert på referatene hittil også ved neste samtale og få det på opptak. Vog pass munnen din på slike møter

• Liker 1
Skrevet

HVa mener du med at blir framstilt cooky? Som en kjeks? Eller mener du cocky?

Anonymkode: 76a64...e60

• Liker 14
Skrevet

Nå virker dere ikke helt gode noen av dere, men etter møter med det offentlige må dere alltid sende inn deres kommentarer til eventuelle referater. På den måten blir det vedlagt saken. Det er ingen som gjør noe med det, men andre som åpner saken i andre anledninger vil ihvertfall se deres versjon fra det samme møte.

Uten et slik kommentarvedlegg fra dere blir referatet stående slik dere ser det. Man kan liksom ikke komme fem, seks år senere å si at "nei, det var jo ikke helt sånn da..."

• Liker 19
Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt lydopptak.

Etter møtet ber du rett og slett om å lese gjennom referatet, så dere er enige om innholdet. Bare si at du vil sjekke om det er noe du har glemt som skulle vært med, så kan du samtidig korrigere utsagn.

Ellers så må faktisk du og mannen skjerpe dere litt - han kan ikke sitte og si ting som at dere har fått bekymringsmelding, når det ikke stemmer. Det er ikke skolens feil at de ikke forstår at han er "merkelig", det er faktisk hans problem at han sier ting som ikke er sant, om det så er et håpløst forsøk på humor.

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

ja, altså. litt rar da.

Skrevet
Lønnesirup01 skrev (22 minutter siden):

Etter møtet ber du rett og slett om å lese gjennom referatet, så dere er enige om innholdet. Bare si at du vil sjekke om det er noe du har glemt som skulle vært med, så kan du samtidig korrigere utsagn.

Ellers så må faktisk du og mannen skjerpe dere litt - han kan ikke sitte og si ting som at dere har fått bekymringsmelding, når det ikke stemmer. Det er ikke skolens feil at de ikke forstår at han er "merkelig", det er faktisk hans problem at han sier ting som ikke er sant, om det så er et håpløst forsøk på humor.

Han blander ord. ( har fortalt om oss før her )  Han mente en bekymret melding og har hørt bekymringsmelding før. Men er helt enig med deg! Jeg vet ikke hvorfor han sitter å sier at han skal ha barnet mer når det ikke er greia. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kanskje hun mener kooky? 

Anonymkode: ccb0f...ef3

• Liker 2
Skrevet

Lydopptak kan kanskje virke litt paranoid og dermed mot sin hensikt? Personlig ville jeg bare ha bedt om å få se referatet som en foreslår her.

Anonymkode: fccfe...227

• Liker 3
Skrevet

Så mye byråkrati!

Hva brukes disse referatene til?

Er det noen som leser dem etterpå i det hele tatt?

Anonymkode: 01b5b...5bf

• Liker 4
Skrevet

Ikke noe problem å ta lydopptak men du kan og ta notater på møtet, da kan du regne med at de på møtet bli litt småstressa. Men lydopptak som bare brukes for å skrive referat for så å slettes ser jeg ikke noe problem med.

Men som en over sa, det er viktig å holde tunga rett i munnen og ikke si alt du tenker, bedre å si for lite enn for mye på slike samtaler for de skriver ned alt og putter det i referatene sine. Du skal heller ikke være redd for å sende tilbakemelding på at du ikke er enig i det de skriver i referatene og be de om å endre det og legge til ting. De skriver jo dette ut fra egen oppfatning og da gidder de ikke alltid og ta med sine kommentarer. 

Du skal ikke være redd for å kontakte de for å gi tilbakemelding på det de har skrevet. 

Anonymkode: 1c54a...333

• Liker 2
Skrevet

Du må bare be om å få endret referatet dersom du mener det er noe som mangler eller som er feil. «Jeg ønsker at det står at skolen anbefaler at jeg tar fri fra jobb for å hente barnet», «jeg ønsker at det står at skolen anbefaler at barnet bor hos far» eller «jeg ønsker at dere skriver ned at når far sier bekymringsmelding så mente han ****». Det er helt greit å endre et referat i ettertid. 

Anonymkode: f1f24...1ac

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lydopptak kan kanskje virke litt paranoid og dermed mot sin hensikt? Personlig ville jeg bare ha bedt om å få se referatet som en foreslår her.

Anonymkode: fccfe...227

Å ta lydopptak og å si at man har tatt lydopptak er to ganske ulike ting. I en presset situasjon med skjev maktfordeling er det lett å glemme hva som blir sagt, et lydopptak kan være en støtte når man skal komme med innspill og kommentarer til referatet. Det kan også være greit å ha dersom saken utvikler seg og man opplever at de ansatte lyver. Ord mot ord-situasjoner er veldig uheldig fordi det i alle tilfeller legges til grunn at den ansatte i maktposisjon snakker samt og at privatpersonen lyver.

Anonymkode: 1480b...059

• Liker 2
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (42 minutter siden):

Enig. Snakk med skolen. Du kan også korrigere utsagn du ikke er enig i under møtet. Jeg måtte selv sette far på plass under ett slikt møte da han hisset seg opp og kom med utsagn som ikke passet seg.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så mye byråkrati!

De blir brukt. De er også viktige mtp at barnet senere kan kjøre sak dersom det mener å ha fått for dårlig oppfølging av skole/ppt etc.

Anonymkode: b2092...a43

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så mye byråkrati!

Et møte er ihvertfall ingenting verdt dersom det ikke ender ut i et referat (med kommentarer).

Om de leses senere kommer jo helt an på utviklingen i saken. Det finnes svært mange erstatningssaker, tilsynssaker, domsavgjørelser og klagesaker som blir avgjort på bakgrunn av referater (med kommentarer).

Har man, slik som du sikkert er vant til, møter bare for å få tiden til å gå behøves antagelig ingen referater. Vi andre har møter som dreier seg om store økonomiske forpliktelser, om ansvar eller om fremdrift, mens andre har møter som rent faktisk berører enkeltmennesker eller grupper av mennesker og som har målbare konsekvenser i en eller annen form.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...