Gå til innhold

Hvor sent kan dere spise/drikke uten at det påvirker nattesøvnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tydeligvis blitt en gammel dame, for dette har aldri plaget meg før!

Tidligere spiste jeg et lite og lett måltid ca kl 20, ca 2,5 timer før jeg la meg, og det fungerte greit mtp nattesøvn.

Men de siste ukene har det blitt slik at jeg ikke kan spise/drikke noe særlig etter middag (kl 17) uten at det påvirker nattesøvnen min negativt.
Jeg kan kanskje spise noe lett kl senest kl 18.30, men alt senere enn dette gir negative konsekvenser på natten.

Hvis jeg drikker noe som helst etter kl 20 må jeg opp på toalettet i løpet av natten (de siste to ukene), og hvis jeg spiser for sent føler jeg meg rastløs og urolig når jeg legger meg, og nattesøvnen blir også veldig rastløs og urolig.
Koffein er absolutt no-no, for drikker jeg en kopp te etter kl 17-18 blir jeg liggende våken til minst kl 1.30 og gjerne til kl 2 også.

Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, det er relativt nyoppstått, men jeg føler at jeg har kommet inn i en vond sirkel der jeg legger meg sulten og tørst for at jeg skal få sovet godt, men sover dårlig fordi jeg er sulten og tørst når jeg legger meg. 

Er det noen andre som har opplevd noe lignende, og som kan dele sine erfaringer med meg?

Anonymkode: 6ca0b...86d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Påvirkes aldri av dette. Kan spise med stappmett rett før jeg legger jeg uten problemer. 

Anonymkode: 29d1f...2b1

• Liker 1
Skrevet

Ingen mat etter kl. 18 her, ellers får jeg mye magesyre om natten. Ikke mye annet å gjøre med det enn å la være å spise

Anonymkode: bc766...0a9

Skrevet

Jeg kan spise et stort måltid, ta et-par glass vin, og helle nedpå en dobbel espresso, og så gå rett til sengs og sove godt hele natten. 

Men å spise de første tre timene jeg er våken, derimot, det går ikke. 

Anonymkode: ce9fb...b61

Skrevet

Jeg har alltid hatt problemer med kaffe og store måltider om kvelden. Spiser kun små måltider etter kl 20, (sover 22), kaffe drikker jeg ikke etter kl 12. Pleier spise hovedmåltid rundt 18-19.

Anonymkode: 88b6d...371

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har tydeligvis blitt en gammel dame, for dette har aldri plaget meg før!

Tidligere spiste jeg et lite og lett måltid ca kl 20, ca 2,5 timer før jeg la meg, og det fungerte greit mtp nattesøvn.

Men de siste ukene har det blitt slik at jeg ikke kan spise/drikke noe særlig etter middag (kl 17) uten at det påvirker nattesøvnen min negativt.
Jeg kan kanskje spise noe lett kl senest kl 18.30, men alt senere enn dette gir negative konsekvenser på natten.

Hvis jeg drikker noe som helst etter kl 20 må jeg opp på toalettet i løpet av natten (de siste to ukene), og hvis jeg spiser for sent føler jeg meg rastløs og urolig når jeg legger meg, og nattesøvnen blir også veldig rastløs og urolig.
Koffein er absolutt no-no, for drikker jeg en kopp te etter kl 17-18 blir jeg liggende våken til minst kl 1.30 og gjerne til kl 2 også.

Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, det er relativt nyoppstått, men jeg føler at jeg har kommet inn i en vond sirkel der jeg legger meg sulten og tørst for at jeg skal få sovet godt, men sover dårlig fordi jeg er sulten og tørst når jeg legger meg. 

Er det noen andre som har opplevd noe lignende, og som kan dele sine erfaringer med meg?

Banan, mango, kiwi, appelsin osv har god innvirkning søvnen. Du kan spise banan og mango sammen. Eller banan og papaya. Det inneholder mye tryptofan som gjør deg søvnig. 

Har hørt at kjøtt gjør deg søvnig pga det inneholder tryptofan, men da er det bedre med banan og annens frykter. 

Selv spiser jeg en banan og sover godt. Er viktig å drikke vann, så prøv å drikk vann 2 t før du skal sove, også spiser du en banan eller annen frukt om du føler deg sulten. 

Kanskje det også er greit å spise potetgull? Salt sørlandschips eller salt totenflak? 

Anonymkode: 18fe2...c09

Skrevet

Takk for svar alle sammen, det er greit å se hvor ulike vi er.

Jeg snakket med en bekjent som er sykepleier i går.  Hun mente at blodsukkeret kunne ha en betydning, at svingende blodsukker som ved insulinresistens, kunne på virke nattesøvnen på en slik måte som jeg beskrev, inkludert det at jeg må på toalettet om natten hvis jeg spiser og drikker på kvelden.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Banan, mango, kiwi, appelsin osv har god innvirkning søvnen. Du kan spise banan og mango sammen. Eller banan og papaya. Det inneholder mye tryptofan som gjør deg søvnig. 

Har hørt at kjøtt gjør deg søvnig pga det inneholder tryptofan, men da er det bedre med banan og annens frykter. 

Selv spiser jeg en banan og sover godt. Er viktig å drikke vann, så prøv å drikk vann 2 t før du skal sove, også spiser du en banan eller annen frukt om du føler deg sulten. 

Kanskje det også er greit å spise potetgull? Salt sørlandschips eller salt totenflak? 

Anonymkode: 18fe2...c09

Jeg tror ikke jeg forklarte meg godt nok.
Jeg er trøtt som en strømpe når jeg legger meg, og har ikke problemer med å sovne.
Problemet er at jeg sover urolig og våkner mange ganger i løpet av første halvdel av natten hvis jeg spiser for sent.
Og det gjelder uansett hva jeg spiser.

Skrevet

Får halsbrann om jeg spiser senere enn 18.00 , så middag da er mitt siste måltid.

Anonymkode: c4498...efd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...