AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Jeg kjeder meg sånn og blir så rastløs. Jeg er et veldig sosialt vesen, men på hjemmekontoret er dagens høydepunkt en rusletur i lunsjen. Hvordan holder dere ut hjemmekontorsituasjonen? Jeg føler jeg blir helt apatisk og får gjort mindre enn til vanlig. Anonymkode: 7f611...c43
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Jeg er kjempeapatisk. Har i tillegg veldig kjedelige oppgaver de neste ukene, og det er så tungt. Har ingen råd, hater livet litt for tiden. Anonymkode: 9155d...cf4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Jeg elsker hjemmekontor fordi jeg ikke blir forstyrret så mye. Er mye mer effektiv. Min motivasjon er rett og slett hvor mye jeg får unna i løpet av en dag. Føles godt å vite og se at arbeidsoppgavene «flyr» sammenlignet med når jeg er på kontoret. Men jeg har generelt veldig hektiske dager. Er mulig jeg hadde slitt med motivasjonen hvis det var veldig stille og rolig. Anonymkode: ce255...949
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Rutiner, og lister. Samt avbrekk gjennom dagen. Står opp til samme tid hver dag, og starter alltid dagen (etter litt vann i ansiktet) med å gå gjennom mailboks, kalender, og sortere to-do lista. Når jeg har kontroll på det tar jeg en kopp kaffe og et knekkebrød, og surfer nyheter/KG. Akkurat den lille øvelsen med at jeg starter med jobb gjør at hodet mentalt er der, og "dørstokkmila" inn på kontoret ikke er så lang. Derfra går dagen med konkrete "bolker", som også innebærer ting som trening, og en runde i huset, og lunsj laget fra bunnen (om jeg rekker). Det er egentlig samme teknikk som jeg brukte da jeg studerte, og syntes øktene var kjedelige. Jeg hadde klare mål om lese 10 - 10.50, så 10 minutter med en aktivitet. Og klare oversikter over hva jeg skulle gjennom, og mål for dagen. Anonymkode: 50d48...b95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Hjemmekontor er fantastisk. Jeg får faktisk færre telefoner også 😁 Får sove lenger også pga reisevei. Men sjefen misliker hjemmekontor så jeg har bare fått det når regjeringen har sagt "de som kan ha hjemmekontor SKAL ha hjemmekontor". Så det er bare litt denne uka så er det over tenker jeg🙁 Anonymkode: aee77...8e4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hjemmekontor er fantastisk. Jeg får faktisk færre telefoner også 😁 Får sove lenger også pga reisevei. Men sjefen misliker hjemmekontor så jeg har bare fått det når regjeringen har sagt "de som kan ha hjemmekontor SKAL ha hjemmekontor". Så det er bare litt denne uka så er det over tenker jeg🙁 Anonymkode: aee77...8e4 Her er det helt motsatt. De så at effektiviteten ble mye bedre, og at folk tok dette fint. Så også i perioder der det har vært åpent har vi blitt oppfordret til å finne vår egen balanse. Så tror det kommer an på hvordan ansatte totalt sett leverer på hjemmekontor. En sjef vil jo alltid ha best mulig økonomi, så gir ingen mening å kommandere folk tilbake om det ikke er for å få opp effektiviteten og samhandlingen. Anonymkode: 50d48...b95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 Får sove 1.5 time eller mer per dag lengre på hjemmekontor og sparer 2 timer reisetid, så motivasjonen er tipp topp her. Produserer kanskje 3 ganger så mye på hjemmekontor også. Har også en leder som misliker hjemmekontor også til tross for at jeg har forklart jeg jobber og får gjort så mye mer hjemme så får jeg ikke noen ekstra dager hjemme i uka. Synes dette er veldig firkantet. På kontoret sliter jeg med hodepine, konsentrasjonsvansker samt erfarer at det blir mer unødvendige pauser. Synes det burde være frivillig å jobbe fra kontoret, det er alltids noen som foretrekker å være på kontoret. Anonymkode: a8aef...b0b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hjemmekontor er fantastisk. Jeg får faktisk færre telefoner også 😁 Får sove lenger også pga reisevei. Men sjefen misliker hjemmekontor så jeg har bare fått det når regjeringen har sagt "de som kan ha hjemmekontor SKAL ha hjemmekontor". Så det er bare litt denne uka så er det over tenker jeg🙁 Anonymkode: aee77...8e4 Slike sjefer… 🤦♀️ men - jeg tror ikke det legges opp til lettelser på kontorbruk på pressekonferansen i kveld, det vil i såfall overraske meg stort Anonymkode: d54d2...9ed
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 Føler med deg, TS! Jeg trives veldig godt på kontoret og sammen med kollegaene mine, så det ble en kjip overgang til nærmest 100% hjemmekontor. I starten gikk det egentlig greit, men ila det siste halvannet året har produktiviteten falt mer og mer. Jeg er mer rastløs og klarer ikke fokusere på jobb like mye som jeg burde, selv om jeg klarer å ta meg sammen innimellom og får gjort det jeg skal. Har egentlig ikke noen gode tips, men ting som har hjulpet meg gjennom de tyngste dagene er å ta en styrkeøkt i lunsjpausa, meditere (utenom jobb), og å bryte ned arbeidsoppgavene mine i mindre biter så jeg kan krysse de av og føle at jeg har oppnådd mer i løpet av dagen. Anonymkode: 26311...07d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 Jeg følger med her og ser om flere har gode tips. Som TS sliter jeg med hjemmekontoret. Det er så ekstremt lite sosialt, og jeg føler meg "utestengt" fra vanlig jobb og "praten i gangen" og mye av det andre som egentlig er en stor del av jobben min. Samhandling med andre er tungt, fordi alt må være så planlagt og formelt. Har egentlig masse som skal gjøres, men klarer ikke å finne motivasjon eller "press" på at det faktisk må gjøres. (Klarer ikke å føle at deadline rett rundt hjørnet faktisk er reell, før det kun er tid til et lite skippertak.) Dagene går "i ett" og den eneste "stukturen" jeg har er Teams møter. Det er ingen som tar ansvar for at jeg skal være del av noe sosialt miljø (er ikke en naturlig del av EN gruppe), og det blir feil å prøve å "tvinge meg på" andre avdelinger som faktisk har det. Fast lunsjpause med tur er noe jeg sikkert burde fått til, men det er ikke rent sjelden den tiden må brukes til et teams møte. (Alles kalendre er så fulle, siden alt må planlegges inn.) Så da blir det lett at jeg distraheres og leser nettaviser, eller er på KG, eller prokastinerer på andre måter, mens arbeidsoppgavene hoper seg opp. Mens jeg gleder meg til at ting åpner opp så jeg kan komme meg på kontoret, møte kollegaer, klare å ha fast lunsjpause, og ikke minst, bli mer effektiv igjen! Tror verken jeg eller TS får noe som helst igjen for å høre fra dere som opplever hjemmekontor som mer effektivt enn kontoret. Dere har helt åpenbart andre forutsetninger enn oss. Vi trenger hjelp fra de som har slitt med motivasjonen, men som har funnet måter å bedre dette på. Anonymkode: e4fce...6fc
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #11 Skrevet 13. januar 2022 Jeg synes det fungerer bedre nå enn det gjorde i fjor vinter. Da gikk jeg på en skikkelig depresjon pga corona og hjemmekontor. Nå har jeg mer håp om fremtiden, siden så mange har blitt vaksinert, og jeg håper vi ser i alle fall en del av enden på dette når omikron får rast fra seg. Jeg har barn, så jeg må følge vanlige rutiner uansett. Åpningstidene i barnehagen er redusert, noe som er en utfordring. Jeg har egentlig for mye å gjøre, så arbeidsdagene får fort. Jeg har meldt meg inn på treningssenter, delvis for å komme meg ut av huset, og delvis fordi jeg prøver å forebygge en ny depresjonsrunde. Anonymkode: da52b...0e5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #12 Skrevet 13. januar 2022 Hjemmekontor er supert! På jobb deler jeg kontor med ei som avbryter meg hele tida og skravler. På Hjemmekontor jobber jeg uten avbrytelser og er faktisk mer effektiv. Men er introvert og har ikke behov for å være sosial så ofte. Er på kontoret en gang i uka, for å "koble meg på" fagmiljøet og det er nok for meg. Anonymkode: 9f248...29e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #13 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Tror verken jeg eller TS får noe som helst igjen for å høre fra dere som opplever hjemmekontor som mer effektivt enn kontoret. Dere har helt åpenbart andre forutsetninger enn oss. Vi trenger hjelp fra de som har slitt med motivasjonen, men som har funnet måter å bedre dette på. Anonymkode: e4fce...6fc Dette er jo oppskriften på å mislykkes, uansett om det gjelder hjemmekontor, eller slanking. Eller studier, som jeg skrev om i mitt innlegg... Nei, de fleste av oss har ikke nødvendigvis andre forutsetninger, det er ikke lettere for oss. Men vi har funnet metoder som gjør at det går. Jeg svarte over. Og jeg, med flere, slet mye mer i begynnelsen, før vi fant ut av disse små tingene som gjør at det går bra likevel. . Husker jeg satt og så på et hav av oppgaver, uten motivasjon for å komme i gang. For meg er det jeg beskriver over nøkkelen for at jeg fikk opp trivselen og produktiviteten igjen. Startet i det små med å lage en liste over ting jeg skulle gjøre før lunsj. Klarte jeg å gjøre det før, kunne jeg ta lengre pause. Jeg vet ca hva jeg må gjøre på en dag, og på kontoret er det mange tidstyver, så jeg tillater meg litt flere pauser hjemme. Men det forutetter jo at man er effektiv den tiden man jobber. Og jeg sluttet å bruke tiden på morgenen på å sove mer, brukte jeg den i stedet på jobb hadde jeg plutselig timen til å trene midt på dagen. Anonymkode: 50d48...b95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå