Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett på sak: en irriterende ting som har oppstått nylig med samboer.

Vi jobber i samme kontorbygg ca 15-20min unna der vi bor. Han begynner kl 08 og jeg kl 09. Jeg har en bil som jeg betaler for selv, han har gjort det klart at han ikke ønsker å bruke penger på bil og tar derfor buss til jobb. Vi holder et ganske strengt budsjett for å spare til egen leilighet og bor foreløpig i kjeller leiligheten til hans far gratis for å få til dette. 

Hver morgen siden han startet på samme jobb som meg har jeg kjørt han kl 0700 til et busstopp som gjør at han sparer ca 20/30min. Altså sover jeg ca 1t mindre enn jeg kan hver morgen slik at han kan sove 30 min lengre og slipper å gå 10min til nærmeste busstopp. Det er helt greit 50% av tiden fordi jeg da uansett må stå opp tidlig for å levere i bhg da jeg er bonusmamma til hans kjære datter. 

Problemet er den tiden jeg ikke har ansvaret for å levere i bhg. Jeg begynner å bli lei av å stå opp så mye før jeg egentlig hadde trengt. Har nevnt det til han og da ble han frustrert for at han ikke kunne ta bilen flere morgninger til jobb. Dersom han hadde gjort det hadde jeg måttet betalt ca 50kr mer enn jeg gjør hver gang han skulle gjort dette grunnet bussutgift og fordi det er dyrere å kjøre til jobb tidligere pga bompenger. Det syns jeg er dumt da det tross alt er jeg som betaler alt for å ha bilen. I tillegg hadde jeg da måttet stå opp kl 07 uansett fordi det er knotete å ta buss herfra til jobb. Er det jeg som er teit her eller er det han? 

Anonymkode: 2e82b...d6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi med førerkort og bil må helt slutte å være gratis taxi for de uten. 

De har selv tatt valget om å ikke ta førerkort og de har selv tatt valget om å ikke bruke penger på bil. 

Alternativt, ta deg betalt for kjøringen. 

Anonymkode: 52d2d...a7b

• Liker 47
Skrevet

I og med at dere jobber på samme plass ville jeg hadde bare hørt med arbeidsplassene om mulighet for fleks, slik at dere kunne kjørt sammen. Går ikke det hadde jeg kjørt sammen til jobb, og trent før jobb, gitt at det er et senter eller du har annen dusjmulighet rett i nærheten. Dere sparer penger på at det kun er en kjøretur per dag. 

Normalt ville jeg sagt at kostnader bil deles likt, men gitt at du bor gratis hos hans familie ville jeg bare latt det gå. 

Dette med å sove en time mer eller mindre fra eller til har jeg aldri sett på som en stor utfordring i livet, da legger man seg bare tidligere. 

Anonymkode: ec102...c29

• Liker 14
Skrevet

Hvis han ikke betaler for bilen skal han heller ikke ha godene som følger med å ha bil. Her har du dessverre sagt ja til noe du opprinnelig burde sagt nei til. Slutt med én gang, han sparer 30 min på din bekostning (både i tid og penger).

Anonymkode: 84158...d42

• Liker 16
Skrevet

At dere bor i kjellerstua tl faren han er dealbreaker nok i seg selv for min del. 

Anonymkode: 7ccad...34c

• Liker 13
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva leste jeg nå?

Du betaler for bilen og leverer hans barn i barnehage og så sutrer han for at han må gå ti minutter til en buss?

Slutt å være dørmatte, TS. Enten betaler han for bilen, eller så slutter han å sutre over at gratis taxien ikke kjører dit han vil når han vil.

Skrevet

Du bor gratis hos faren hans... Men tenker at dere begge kan prøve å begynne samtidig, da på et tidspunkt så dere rekker barnehagen i ukene dere har henne.

Anonymkode: c9f92...df7

• Liker 4
Skrevet

Du må stå opp tidlig for å levere HANS datter i barnehage annenhver dag, og så  er han frekk nok til å bli sur for at du ikke i tillegg vil stå opp tidlig resten av dagene for å være taxisjåfør for ham fordi HAN ikke gidder å bruke penger på bil? 

Litt av en sjarmklump du har funnet deg 😵

• Liker 37
Skrevet

Takket være faren HANS så bor du gratis. Og det er jo helt greit siden dere er kjærester, dere hjelper hverandre. Så kan ikke du hjelpe ham ved å kjøre ham til busstasjonen slik at han sparer en god del tid?

Jeg ser bare egoisme i innlegget ditt og ekkokammeret her ser ut til å støtte deg fordi du er kvinne.

Et annet alternativ er at du slår opp og finner deg en leilighet som du må betale flere tusen for. Se hva som er bedre; sove én time lengre om morgenen, eller spare mange tusen kr i mnd. :)

Anonymkode: 6a1a0...78d

• Liker 8
Skrevet

Og hvordan skulle han levert unge og komt seg på jobb om du ikke var der som gratis barnevakt og privatsjåfør?! Og i tillegg klager han..??

Anonymkode: 8b193...5a3

• Liker 13
Skrevet

Tenker det er viktig å både gi og ta i forholdet. Du bor gratis i leiligheten til faren hans, men du betaler på bilen. Hadde det ikke vært naturlig at dere delte denne da? Jeg kan ikke forstå at dere ikke kan finne en grei løsning på morgenen med at du står opp og tar den kjøreturen, eller reiser på jobb før tiden og trener eller noe om det er mulig før du skal på jobb?

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette med bil og å sove frempå er nok til at dere har problemer hvordan skal et langt liv sammen der de store problemene dukker opp arte seg? 

Du får nesten påpeke at han har behov for bil, at valget er enkelt - enten har dere felles bil og felles bussutgifter og du slutter leke sjåfør, eller så må han komme med et forslag til en bedre løsning. 

Anonymkode: d191d...b74

• Liker 1
Skrevet

Problemet er den tiden der du ikke har ansvaret for å levere i bhg? Det har du aldri, det er ikke ditt barn. Nå må folk ta seg sammen. Det kommer til å ødelegge forholdet at han ikke har bil og lappen. Bare vent.

• Liker 7
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Hva leste jeg nå?

Du betaler for bilen og leverer hans barn i barnehage og så sutrer han for at han må gå ti minutter til en buss?

Slutt å være dørmatte, TS. Enten betaler han for bilen, eller så slutter han å sutre over at gratis taxien ikke kjører dit han vil når han vil.

Her glemmer du vel at de bor gratis hos faren til han. Altså kommer trådstarter ganske godt ut av dette.

Anonymkode: ebb95...17d

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor i all veden har du noen gang ansvaret formå levere HANS barn i barnehagen? 

Anonymkode: a9a5a...551

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her glemmer du vel at de bor gratis hos faren til han. Altså kommer trådstarter ganske godt ut av dette.

Anonymkode: ebb95...17d

De bor der for å spare til felles bolig, altså er det ikke slik at TS kommer bedre ut av det enn samboeren. Det er vel så viktig å få med, slik sett er det samboeren som nyter godene av at TS har bil og dekker denne. Hva ville han gjort med barnehage og jobb om TS ikke hadde bil? 

• Liker 12
Skrevet

Vel, det er kun positive aspekter med å stå opp til samme tid hver dag. Så jeg ser ikke problemet? Kan du ikke bare stå opp klokka 07? Det høres egentlig kun positivt ut. 

Men det er kanskje som med alt annet med kvinner at det er noe annet underliggende som egentlig er årsaken til misnøyen.

Anonymkode: 9f82f...66f

• Liker 2
Skrevet

Her var det mye rart, dere høres ekstremt tafatte ut begge to.

Anonymkode: 7be98...d1c

• Liker 2
Skrevet

Slutt med det.

Han gidder ikke å bidra til bilen, sa blir han ikke kjørt. Det er hans problem at han da bruker 30 min mer til busstoppet. Slutt å la deg tråkke på og manipulere av en som ikke vil betale for seg. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å si nei, det heter selvrespekt. 

Jeg kjørte rundt på eksen på samme måte, og det skjer aldri igjen. 

Så jeg hadde enten bedt han ta lappen, eller bedt han betale på bilen om du skal fortsette å kjøre han.

Anonymkode: 3e8f1...19f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slutt med det.

Han gidder ikke å bidra til bilen, sa blir han ikke kjørt. Det er hans problem at han da bruker 30 min mer til busstoppet. Slutt å la deg tråkke på og manipulere av en som ikke vil betale for seg. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å si nei, det heter selvrespekt. 

Jeg kjørte rundt på eksen på samme måte, og det skjer aldri igjen. 

Så jeg hadde enten bedt han ta lappen, eller bedt han betale på bilen om du skal fortsette å kjøre han.

Anonymkode: 3e8f1...19f

Og tilsvarende bør hun betale en liten leie, samt strøm, til svigerfaren? I stedet for å være en snylter som bor gratis? 

Anonymkode: ec102...c29

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...