Gå til innhold

Skal jeg ta grep her? Ang 15-åring og kosthold.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun står opp veldig sent før hun skal på skolen, så hun rekker ikke frokost og rekker ikke å ta med seg mat. Så dvs at hun ikke spiser noe før hun kommer hjem fra skolen. Hun er utsultet når hun kommer hjem og ofte sur. 

Anonymkode: 4418b...e94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt skal du ta grep! Greit nok at hun begynner å bli stor, men hun er fremdeles et barn du har ansvaret for. Hva med å bruke tid sammen til forberedelse av frokost / lage niste kvelden før?

Anonymkode: 27c84...3f0

• Liker 15
Skrevet

hva med å prøve med sånne havrelusnj, bygglunsj. Vi begynte med det til frokost, lettvindt og godt. Forbereder matpakke kvelden før da er det lett å bare raske det med seg i veska på vei ut døra. 

Anonymkode: b8137...bb2

Skrevet

Slik var jeg og. Kom meg gjennom høyere utdannelse, og en krevende karriere, for det. Uten å noen gang ha vent meg til å spise frokost. 

Problemet er ikke at hun dropper frokost, men at hun ikke har noe næringsrikt å spise når hun utpå dagen blir sulten. Gå i dialog med henne, og se om dere kan finne noen praktiske og sunne lunsjretter som kan hives i veska i farten. 

Anonymkode: 86aba...6d6

• Liker 6
Skrevet

Hva med noen grove scones, grove pizzasnurrer osv i fryseren, som hun kan ta med seg? 

Skrevet

Ikke alle har apetitt på morgenen. Å ha med noe mat i sekken bør hun ha. Noe enkelt og apetittelig. Vil du hun skal spise så må nok du ordne det. Selv gadd jeg sjelden å ordne med meg mat men var utrolig sulten rundt lunsj. Da blir dagen lang og lite hyggelig. Du tenker sikkert at om hun blir sulten nok så prioriterer hun  tid til å lage niste, men det tviler jeg på at vil skje. 

Anonymkode: 9bc9d...eed

• Liker 3
Skrevet

Spør tenåringen hva hun selv ønsker. Finn gjerne fram alternativer for å hjelpe henne.

Anonymkode: 8db7b...452

• Liker 2
Skrevet

Nå har de aller fleste skoler kantine, så hvis du ikke kan gi henne en matpakke i døra på ei ut gi henne penger til mat.. 

Anonymkode: 03292...ba7

• Liker 1
Skrevet

Det er mange som rett og slett ikke liker å spise frokost, meg selv inkludert. Har omtrent aldri spist frokost. Har gått fint for min del. Send heller med henne en god matpakke, smoothie eller lignende.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var akkurat lik på hennes alder, sto opp seint, løp til bussen, ikke tid til (eller lyst på) frokost, tok ikke med lunsj.  De fleste venninnene mine gjorde akkurat det samme.

Etter en time eller to ble vi sultne, så i storefri gikk vi på butikken, kjøpte en yoghurt, en banan, spleiset på en loff (som vi rev biter av og spiste uten pålegg), og en brus.

Det ble dyrt, og lite sunt.

Min datter var også slik på den alderen.  Hun fikk slippe å spise frokost, men jeg sørget for at hun alltid hadde en yoghurt, en frukt, litt nøtter eller lignende i sekken som hun kunne spise på veien, eller i et friminutt, i tillegg til medpakket lunsj.
Det ble gjort klar på kvelden før hun la seg, så det var bare å fiske maten ut av kjøleskapet før hun løp avgårde til bussen.
Det fungerte greit for hennes del.

Anonymkode: e92ca...192

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hun står opp veldig sent før hun skal på skolen, så hun rekker ikke frokost og rekker ikke å ta med seg mat. Så dvs at hun ikke spiser noe før hun kommer hjem fra skolen. Hun er utsultet når hun kommer hjem og ofte sur. 

Det åpenbare er jo å lære henne at man pakker mat til dagen etter før man legger seg, ikke etter man står opp. På samme måte det er irrasjonelt å lage middag etter jobb, men slitne voksne og sure, sultne unger når en kan lage middag en rolig helgedag og varme maten på 5 min etter jobb.

Du lærer henne, med andre ord, planlegging. Du lærer henne at om problemet er "sulten på skolen" som konkurrerer med "sove lengst mulig" så er ikke løsningen å ofre en av de to, men å akseptere begge. Og, altså, ha mat ferdig laget i kjøleskapet eller skapet.

Jeg vil også anta at en i dagens skole ikke MÅ lage matpakke hver dag. Å sende med henne en pakke knekkebrød, en pakke energibarer, en pose mandariner og 1-2 typer pålegg på mandag og be henne etterfylle kjøleskapet må da være en løsning? For dere tilbyr ungene lagring av maten?

Anonymkode: ed51c...bf1

• Liker 2
Skrevet

Gå i dialog med henne. Få henne til å forstå at det er viktig å få i seg næring i løpet av dagen, men hun er ikke nødt til å spise frokost før hun går. Dette med at frokost er dagens viktigste måltid henger igjen fra det ble presentert av Kellogs, som skulle selge frokostblandinger. :) 

En smootie i hånda kan være en slags nestenfrokost. 

Finn noe som kan friste som lunch. Tenåringene her i huset har enten kald havregrøt (lages kvelden før, står i kjøleskapet over natta) med bær, eller wraps (evt lomper) med diverse innhold, eller pizzasnurrer som de ha laget selv (baker i helgene). Alternativt middagsrester eller pastasalat. Brød er en sjeldenhet, og det mye lettere å få i dem mat nå som vi har innsett at de faktisk ikke er glade i brød og det var en av årsakene til at de ikke spiste. Noen ganger må man bare være litt kreativ og finne alternativer sammen med dem. 

Anonymkode: 0c6d3...8c3

Skrevet

Frokost trenger hun ikke dersom hun ikke er sulten om morgen. Men lunsj bør hun få med seg. Hvorfor rekker hun ikke det? Er det fordi hun må lage den selv? Da er bedre at du lager den klar slik at hun bare kan røske den med seg på vei ut. Fordelen med det er at du sikrer at hun får i seg mat, og du kan tilberede god og sunn lunsj som holder henne gående fram til hun kommer hjem.

Anonymkode: 940a1...c5e

• Liker 3
Skrevet

16-åringen min gikk gjennom hele ungdomsskolen på den måten. Ikke med min "velsignelse" for å si det sånn, men det var en kamp jeg ikke kunne vinne (ofte dratt før henne om morgenen, og selv om jeg lagde matpakke visste jeg at den ikke ble spist.... det å ha med matpakke var visst "ut"....)

Etter en uke på vgs snudde det. Her har de kantine og ro til å sitte og spise og skravle, og ingen kaster dem ut i friminuttene. Plutselig BA hun om matpakke (og jada, hun er helt i stand til å smøre den selv, men jeg koser meg litt med det, da - så akkurat det gjør jeg for henne selv om hun er veldig selvstendig).  Hun har aldri likt brød, selv ikke om liten - så hun får rundstykker, fylte, grove horn/pizzasnurrer (som ligger i fryseren, tas opp om morgenen og er ferdig tint til lunsj), wraps med diverse etter hva vi har, pastasalat, tacorester eller andre ting hun ber om/finner på. Knekkebrød med guacamole (guacamolen i egen boks, tørre knekkebrød), eller maiskaker med avokadoskiver. Grønnsak/frukt i tillegg, og av og til en Skyr-pose (ikke de for barn, men "active" eller hva de heter).

Hun spiser fortsatt ikke frokost, men nå kommer ihvertfall matpakka så å si tom hjem hver dag, og hun er ikke like "innhul" før middag.

• Liker 1
Skrevet

Mange gode forslag her. Fyll opp fryseren med pizzasnurrer, kjøp inn god morgen-yoghurt og smoothies, så har hun noe som lett kan puttes i sekken og gi litt påfyll i løpet av dagen. 

Anonymkode: 716ed...119

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun må lage seg matpakke på kvelden, legg i kjøleskapet og sleng i sekken på morningen!

Anonymkode: 81228...257

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke at det er et spørsmål en gang? Moren min lagde forøvrig lunsj til meg helt til vgs. 

Anonymkode: 6f15a...3b3

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner ikke at det er et spørsmål en gang? Moren min lagde forøvrig lunsj til meg helt til vgs. 

Anonymkode: 6f15a...3b3

Hehe. Mamma lagde frokost og lunsj til meg , til jeg var ferdig med vgs🤭 Skal sies at hun var hjemmeværende:) 

Endret av Hannah80
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har de aller fleste skoler kantine, så hvis du ikke kan gi henne en matpakke i døra på ei ut gi henne penger til mat.. 

Anonymkode: 03292...ba7

De fleste ungdomsskoler har ikke kantine.

Skrevet

når jeg gikk på skolen hendte det ofte at jeg lagde niste som jeg puttet i matboksen, og deretter la i kjøleskapet over natten. I tillegg til å fylle en flaske med vann, som jeg også kunne sette i kjøleskapet over natten. 

Så neste morgen var det selvfølgelig veldig enkelt å bare putte matboksen og vann-flasken oppi ryggsekken, før jeg gikk ut av døren. Dersom noen ikke en gang har tid til å stoppe i noen få sekunder på kjøkkenet for å putte disse tingene i ryggsekken, så må det være noe alvorlig galt en eller annen plass. 

Anonymkode: faa18...7ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...