Gå til innhold

6-åringen vekka oss 04:15!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min bonussønn på 6 år vekket oss 04:15 idag, og maste helt til klokken var 06:00 med å stå opp. Vanligvis står vi opp 07:00 i ukedagene. Jeg sliter med depresjon og søvnmangel og blir derfor veldig «ødelagt» når dagene starter slik som den gjorde idag. Vi følger han jo inn på rommet igjen og prøver å si det er natta, men han kommer igjen Ila kort tid. 
samboeren min gir han også valget «skal X eller pappa følge deg inn?» og da blir jeg lynsint inni meg, for jeg mener at han bør klare å finne veien tilbake selv til rommet sitt og i værste fall så får pappaen ta det, og ikke gi han valget som om det hele er en positiv ting…

Hva er reglene for deres 6-åringer? Når lærer de klokka? Hvordan får dere nok søvn? Han legger seg forresten 19:30 og han sovner sjeldent før klokka er 20/20:30. 
hilsen utslitt bonusmamma i 20 årene

Anonymkode: f5761...0d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 6 åring kan fint gå ned å skru på tv eller legge seg i senga igjen. Kjøp en digital klokke til han og si at det er strengt forbudt å vekke noe  før 07. Greit å begynne med dette.

Barna får samme beskjed. De er 5 og 9. Ingen skal vekkes før kl. er 6 i ukedagene og 8 i helgene. Da skal det være krise på kanten til døden før det skjer 😅

Det forholder de seg til også 🙂

Anonymkode: 09005...5e0

• Liker 16
Skrevet

Gjør han dette hver morgen? I så tilfelle ville jeg gitt klar beskjed til far at han får ta det, og slutte å gi barnet valget. 

Men det finnes noen klokker som viser natt fram til klokken er et visst klokkeslett, og dag når klokken er såpass at det er greit å stå opp. Da trenger ikke barnet å kunne klokken, men ser på bildet at det fremdeles er natt og da er det ikke lov å stå opp. 

Men en 6 åring er stor nok til å forstå at dere blir utslitt av at han vekker dere midt på natten, så ta en skikkelig prat med han. Lurt å prøve å finne årsaken til oppvåkningen. Kan det være drømmer?

Anonymkode: e82f1...234

• Liker 8
Skrevet

Slutt å gjøre noe koselig ut av det. Å bli fulgt er koselig, så en på 6 kan fint få beskjed om å legge seg uten å bli fulgt.

Kjøp klokke så han selv kan se når det er greit å stå opp. 4 er ikke greit, etter 6 er det til nød.

Å stå opp betyr ikke å vekke dere, men å pusle på noe på rommet eller sette seg og se på tv.

Forklar dette i det uendelige, men først og fremst stopp å følge til senga.

Anonymkode: 8777a...906

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør han dette hver morgen? I så tilfelle ville jeg gitt klar beskjed til far at han får ta det, og slutte å gi barnet valget. 

Men det finnes noen klokker som viser natt fram til klokken er et visst klokkeslett, og dag når klokken er såpass at det er greit å stå opp. Da trenger ikke barnet å kunne klokken, men ser på bildet at det fremdeles er natt og da er det ikke lov å stå opp. 

Men en 6 åring er stor nok til å forstå at dere blir utslitt av at han vekker dere midt på natten, så ta en skikkelig prat med han. Lurt å prøve å finne årsaken til oppvåkningen. Kan det være drømmer?

Anonymkode: e82f1...234

Jeg tror årsaken er at han ser noe skummelt på YouTube hos moren (noe spill greier jeg ikke har satt meg inn i) som hun tillater men som vi ikke tillater her, seinest i går så tok vi han i å se på dette og  samboer mener da i det ene øyeblikket at det er grunnen til at han våkner fordi han blir redd, og i det andre så sier han at ungen tror det er morgen. Jeg blir så frustrert for han unnskylder det med at han er et barn når det kommer til dette. Men barn skal jo lære de også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei,

Min bonussønn på 6 år vekket oss 04:15 idag, og maste helt til klokken var 06:00 med å stå opp. Vanligvis står vi opp 07:00 i ukedagene. Jeg sliter med depresjon og søvnmangel og blir derfor veldig «ødelagt» når dagene starter slik som den gjorde idag. Vi følger han jo inn på rommet igjen og prøver å si det er natta, men han kommer igjen Ila kort tid. 
samboeren min gir han også valget «skal X eller pappa følge deg inn?» og da blir jeg lynsint inni meg, for jeg mener at han bør klare å finne veien tilbake selv til rommet sitt og i værste fall så får pappaen ta det, og ikke gi han valget som om det hele er en positiv ting…

Hva er reglene for deres 6-åringer? Når lærer de klokka? Hvordan får dere nok søvn? Han legger seg forresten 19:30 og han sovner sjeldent før klokka er 20/20:30. 

Min fikk beskjed om det fortsatt var natta når han kom så tidlig, og han la seg alltid, men var bare 1-3mnd når han var 5-6 år det var slik ellers er han er sikkelig sovegutt, han sover til 10-1130 i helger og ferier og er snart 9.

dere må jo si at det er natta og han må legge seg igjen,ellers kan en så stort barn være oppe alene og se tv hvis han ikke finner på mye tull

Anonymkode: 5ccc7...1a9

Skrevet

Du kan hvertfall si til mannen din at han må ta seg av barnet om han våkner på natt siden du trenger søvnen. 

Anonymkode: cd108...7d1

• Liker 6
Skrevet

Min yngste sønn våknet mye og var mye urolig på grunn av drømmer. Han spratt opp med en gang han våknet og greide noen ganger ikke å finne roen igjen. Hvis han er samme typen ville jeg i alle fall sørget for at han følte seg trygg og ikke bare kastet han ut.

Barn kan være veldig forskjellige og ha helt forskjellige behov, min junior var en pingle (om natten), men han fikk den tryggheten han hadde behov for (selv om jeg noen ganger var så trøtt at jeg nesten kastet opp). 

• Liker 5
Skrevet
Kristin70 skrev (4 minutter siden):

Min yngste sønn våknet mye og var mye urolig på grunn av drømmer. Han spratt opp med en gang han våknet og greide noen ganger ikke å finne roen igjen. Hvis han er samme typen ville jeg i alle fall sørget for at han følte seg trygg og ikke bare kastet han ut.

Barn kan være veldig forskjellige og ha helt forskjellige behov, min junior var en pingle (om natten), men han fikk den tryggheten han hadde behov for (selv om jeg noen ganger var så trøtt at jeg nesten kastet opp). 

Ja trygghet skal han få. Men vi kan ikke dulle med han heller, og problemet her er jo at barnefar duller og ser ikke at det blir ett gjentagende problem. Samme som at ungen stjeler fra SFO og likevel får alle godene (IPad, tv, PlayStation) her hjemme, enda han ikke er ærlig før samboer sier «Er du ikke ærlig nå får du ikke Pad resten av dagen» og selvsagt da blir ungen ærlig for han er jo livredd for paden sin. Da har han jo lell ikke lært noe eller kjent på at det svir å stjele..

Skrevet

Kan jo virke som om dette barnet har større problemer enn at han våkner tidlig og vekker fars nye samboer.

Anonymkode: 8cf7c...7ac

• Liker 8
Skrevet

Her i huset fokuserer vi på trygghet, så når femåringen våkner på natta får han sove hos oss. Eller en av oss legger seg hos han. Sånn vokste jeg også opp, og ser da absolutt ikke på det som dulling. Mye mer effektivt enn å ta "kampen". Kan en madrass inne hos dere være løsningen? 

Hvordan har denne gutten det egentlig? 

Det høres jo ut som dere trenger veiledning (du og far). Å true en seksåring (som fra naturens side faktisk lyver mye!) med å fjerne ipad hvis han ikke er ærlig... Altså hjelp... Dere har mye å lære. 🤦‍♀️ Ville oppsøkt helsestasjonen og spurt om de har foreldrekurs. Eller lest noen bøker, for eksempel denne:

https://www.norli.no/barneskolearene?gclid=CjwKCAiAz--OBhBIEiwAG1rIOjD5WiTMq5jyS3yYV09A1Yg2HKBkSKqeHQdp4eGfaZEAtVEA0GQaahoCuUYQAvD_BwE

Eller denne:

https://www.facebook.com/142176212577443/posts/3266081670186866/

(Sitat: DET VERSTE DU KAN GJØRE FOR Å FÅ BARN TIL Å SLUTTE Å LYVE, ER Å STRAFFE DEM) 

Når dere sliter med oppdragelse er det helt feil ende å begynne i med at barnet våkner kl 4. Barnet er helt normalt, har et splittet hjem og oppsøker kontakt når det er utrygt på natta. Gratulerer med et normalt barn. 

Anonymkode: b4571...4b3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her i huset fokuserer vi på trygghet, så når femåringen våkner på natta får han sove hos oss. Eller en av oss legger seg hos han. Sånn vokste jeg også opp, og ser da absolutt ikke på det som dulling. Mye mer effektivt enn å ta "kampen". Kan en madrass inne hos dere være løsningen? 

Hvordan har denne gutten det egentlig? 

Det høres jo ut som dere trenger veiledning (du og far). Å true en seksåring (som fra naturens side faktisk lyver mye!) med å fjerne ipad hvis han ikke er ærlig... Altså hjelp... Dere har mye å lære. 🤦‍♀️ Ville oppsøkt helsestasjonen og spurt om de har foreldrekurs. Eller lest noen bøker, for eksempel denne:

https://www.norli.no/barneskolearene?gclid=CjwKCAiAz--OBhBIEiwAG1rIOjD5WiTMq5jyS3yYV09A1Yg2HKBkSKqeHQdp4eGfaZEAtVEA0GQaahoCuUYQAvD_BwE

Eller denne:

https://www.facebook.com/142176212577443/posts/3266081670186866/

(Sitat: DET VERSTE DU KAN GJØRE FOR Å FÅ BARN TIL Å SLUTTE Å LYVE, ER Å STRAFFE DEM) 

Når dere sliter med oppdragelse er det helt feil ende å begynne i med at barnet våkner kl 4. Barnet er helt normalt, har et splittet hjem og oppsøker kontakt når det er utrygt på natta. Gratulerer med et normalt barn. 

Anonymkode: b4571...4b3

Oi, du har meget mye å lære du også. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja trygghet skal han få. Men vi kan ikke dulle med han heller, og problemet her er jo at barnefar duller og ser ikke at det blir ett gjentagende problem. Samme som at ungen stjeler fra SFO og likevel får alle godene (IPad, tv, PlayStation) her hjemme, enda han ikke er ærlig før samboer sier «Er du ikke ærlig nå får du ikke Pad resten av dagen» og selvsagt da blir ungen ærlig for han er jo livredd for paden sin. Da har han jo lell ikke lært noe eller kjent på at det svir å stjele..

Enig med AB over, her ser det ut som dere har større problemer enn at han våkner tidlig.  

Om mitt barn våknet tidlig på den tiden så lot jeg han sove hos meg. Gir trygget og mer søvn til alle. Det er ikke dulling. De vokser det av seg, en 6-åring er fortsatt et lite barn. 

6-års alderen er er en brytningstid, litt som tenårene. Anbefaler å høre på podcasten Foreldrekoden med Hedvig Montgomery.

Anonymkode: cd108...7d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Mine kunne klokken lenge før det. Klokkeradio på rommene med rød lysende skrift. Holder å forklare ka tall som står først når det er morning feks. (7,8 osv). Om de ikke kan klokken!

Er han redd eller mareritt? Isåfall burde dere snakke med han. Kanskje ha en madrass på rommet deres som han kan legge seg på om han kommer inn? Avtale om han kan legge seg der og kanskje tryggheten gjør at han sover bedre eller sovner igjen så alle får søvn? 

Anonymkode: f9041...24f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror årsaken er at han ser noe skummelt på YouTube hos moren (noe spill greier jeg ikke har satt meg inn i) som hun tillater men som vi ikke tillater her, seinest i går så tok vi han i å se på dette og  samboer mener da i det ene øyeblikket at det er grunnen til at han våkner fordi han blir redd, og i det andre så sier han at ungen tror det er morgen. Jeg blir så frustrert for han unnskylder det med at han er et barn når det kommer til dette. Men barn skal jo lære de også. 

Ikke vanskelig skjønne at du ikle har barn selv!

Eller mye forståelse eller kan sette deg inn i barnet sted?

Det kan være tungt for ett barn med skilte foreldre og ny stemor. Hva meg å bygge en relasjon istenfor å angripe hele tiden? Om du er deprimert og får altfor lite søvn osv må du søke hjelp eller sove ett annet sted/rom i en periode.  Barnet kommer før deg her!

Det trenger trygghet!

Anonymkode: f9041...24f

• Liker 3
Skrevet

Har en seksåring som av og til våkner altfor tidlig, da får han sove med oss i senga. Det fungerer bedre enn å måtte sitte inne hos han, det blir for slitsomt. En 6-åring er fortsatt ganske liten, så du forventer nok litt for mye. 

Anonymkode: 23ec1...127

• Liker 1
Skrevet

Hva med å si at han kan sove med dere da? Eller at du bytter rom med ham når han kommer? Her i huset kommer også 8-åringen og legger seg i senga med oss hvis hun våkner og for eksempel er litt kald eller har drømt noe. Det går jo selvsagt ut over vår søvn, men skaper trygghet for våre barn ❤️ 

Du aner tydeligvis ikke noe om en 6årings utvikling og hva de skal kunneklare og ikke for at de skal ha det godt. 

Anonymkode: 7616c...253

• Liker 3
Skrevet

Hadde det vert ditt barn hadde han fått sovet resten av natta med dere. Lat han få din plass og så går du inn i hans seng. Han trenger tryggheit. Bern er ikkje vanskelige men har det vanskelig. Gi rom, ver raus. Du er ikj  mammaen og ser derfor ikkje ting med mammasløret fremfor augene. Det gjer pappaen for han elsker barnet sitt. Man tåler meir av eigne barn. Dette er grunnen til dei fleste konflikter med mine og dine barn. 

Anonymkode: fc864...f6c

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde samme dilemma. Vi satt inn en klokke på rommet (8 åringen kan ikke klokken enda), og når den ringte (typisk kl 07.00) så fikk han lov til å stå opp. Alt før det var enda natta. Det fungerte veldig bra for oss.

Anonymkode: ea77c...5f1

Skrevet

Glemte å si at det er er forskjell på om barnet er av typen som kan ligge stille i senga og sovne igjen etter litt selskap, eller om barnet bare vil stå opp og hadde ligget urolig i senga til det står opp. Er barnet av typen som ikke bare kan sovne fort igjen hadde jeg satt inn klokke og vist hva det må stå på klokka før barnet får lov til å stå opp og gå ut av rommet.    

Anonymkode: f0e2f...1aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...