AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Min sønn har aldri vært noe sovebarn, men nå er det flere måneder med hyppige oppvåkninger. Han legger seg 19 og står opp ca 06. Sover en dupp på dagen på 1-2 timer. Han våkner mellom 3-15 ganger hver natt. Da må vi inn og gi han smokken som han roter bort iløpet av natten. Han hyler til vi kommer, og lar vi han ligge Uten å gå inn så våkner han ordentlig og vil ikke sove igjen. Føler vi har prøvd det meste til nå. -legge han senere -legge han tidligere -vekke han tidligere fra duppen (ble litt bedring, han sover litt lengre på morgenen enn han gjorde en stund) -middag som siste måltid -kveldsmat som metter lengre -å la han gråte -å ta han inn til oss -vann om natta -bleieskift om natta -bytte seng Det eneste vi ikke har prøvd er å kutte duppen helt, eller begrense det til 1 time max. Noen som har erfaring med at det kan gå? Eller andre tips fra dere som har vært i samme situasjon? Det hadde vært veldig fint om han kunne sove gjennom natten snart med tanke på at vi får enda en baby til sommeren.. Anonymkode: 24860...3b2
Ny Bruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Legg 6 stk smokker i senga hans. Mister han en, så blir det lettere for ham å finne en annen rundt seg. Det funket for mitt barn. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 Jeg har litt inntrykk på at den smokken ofte er årsak til oppvåkninger. De våkner litt og oppdager smokken er borte og får full panikk. De er trøtte og tenker ikke. Og da blir de jo lei seg. Mulig å prøve å venne litt av med smokken? Det er ikke bra for tannstillingen heller. Prøv å lag noen perioder på dagen uten smokk, og øk smokkefri tiden på dagtid litt og litt lengre. Iallefall så slutta, stedatter med å våkne sånn når smokken ble borte ganske umiddelbart Anonymkode: 82e6b...0d1 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Min sønn har aldri vært noe sovebarn, men nå er det flere måneder med hyppige oppvåkninger. Han legger seg 19 og står opp ca 06. Sover en dupp på dagen på 1-2 timer. Han våkner mellom 3-15 ganger hver natt. Da må vi inn og gi han smokken som han roter bort iløpet av natten. Han hyler til vi kommer, og lar vi han ligge Uten å gå inn så våkner han ordentlig og vil ikke sove igjen. Føler vi har prøvd det meste til nå. -legge han senere -legge han tidligere -vekke han tidligere fra duppen (ble litt bedring, han sover litt lengre på morgenen enn han gjorde en stund) -middag som siste måltid -kveldsmat som metter lengre -å la han gråte -å ta han inn til oss -vann om natta -bleieskift om natta -bytte seng Det eneste vi ikke har prøvd er å kutte duppen helt, eller begrense det til 1 time max. Noen som har erfaring med at det kan gå? Eller andre tips fra dere som har vært i samme situasjon? Det hadde vært veldig fint om han kunne sove gjennom natten snart med tanke på at vi får enda en baby til sommeren.. Anonymkode: 24860...3b2 Han sover kanskje for mye på dagen ? min sluttet og sove når han var 18mnd, er ikke sikkert en 2åring har behov for og sove på dagen i hele tatt Anonymkode: e9349...277 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 Ny Bruker skrev (44 minutter siden): Legg 6 stk smokker i senga hans. Mister han en, så blir det lettere for ham å finne en annen rundt seg. Det funket for mitt barn. Han har tilgang på flere smokker, men gidder ikke lete engang virker det som Anonymkode: 24860...3b2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har litt inntrykk på at den smokken ofte er årsak til oppvåkninger. De våkner litt og oppdager smokken er borte og får full panikk. De er trøtte og tenker ikke. Og da blir de jo lei seg. Mulig å prøve å venne litt av med smokken? Det er ikke bra for tannstillingen heller. Prøv å lag noen perioder på dagen uten smokk, og øk smokkefri tiden på dagtid litt og litt lengre. Iallefall så slutta, stedatter med å våkne sånn når smokken ble borte ganske umiddelbart Anonymkode: 82e6b...0d1 Han bruker bare smokk når han skal sove. Har tenkt at det er litt tidlig siden han ikke helt kan forstå hvorfor om vi bare fjerner den, men kanskje vi skal prøve det! Anonymkode: 24860...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han sover kanskje for mye på dagen ? min sluttet og sove når han var 18mnd, er ikke sikkert en 2åring har behov for og sove på dagen i hele tatt Anonymkode: e9349...277 Om vi ikke legger han på dagtid så sovner han av seg selv på gulvet, så behovet er nok der. Men tenkte å kanskje prøve å kutte ned på tiden.. Anonymkode: 24860...3b2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 Legesjekk for å utelukke reflux/stille reflux. Det er fryktelig ubehagelig, og skjer ofte om natten når man ligger flatt. Anonymkode: 276eb...7f6
Ny Bruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 7.32): Han bruker bare smokk når han skal sove. Har tenkt at det er litt tidlig siden han ikke helt kan forstå hvorfor om vi bare fjerner den, men kanskje vi skal prøve det! Anonymkode: 24860...3b2 Jeg har fjernet smokkene når babyen var 10 mnd. Fordi eldste toåring stjal dem og begynte å bruke igjen/regresjon. Så det går helt fint. Man kan gi trøst på andre måter enn med smokk. To uker senere var det helt glemt.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 7.14): Han sover kanskje for mye på dagen ? min sluttet og sove når han var 18mnd, er ikke sikkert en 2åring har behov for og sove på dagen i hele tatt Anonymkode: e9349...277 De fleste toåringer har fortsatt behov for en lur på dagtid. I barnehagen til mi yngste, er det kun to av tjue barn som ikke sover lur lenger. Barna sover fra 45 min til 1,5 timer. Anonymkode: f2667...280
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 Min eldste sov ikke gjennom natten som toåring, hen var vel nærmere tre. Yngste begynte å sove gjennom natten omtrent da hen ble to. Jeg synes ikke dere burde kutte i dagsoving dersom det virker som barnet trenger det. Det er ikke derfor hen våkner om natta. Anonymkode: b2ccd...814
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå