Gå til innhold

Hvorfor får jeg aldri til og lage hjemmelagde boller??

Rosagodis

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk lurt på det motsatte,  hvorfor får jeg alltid så luftig gjærbakst når jeg nesten ikke elter den?

Jeg elter kun for hånd, dvs jeg pisker nesten deigen med sleiva,  nesten som om det gjelder å få mest mulig luft inn i deigen. Ca 2-3 minutter. Lar deigen heve 1 times tid. Og 1/2 time etter at den er ferdig formet. 

Alt jeg baker blir ekstremt fluffy, faktisk for mye! Det stemmer overhodet ikke med alt jeg noensinne har lest om gjærbakst! 

Anonymkode: 17c66...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har faktisk lurt på det motsatte,  hvorfor får jeg alltid så luftig gjærbakst når jeg nesten ikke elter den?

Jeg elter kun for hånd, dvs jeg pisker nesten deigen med sleiva,  nesten som om det gjelder å få mest mulig luft inn i deigen. Ca 2-3 minutter. Lar deigen heve 1 times tid. Og 1/2 time etter at den er ferdig formet. 

Alt jeg baker blir ekstremt fluffy, faktisk for mye! Det stemmer overhodet ikke med alt jeg noensinne har lest om gjærbakst! 

kanskje piskingen er årsaken? tviler på at mange pisker en deig i startfasen. 

Anonymkode: 69c3e...d08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fuktighet fremmer danning av gluten, men trodde man trengte mer enn 1 times heving.

Anonymkode: c72a6...bfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosaullteppe skrev (På 11.1.2022 den 5.30):

Såpass ja... Hvorfor viste jeg ikke dette før nå.. Jeg er 40 år snart 😅😅😅

Hadde samme «problemet» som deg til langt oppi 30-åra 😅😅. Knakk koden når begynte å elte lenge nok og bruker vekt for å måle opp mel og sukker. 

Uten maskin må du elte lenge for hånd. Du kjenner det når deigen er bra. Men tenker også minst 20 minutt. 

Anonymkode: 6f7bd...134

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde samme «problemet» som deg til langt oppi 30-åra 😅😅. Knakk koden når begynte å elte lenge nok og bruker vekt for å måle opp mel og sukker. 

Uten maskin må du elte lenge for hånd. Du kjenner det når deigen er bra. Men tenker også minst 20 minutt. 

Anonymkode: 6f7bd...134

Morsomt og lese det er flere enn emg her inne som sliter med det 😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (20 timer siden):

Hvis du får deigkliss på fingrene betyr det bare at du ikke har eltet deigen nok. En deig med masse aktivert gluten oppleves ikke som klissete og aktivert gluten bidrar til å holde bollene saftige og gode.

Bruk f.eks. Ida Gran Jansen sin oppskrift og elt deigen i minst 15minutter på svakt nivå i maskin. Har du ikke maskin må du elte godt i minst 20minutter, helt 30.

Når du måler melet må du ikke dunke litermålet i benken og fylle på mer mel.

Når du baker ut må du ikke bruke mer mel.

Ikke bruk for mye gjær!

Bruk kaldt vann i deigen, du trenger ikke varme væsken eller løse opp gjæren i den først. Mange bruker for varm væske og dreper dermed gjæren. Gjelder kanskje helst om du har maskin som faktisk kan bli ganske varm når den elter. 

Ikke la bollene etterheve for lenge, da blir de ofte tørrere fordi det rett og slett er for mye luft i dem.

Hev under et lett fuktig klede, forhindrer at deigen tørker ut.

Prøv kaldheving? :)

Dæven da... Jeg som trodde baking av boller egentlig skulle være simpelt.... Hehehehe takk for svar søle sammen.... Må få kjøpt med en sånn maskin jeg da 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at gjærbaksten blir luftigere om man reduserer litt på melmengden (og ikke bruker mer mel til utbakingen), elter deigen minst 15-20 min (jeg bruker maskin), og lar deigen heve og etterheve lenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger til alt det tørre og fyller på vann (alltid kaldt vann) i deigen til slutt. Jeg legger aldri til mer mel, uansett hva slags bakevarer det er. Når deigen skal bli eltet (og etter det, for øvrig) er det helt unødvendig med mer mel. De skal heve lenge, jo lenger jo bedre. Etter du har rullet ut til boller - heve mer. Osv.

Veldig kjipt å ødelegge deiger ved å legge på mel underveis og/eller etter elteprosessen, da får man en ujevn deig, kjedelig smak på deigen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2022 at 4:15 AM, Rosaullteppe said:

Ahhhjrg har ikke ekte maskin... Jeg bruker henda bare i en vanlig bolle 

Jeg fikk aldri til boller før jeg fikk en skikkelig maskin. Nå er de helt perfekte fordi jeg elter lenge. Ved lang elting med krok vil du først komme til et stadie der deigen blir klissete, du ser at teksturen endrer seg. Så vil du se at den slipper bollen og henger på kroken. Elter oftest ca 20 minutter. Også smør i tilslutt da blir de best. 

Anonymkode: f4207...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker maskin, men elter ikke i 15-20 min. Kun til den slipper bollen, det lærte jeg engang. Også er jeg forsiktig med melet, heller litt for lite enn litt for mye.

Men jeg lar den heve lenge og etterheve en god stund etter jeg har rullet ut bollene. Da får jeg alltid luftige og gode boller.

Anonymkode: 883cf...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosaullteppe skrev (2 timer siden):

Dæven da... Jeg som trodde baking av boller egentlig skulle være simpelt.... Hehehehe takk for svar søle sammen.... Må få kjøpt med en sånn maskin jeg da 🤔

Det er enkelt hvis du bare følger disse rådene. 😅

Det er mange steg, men ikke spesielt vanskelig. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 10.10):

jeg ønsker også at bollene skal erfares myke i lang tid etterpå, særlig når jeg tar dem ut fra fryseren.

Da burde du prøve å bake med tangzhonmetoden. Det finnes mange oppskrifter, jeg valgte bare en å lenke til, men baksten blir supermyk og holder seg saftig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosaullteppe skrev (6 timer siden):

Jeg kjøpte igår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...