Gå til innhold

Hvorfor får jeg aldri til og lage hjemmelagde boller??

Rosagodis

Anbefalte innlegg

Bruk bollepose 😂😂 de blir perfekte hver gang, og trenger ikke stor grad av elting 🤣 

Skal du lage de fra bunnen så må du elte leeeenge, hvertfall om du gjør det for hånd! 🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Margeritt skrev (7 minutter siden):

Etter min erfaring er det ikke eltingen det kommer an på, men hevingen 😊 Å lage søt gjærbakst tar tid 😊

bruker du eltemaskin? 

Anonymkode: 69c3e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

bruker du eltemaskin? 

Nei, det har jeg ikke 😅 Elter til deigen slipper fingrene og jeg ser at alt er blandet godt sammen og så kanskje et par-tre minutter til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margeritt skrev (Akkurat nå):

Nei, det har jeg ikke 😅 Elter til deigen slipper fingrene og jeg ser at alt er blandet godt sammen og så kanskje et par-tre minutter til 😊

har du tatt tiden hvor lenge du elter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (25 minutter siden):

Bruk bollepose 😂😂 de blir perfekte hver gang, og trenger ikke stor grad av elting 🤣 

Skal du lage de fra bunnen så må du elte leeeenge, hvertfall om du gjør det for hånd! 🥵

Man trenger ikke elte i det hele tatt dersom man tar tida til hjelp.

Eltefri gjærbakst er superenkelt og krever null elting. Man bruker mindre gjær og litt mer væske slik at glutennettverket får utvikle seg av seg selv. Elting er bare en annen måte å lage glutennettverk på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

har du tatt tiden hvor lenge du elter?

Nei har ikke tatt tiden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Margeritt skrev (2 minutter siden):

Nei har ikke tatt tiden 😊

kan du gjøre det neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

kan du gjøre det neste gang?

Nå vet ikke jeg når jeg skal lage boller neste gang, og om jeg husker på å ta tiden eller skrive et innlegg om hvor lang tid jeg brukte, så om jeg var deg ville jeg heller fulgt noen av de andre rådene som har blitt skrevet i denne tråden i dag i stedet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lager jeg kun lussekatter da, men de blir i alle fall alltid veldig saftige og gode. Slankere; se vekk

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/verdens-beste-lussekatter

Bruker denne oppskriften som grunnmur. Så har jeg i en del mer smør enn det som står, både myke i terninger og smelta. 
Også kaldhever jeg deigen i 24 timer ca. Da må man bruke 1/2 av gjæra og kald melk. Jeg bruker den feteste melka på markedet. 
Så lider jeg meg gjennom forminga på lussekattene, fordi det er litt vel lite mel og jeg bruker ganske lite ekstra mel på benken. Så et lite helvete er det jo, men det går an å få de til å bli lussekatter likevel. Resultatet er i alle fall veldig saftig og veldig godt! 

Anonymkode: d7c52...9d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosaullteppe skrev (På 11.1.2022 den 0.38):

De blir tørre og harde..  Bruker jeg for mye mel tro.... Jeg følger oppskriftene men jeg bruker jo ekstra mel for og trille dem ut blandt annet.... Ellers får jeg deig rester overalt 😅

Jeg har prøvd flere oppskrifter... 

Og hvordan klarer dere og lage dem så fine og runde? 😅 

Skulle så likt ejg var god på matlaging.... Men det er ikke min interesse... Men når jeg først lager noe så hadde det hvert kult og fått det til med engang... 

Hvis du får deigkliss på fingrene betyr det bare at du ikke har eltet deigen nok. En deig med masse aktivert gluten oppleves ikke som klissete og aktivert gluten bidrar til å holde bollene saftige og gode.

Bruk f.eks. Ida Gran Jansen sin oppskrift og elt deigen i minst 15minutter på svakt nivå i maskin. Har du ikke maskin må du elte godt i minst 20minutter, helt 30.

Når du måler melet må du ikke dunke litermålet i benken og fylle på mer mel.

Når du baker ut må du ikke bruke mer mel.

Ikke bruk for mye gjær!

Bruk kaldt vann i deigen, du trenger ikke varme væsken eller løse opp gjæren i den først. Mange bruker for varm væske og dreper dermed gjæren. Gjelder kanskje helst om du har maskin som faktisk kan bli ganske varm når den elter. 

Ikke la bollene etterheve for lenge, da blir de ofte tørrere fordi det rett og slett er for mye luft i dem.

Hev under et lett fuktig klede, forhindrer at deigen tørker ut.

Prøv kaldheving? :)

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshineyellow skrev (På 1/11/2022 den 1.15):

Prøv denne oppskriften: https://www.godt.no/oppskrift/6946/verdens-beste-boller-fra-det-soete-liv

Mye melis, blir veldig luftige!

Men også store mengder gjær.  Så ville ha hevet lenger og kuttet ut halvparten av gjærmengden.

Denne funker i hvertfall for meg, kjempe gode og luftige boller. Tror nok jeg var for utålmodig både med elting og heving når jeg bakte boller etter annen oppskrift (de var spiselig som varme/lunkne og harde nok til å skade noen om det ble igjen noen til senere 😅)

Jeg bruker å holde igjen halvparten av væsken for å kjøle den ned fortere (da smelter jeg smør og melis, tilsetter resten av væsken og varmer opp til passe temperatur til gjær) og halverer som oftest gjærmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Elting og heving er veldig viktig. Man kan ikke ha det travelt når en baker. Siden du ikke har maskin så må du nok bare bruke tid på elting og så la de heve den tiden det står i oppskriften. Ikke hopp over trinn og vær nøyaktig. Hvis du bruker mel til utbaking så ikke bruk så utrolig mye. Bare litt for at det skal være lettere. 

Jeg bruker oppskriftene på Trines matblogg og boller og annen gjærbakst blir perfekte hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Putt et egg i deigen, og problemet er løst

Anonymkode: 01faf...ed3

hilsen en baker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (20 minutter siden):

Elting og heving er veldig viktig. Man kan ikke ha det travelt når en baker. Siden du ikke har maskin så må du nok bare bruke tid på elting og så la de heve den tiden det står i oppskriften. Ikke hopp over trinn og vær nøyaktig. Hvis du bruker mel til utbaking så ikke bruk så utrolig mye. Bare litt for at det skal være lettere. 

Jeg bruker oppskriftene på Trines matblogg og boller og annen gjærbakst blir perfekte hver gang. 

Er det ikke 20 minutter deigen skal gå i maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Er det ikke 20 minutter deigen skal gå i maskin?

Jo, noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Momma skrev (2 minutter siden):

Denne! Jeg mislykkes med boller i 30 år før jeg kom over denne oppskriften. Nå blir det superboller hver gang.

jeg sliter med å elte brød, men det er kanskje maskin som skal være mirakelkuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sliter med å elte brød, men det er kanskje maskin som skal være mirakelkuren?

Jeg kan ikke fordra å elte for hånd, så for min del er oppskrifter med maskinelting uansett bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå lager jeg kun lussekatter da, men de blir i alle fall alltid veldig saftige og gode. Slankere; se vekk

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/verdens-beste-lussekatter

Bruker denne oppskriften som grunnmur. Så har jeg i en del mer smør enn det som står, både myke i terninger og smelta. 
Også kaldhever jeg deigen i 24 timer ca. Da må man bruke 1/2 av gjæra og kald melk. Jeg bruker den feteste melka på markedet. 
Så lider jeg meg gjennom forminga på lussekattene, fordi det er litt vel lite mel og jeg bruker ganske lite ekstra mel på benken. Så et lite helvete er det jo, men det går an å få de til å bli lussekatter likevel. Resultatet er i alle fall veldig saftig og veldig godt! 

Anonymkode: d7c52...9d3

Åh, vi prøvde oss på safranknutene hennes nå i jula. Beste baksten jeg noen gang har smakt, tror jeg! 😅

Anonymkode: 4a781...f10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...