Rosagodis Skrevet 10. januar 2022 #1 Del Skrevet 10. januar 2022 De blir tørre og harde.. Bruker jeg for mye mel tro.... Jeg følger oppskriftene men jeg bruker jo ekstra mel for og trille dem ut blandt annet.... Ellers får jeg deig rester overalt 😅 Jeg har prøvd flere oppskrifter... Og hvordan klarer dere og lage dem så fine og runde? 😅 Skulle så likt ejg var god på matlaging.... Men det er ikke min interesse... Men når jeg først lager noe så hadde det hvert kult og fått det til med engang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Del Skrevet 10. januar 2022 Jeg har vært i samme situasjon f.eks brød. Jeg tipper det er mye eltingen min. Jeg tipper maskin ville gjort susen. Men regner mange har bedre svar en meg. Anonymkode: 69c3e...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Del Skrevet 10. januar 2022 Elt lenge nok så gluten får utvikle seg skikkelig, du trenger mindre mel da, blir ikke like klissete når du triller ut. Anonymkode: 80991...b07 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Del Skrevet 10. januar 2022 Må ikke bruke mel til utbaking av boller, smøret gjør at det ikke klistrer seg, så mer mel er helt unødvendig. Anonymkode: c411b...483 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Del Skrevet 11. januar 2022 Elting er nok mye av problemet her, som flere skriver. La elte med eltekrok i kjøkkenmaskin i 12 minutter, før du tilsetter romtemperert smør i terninger og elter i nye ti minutter. Hvis den fortsatt føles klissete(den kommer ikke til å gjøre det), bruk heller en liten dråpe smaksnøytral olje i håndflatene framfor å bruke mere mel! Lykke til med bakingen! Anonymkode: 35442...f8d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshineyellow Skrevet 11. januar 2022 #6 Del Skrevet 11. januar 2022 Prøv denne oppskriften: https://www.godt.no/oppskrift/6946/verdens-beste-boller-fra-det-soete-liv Mye melis, blir veldig luftige! Men også store mengder gjær. Så ville ha hevet lenger og kuttet ut halvparten av gjærmengden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Del Skrevet 11. januar 2022 Måler du opp Mel i gram eller dl? Å måle i gram gjorde hvertfall susen for meg, da mel kan "falle sammen" og 1 dl kan variere med flere gram. Hvis du bruker 1 liter mel og hver dl er 10g tyngre enn ment i oppskriften er der jo 100g mer mel, og det er jo en del.. Anonymkode: 64aa7...2f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Del Skrevet 11. januar 2022 Helt deigen lenge og vær nøye med hevetiden. Sjekk elte-teknikker på youtube. Hvis du elter deigen riktig så skal den ikke bli så klissete. Ha romtempererte ingredienser. Og ikke spar på smør og fett. Anonymkode: 935a4...c28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosagodis Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Elt lenge nok så gluten får utvikle seg skikkelig, du trenger mindre mel da, blir ikke like klissete når du triller ut. Anonymkode: 80991...b07 Ahhhjrg har ikke ekte maskin... Jeg bruker henda bare i en vanlig bolle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Del Skrevet 11. januar 2022 Kanskje du gjør samme tabben som enkelte jeg kjenner, du har det for travelt? Å lage vellykket gjærbakst tar tid. Veldig mange har bare mer mel i fremfor å elte deigen til den slipper både bakebolle og hender. Dette er litt arbeid. I tillegg kan deigen med fordel heve litt mer enn oppskriften sier, gjerne etter å ha fått en kjapp runde med ny elting. Mer tid i stedet for mer mel er ofte løsningen 😊 Anonymkode: 414a6...f67 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Del Skrevet 11. januar 2022 Sunshineyellow skrev (3 timer siden): Prøv denne oppskriften: https://www.godt.no/oppskrift/6946/verdens-beste-boller-fra-det-soete-liv Mye melis, blir veldig luftige! Men også store mengder gjær. Så ville ha hevet lenger og kuttet ut halvparten av gjærmengden. Disse er absolutt verdens beste boller. Anonymkode: 34ea4...050 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Del Skrevet 11. januar 2022 Jeg måler opp væske og tilsetter den før jeg har i gjær og sukker, så mel litt og litt til deigen får en myk konsistens. Må ikke bli for kompakt. Ikke elt for mye, du skal også kna etter heving. Anonymkode: dda94...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Del Skrevet 11. januar 2022 Rosaullteppe skrev (1 time siden): Ahhhjrg har ikke ekte maskin... Jeg bruker henda bare i en vanlig bolle Da må du kna deigen i hverfall 20 minutter. Jo lenger, jo bedre 🙂 Anonymkode: 9846d...f13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosagodis Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #14 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da må du kna deigen i hverfall 20 minutter. Jo lenger, jo bedre 🙂 Anonymkode: 9846d...f13 Såpass ja... Hvorfor viste jeg ikke dette før nå.. Jeg er 40 år snart 😅😅😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 11. januar 2022 #15 Del Skrevet 11. januar 2022 Det er ikke nødvendigvis elting som er problemet. Jeg har ikke tålmodighet til sånt. I desember fikk jeg flere kommentarer på at lussekattene var de luftigste folk hadde smakt, det var ikke måte på hvor gode de var. Jeg hadde bare laget helt vanlig bolleoppskrift, den eneste forskjellen var at de hadde hevet over en ovn, og lenger enn normalt for jeg holdt på med andre ting. Neste gang jeg lager boller kommer de nok til å være helt ordinære igjen, noen ganger har man bare flaks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg har ikke elta en gjærdeig på mange år. Og etter jeg slutta med det ble gjærbaksten langt mer luftig. Sjekk ut eltefri bakst. En rører bare sammen ingrediensene med såpass med mel at det såvidt slipper bakebollen, kan bruke mindre gjær og lengre hevetid. Jeg pleier å bruke kald deigvæske, fx kaldt vann rett fra krana i pizzadeigen. Det er lov å bli forvirra, noen elter masse og andre rører bare sammen. Og begge deler kan funke. Var en baker som sa til meg at hvis en skal elte lenge med maskin, må en passe på at deigen ikke blir så varm at en dreper gjærcellene Anonymkode: 4e29e...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Del Skrevet 12. januar 2022 Mitt beste råd er å la bollene etterheve lenge. Jeg pakker brettene inn i plast og setter dem på det varme badegulvet i oppimot 2 timer før jeg steker dem. Blir alltid luftige og gode. Anonymkode: 76449...cc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Del Skrevet 12. januar 2022 jeg ønsker også at bollene skal erfares myke i lang tid etterpå, særlig når jeg tar dem ut fra fryseren. Anonymkode: 69c3e...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margeritt Skrevet 12. januar 2022 #19 Del Skrevet 12. januar 2022 Etter min erfaring er det ikke eltingen det kommer an på, men hevingen 😊 Å lage søt gjærbakst tar tid 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 12. januar 2022 #20 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg tror kanskje du bruker for mye mel ved utbaking. La også deigen få veldig god tid til å heve, gjerne kaldheving slik at glutennettverket får tid til å utvikle seg. Da bør deigen ikke være for fast. Etterheving er også svært viktig, gjerne 1-2 timer. Prøv denne oppskriften på eltefrie (kanel)boller (bruk deigen til vanlige boller). https://www.godt.no/oppskrift/9158/eltefrie-kanelknuter-la-mat-paa-bordet - Du bruker noen få minutter på å røre sammen ingrediensene (smøret smeltes og blandes med melka til det er fingervarmt). Du skal ikke elte deigen. - La deigen stå på kjøkkenbenken i to timer. - Sett deretter deigen i kjøleskapet over natta eller lenger (mellom 10 timer og 4 dager). - Bak ut deigen. Den er kanskje litt klissete, men bruk så lite mel som mulig likevel. Det hjelper at den er kald. - la etterheve i 1-2 timer til dobbel størrelse Dette er virkelig de beste og saftigste bollene jeg har lagd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå