Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke har relevant erfaring og kun utdanning? Bibliotek/arkiv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre måter å skaffe seg relevant erfaring? 

Jeg har bachelor innen bibliotekfag, men tar nå master. Opplevde etter bachelor at jeg kom på intervju, men at de da ville ha referanse fra bibliotek. Noe jeg ikke har og det er få deltidsjobber eller sommerjobber her jeg bor så da lurer jeg på hvordan jeg skal skaffe meg den erfaringen og de referansene. 

Kanskje jeg spør vanskelig. Kan man spørre om praksisplass eller noe annet? Tar arbeidsplasser inn folk som ikke er under Nav? 

Søkte for øvrig over hele landet, men de fleste jobbene som er relevante er i byene. Opplevde i hvert fall ofte at erfaring var noe de så på som viktig. Så jeg lurer litt på om jeg har gjort et dårlig valg nå. 

Jeg synes også at arkiv virker interessant, men det er vel enda vanskeligere. 

Anonymkode: ffb1d...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se om de trenger studentassistenter ved universitets-/høgskolebiblioteket ditt

Anonymkode: 3cd6c...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Se om de trenger studentassistenter ved universitets-/høgskolebiblioteket ditt

Anonymkode: 3cd6c...0e4

Har sett, men de har ikke søkt etter folk på en stund. Kanskje det er mindre nå på grunn av korona. 

Skrevet

Ta en sommerjobb i en annen by for å få erfaring?

Anonymkode: 8ae9d...b78

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta en sommerjobb i en annen by for å få erfaring?

Anonymkode: 8ae9d...b78

Ja, kan se om noe dukker opp, men søkte på sommerjobb et annet sted i fjor og fikk den ikke. Det virker som det er mange søkere og da velger de vel de som allerede bor der, men skal prøve igjen. 

Skrevet

Søk jobb i bokbutikk eller hør med videregående skoler om de trenger lærervikarer/bibliotekarer. Alle skoler har eget bibliotek, men de som jobber der er ofte lærere.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er vanskelig å få erfaring fra bilbliotek, må erfaring fra bokhandel være bedre enn ingen erfaring. Så jeg ville søkt etter deltidsjobb i en bokhandel. 

Skrevet
9 hours ago, Zooey said:

Søk jobb i bokbutikk eller hør med videregående skoler om de trenger lærervikarer/bibliotekarer. Alle skoler har eget bibliotek, men de som jobber der er ofte lærere.

Støtter denne, veldig godt forslag! Jeg hadde jobbet gratis ved siden av masterstudiene hvis du har mulighet, erfaringen kan bli veldig verdifull.

Forøvrig er markedet veldig dårlig for bibliotekarer, så du må være forberedt på å søke jobber mange steder i landet.

Anonymkode: 4b985...c3c

Skrevet

Har de sluttet med praksis i bibliotekbacheloren? Jeg var ferdig i 2014 og mine referanser var bibliotekene jeg var utplassert hos i de to praksisperiodene som er innebygd i studiet. 

Det er sjukt vanskelig å få jobb som bibliotekar om dagen. Også med referanser og erfaring. 

Anonymkode: b8f2c...e0f

Skrevet

Hadde du ikke praksisplass under utdannelse, de kan være referanser. Lærere kan også være referanser. Skaff deg en deltidsjobb eller lignende, tenk bredere, alle typer bibliotek. 

Skrevet

Man har ikke praksis på master og jeg var ferdig med bachelor i 2019. Brukte praksisstedet som referanse etter det, men fikk ingen av jobbene jeg var på intervju hos. Begynte på master nå etterpå, men er usikker på om det vil bedre sjansene mine. Jeg har jobbet med noe helt annet i mellomtiden så utrolig frustrerende å ikke få brukt utdannelsen, men akkurat for øyeblikket har jeg ikke jobb. 

Det virker nesten umulig nå om dagen og ikke akkurat lett å få seg deltidsjobb når det knapt finnes deltidsjobber innen bibliotek. 

Det virker som det er mer innen arkiv, men der har jeg jo ikke utdanning selv om de påstår at man kan jobbe i arkiv med masteren. Lurer på hva slags arkiv det er isåfall. 

Skrevet

Min venninne jobbet noen år i bokhandel, før det dukket opp vikariat i først ett bibliotek, siden et annet - som til sist ga åpning for fast stilling.

Ville også fisket litt på skoler, mange i skolen er veldig bekymret for at især større barns leseferdigheter har falt under pandemien og hjemmeskole. Det startes nok leseprosjekter mange steder nå, hvor en stor jobb skal gjøres med å både motivere barn til å lese, men også å finne, låne, skaffe bøker som kan fenge.

Prosjektstilling? Foreslå prosjekt? 

Anonymkode: 1a9a9...085

Skrevet

Det er dessverre litt for lite kjent at man bare må få seg deltidsjobb i feltet sitt allerede under studiene. Og helst fra første året av.

Jeg hadde aldri tatt bibliotekar utdanning uten også å ta 60 stp i norsk. Så jeg kunne undervise i norsk.

Bokbutikk. Kulturelleskolesekken. Museum. Arkiv. Skoler. Undrvisningstillinger og så mase til seg skolebibliotekar 20%. Noe slikt.

Gjest Lunaris
Skrevet
Chagall skrev (33 minutter siden):

Det er dessverre litt for lite kjent at man bare må få seg deltidsjobb i feltet sitt allerede under studiene. Og helst fra første året av.

Jeg hadde aldri tatt bibliotekar utdanning uten også å ta 60 stp i norsk. Så jeg kunne undervise i norsk.

Bokbutikk. Kulturelleskolesekken. Museum. Arkiv. Skoler. Undrvisningstillinger og så mase til seg skolebibliotekar 20%. Noe slikt.

Du kan ikke undervise i norsk med bibliotekfag og bare 60 stp. 

Skrevet
Lunaris skrev (2 timer siden):

Du kan ikke undervise i norsk med bibliotekfag og bare 60 stp. 

Er det ekko her inne?

Jeg sier jo akkurat det. Jeg hadde ikke tatt bibliotekarutdannelse uten OGSÅ å tatt 60 stp i norsk.

60stp gir undervisningskompetanse i faget fra 1. Til 13. Klasse i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Chagall skrev (6 minutter siden):

Er det ekko her inne?

Jeg sier jo akkurat det. Jeg hadde ikke tatt bibliotekarutdannelse uten OGSÅ å tatt 60 stp i norsk.

60stp gir undervisningskompetanse i faget fra 1. Til 13. Klasse i Norge. 

Nei. Du må i tillegg fylle tilsetningskrav. 

Skrevet
Cisne skrev (54 minutter siden):

Nei. Du må i tillegg fylle tilsetningskrav. 

Kommer du deg gjennom hverdagen med slike fattigmannsargumenter? Hvordan funker det på arbeidsplassen egentlig?

• Liker 1
Skrevet

Kan du søke deg inn på master i arkiv og dokumentasjonforvaltning for å endre retning? Veldig mange jobber innen dokumentasjonsforvaltning i det offentlige :)

Anonymkode: e0325...489

Skrevet

Ts her. 

Jeg kommer ikke til å jobbe som lærer uansett så det er det ikke vits i å foreslå. Har allerede vært innom lærerstudiet og det er ikke noe for meg, men kan jobbe på en skole med bibliotekfaglige ting. 

Når det gjelder deltidsjobb så er dette noe jeg selvfølgelig har vært på jakt etter, men jeg tok ikke utdannelsen i Oslo og her er det i hvert fall lite relevante deltidsjobber. Mulig jeg skulle ha vært mer på og spurt litt rundt da jeg tok bachelor. Da var det jo ikke korona-pandemi. 

Bokbutikk kan være aktuelt så skal være på utkikk etter det. 

Jeg har vurdert å ta master i arkiv, men er litt usikker. Da må jeg bruke enda et år og det er jeg usikker på om jeg vil. Samtidig så kan det være at jeg må bruke tid på å få meg relevant jobb. Flytte må jeg også, men det er et mindre problem siden jeg vurderer det uansett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...