Gå til innhold

Bekledning siste år barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert veldig dumme spørsmål men jeg spør likevel. 

Jeg har ei som går siste året i bhg nå. Ser på bilder at de fleste går med vanlige gensere. Men hva har disse barna under? Jeg sender fortsatt avgårde i ulltights og ulltrøye. Har hun noe over det, blir hun for varm. Men går de andre med kun t skjorte under? De ser jo mye større ut når man går med "vanlig" klær og jeg syns også det er finest, men jeg tenker på kulden ute.. 

Anonymkode: bc65c...9d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er sikkert veldig dumme spørsmål men jeg spør likevel. 

Jeg har ei som går siste året i bhg nå. Ser på bilder at de fleste går med vanlige gensere. Men hva har disse barna under? Jeg sender fortsatt avgårde i ulltights og ulltrøye. Har hun noe over det, blir hun for varm. Men går de andre med kun t skjorte under? De ser jo mye større ut når man går med "vanlig" klær og jeg syns også det er finest, men jeg tenker på kulden ute.. 

Ikke rart barnet ditt blir varmt og ikke orker noe annet utenpå ulla 😊 

Du kan jo ha vanlige klær innerst og så tykkere ull over klærne når hun skal ut? 

Anonymkode: 716d2...c98

• Liker 2
Skrevet

Vi har brukt longs og ullgenser. Jenta vår som er skolestarter til høsten vil ofte ha en kjole over. Da eldste var skolestarter var han ikke opptatt av sånt. Men det kommer sikkert litt an på hvilken type barnehage dere har. Vi har ungene i friluftsbarnehage. Der er det bare ullstilongs så langt øyet kan se🤷🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke rart barnet ditt blir varmt og ikke orker noe annet utenpå ulla 😊 

Du kan jo ha vanlige klær innerst og så tykkere ull over klærne når hun skal ut? 

Betyr det at barna har kun t skjorte under genseren? Ser for meg at det ikke vil bli noe ullgenser over det igjen. Det vil jo bli tykt og ubehagelig? Eller er det sånn man pleier å gjøre det? Eller tar man av seg genser forså og ta på ullgenser?

atropos skrev (1 minutt siden):

Vi har brukt longs og ullgenser. Jenta vår som er skolestarter til høsten vil ofte ha en kjole over. Da eldste var skolestarter var han ikke opptatt av sånt. Men det kommer sikkert litt an på hvilken type barnehage dere har. Vi har ungene i friluftsbarnehage. Der er det bare ullstilongs så langt øyet kan se🤷🏼‍♀️

Det har alltid vært sånn før, men har visst slutta i den alderen her.. 

Dette er en barnehage i byen, men de er jo ute hver dag der også. 

Skrevet

Yngstemann er førskolebarn nå, og går stort sett i joggebukse og vanlig genser. Han har ingenting under genseren. På spesielt kalde dager går han i tynn ull. 

Det holder i massevis for oss hvertfall. Når han er ute har han ull eller fleece og god vinterdress utenpå. 

Anonymkode: d639d...24e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betyr det at barna har kun t skjorte under genseren? Ser for meg at det ikke vil bli noe ullgenser over det igjen. Det vil jo bli tykt og ubehagelig? Eller er det sånn man pleier å gjøre det? Eller tar man av seg genser forså og ta på ullgenser?

Det har alltid vært sånn før, men har visst slutta i den alderen her.. 

Dette er en barnehage i byen, men de er jo ute hver dag der også. 

Kommer an på hva slags klær man har på. Har man feks en enkel bomullsgenser/kjole, t-skjorte med cardigan vil det bli mye mer behagelig og mindre klumpete enn om man har hettegenser. Så jeg vil si at hettegensere (jeg er usikker på hva det heter, kanskje collegegenser?, men uten hette også for den saks skyld) blir upraktisk. Du kan eventuelt sende med en annen genser som er mer behagelig under ullgenseren.

Men selvfølgelig, det kommer jo an på om du vet at barnet tar på ullgenser. Hvis du føler det blir bare stress, så send i klærne du synes er mest praktisk. 

Datteren min tåler ikke ull så godt, og har i alle år brukt vanlige hm klær, tynne gensere, cardigans osv.. Nå har jeg kledd henne etter hva jeg synes er mest behagelig under ullgenser, og hun har ikke klaget enda. Jeg er selv vokst opp med den type påkledning og husker at store løse inneklær er klumpete under ullgenser. 

• Liker 2
Skrevet

La h*n gå i ullklær om hen trives med det. Tenk så behagelig 😉

Etter skolestart ha er man kanskje for stor, også er det vanlige klær. 

mine jenter hadde stortsett kjole eller skjørt over/ulltøyet siste året i bhg.  Lett å ta av til utetiden når det skal to lag ull under dress eller regntøy 😊

Anonymkode: 8ffb5...7a7

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjørte kun ullundertøy inne hele barnehageløpet på dattera mi høst og vinter. Tenker å gjøre det samme med sønnen min, selv om jeg ser de fleste går i vanlig bukse/genser i hans bhg.  Det er det som er mest fornuftig og praktisk i mine øyne, det trumfer hva som er fint/kult. Så lenge barnet ikke protesterer så tenker jeg at det er best 😊 

Mini er atopiker og tåler ikke ull rett mot kroppen så godt, men han går enten i superundertøy eller tolags ull med syntetisk lag innerst. Ser ikke så fancy ut, men regulerer varmen og puster godt

• Liker 1
Skrevet

Min 4 åring går i vanlig bukse og genser, eventuelt kjole og bommulsstrømpebukse. Ingen t-shorte under. Når hun skal ut tar hun mellomlag over og vinterdress. Blir ikke kald.

Anonymkode: 93f51...fb7

Skrevet

Her går de aller fleste barna i ullongs og ulltrøye. Så har de på mellomlag i ull eller fleece før de går ut. 
Bare noen veldig få barn går med «vanlige» klær.

Når eldste begynte på skolen gikk vi over til vanlig buske, men fortsatt ulltrøye. Det går han fortsatt med nå i 4.klasse. 

Hvis ikke barnet ditt har uttrykt noen egne meninger om dette, så ville jeg fortsatt med ulltøy. Det er utvilsomt den beste og mest praktiske spesielt, og det er jo viktigere  enn å se kul ut - spesielt når man er 5-6 år! 

Anonymkode: 13fbf...3e3

• Liker 2
Skrevet

Sender med ull de kan bruke når de skal ut. Å bruke ull inne er ubehagelig for min. Blir for varmt.

Anonymkode: 46842...093

• Liker 2
Skrevet

Min 3.klassing går fortsatt kun i ullundertøy. Bare å fortsette med det. Det er best med ullundertøy og et lag til med ull når de skal ut.

Anonymkode: 0ad45...106

Skrevet

Her har vi fått beskjed om at barna SKAL ha på ullundertøy i bhg...

Anonymkode: 44195...f34

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har vi fått beskjed om at barna SKAL ha på ullundertøy i bhg...

Anonymkode: 44195...f34

Der hadde jeg sendt beskjed tilbake om at det skal mitt barn ikke. Hun har alltid vært varm av seg og ble rett og slett overopphetet i ulltøy innendørs i over 20 grader. Hun er 10 år nå og tusler gjerne i shorts og singlet innendørs midtvinters med 17-18 graders romtemperatur. 

Anonymkode: 810e7...801

Skrevet

Bare fortsett å send i ullundertøy. Det gjør det også mye enklere for de ansatte, og er best for barna. Må jo bli fryktelig klumpete med joggebukse under masse klær…

Anonymkode: 59175...280

Skrevet

Jeg jobber selv i barnehage, og synes ulltrøye/ulltights er perfekt bekledning nå. 
Da slipper barna å skifte alt når de skal ut, men tar bare tykkere ull/fleece over før uteklærne. 👍🏻👍🏻👍🏻
Da datteren min gikk siste året i bhg, så kunne hun ha en kjole/skjørt over ullen inne. 

Anonymkode: cdce1...32c

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker ikke lenger ullsett (tights og trøye) på når det ikke er minusgrader (jente, siste år i barnehagen). Da har vi kortermet ulltrøye/ullsinglet under vanlig genser, og eventuelt ullstrømpebukse til kjoler eller under en tynn bukse. Fullt ullsett er forbeholdt under minus 5 eller turdager, men har et par liggende som skiftetøy for sikkerhets skyld.  

Anonymkode: 9333b...3ab

Skrevet

Har ei jente som går siste året i barnehagen og hun går i ullundertøy ennå, som de fleste på avdelingen. Vi synes det er mest praktisk. De som går i andre klær (og som tåler ull) må skifte før de går ut. Friluftsbarnehage, så de er mye ute. Jeg er en frossenpinn og er derfor redd for at hun skal fryse, selv om hun er ganske varm av seg og sikkert ville ha klart seg uten ull. Men så er det slik at bhg ønsker ull og det er litt tiltak å skifte, for hun tar seg goood tid ved skift. Blir jo litt kjedelig at hun ikke får brukt de andre klærne sine så ofte, men hun skifter når hun kommer hjem de dagene hun har lyst til det 🙂 

Anonymkode: ad70b...6bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...