AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Jeg må ha ny vaskemaskin, og ser at de finnes i prisklassen 4500–33 000 kr. Jeg bor alene, og vasker en helt normal mengde tøy, så jeg regner med jeg ikke trenger de aller dyreste på markedet, men det er så mange tekniske spesifikasjoner på disse maskinene at unge, uerfarne meg får hodepine av å prøve å forstå det. Alt jeg vet, er at jeg skal ha en frontmatet vaskemaskin, og jeg vil helst ha en som gjør jobben godt, og ikke vil gi meg for mye trøbbel. Noe sier meg at tusen ekstra muligheter gir tusen ekstra muligheter for feil på maskinen. Hva er det egentlig jeg bør tenke på? Hvilke av disse tekniske spesifikasjonene bør jeg faktisk legge merke til? Jeg kan jo legge til at jeg har vært helt greit fornøyd med min gamle toppmatede maskin lenge, og den er ganske ufancy, så jeg er nok ikke den mest kravstore, men jeg vil gjerne ha råd av noen med litt mer erfaring og/eller kunnskap enn jeg selv har. Anonymkode: 3f0d8...4a3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Kjøp en relativt rimelig en fra en merke som er ansett som pålitelig. De dyrere maskinene legger gjerne først og fremst til en masse programmer du ikke bruker uansett, kanskje en app, og et fjongere design. Anonymkode: 1e94c...002 4
emlia Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Kommer an på. La 9000 kr i ny maskin i jula. På tilbud. Vi er fem stykker i familien, så trenger stor trommel (10 kg kapasitet), og høy sentrifugehastighet, slik at tøyet tørker raskere. Er man alene, så holder det vel med en enkel maskin. Det er jo de mest vanlige programmene som går igjen uansett.
Leo Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Jeg kjøpte en svinedyr vaskemaskin som nå godt og vel er myndig og den ganger var noe av det mest fancy som fantes. Ja, den har vart lenge, men på den annen side har verden gått fremover og nye maskiner er bl.a. mer energieffektive. Når den jeg har flytter hjemmefra kommer jeg til å gjøre som brukeren over meg foreslår og kjøpe en enklere utgave fra et kjent merke. Mulig jeg hadde lagt litt mer i det for å få en som ser pen ut hvis jeg skulle hatt den stående synlig på kjøkken/bad.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 Jeg bodde i et kollektiv med en fancy vaskemaskin ett år, og den hadde sånn automatisk dosering og brukte aalt for mye vaskemiddel. Jeg skal nå kjøpe min egen maskin for første gang da jeg ikke lengre skal leie, og jeg vet i alle fall at jeg skal holde meg laangt unna maskin med automatisk dosering. Jeg har tenkt som så at jeg trenger en maskin som kan vaske ullprogram, 40, 60 og 90 grader vanlig vask og et hurtigprogram. Jeg har også et ønske om å tilpasse tiden på programmet selv. Det har vel alle maskiner, så da forstår jeg ikke nytten med dyre maskiner fordi jeg ikke har behov for 100 programmer. Men jeg ser det er mye tilbud på vaskemaskiner. Tror f.eks denne er mer enn bra nok https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/204673/electrolux-vaskemaskin-ew6f6268n3?gclid=CjwKCAiAz--OBhBIEiwAG1rIOsnetASu2Gj7O-qydMNOwpuaja1F4I5ipp9zxFtRK_afBNRhrl8oOxoC94UQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 7fb99...442
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 Det eneste jeg vil anbefale deg er å velge en maskin med minst 1400 omdreininger, helst 1600-1800. Da er klærne tørrere når de kommer ut av maskinen, da flere omdreininger vrir ut mer vann ved sentrifugering. Klærne tørker fortere på stativ, og det blir mindre luftfuktighet i rommet. Ellers er det stort sett laget på samme fabrikken alt sammen. Du kan være heldig med en billig maskin som går som ei klokke i årevis, og uheldig med en maskin hvor deler ryker hver måned. Velg et merke du kjenner til, kjøp den på en vanlig butikk med garantier osv, så bør det gå greit. Anonymkode: 3202d...406 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 Jeg er veldig fornøyd med min Electrolux-maskin. Jeg syns det er veldig greitt med en maskin der jeg kan velge ulike temperatur, hastighet på sentrifuge og tid på programmene. Anonymkode: ef7ae...7ac
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 Hos Elkjøp får du maskiner ned under 3000,- som er helt ypperlig. Jeg kjøpte min på Elkjøp for 5 år siden, for rett over 3000,-. Den vasker selvfølgelig rent nok, det gjør generelt alle maskiner gitt at man bruker riktig program. For meg er det viktig med ull-program, hurtigvask, ett middels hurtig (hos meg tar de ca en time, og ypperlig til ikke alt for skitne klær), og ett skikkelig program. Har knapt brukt de andre programmene... Anonymkode: 3e4dd...754 1
Forundret.. Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 Styr unna samsung, det er det verste jeg har vært borti av vaskemaskin og tørketrommel. 2
cassio Skrevet 10. januar 2022 #12 Skrevet 10. januar 2022 Vi kjøpte billigste Miele for noen år siden etter å ha slitt ut et par billigmerker. Super maskin med det vi trenger uten masse ekstra dill, og den har allerede levd lenger enn de to forrige til sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #13 Skrevet 10. januar 2022 Vi kjøpte vår samsung vaskemaskin for 2.500 kr for 13 år siden. Vi har nå tre barn, har flyttet tre ganger med vaskemaskinen, og den går enda som ei klokke. Anonymkode: 5fd90...f46 2
ForsideMateriale Skrevet 10. januar 2022 #14 Skrevet 10. januar 2022 Hvis du er mann ville jeg gått for denne
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #15 Skrevet 10. januar 2022 Har en ASKO, svindyr maskin i mine øyne, kostet vel 16000 omtrent, verd hver eneste krone, er så fornøyd med den🤩 Har en ny samsung i vaskekjelleren, husker ikke nøyaktig pris, men rundt 10000 tror jeg. Hater den. Den bråker, sentrifugerer på 1400 omdreininger bare, og skyller dårlig🤯 Hadde aldri kjøpt den om jeg viste den var så dårlig. Men fungerer greit til skittne arbeidsklær, og som ekstramaskin når ASKOèn har det for travelt😅 Anonymkode: 9cb3b...bae
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #16 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bodde i et kollektiv med en fancy vaskemaskin ett år, og den hadde sånn automatisk dosering og brukte aalt for mye vaskemiddel. Jeg skal nå kjøpe min egen maskin for første gang da jeg ikke lengre skal leie, og jeg vet i alle fall at jeg skal holde meg laangt unna maskin med automatisk dosering Anonymkode: 7fb99...442 Man kan stille inn maskinen slik at den doserer riktig. Vår har både med automatisk dosering og manuell dosering, funker helt topp. Anonymkode: 5c2cf...093
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #17 Skrevet 11. januar 2022 Jeg ville også sammenliknet hvor lang tid de ulike maskinene bruker på de vanligste programmene. En ulempe ved de nye energieffektive maskinene er at noen av dem bruker nærmest en halv dag på en vask. Greit nok for mine pensjonerte foreldre, men jeg ønsker å bruke fritiden min på annet enn å være barnevakt for vaskemaskinen. Anonymkode: bb5bf...8c0 4
Million Skrevet 11. januar 2022 #18 Skrevet 11. januar 2022 Jeg kjøpte en Miele maskin for tre år siden, rett og slett fordi det er kvalitet og de er kjent for å ha en levetid på maskinene sine som er mer enn dobbelt så lenge som billigere og andre merker. Den fungerer upåklagelig. Jeg regner med å ha den i mange år til. 1
Lillemor_Meg Skrevet 11. januar 2022 #19 Skrevet 11. januar 2022 (endret) Jeg ser alltid etter børsteløse maskiner, siden jeg har erfart at børster skaper trøbbel etter noen år. De børsteløse maskinene er i absolutt flertall nå, men jeg har ikke sett dem blant de billigste maskinene, så jeg anbefaler å gå for mellomklassen hvis du har mulighet til det. Som noen nevnte over her er sentrifugehastighet noe å se på. Hvis du har veldig stor trommel behøver du ikke den aller høyeste hastigheten, men jeg anbefaler uansett minst 1200 omdreininger selv om trommelen er stor. Ellers handler det om hvilket behov du har. I disse energisparetider tenkte jeg å komme med en funksjon jeg synes er veldig kjekk. Jeg har dampfunksjon på min maskin, og den bruker jeg mye til klær som ikke er skitne, men som behøver å friskes opp. Endret 11. januar 2022 av Lillemor_Meg
Gjest Blondie65 Skrevet 11. januar 2022 #20 Skrevet 11. januar 2022 Det som er viktig, TS, er antall sentrifugeringer (minst 1400) og kapasitet på trommelen. Jeg har en kombinert vaske- og tørketrommel fra Siemens, og det eneste jeg skulle ønske var annerledes med den var at den hadde høyere tørkekapasitet. Det ser jeg nyere maskiner har. Når det gjelder dyre merker vs. billigere så er det nok slik at noe av prisen betyr bedre kvalitet. For meg har det vært viktig at jeg kan se hvor lang tid det er igjen av vaskeprogrammet - jeg kan ikke fordra at jeg ikke aner dette. Det andre jeg synes er viktig er at jeg selv kan stille temperaturen - da får man automatisk større variasjon i programmene. Jeg er også enig i at en del maskiner har så fancy vaskeprogrammer at det er mer fancy enn nyttig, men det jeg selv synes er nyttig er å ha en "speed" knapp som gjør at programmet jeg har valgt kan kjøres i hurtigversjon. På min er det også en eco funksjon - det betyr at alt tar himla mye lenger tid så den brukes ikke. Forskjellen på 1200 og 1400 omdreininger på tørketrommelen er enorm - og det er jo viktig når du skal tørke tøyet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå