AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Baby er 5 mnd og vi har etablert leggerutiner som gjør at hun sovner ganske fort de fleste kvelder. Jeg ammer henne i halvsøvne og så får hun smokk mens hun ligger inntil meg. Da bruker hun mellom 5-15 min på å sovne. MEN problemet er at hun sover så sykt lett. Så jeg kan knapt bevege meg uten at hun våkner. Det er ikke snakk om å forlate rommet, men noen kvelder har jeg kunnet gå ut når klokka har bikket 22/22.30. Om jeg legger henne kl 19 tar det altså 3-4 timer før hun sover dypt nok til å ikke våkne av at jeg går ut. Om jeg legger henne kl 20, tar det 2-3 timer. Men jeg prøvde å legge henne kl 21.30 for å se om det tok kortere tid da. Da tok det også 2 timer, hun sovnet ordenrtlig kl 23.30. Og våknet attpåtil kjempetidlig, så jeg tror det var for sein leggetid for henne. Når hun våkner, så må hun ha pupp for å sovne igjen. Jeg prøver å snike meg ut av senga, hun våkner, ammes, og sovner igjen. Flere ganger hver kveld. Sikkert ikke lurt av meg, men hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 154ce...a71
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Dette er meg. Hver kveld. Du er ikke alene 🙃 Anonymkode: e42c9...e68 11
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Men hun trenger da ikke legge ser då tidlig? Kan hunikke sove på stue sammen med dere på tidlig kveld, også legger dere dere samtidig senere? Anonymkode: 0024d...7f0 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 Hvert eneste barn har en kort søvnsyklus. De våkner ca hver time. Vi voksne våkner hver halvannen time (uten at vi husker det) Enten er det en sømløst glidende overgang til neste søvnperiode eller så er det litt gråt, et grynt eller lignende for å sove videre. Det har perioder med dypere søvn hvor det er vanskelig å vekke dem. Da er øyelokkene helt stille, ingen bevegelser under dem og pusten så rolig at du lurer på om babyen puster. Da kan du forlate babyen. Og det er et togstopp som kommer hver time. Du må bare være oppmerksom på når det skjer, så slipper du å sitte der i fire timer 🥴 Det er ikke slik at Rem-søvn er første halvdel av natta og dyp søvn er andre halvdel av natta. Den er fordelt ut på hver time, ca 50/50 for et spedbarn. Håper du finner vinduet for å komme deg ut 😅🙌 Anonymkode: c5eb4...949 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Baby er 5 mnd og vi har etablert leggerutiner som gjør at hun sovner ganske fort de fleste kvelder. Jeg ammer henne i halvsøvne og så får hun smokk mens hun ligger inntil meg. Da bruker hun mellom 5-15 min på å sovne. MEN problemet er at hun sover så sykt lett. Så jeg kan knapt bevege meg uten at hun våkner. Det er ikke snakk om å forlate rommet, men noen kvelder har jeg kunnet gå ut når klokka har bikket 22/22.30. Om jeg legger henne kl 19 tar det altså 3-4 timer før hun sover dypt nok til å ikke våkne av at jeg går ut. Om jeg legger henne kl 20, tar det 2-3 timer. Men jeg prøvde å legge henne kl 21.30 for å se om det tok kortere tid da. Da tok det også 2 timer, hun sovnet ordenrtlig kl 23.30. Og våknet attpåtil kjempetidlig, så jeg tror det var for sein leggetid for henne. Når hun våkner, så må hun ha pupp for å sovne igjen. Jeg prøver å snike meg ut av senga, hun våkner, ammes, og sovner igjen. Flere ganger hver kveld. Sikkert ikke lurt av meg, men hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 154ce...a71 Veldig mange babyer legger seg ikke så tidlig i den alderen. Du skriver jo selv at hun er lettere å legge jo senere du legger henne. Anonymkode: a8316...4ca
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Prøv noe annet, som å legge barnet før det sovner og lær det å sovne alene.. Anonymkode: 80e4e...49f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvert eneste barn har en kort søvnsyklus. De våkner ca hver time. Vi voksne våkner hver halvannen time (uten at vi husker det) Enten er det en sømløst glidende overgang til neste søvnperiode eller så er det litt gråt, et grynt eller lignende for å sove videre. Det har perioder med dypere søvn hvor det er vanskelig å vekke dem. Da er øyelokkene helt stille, ingen bevegelser under dem og pusten så rolig at du lurer på om babyen puster. Da kan du forlate babyen. Og det er et togstopp som kommer hver time. Du må bare være oppmerksom på når det skjer, så slipper du å sitte der i fire timer 🥴 Det er ikke slik at Rem-søvn er første halvdel av natta og dyp søvn er andre halvdel av natta. Den er fordelt ut på hver time, ca 50/50 for et spedbarn. Håper du finner vinduet for å komme deg ut 😅🙌 Anonymkode: c5eb4...949 Ja jeg vet, og jeg ligger og hører på pusten hennes hele tiden. Hun kan sovne relativt dypt helt i starten, men våkner likevel når jeg beveger meg. Da ammer jeg gjerne for å få henne til å sove videre. Etter dette kan hun ligge urolig i flere timer, ha litt smårykninger og reagerer på den minste lyd. Jeg ligger konstant og venter på at hun skal sove med helt stille og jevn pust, helt avslappede armer og øyelokk, men det kan altså ta flere timer før hun kommer dit... Anonymkode: 154ce...a71
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Veldig mange babyer legger seg ikke så tidlig i den alderen. Du skriver jo selv at hun er lettere å legge jo senere du legger henne. Anonymkode: a8316...4ca Ja, har prøvd å legge henne senere. Hun sovna kjappere da, men våkna mye tidligere neste dag. Våkna ca8 timer etter jeg la henne. Når jeg legger henne kl 20 f.eks., kan hun godt sove helt til kl 10 neste dag. Så tenkte at det ble for sent å legge henne kl 22/23 Anonymkode: 154ce...a71
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Prøv noe annet, som å legge barnet før det sovner og lær det å sovne alene.. Anonymkode: 80e4e...49f Ja, jeg lurer på om det kan være lurt. Nå er hun jo vant til at jeg ligger helt inntil henne og reagerer sikkert hvis jeg ikke er det lenger. Men er det for tidlig for en på 5 mnd å sovne "selv"? Anonymkode: 154ce...a71
Luckiness Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Ville lagt henne senere. Eventuelt om hun har behov for all søvnen fra tidligere kan du legge henne i stuen og flytte inn på rommet når dere legger dere? Har du forsøkt med musikk under legging? Ha på rolig musikk med passe lyd. La den være på under legging og etterpå. Kanskje babyen ikke er like var for lyder når du går ut feks da.
Snart7 Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 Jeg legger mine kl 18, gjort det siden 2 mnd ca(det er ikke sånn at du må.prøve det altså, er bare det som passer best for meg🙈) da har ene baby lagt seg med sutt alene i sin seng og bare søvn (englebarm😂) broren har jeg brukt tid på å vende seg til å sove alene. Han lå først innestet ved siden av og ble strykt på i noen uker og så i senga på samme måte og nå holder han litt i hånda. Da blir de vant til å sove alene, men med støtte å kan d akomme meg greit ut. Har hatt 3 barn før dette å prøvd div, men amming i søvn og ligge ved siden av har vært det som har vært verst i forhold til å klare å komme seg ut av rommet😊 hadde flaks med lang soving men nå når de bikka 5 mnd så våkner de ofterer og oftere på kveld/natt..men legger seg fint da så får lity tid for meg selv på kvelden. Tror kanskje jeg ha de prøvd å legge senere hbis jeg så de sov så godt og lenge som din👌 1
Kaisada Skrevet 11. januar 2022 #12 Skrevet 11. januar 2022 lag vaner som du kan leve med en stund. Å amme i søvn er koselig, men uheldig både ifht ditt behov for egentid, og ikke minst tannhelsen til barnet når det blir aktuelt. Venn barnet til at det er trygt i egen seng så gjør du det så mye lettere for deg selv.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Mye gode innspill her... ift leggetid så har jeg prøvd mange ulike tidspunkt. Mellom 20-21 er mest naturlig nå, når jeg har lagt senere så har hun våkna mye tisligere på morran. Men sånn som i dag la jeg kl 21, da sovna hun først litt før hun våkna, og var våken i nesten 2 timer.. kl 23 sovna hun for natta. Men jeg la kl 20.30 i går, da sovna hun for natta med en gang (men var samtidig var på lyder når jeg bevegde meg) Er nok noe i det dere sier om at hun skal sovne med litt mindre støtte etterhvert. Jeg holder ofte rundt henne når hun skal sove, fordi hun tildligere gråt av å skulle sovne i senga. Hadde tidligere byssa henne i søvn, men orka ikke all byssinga (tok ofte 1 time), så jeg holdt henne når hun lå i senga så hun skulle klare å "samle seg" for å sove. Følte det funka. Jeg tenker kanskje jeg gradvis skal avvenne henne at jeg holder rundt henne. Kanskje ha litt mer avstand for hver dag. Håper hun klarer å sovne likevel... hun spreller ofte veldig mye med armene og bena og gråter når hun skal sove, men når jeg tenker meg om så gjør hun det mindre nå enn for 1 mnd siden:) Hilsen TS:) Anonymkode: 154ce...a71
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 21.47): Baby er 5 mnd og vi har etablert leggerutiner som gjør at hun sovner ganske fort de fleste kvelder. Jeg ammer henne i halvsøvne og så får hun smokk mens hun ligger inntil meg. Da bruker hun mellom 5-15 min på å sovne. MEN problemet er at hun sover så sykt lett. Så jeg kan knapt bevege meg uten at hun våkner. Det er ikke snakk om å forlate rommet, men noen kvelder har jeg kunnet gå ut når klokka har bikket 22/22.30. Om jeg legger henne kl 19 tar det altså 3-4 timer før hun sover dypt nok til å ikke våkne av at jeg går ut. Om jeg legger henne kl 20, tar det 2-3 timer. Men jeg prøvde å legge henne kl 21.30 for å se om det tok kortere tid da. Da tok det også 2 timer, hun sovnet ordenrtlig kl 23.30. Og våknet attpåtil kjempetidlig, så jeg tror det var for sein leggetid for henne. Når hun våkner, så må hun ha pupp for å sovne igjen. Jeg prøver å snike meg ut av senga, hun våkner, ammes, og sovner igjen. Flere ganger hver kveld. Sikkert ikke lurt av meg, men hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 154ce...a71 Bare dropp egentid og legg deg med ungen så slipper du det unødvendige stresset. Anonymkode: 90c23...8fe
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 Det er noe med det at hvis man sovner med noe - i dette tilfellet deg - så våkner man når det blir borte. Er som med musikk eller bråk. Hvis det er bråkete når man sovner så våkner man av at det blir stille, eller omvendt. Så det kan være en idé å venne henne til å sovne til litt bråk, tv eller musikk el.l. Og at hun sovner av seg selv. Ammes før legging og så legge i senga, synge litt nattasang f.eks. Smokk. Og så sove med deg i samme rom, men ikke inntil. Og med litt "bråk" sånn at det ikke plutselig blir lyder eller bevegelser som gjør at hun våkner. Anonymkode: 2c24f...a3f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 Har lagt alle mine 4 barn 22-23-tiden i den alderen. 0 problem! Mvh Lise Anonymkode: 90368...afe
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 21.47): Baby er 5 mnd og vi har etablert leggerutiner som gjør at hun sovner ganske fort de fleste kvelder. Jeg ammer henne i halvsøvne og så får hun smokk mens hun ligger inntil meg. Da bruker hun mellom 5-15 min på å sovne. MEN problemet er at hun sover så sykt lett. Så jeg kan knapt bevege meg uten at hun våkner. Det er ikke snakk om å forlate rommet, men noen kvelder har jeg kunnet gå ut når klokka har bikket 22/22.30. Om jeg legger henne kl 19 tar det altså 3-4 timer før hun sover dypt nok til å ikke våkne av at jeg går ut. Om jeg legger henne kl 20, tar det 2-3 timer. Men jeg prøvde å legge henne kl 21.30 for å se om det tok kortere tid da. Da tok det også 2 timer, hun sovnet ordenrtlig kl 23.30. Og våknet attpåtil kjempetidlig, så jeg tror det var for sein leggetid for henne. Når hun våkner, så må hun ha pupp for å sovne igjen. Jeg prøver å snike meg ut av senga, hun våkner, ammes, og sovner igjen. Flere ganger hver kveld. Sikkert ikke lurt av meg, men hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 154ce...a71 Sover hun på dagtid? Og hvordan sover hun da? Kanskje du kan la henne være sammen med dere og legge henne sånn det gjøres på dagtid og så legge henne når dere legger dere? Da trenger du ikke gå noe sted? Nei det er ikke etter boken, men samme det bare det funker? Jeg har også en baby på 4 og en halv mnd. Våkner flere ganger om natta og får pupp og den nærheten som trengs. Tror det er viktigere enn at de absolutt skal sove gjennom natten i egen seng. Anonymkode: 43298...5d9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 En annen ting å tenke på er hvor lenge hun har vært våken i strekk? Ved 5 mnd er vel max våkentid i strekk 2 timer ca. Så hvis siste dupp var til kl 17 så bør hun seinest legges kl 19 for natten osv.. Ellers risikerer man en kavete overtrøtt baby som sover lett og får litt dårligere søvnkvalitet. For mange barn så avler søvn søvn (ikke alle). Prøv og se hvordan det går med maksimal våkentid i strekk, legge når hun er søvnig og ikke når hun sover 🤷♀️😊 Anonymkode: c5eb4...949
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 14.08): Ja, har prøvd å legge henne senere. Hun sovna kjappere da, men våkna mye tidligere neste dag. Våkna ca8 timer etter jeg la henne. Når jeg legger henne kl 20 f.eks., kan hun godt sove helt til kl 10 neste dag. Så tenkte at det ble for sent å legge henne kl 22/23 Anonymkode: 154ce...a71 Jeg tror du har litt høye forventninger til døgnrytmen til et barn på fem måneder. Anonymkode: 52c5f...d9d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 Da mine var 5 mnd la jeg de mellom 18 og 19. Selv om det kanskje høres motstridende ut kan du forsøke å legge tidligere. Det fungerte til oss. Fikk også dette tipset fra HS. Anonymkode: 9d711...a53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå