Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt blanda følelser om kostholdsplanen de har fått tildelt, og forstår godt at det skal være en kickstart for dem. Men jeg ser for meg at det hadde vært lettere å gjennomføre om man i alle fall kunne tatt litt vare på matgleden. Man får masse god og næringsrik mat som funker fint. 

Den ene dagen var det jo 4 (!!) proteinshakes... 

De to fullverdige måltidene de spiste var lunsj kl. 12.00 (kylling med bulgursalat) og middag kl. 20.00 (kylling med bulgursalat)... Og innimellom der var det to proteinshakes... 

Det hadde i alle fall vært skikkelig demotiverende for meg.

Anonymkode: ae8e2...bd7

• Liker 4
Skrevet
MizzVic skrev (6 timer siden):

Du opptar rå egg dårligere enn tilberedte.

Nei, hvorfor bytte ut en ren proteinshake med en karbohydratbrødskive, kanskje smør, og makrell i tomat? Det er jo bare dumt om du har ett bra matopplegg ellers.

Hvorfor legge til kalorier og karbs?

Den sunneste dama du kjenner, trener ifølge deg ekstremt mye kondisjon. 

Ja det gjør ikke folk vanligvis, og hvertfall ikke deltakerne i programmet.....

Hvorfor denne motviljen mot proteinshakes. Ingen spiser akkurat likt i en familie uansett. De fleste kroppsbyggere, vektløftere, hobbyutøvere osv har da barn uten problemer. 

Skulle man tenkt på "familievennlig" mat, burde jo ingen vært overvektige..

Fordi barna dine bør spise ren mat. Og ingen trenger pasta, behandla kjøtt, brus, øl, vin, godteri i noe form, kaker, kjeks osv

Men nå var kostholdsplanen at småbarnsforeldre skal spise en spiseskje peanøttsmør kl18 som er da barna oftest får servert fullverdige måltider. Å spise samme mat sammen med barne rundt bordet er noe jeg anser som viktig.

Og jeg spyr av slike shakes så det er nok derfor jeg ikke liker planene.

Vet at jeg tar opp kokte egg bedre enn rå egg, men nettopp fordi rå egg er lettere å få i seg enn tilberedte egg så ble det sånn. :)

Skrevet

Dere som foreslår å heller bytte ut de to shakene med egg, vet dere hvor mye egg det egentlig blir?

Si at den proteinshake inneholder 20 gram proteiner per shake og de drikker to shakes om dagen (antar at det er for å bevare mest mulig muskelmasse når de skal gå ned i vekt og samtidig forsøke å bygge muskler), det blir 40 gram proteiner daglig i shakes. Shaken inneholder ca 120 kalorier per shake, dette blir 240 kalorier

Si at et gjennomsnittlig egg inneholder 7 gram proteiner. Dette tilsvarer 5,7 egg, så det runder vi opp til 6 egg for å oppnå ca 40 gram proteiner. Ett egg inneholder ca 80 kalorier, dette blir 480 kalorier. Velger man å steke eggene så trenger man olje eller smør, og det har jeg ikke regnet med her. 

Uansett hvordan du velger å tilberede disse 6 daglige (jeg er glad i egg, men dette blir for mye for meg på daglig basis) eggene så vil det ta mer tid enn å lage en shake. Shaken kan du også svelge raskt men du klyper igjen nesa om du så vil. De 6 eggene tar tid å spise. 

Shakes er ikke for alle, men det er et utrolig godt supplement dersom man ønsker å få i seg proteiner og det raskt. Som andre sier så skyldes nok ikke denne overvekten at deltakerne har kontinuerlig spist "ren" og hjemmelaget mat, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal gå fra omtrent 0-100 med en gang. Livsstilsendring er absolutt viktig, men det går an å se på shakes som et hjelpemiddel på veien.

Anonymkode: b6c93...25b

• Liker 6
Skrevet

Reagerte også på bruken av shakes. 
I tillegg syns jeg de ble dårlig fulgt opp på trening. Burde hatt en felles gjennomgang av øvelsene så de var sikre på at de ble gjort riktig. Ikke enkelt å se på en video for å lære øvelsen om man ikke har trent noe særlig styrketrening før.

Anonymkode: dc9d4...7bf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som foreslår å heller bytte ut de to shakene med egg, vet dere hvor mye egg det egentlig blir?

Si at den proteinshake inneholder 20 gram proteiner per shake og de drikker to shakes om dagen (antar at det er for å bevare mest mulig muskelmasse når de skal gå ned i vekt og samtidig forsøke å bygge muskler), det blir 40 gram proteiner daglig i shakes. Shaken inneholder ca 120 kalorier per shake, dette blir 240 kalorier

Si at et gjennomsnittlig egg inneholder 7 gram proteiner. Dette tilsvarer 5,7 egg, så det runder vi opp til 6 egg for å oppnå ca 40 gram proteiner. Ett egg inneholder ca 80 kalorier, dette blir 480 kalorier. Velger man å steke eggene så trenger man olje eller smør, og det har jeg ikke regnet med her. 

Uansett hvordan du velger å tilberede disse 6 daglige (jeg er glad i egg, men dette blir for mye for meg på daglig basis) eggene så vil det ta mer tid enn å lage en shake. Shaken kan du også svelge raskt men du klyper igjen nesa om du så vil. De 6 eggene tar tid å spise. 

Shakes er ikke for alle, men det er et utrolig godt supplement dersom man ønsker å få i seg proteiner og det raskt. Som andre sier så skyldes nok ikke denne overvekten at deltakerne har kontinuerlig spist "ren" og hjemmelaget mat, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal gå fra omtrent 0-100 med en gang. Livsstilsendring er absolutt viktig, men det går an å se på shakes som et hjelpemiddel på veien.

Det handler om balansen mellom den treningen disse deltakerene gjør, og behovet for ekstra protein. Selvfølgelig har en dedikert styrkeutøver som løfter tungt 5 ganger i uken et behov for mer protein enn det han eller hun kan få gjennom kosten. Men i de episodene som er vist til nå, så gjør de jo ikke mer trening enn det min far på 70 holder på med. Da blir det fullstendig unødvendig med proteinshakes. 

Anonymkode: 974c3...48e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det handler om balansen mellom den treningen disse deltakerene gjør, og behovet for ekstra protein. Selvfølgelig har en dedikert styrkeutøver som løfter tungt 5 ganger i uken et behov for mer protein enn det han eller hun kan få gjennom kosten. Men i de episodene som er vist til nå, så gjør de jo ikke mer trening enn det min far på 70 holder på med. Da blir det fullstendig unødvendig med proteinshakes. 

Kudos til din far på 70. Så vidt jeg skjønt er det powerwalk hver dag og 5-6 (??) styrkeøkter i uken. At en 70 år gammel mann gjør det er jo fantastisk!

Her spiser deltagerne i underskudd og er avhengig av protein med lite kalorier for å holde på muskelmassen. I utgangspunktet kunne de sikkert spist mat isteden, men da ville de ikke ligget i underskudd. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men som jeg påpekte (og som andre også har påpekt) så kommer det høye proteininntaket av at deltakerne skal bevare mest mulig av muskelmassen når de prøver å gå ned i vekt 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det går helt fint an å lage en kostholdsplan som dekker behovet for proteiner samtidig som man er i underskudd. Agnetesh veide vel 89 kilo og bør få i seg mellom 112 og 140 gram protein (overvekten trenger ikke protein) og det er null problem å få til i et underskudd med vanlig mat.

Problemet her er vel at de har laget et felles opplegg som skal passe for alle, noe som er merkelig i seg selv og underskuddet er muligens større enn hva man normalt ville gått for.

Endret av Elandrir
  • Liker 2
Skrevet
loveli skrev (På 12.1.2022 den 15.43):

Hva med egg? Jeg ville heller spist egg enn å helle i meg en shake.

For min del så sliter jeg med å få i meg mat rett etter trening så lenge det ikke har vært rolig, men jeg må ha i meg noe for restitusjonsbiten og fordi jeg blir kvalm hvis ikke. Da synes jeg det er veldig greit å drikke et glass eller to med YT sin proteinmelk med sjokoladesmak😁

Skrevet
Diamant20 skrev (52 minutter siden):

For min del så sliter jeg med å få i meg mat rett etter trening så lenge det ikke har vært rolig, men jeg må ha i meg noe for restitusjonsbiten og fordi jeg blir kvalm hvis ikke. Da synes jeg det er veldig greit å drikke et glass eller to med YT sin proteinmelk med sjokoladesmak😁

Den skjønner jeg, NAM!, men når deltakerne må tvinge i seg shakes som man ser at de gulper opp i munnen av så er ikke det noe man klarer i lengden. Man kan bli vant til det og begynne å like det, men sjansen er stor for at man går bort ifra det når man er ferdig med opplegget. Og da håper jeg de har fått noen gode tips til hva de burde spise av mat.

Skrevet

Reagerer og på hvor mye shakes det er. Og synes de blir fulgt opp alt for dårlig på trening. Er jo ikke bare å sette igang med styrketrening, for de som ikke har gjort det før.

Jeg har selv både gått ned i vekt, og trent veldig mye. Og jeg har aldri hatt behov for shakes. Jeg klarer fint å få i meg nok protein fra kosten, og da jeg skal ned i vekt.

Anonymkode: 1a05c...6c0

• 2 uker senere...
Skrevet

Blir så motivert og inspirert av å se! Flere som føler det sånn?

Savner å være et lag som dem. Som motiverer kosthold og trening, oppturer og nedturer. 

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 83be5...411

• Liker 9
Skrevet

Dagens episode var veldig inspirerende! Likte godt den økta de hadde. 

Jeg funker dårlig i gruppe. Blir veldig fort påvirket av andre, så jeg må fokusere 100% på meg selv når det kommer til mat og trening. Dersom jeg trener med en person som er lite motivert for å pushe seg selv blir jeg også demotivert. 

Anonymkode: 6ab3d...cc2

• Liker 1
Skrevet

Hvor går serien?

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Savner å være et lag som dem. Som motiverer kosthold og trening, oppturer og nedturer. 

👏 har tenkte selv å  begynne med min egen "16uh"  😄 og vil  gå i akkurat samme konseptet i 2 uker meny👌 

• Liker 1
Skrevet

Jeg savner også et "lag" å være med på! I omgangskretsen har jeg enten venner som på en måte latterliggjør trening og sier sånne ting som "min kropp er ikke bygget for trening, men for ostepop, loool!" eller venner som har trent i mange år, og er på et helt annet nivå enn meg. 

Ja, jeg vet jeg er ansvarlig for å sparke meg selv i baken, men det hadde vært mer motiverende å ha en gjeng med samme utgangspunkt og samme motivasjon med meg.

Anonymkode: d17b3...bfd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kostholdsplanen dems er jo helt ræva. Man trenger ikkr å droppe litt saus og poteter når man trener så hardt. Skyr er næringsfattig, det inneholder ingen sukker bare aspartam derfor ingen energi, det er så ultrapasturisert  at all næringen er ødelagt vekk. Og proteinshake er bare syntetisk dritt. Spis normalt bare sunt. Få i deg ekte næring. Hun ene spiste jo ikke etter treninga engang skulle bare drikke vann. Idiotisk. For å lykke med treninga skal man spise normalt bare sunt og variert. Dem får jo ikke i seg nok energi.

Anonymkode: 47da0...c55

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kostholdsplanen dems er jo helt ræva. Man trenger ikkr å droppe litt saus og poteter når man trener så hardt. Skyr er næringsfattig, det inneholder ingen sukker bare aspartam derfor ingen energi, det er så ultrapasturisert  at all næringen er ødelagt vekk. Og proteinshake er bare syntetisk dritt. Spis normalt bare sunt. Få i deg ekte næring. Hun ene spiste jo ikke etter treninga engang skulle bare drikke vann. Idiotisk. For å lykke med treninga skal man spise normalt bare sunt og variert. Dem får jo ikke i seg nok energi.

Anonymkode: 47da0...c55

UHT er ikke negativt. Tror du blander det og ultraprossessert. 

Anonymkode: a01fc...743

Skrevet

Jeg sa ikke at jeg blir motivert til å spise som de. Men til å gå ned i vekt, trene og føle glede ved dette. Men at jeg savner noen å gjøre det sammen med.

Snedig hvordan dere skal snu alt til å handle om maten de spiser. Det var ikke temaet! Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...