Furstina Skrevet 18. februar 2013 #21 Skrevet 18. februar 2013 Förutsättningen för att barnen ska få sitta fram är för mig att airbagen kan kopplas ur. Min dotter som är 120 cm får sitta fram på pute med rygg ibland, och så även min son som är 150 cm. Bägge med airbagen urkopplad. De ska dock sitta i baksätet som regel men jag ser inget hinder när airbagen kan kopplas ur med nyckel. Väldigt praktiskt de gånger vi behöver fälla hela eller halva sätet bak för att transportera något.
Gjest Funky Punk Skrevet 18. februar 2013 #22 Skrevet 18. februar 2013 En pickup med kun forseter, får ikke våre barn sitte på i. Ikke engang når det er en diger pickup (typ den største Ford pickup'en)? Man sitter jo tryggere i den enn i en liten 5-seters. Nå reagerer ikke mammaen til det ene barnet på at han sitter i forsetet i min bil, men det er jo greit å vite om det er noe jeg kan gjøre for å gjøre det tryggest mulig. Har ikke barn selv så har aldri satt meg inn i sikkerhet og barn i bil
Gjest Funky Punk Skrevet 18. februar 2013 #23 Skrevet 18. februar 2013 Tror forresten at jeg har mulighet til å koble ut airbag i bilen, men dette skal jeg sjekke ut mærmere
Norbertine Skrevet 18. februar 2013 #24 Skrevet 18. februar 2013 Ikke engang når det er en diger pickup (typ den største Ford pickup'en)? Man sitter jo tryggere i den enn i en liten 5-seters. Nå reagerer ikke mammaen til det ene barnet på at han sitter i forsetet i min bil, men det er jo greit å vite om det er noe jeg kan gjøre for å gjøre det tryggest mulig. Har ikke barn selv så har aldri satt meg inn i sikkerhet og barn i bil Hvis airbagen kan kobles ut og barnet sitter i sete ville jeg tenkt at det var helt greit. Men aldri med airbag! 1
Gjest Funky Punk Skrevet 18. februar 2013 #25 Skrevet 18. februar 2013 Hvis airbagen kan kobles ut og barnet sitter i sete ville jeg tenkt at det var helt greit. Men aldri med airbag! Okey, har aldri tenkt på airbag og barn...men da skal jeg definitivt se om den kan kobles ut neste gang jeg skal kjøre med et barn i bilen. Så om jeg har lest riktig i tråden her så kan airbagen være der så lenge barnet er over 150cm?
Stenka Razin Skrevet 18. februar 2013 #26 Skrevet 18. februar 2013 Utkoblingen av en airbag er aldri 100% sikker.. Den er der fremdeles.. Så det hadde jeg aldri turt å stole på! Sensoren som styrer airbagen er skrudd fast i karosseriet mellom framsetene. Nøkkelen som kobler ut denne bryter strømkretsen så det ikke en gang er en teoretisk mulighet for at airbagen kan gå av. Hold deg til å kommentere ting du er sikker på, ellers blir det bare patetisk synsing. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2013 #27 Skrevet 18. februar 2013 Min 6-åring sitter til hverdags i et ordentlig (dyrt, testvinner) sete i forsete med airbag. Han kommer da akkurat høyt nok ifht airbagen. Vi kjører da kun inne i sentrum, i 30, 40 og 50 soner. Om vi unntaksvis kjører vi på vei som har fartsgrense over 50 km/h er det kun korte strekninger og med midtdeler. På turer utenfor byen sitter 6-åringen i setet i baksetet.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #28 Skrevet 18. februar 2013 Statistisk nok er sikkert setet i midten bak det tryggeste, men jeg hadde hatt et barn mindre i dag om ikke poden fikk sitte foran den ene dagen det smalt. Han var bare 7 år, og satt på pute, ingen airbag. Jeg kjørte lang, antatt trygg bil, men ikke av nyere dato. Den knakk og krøllet seg sammen på alle de riktige stedene, og vi kunne krabbe ut på den ene siden, stort sett like hele. Baksetene var fullstendig smadret. Bagasjerommet som man måtte krabbe inn i for å rekke innerst i dekket etterpå knapt en håndsbredd. 6 måneder gravid var jeg også - det gikk bra med oss alle. Så englevakt var alle enige om at vi hadde, etter å ha blitt truffet av en fullastet Transporter (totalt ca 3500kg varebil, altså) som kom i fin fart over bakketoppen og traff oss som sto stille. Dere med litt peiling kan få lov å gispe når jeg sier 10 meter bremsespor og antatt fart i trefføyeblikket ca 80. Det betyr sånn ca 120 i det han begynte å bremse, iflg politiet. Vi sto stille og ventet på klar vei for å kunne svinge til venstre. Trenger jeg si at saken bl henlagt "pga bevisets stilling" eller hva det nå var? På tross av at politiet selv anmeldte karen før vi hadde kommet til sans og samling igjen. Jeg har aldri kompromisset på sikkerheten annet enn den ene gangen, og har blitt tatt for hysterisk mor mer enn en gang, som ikke har godtatt noe annet enn riktig montert sete, bestemt har nektet svipptur nedi gata med sikring jeg anså som "bare nesten" og litt av hvert. Å kjøpe riktige seter var jo et forskningsprosjekt i seg selv. Den ene slurveturen viste seg å være et lykketreff og en livredder, og før noen fikk lov til å kjøre oss til sykehuset den dagen måtte jeg hjemom og hente reserveputen. Sjokkskadet men rolig, og akk, så irrasjonell. Så datteren har fått sitte foran fra den dagen hun nådde 140cm uten å lette på hælene (ja, det var en avtale, hun trivdes ikke bak, og jeg jeg trivdes ikke med henne bak, på grunn av ulykken, men hun slapp ikke til likevel før hun var stor nok) - i en større bil enn jeg hadde da. Jeg tror aldri jeg kommer til å kjøre noe annet enn minst stasjonsvogn. Og min er diiiger og 5 stjerners NCAP. Det har mange småbiler også, men det er ikke til å komme fra at større biler øker marginene dine littegranne om uhellet er ute. Helst skulle jeg hatt en Suburban, synd de er så avsindig tørste. Anonym poster: 3d6824793c2bf0c57f1a643a4e566169
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå