Gå til innhold

Når kan ungene sitte framme i bilen?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på når ungene er store nok til å sitte framme i bilen? Er det aldersgrense eller hvordan virker dette? Min 8 åring er 140cm høy, men går de ut fra alder eller høyde? Vi har airbag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er ganske strenge på dette, rett og slett av sikkerhetsmessige grunner. 12-åringen ("vanlig" størrelse) må sitte bak (og 3-åringen sitter fortsatt bakovervendt). Den dagen du krasjer, er du glad for at du har barna i baksetet :Nikke: Vi har sagt det samme hele tiden (barn må sitte i baksetet), så vi får relativt lite mas om å få sitte foran. Kommer det spørsmål og argumenter (at andre får lov f eks), er svaret alltid det samme: Barn må sitte i baksetet. Hva andre gjør er ikke vårt ansvar, men vi er for glad i våre barn til at vi tar sjansen.

Hva med å spørre Trygg Trafikk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at det ble lagt fram info om dette i en diskusjon på Nybakt mamma for en tid tilbake. Har søkt, og her er det som ble skrevet der:

Er baksetet sikrere enn fremsete?

Statens Väg- og Transport forsknings Institut (VTI) og forsikringsselskapet Folksam's trafikk sikkerhets eksperter, som utfører kollisjons tester og gjør studier av biler som har vært med i kraftige kollisjoner, anser bakovervendt plassering i forsete som en bra plassering pga. at da har man best kontroll med barnet under transporten. VTI har registrert ulykker som grunner i at føreren snur seg for å sjekke barnet og har deretter mistet kontrollen over bilen. Dersom passasjer siden er utstyrt med airbag, skal barneseter ALDRI monteres her! Barn på sittepute er også forbudt. Personen som skal sitte i passasjer sete hvor det er airbag, skal være minimum 140 cm. Den beste plassering av en barnestol vil alltid være i midt posisjon i baksete. Dette er den mest skånsomme plassering m.h.t. evnt. kollisjoner fra siden og front. Men selvfølgelig - en hver ulykke er unik og påvirker ulike passasjerer på ulike plasser i bilen. (kilde: www.hts.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også huske på at man er mer utsatt for skader forårsaket av glasskår når man sitter i forsetet. Min 9 åring får ikke sitte i fremsetet, selv om hun er over 140 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer fra samme tema tidligere:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...1&st=&p=entry

Barn under 140 cm skal ikke sitte foran kollisjonspute fordi den er konstruert for å treffe en voksen i brystkassen, men treffer et barn i hodet. Det hjelper ikke om barnet sitter på pute, barnet skal være 140 cm høyt. Høyden er viktig, alderen har lite å si, men det beste er om barnet kan sitte i baksetet så lenge som mulig, da det sitter lengst unna treffpunkt i tilfelle frontkollisjon.

Interessant lesing og sikkert til mye nytte for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slang rundt i bilen på alle steder.. uten verken seter eller belter eller noe, vi..

Men mine barn får nok ikke sitte forann i bilen før de er minst 160 cm høyre (jeg er 180 og min mann 194)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll

Men hva med når det ikke er airbag? Jeg får snart en bil hvor airbagen enkelt kan kobles ut med en nøkkel - kan jeg da ha min datter på 4 i barnesete i forsetet på lange turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med når det ikke er airbag? Jeg får snart en bil hvor airbagen enkelt kan kobles ut med en nøkkel - kan jeg da ha min datter på 4 i barnesete i forsetet på lange turer?

Men sånn etter anbefaling fra Trygg trafikk - er hun over 140 cm?

Jeg lar min snart 8-åring sitte foran en sjelden gang - en sjelden gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utkoblingen av en airbag er aldri 100% sikker.. Den er der fremdeles.. Så det hadde jeg aldri turt å stole på!

ikke bare det som gå galt på en bil da. like mye annet som er usikkert. skal en tenke sånn, får en kanskje slutte å kjøre bil. leste om en ulykke der barn satt bak og voksne foran. de foran fikk ikke en skramme, mens ungen bak tok støyten og knuste samtlige bein i hele kroppen, døde selvfølgelig.....

så ikke en selvfølge at du er tryggest bakerst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll
Men sånn etter anbefaling fra Trygg trafikk - er hun over 140 cm?

Nei, men den grensen har jo nettopp med airbagen å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er som alltid: bruk normalt sunnn fornuft og skjønn. Prøv å vurder litt selv. Trygg Trafikk, whatever...de har ikke fasiten akkurat, det er like mye uenighet der som i andre fagmiljøer.

Dermed ender man opp med, som alltid, å måtte ta en avgjørelse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er som alltid: bruk normalt sunnn fornuft og skjønn. Prøv å vurder litt selv. Trygg Trafikk, whatever...de har ikke fasiten akkurat, det er like mye uenighet der som i andre fagmiljøer.

Dermed ender man opp med, som alltid, å måtte ta en avgjørelse selv.

Helt enig med gjest. Tenk litt sjøl og ha trygg trafikk i bakhodet, så går det nåk bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren min er under 150 hun, da burde hun nesten ikke få sitte foran, altså! :ler:

Sorry, var ikke meningen å spore av her, eller gjøre narr av noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
Gjest Geir Juni

Merkelig at man kun ser på høyde her når man vurderer dette som foreldre. Essensen her er jo å sikre barn. Her er det blitt gitt argumenter om at airbag er bygget for voksne mennesker og skal på et vis treffe dem i brystkassen. Dette tåler voksne mennesker men selvfølgelig kan dette bli heftig hvis det treffer et barn i hodet i stedet. I tillegg har man glasskår osv. Vi er veldig opptatt av regler men bryter dem like ofte. Hvor mange av oss kjører for fort eller ihvertfall over tillatt fartsgrense?

Så med andre ord: De siste svarene om at 140 er minimumsgrense for å sitte foran, men her bør man bruke sunn fornuft, selvom det er en sjelden gang, så kan det være den ene gangen som gjør utslag!

Lykke til uansett hva valget er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det også en vektgrense, enten 140 cm eller over 36 kg. Altså, om barnet er "bare" 135 cm høyt, men veier 40 kg, så er det ikke sikkert barnesetene er trygge lenger. Da kan barnet sitte i vanlig belte. Og ja, om en airbag er koblet ut kan man i teorien ha et barnesete bakovervendt i forsetet. Men jeg tror ikke jeg ville stolt på at den ikke kan løses ut, selv om den er avslått. Så her sitter barn i baksetet, ferdig med det.

http://m.tryggtrafikk.no/index.php?&action=roi&host=portal.tryggtrafikk.no&url=http%3A%2F%2Fwww.tryggtrafikk.no%2Fw%2FTrafikksikkerhet%2FBarn_i_bil%2F

Anonym poster: 642d3e95c96c4bd97f2837e36e3af27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Funky Punk

Hva gjør man om man ikke har bakseter?

Jeg har en pickup med kun to seter, og jeg har noen ganger med meg tantebarnet mitt på tre år. Barnet må jo da sitte i setet ved siden av meg. (Selvsagt i bilsete beregnet for et barn i hans alder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at de kan få begynne å sitte foran i 14 års alderen. Greit å ha sittet framme og sett bilen fra det perspektivet en stund før man skal begynne å øvelseskjøre.

En pickup med kun forseter, får ikke våre barn sitte på i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at de kan få begynne å sitte foran i 14 års alderen. Greit å ha sittet framme og sett bilen fra det perspektivet en stund før man skal begynne å øvelseskjøre.

En pickup med kun forseter, får ikke våre barn sitte på i.

jeg må bare legge til at i vår pickup (chevrolet silverado) er mye større og høyere enn en vanlig personbil. Den er så stor og har så langt panser, at det faktisk vil vere tryggere for en liten å sitte framme i en slik i en kollisjon, enn en vanlig liten stasjonsvogn hvor barnet sitter bak.

Så dette er veldig individuelt! bilen har faktisk ganske mye å si for trygghet og, ikke bare bilsikring :)

det kan vere tryggere for et barn å sitte i forsete på rette bilen, enn i et baksete i en bitteliten combi.

Trafikksikkerhet er noe jeg setter høyt, men det er ikke bare barnesetet og høyden/vekt til barnet som er viktig for trafikksikkerheten :) man må faktisk vite litt om bil og når man tenker sikkerhet!

jeg har enkelte venner som er ganske nazi når det gjelder barnesete, høyde/vekt, men likevel putrer de rundt i en liten polo fra midten av 90-tallet... Hadde vi krasjet med denne poloen i vår pickup, ja...

De som kan litt bil forstår hvem som hadde trekt det korteste strået.

Prøver ikke å kritisere noen, men det er viktig med en helhetlig forståelse av bil,sikkerhet,traffik, lover og regler :)

Anonym poster: 68f9d263ea9372fcc501f4b4ba3123a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slang rundt i bilen på alle steder.. uten verken seter eller belter eller noe, vi..

Men mine barn får nok ikke sitte forann i bilen før de er minst 160 cm høyre (jeg er 180 og min mann 194)

haha, i min svigerfamilie var min samboer 190 cm når han var 14 år, og hans mor på 50 år er fortsatt bare 155 cm..

Da burde egentlig han sitte framme og hun bak, synd loven seier at man må vere 18 år for å ta lappen!

Anonym poster: 68f9d263ea9372fcc501f4b4ba3123a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...