Gjest the1andonly Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Har en baby på 1 år og en på 3,5 år. Sprinkelsenga er fortsatt ubrukt. Begge har samsovet med meg. Største lå på 120 gulv seng fra han var ca 8-10 mnd med meg og senere med pappaen hvor vi byttet på det. Han sover deler av natta med pappaen. Jeg sover med minste i voksensenga. Nå sover for første gang ungene sammen i 120 seng på barnerommet. Babyen ammer nok flere ganger på natta og har oppvåkning på kveldene hvor jeg roer med pupp. Hun vil virkelig inn på rommet til storebror på morgen og kveld. og i kveld ville hun sove der. Så jeg lot henne sovne her. Jeg er superspent og vet ikke om jeg nå burde venne de på å ligge sammen på eget rom. Det tar jo litt tid før de blir vant. De bruker sove sammen med meg på samme rom når pappaen er borte annenhver uke deler av natta når storebror kommer inn. Noen som har tips til hvordan venne de på hverandre på samme rom. Og noen som har suksesshistorier????
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Mine barn samsover, med hverandre eller med meg. Har lest og hørt fra diverse fagfolk at samsoving med søsken er positivt og bra, så lenge det er komfortabelt og ikke forstyrrende for barna. Altså ved mye gråt, vekking av hverandre osv. Hos oss har det vært utelukkende positivt, gitt barna god trygghet og positive søvn assosiasjoner. Mange barn trenger nærhet. I flere land er samsoving normalen. Gjør det som føles rett for dere, det som gir dere alle mest og best søvn. Jeg valgte hvertfall og ikke ta noen "kamp" rundt dette me søvn. Da det er et primærbehov som skal dekkes, uavhengig av de "normene" man ofte hører om. Anonymkode: 3deaa...1f4 4
Gjest the1andonly Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mine barn samsover, med hverandre eller med meg. Har lest og hørt fra diverse fagfolk at samsoving med søsken er positivt og bra, så lenge det er komfortabelt og ikke forstyrrende for barna. Altså ved mye gråt, vekking av hverandre osv. Hos oss har det vært utelukkende positivt, gitt barna god trygghet og positive søvn assosiasjoner. Mange barn trenger nærhet. I flere land er samsoving normalen. Gjør det som føles rett for dere, det som gir dere alle mest og best søvn. Jeg valgte hvertfall og ikke ta noen "kamp" rundt dette me søvn. Da det er et primærbehov som skal dekkes, uavhengig av de "normene" man ofte hører om. Anonymkode: 3deaa...1f4 Sover de i samme seng? Jeg vurderer å kjøpe køyeseng men tviler på at overkøya blir brukt 😂😂🤷🤷🤷
Lonelily Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Syntes det høres kjempefint ut at de sover sammen! Som nevnt tidligere i tråden så må jo det oppleves som veldig trygt og godt for de så lenge de ikke vekker hverandre. Mine to barn på 8 og 3 har begge sovet mye i egen seng, men nå er vi inne i en fase hvor begge gjerne skal opp i min seng. Jeg er enslig alenemor så det er jo stort sett bare hyggelig for meg og 😊 Men det funker ikke om de legger seg likt, da blir det bare tull, tøys og uro. Pga aldersforskjellen så går det greit. Legger lillebror først, så kan storesøster velge om hun vil legge seg der eller i egen seng når det er sengetid for henne. Min filosofi er å gjøre det som funker og som er det beste for alle. Så lenge de har glede av å sove sammen og sover godt så er det bare fint. Soving i egen seng løser seg av seg selv, enten ved eget ønske eller fordi situasjonen tilsier at man må få nye rutiner. Da finner man en løsning på det når den tid kommer 😊 Beste tips jeg har funnet ift å lære barn å sove alene er å først jobbe med at de sovner på egenhånd. Jo fler søvnassossiasjoner jo større sjanse for at de våkner i løpet av natten. Eks: sovner med mor, våkner til fordi mor ikke er der. Eller barnet vugges/ammes i søvn, og trenger å vugges/ammes tilbake i søvn når det våkner. Vi i våkner alle mange ganger i løpet av en natten, men vi registrerer at alt er i orden og sover videre. Alt skjer i halvsøvne, ikke noe vi husker en gang. Men et barn våkner til og gråter eller går inn til foreldrene hvis de mangler det de trenger (er vant til) for å finne søvnen. Derfor er det lurt og viktig med gode søvnassossiasjoner, og at barnet finner søvnen selv uten stimuli om det også skal sove natten gjennom i egen seng. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 Mine to (2 år mellom gutt/jente) var alltid tett knyttet. Når eldste var 2,5 klatret han stadig oppi sprinkelsenga for å holde lillesøster med selskap og når lillesøster var 15 måneder fant hun ut hvordan hun kunne klatre ut av sprinkelsengen og oppi sengen til storebror. Så fra da fikk de dele en 120 cm seng og etterhvert flyttet eldstemann opp i overkøyen. Begge var selskapssyke og vi trengte bare en til å legge de samtidig. Ikke før eldste var 10-11 at lillesøster flyttet ut. Hun hadde hele tiden eget rom, men ville ikke sove der Anonymkode: 3c04b...1d0 1
cas12 Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 the1andonly skrev (11 timer siden): Har en baby på 1 år og en på 3,5 år. Sprinkelsenga er fortsatt ubrukt. Begge har samsovet med meg. Største lå på 120 gulv seng fra han var ca 8-10 mnd med meg og senere med pappaen hvor vi byttet på det. Han sover deler av natta med pappaen. Jeg sover med minste i voksensenga. Nå sover for første gang ungene sammen i 120 seng på barnerommet. Babyen ammer nok flere ganger på natta og har oppvåkning på kveldene hvor jeg roer med pupp. Hun vil virkelig inn på rommet til storebror på morgen og kveld. og i kveld ville hun sove der. Så jeg lot henne sovne her. Jeg er superspent og vet ikke om jeg nå burde venne de på å ligge sammen på eget rom. Det tar jo litt tid før de blir vant. De bruker sove sammen med meg på samme rom når pappaen er borte annenhver uke deler av natta når storebror kommer inn. Noen som har tips til hvordan venne de på hverandre på samme rom. Og noen som har suksesshistorier???? på tide at de ligger i egen seng nå
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 the1andonly skrev (13 timer siden): Sover de i samme seng? Jeg vurderer å kjøpe køyeseng men tviler på at overkøya blir brukt 😂😂🤷🤷🤷 Vi skal kjøpe familie-køyeseng når minsten skal inn på rommet til storesøster! Mest fordi at vi skal ha muligheten å ligge med minsten hvis behovet blir som med storesøsteren, men hvis de klarer seg selv sammen nederst er det bare tipp topp. Men de må jo få ha muligheten til hver sin seng, så derfor setter vi ikke inn èn stor seng. Anonymkode: b89fe...526
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 cas12 skrev (2 timer siden): på tide at de ligger i egen seng nå Så kjekt at du kan komme med konkrete råd, og ikke bare synsinger og meninger fra 18-pil og bue! Oh, wait...... Anonymkode: b89fe...526 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så kjekt at du kan komme med konkrete råd, og ikke bare synsinger og meninger fra 18-pil og bue! Oh, wait...... Anonymkode: b89fe...526 tålte ikke sannheten nei Anonymkode: 9ae3f...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå