Gå til innhold

Barna som ble holdt fanget

Anbefalte innlegg

Skrevet

«Han sa han bygde Guds rike. Derfor sperret han de ni barna sine inne i årevis. Nå står de eldste fram med sin historie.«

https://tv.nrk.no/serie/barna-som-ble-holdt-fanget

Noen som har sett dokumentarserien på NRKTV? Synes dokumentaren er rystende, men tøft at de fire eldste barna tørr å stå fram. Helt sykt at man kan leve innesperret i ni år, uten at noen sier ifra. Det sier kanskje litt om hvilken verden vi lever i. 

Anonymkode: e5970...e95

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett første episode, og jeg er rystet allerede. Gruer meg til å se fortsettelsen. Samtidig, så er jeg imponert over hvor fine og reflekterte disse barna er. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg gråt meg gjennom alle episodene! Jeg fatter ikke at man kan behandle barn på denne måten. Den der kommer til å sitte i veldig lenge.

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (19 minutter siden):

Jeg gråt meg gjennom alle episodene! Jeg fatter ikke at man kan behandle barn på denne måten. Den der kommer til å sitte i veldig lenge.

Jeg ble helt kvalm av det klippet der faren dytter bort den lille jenta fra stolen... Den hendelsen brant seg fast, altså 😭

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Vampyrina skrev (2 minutter siden):

Jeg ble helt kvalm av det klippet der faren dytter bort den lille jenta fra stolen... Den hendelsen brant seg fast, altså 😭

Ja, det var så utrolig vondt å se på!

• Liker 2
Skrevet
Vampyrina skrev (På 12.1.2022 den 19.37):

Fyfaen, så det nettopp. 😥😥 stakkars lille. Så grusomt!!

Anonymkode: d6e93...3d9

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vampyrina skrev (På 12.1.2022 den 19.37):

Helt grusomt. Det verste var at hun ikke turte å gråte. Frykten og sjokket lyste i øynene hennes. Moren satt bak og smilte, mens hun mimte "hysj" med fingeren. 

Alle barna var så underkuet. De var livredde. De visste aldri hvor de hadde ham.

Det var også grusomt å se den stakkars, gamle svigefaren og stesønnen i fangeskap. De så skrekkslagne ut. Hva skjedde egentlig med dem? Kom de seg vekk? 

Endret av Lillfrid
  • Liker 2
Skrevet
Lillfrid skrev (8 timer siden):

Helt grusomt. Det verste var at hun ikke turte å gråte. Frykten og sjokket lyste i øynene hennes. Moren satt bak og smilte, mens hun mimte "hysj" med fingeren. 

Alle barna var så underkuet. De var livredde. De visste aldri hvor de hadde ham.

Det var også grusomt å se den stakkars, gamle svigefaren og stesønnen i fangeskap. De så skrekkslagne ut. Hva skjedde egentlig med dem? Kom de seg vekk? 

Jeg lurer også på hva som skjedde med de fangene på loftet. De var jo helt apatisk, stakkars. Så ut som de var fanger i Auschwitz 😨

Skrevet

De yngste søsknene kan ikke være gamle, så vidt myndige kanskje? 
Lurer også på hvor de eldste bodde i de årene de ikke var på gården.

Anonymkode: e183e...743

Skrevet
Lillfrid skrev (12 timer siden):

Så grusomt. Foreldrene var de eneste voksne og de som liksom skulle være deres tryggeste. De må jo ha vært så redde 😓😥

Anonymkode: d6e93...3d9

Skrevet

Ja lurer på hvor de tre bodde og hva de jobbet med. Forferdelig historie. Litt rart at ikke noen av de tre eldste ikke fortalte det til noen? De visste jo hvordan de andre barna hadde det, i ti år - uten å gå til politi eller barnevern.

Anonymkode: c28b0...964

• Liker 1
Skrevet

Enda verre er det nederlandske rettsvesenet, tenk at han slapp unna med det... Syke jævel

Anonymkode: 78e09...4a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 12.39):

Ja lurer på hvor de tre bodde og hva de jobbet med. Forferdelig historie. Litt rart at ikke noen av de tre eldste ikke fortalte det til noen? De visste jo hvordan de andre barna hadde det, i ti år - uten å gå til politi eller barnevern.

Anonymkode: c28b0...964

Jeg leste i noen intervjuer at de gjorde litt forskjellig. Det var en stor overgang for alle tre, alt var jo veldig fremmed og ukjent for dem. De måtte stable seg på beina og "tenke sjæl" for første gang i livet.

Mar Jan var visst den første som flyktet, i 2008. Den gangen var hun 17 år. Hun så ikke noe poeng i å bli der, fordi hun alltid ble isolert på loftet, bort fra de andre uansett. Hun følte seg ikke som en del av familien likevel. Jeg tror hun bodde på et "herberge" først, og fikk tjent seg litt penger til studier etterhvert.. men hun har ikke klart å jobbe de siste to-tre årene pga belastningen rettssaken har vært.

Året etter flyktet Shin, han var vel ca 20 år og innså at det ikke var noen fremtid i "jobben" som faren hadde for ham. Det virker som at han har hatt det ganske vanskelig, brukt mange år i terapi.

Edino flyktet da han var 17-18, i panikk for å skulle bli straffet og isolert, siden han var ferdig på vgs. Han bodde først litt hos Shin, og søkte seg siden på høyere studier. Virker som at det har gått relativt "bra" med han. Han har jobb, dame og to barn, han trener og har en omgangskrets.

Disse er de eneste tre som var folkeregistrert i Nederland og dermed de eneste tre med skoleplikt. Disse tre eldste gikk derfor på offentlig skole, mens resten av søsknene hadde "hjemmeundervisning" (les: indoktrinering). Min teori er at grunnen til at disse kanskje fikk gjennomgå mest, er at faren fryktet litt ekstra den innflytelsen de fikk "fra verden" gjennom skolen. Kanskje det forklarer hvorfor han var så opptatt av å isolere dem fra resten av barna, og vende småsøskene mot dem.... 💔 

Jeg har også tenkt litt på hvorfor de ikke sa noe da de rømte. Men det handler nok om et helt liv med trusler, grov vold, hjernevasking, angst. Når hele verdensbildet har vært så forvrengt, er det vanskelig å tenke klart. Kanskje de innerst inne hadde en frykt for at det faren sa faktisk stemte, og at nå hadde de sviktet familien, Gud og det viktige oppdraget. Eller så opplevde de kanskje at søsknene var positivt innstilt til faren og at han hadde svartmalt dem til de grader, at de yngste så på de som hadde rømt som deres "fiender", at de kom til å legge dem for hat. Det kom jo fram nå at noen av de yngste snakket fantasi-språk og ikke engang var klare over at det fantes andre mennesker der ute. De hadde aldri vært ute av huset.. men veldig synd at de ikke ble reddet tidligere. Det hadde vært bedre å slippe fri i 8-9-10 års alderen enn som ung voksen...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enda verre er det nederlandske rettsvesenet, tenk at han slapp unna med det... Syke jævel

Anonymkode: 78e09...4a2

Ganske sjukt.

Han "var ikke frisk nok til å delta i rettssaken" og kunne derfor ikke bli dømt. Et par måneder senere flyttet han inn hos de yngste barna (i henhold med deres ønsker). Så kom det en anklage om at han forgrep seg på en av de yngste døtrene og hun flyttet ut. Hvis han faktisk er i stand til å gjøre noe slikt, så har ikke hjerneslaget gjort han for syk til å bli dømt i retten etter min mening...

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Så nettopp ferdig denne. Grusomt å se og å høre hvordan de hadde det. Fælt å se på spesielt Shin og hvor fælt han har det. 

Jeg skjønner ikke hvordan det går an at faren ikke ble dømt og at han kunne fortsette å bo sammen med barna sine. Tror heller ikke at hjerneslaget gjorde at han ble for syk til å bli dømt. En grusom sak. 

Skrevet

Har kommer til ep. tre og synes den er grusom. Ufattelig at de klarer seg så (tilsynelatende) «bra». Vet noen hvor gamle de yngste barna er? 

Anonymkode: a467e...3c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har kommer til ep. tre og synes den er grusom. Ufattelig at de klarer seg så (tilsynelatende) «bra». Vet noen hvor gamle de yngste barna er? 

Moren døde i 2003, så ingen av barna er jo født etter dette... 

Skrevet
Vampyrina skrev (4 minutter siden):

Moren døde i 2003, så ingen av barna er jo født etter dette... 

Det er jo sant. Og på filmene så kan det jo se ut til at den yngste er et par år iallefall. Tenker på hvor jævlig hun har hatt det og. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...