Gå til innhold

Ta tredje dose selv om man har hatt korona

mandel92

Anbefalte innlegg

jabx skrev (18 minutter siden):

Virker tåpelig å ikke ta vaksine bare fordi man har gjennomgått Covid. Det viste seg jo at gjennomgått Delta-sykdom ikke nødvendigvis beskyttet mot Omicron.

Nå er det jo slik at FHI mener gjennomgått sykdom teller som 1 sprøyte. Hvis man har fått 2 fra før og da blir syk så regner de 3. Da får man ikke en dose til

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jabx skrev (21 minutter siden):

Virker tåpelig å ikke ta vaksine bare fordi man har gjennomgått Covid. Det viste seg jo at gjennomgått Delta-sykdom ikke nødvendigvis beskyttet mot Omicron.

Men hvilken bakgrunn har du for å mene dette? Jeg fikk klar beskjed om å ikke ta dose 3 før minst tre måneder etter gjennomgått Covid. Jeg må jo lytte til de som faktisk har peiling, ikke synsere på nett. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (24 minutter siden):

Godt mulig, men man kan ikke velge å ta dose tre før det har gått minst tre måneder etter gjennomgått infeksjon.

Loff77 skrev (4 minutter siden):

Nå er det jo slik at FHI mener gjennomgått sykdom teller som 1 sprøyte. Hvis man har fått 2 fra før og da blir syk så regner de 3. Da får man ikke en dose til

Jo, man får dose tre etter minst tre måneder hvis man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (På 11.1.2022 den 13.32):

Men hvilken bakgrunn har du for å mene dette? Jeg fikk klar beskjed om å ikke ta dose 3 før minst tre måneder etter gjennomgått Covid. Jeg må jo lytte til de som faktisk har peiling, ikke synsere på nett. 

Hvis det bare er at man må vente tre måneder så er det noe annet. Jeg tenkte man ikke fikk tredje dose i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

Hvis det bare er at man må vente tre måneder så er det noe annet. Jeg tenkte man ikke fikk tredje dose i det hele tatt.

Gjennomgått covid-sykdom regnes som en dose, så teknisk sett har jeg tre doser nå. Kan da ta en fjerde om tre måneder, hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Era Vulgaris said:

Gjennomgått covid-sykdom regnes som en dose, så teknisk sett har jeg tre doser nå. Kan da ta en fjerde om tre måneder, hvis det er nødvendig.

Men hvis man vil reise så har jo eu bestemt at gjennomgått korona ikke sidestilles med dose 3. Hva gjør man da når kommunen ikke vil gi dose 3 til de som har hatt korona? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mandel92 skrev (2 minutter siden):

Men hvis man vil reise så har jo eu bestemt at gjennomgått korona ikke sidestilles med dose 3. Hva gjør man da når kommunen ikke vil gi dose 3 til de som har hatt korona? 

Man kan vel reise om man testes og følger alle retningslinjer? Eventuelt så må man være tålmodig og vente med å reise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandel92 skrev (23 minutter siden):

Man får jo fortsatt gyldig koronasertifikat i 6 mnd etter gjennomgått sykdom selv om gjennomgått sykdom ikke sidestilles med dose 3. Men, selv om dette er regelen som gjelder i EU så kan jo hvert enkelt land ha egne krav til innreise i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Man får jo fortsatt gyldig koronasertifikat i 6 mnd etter gjennomgått sykdom selv om gjennomgått sykdom ikke sidestilles med dose 3. Men, selv om dette er regelen som gjelder i EU så kan jo hvert enkelt land ha egne krav til innreise i tillegg. 

Problemet for de som har covid nå, er at  koronasertifikatet utløper før flere har startet sommerferien sin. Jeg antar det er derfor spørsmålet kommer opp nå.

Tipper at varigheten forlenges, hvis smitten fortsetter å øke og flere ender i samme situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...