Gå til innhold

Ta tredje dose selv om man har hatt korona

mandel92

Anbefalte innlegg

Blir det mulig? EU innfører jo krav om 3 doser fra 1. februar og gjennomgått koronasykdom gir ikke unntak. 

Jeg har hatt korona og prøvde å bestille meg time til dose tre, men da jeg krysset av boksen om at jeg har hatt korona kom det opp at det ikke tilbys dose tre til meg. Jeg kan selvsagt lyve å si at jeg ikke har hatt korona, men de finner det kanskje ut? 

Ønsker veldig gjerne å kunne reise denne sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rosemarin skrev (Akkurat nå):

Men uten dose tre får man eksempelvis ikke fritak fra karantene..?

Jo, i 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (39 minutter siden):

Men uten dose tre får man eksempelvis ikke fritak fra karantene..?

Alle som har gjennomgått covid-19 de 3 siste månedene er unntatt smittekarantenen. Dette gjelder fra du er avisolert og til det har gått 3 måneder fra du tok testen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandel92 skrev (55 minutter siden):

Blir det mulig? EU innfører jo krav om 3 doser fra 1. februar og gjennomgått koronasykdom gir ikke unntak. 

Jeg har hatt korona og prøvde å bestille meg time til dose tre, men da jeg krysset av boksen om at jeg har hatt korona kom det opp at det ikke tilbys dose tre til meg. Jeg kan selvsagt lyve å si at jeg ikke har hatt korona, men de finner det kanskje ut? 

Ønsker veldig gjerne å kunne reise denne sommeren. 

Ja....du vet at du kan få det om igjen....flere ganger.  Så ja vaksiner deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (13 minutter siden):

Vedkommende er vaksinert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Peonjenta said:

Ja, men Trondheim kommune sier at jeg ikke får dose 3 siden jeg har hatt korona.. 

4 hours ago, ATLAS6 said:

Jo, i 3 måneder.

Ikke I EU. Da må man ha 3 doser hvis man vil reise... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal gjøre om på det i Tyskland og Frankrike nå, at gjennomgått sykdom regnes som booster fremover. Regner med at resten av Europa følger etter i løpet av kort tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galanga skrev (1 time siden):

De skal gjøre om på det i Tyskland og Frankrike nå, at gjennomgått sykdom regnes som booster fremover. Regner med at resten av Europa følger etter i løpet av kort tid. 

Hvor har du dette fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (3 minutter siden):

Hvor har du dette fra? 

Det skrives om det i tyske medier nå.

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/coronavirus/2G-Plus-Regel-Boosterimpfung-ist-umgehend-gueltig,impfen866.html

I Østerrike har det visst vært slik siden jul. Men det er visst litt vanskelig mtp det tekniske rundt sertifikatet, men det jobbes det med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/coronavirus/2G-Plus-Regel-Boosterimpfung-ist-umgehend-gueltig,impfen866.html

I Østerrike har det visst vært slik siden jul. Men det er visst litt vanskelig mtp det tekniske rundt sertifikatet, men det jobbes det med nå.

Hva! De skulle jo SLUTTE med at sykdom gjaldt! Eller var det han sinnsyke Macron, kanskje jeg blander. Håper du har rett, for jeg blir så skremt av at immunitet ikke er immunitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare en lokal regel i Hamburg. Godt gjort å finne fram til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barbalala skrev (24 minutter siden):

Dette er jo bare en lokal regel i Hamburg. Godt gjort å finne fram til det. 

Det skal innføres i hele Tyskland fra om noen dager, sa helseministeren i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å IKKE ta i mot tilbud om dose tre før det hadde gått minst tre måneder etter gjennomgått korona. Det var smitteteamet i kommunen som opplyste meg om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Jeg fikk beskjed om å IKKE ta i mot tilbud om dose tre før det hadde gått minst tre måneder etter gjennomgått korona. Det var smitteteamet i kommunen som opplyste meg om det. 

Av en eller annen grunn står det ingenting om dette hverken på FHI eller Helsedirektoratets sider. Jeg ble smittet rett før jeg skulle få dose 3 på jobben og fikk da beskjed om at jeg ikke skulle ta tredje dose i det hele tatt. Nå i januar fikk jeg en SMS fra kommunen at jeg kunne bestille time for vaksinasjon via vaksinasjonsprogrammet og det var først da jeg ringte dem at jeg fikk det samme svaret som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pterinochilus skrev (2 minutter siden):

Av en eller annen grunn står det ingenting om dette hverken på FHI eller Helsedirektoratets sider. Jeg ble smittet rett før jeg skulle få dose 3 på jobben og fikk da beskjed om at jeg ikke skulle ta tredje dose i det hele tatt. Nå i januar fikk jeg en SMS fra kommunen at jeg kunne bestille time for vaksinasjon via vaksinasjonsprogrammet og det var først da jeg ringte dem at jeg fikk det samme svaret som deg.

Da er vi i omtrent samme situasjon. Jeg satt først i karantene da jeg skulle ha min dose 3, ringte vaksinestedet, og de sa at da kunne jeg ikke komme. Så skulle jeg ta den lørdag 8. januar, men fikk positiv test dagen før. Fikk også sms fra kommunen for et par dager siden om at jeg kan bestille ny time for dose 3, men da hadde jeg allerede snakket med smittevernsteamet, så da bestiller jeg ingen time nå.

Enig med deg i at det er rart at dette ikke står på verken FHI eller HelseNorge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandel92 skrev (På 10.1.2022 den 23.50):

Ja, men Trondheim kommune sier at jeg ikke får dose 3 siden jeg har hatt korona.. 

Ikke I EU. Da må man ha 3 doser hvis man vil reise... 

man kan reise uvaksinert med gjennomgått sykdom i 6mnd, man kan reise med test innenfor 3 dager, mange måter å reise i EU på😀 Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Med alt dette surret tror jeg det er like godt å holde seg hjemme. Hvorfor reise? Vi bor jo i verdens beste land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (21 minutter siden):

Virker tåpelig å ikke ta vaksine bare fordi man har gjennomgått Covid. Det viste seg jo at gjennomgått Delta-sykdom ikke nødvendigvis beskyttet mot Omicron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...