Gå til innhold

Hvorfor skal kristendommen være en del av vår kulturarv?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Jeg er en agnostiker og har stor respekt for kristendommen men jeg syns det er fryktelig trist at de har fjernet ikke kristne religioner i hele Europa fra år 300 til rundt 1200 samisk religion overlevde lengre. Men hvorfor skal religionen som har fjernet norrøn andre germanske religioner keltisk religion slavisk, finsk og samisk religion være en del av vår kulturarv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommer2464 skrev (38 minutter siden):

Jeg er en agnostiker og har stor respekt for kristendommen men jeg syns det er fryktelig trist at de har fjernet ikke kristne religioner i hele Europa fra år 300 til rundt 1200 samisk religion overlevde lengre. Men hvorfor skal religionen som har fjernet norrøn andre germanske religioner keltisk religion slavisk, finsk og samisk religion være en del av vår kulturarv?

Jeg kan forstå tanken at det er trist med utryddelsen av andre religioner. Men det at kristendommen nå er en del av vår kulturarv, er ikke noe vi kan velge, det er et historisk faktum enten vi liker det eller ikke.

Man kan selvsagt jobbe for å fjerne mye av kristendommens innflytelse på samfunnet, men for å bare bestemme at den ikke lenger skal være en del av kulturarven er umulig, da måtte man i så fall begynne med tankepoliti og tvang, tilsvarende det bl.a. Kristendommen har vært ansvarlig for, og det er virkelig ikke noe å ønske seg.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Studer litt historie så finnet du ut hvorfor.

Anonymkode: 47908...269

Du tok deg tid til å poste et innlegg, totalt blottet for begrunnelse elle argumentasjon… hvorfor det?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (1 time siden):

Det er slik flertallet ønsker å ha det, og det er tusen år med tradisjoner og historie bak det. Kristendommen fjernet ikke andre religioner, vi har idag trosfrihet, men de færreste bryr seg om norrøne og slike religioner, så tydeligvis har de ingen appell eller svar på det folk lurer på. Mange er muslimer eller tilhører andre religioner.

Anonymkode: 61b82...1dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er slik flertallet ønsker å ha det, og det er tusen år med tradisjoner og historie bak det. Kristendommen fjernet ikke andre religioner,

Jo, kristendommen fjernet andre religioner. Både Olav Tryggvason og Olav Haraldsson drev utstrakt tvang med tortur og drap av dem som ikke ville la seg kristne. Senere gikk de kristne hardt mot den samiske troen og tvangskristnet samene.

Sitat

vi har idag trosfrihet, men de færreste bryr seg om norrøne og slike religioner, så tydeligvis har de ingen appell eller svar på det folk lurer på.

I dag har vi stor grad av trosfrihet, men det var en del hundre år uten trosfrihet også i Norge, noe som utryddet de andre religionene.

Siden de aller, aller fleste velger religion basert på hva menneskene rundt dem (og særlig foreldre) har som religion, sier det seg selv at svært få velger religioner som ble utryddet ved tvang for noen hundre år siden, og det har veldig lite med svar eller ikke på hva folk lurer på.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (16 timer siden):

Jo, kristendommen fjernet andre religioner. Både Olav Tryggvason og Olav Haraldsson drev utstrakt tvang med tortur og drap av dem som ikke ville la seg kristne. Senere gikk de kristne hardt mot den samiske troen og tvangskristnet samene.

Ok, men det var nå altså folk som valgte å la seg kue. Hadde de stått på krava og kjempet kunne de beholdt troen sin, tydeligvis var religionen deres verdiløs og ikke verdt å kjempe for.

Anonymkode: 61b82...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ok, men det var nå altså folk som valgte å la seg kue. Hadde de stått på krava og kjempet kunne de beholdt troen sin,

Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Når kongen kommer med hæren sin og lar deg velge mellom å skifte tro eller å blir torturert og drept, så kunne de uansett ikke beholdt troen, for da ble de drept. 

Sitat

tydeligvis var religionen deres verdiløs og ikke verdt å kjempe for.

De kjempet jo for den, og tapte. Akkurat som de kristne kjempet og tapte i mange land som nå er islamske. Betyr det at du mener kristendommen heller ikke er verdt å kjempe for? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen er en del av vår kulturarv enten vi vil eller ikke.

Det er et historisk faktum.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 time siden):

Kristendommen er en del av vår kulturarv enten vi vil eller ikke.

Det er et historisk faktum.

Men den utryddet jo så mange religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sommer2464 said:

Men den utryddet jo så mange religioner.

Hvilke religioner utryddet kristendomen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primært fordi mye av vår historie og vårt samfunn er bygget på kristendommen. Med unntak av 1. og 17. mai er bl.a samtlige helligdager i forbindelse mef kristne høytider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (11 minutter siden):

Hvilke religioner utryddet kristendomen? 

Norrøn, slavisk, gresk, romersk, keltisk, finsk og samisk religion er de jeg kommer på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (20 timer siden):

Både negativt og positivt skal være en del av vår kulturarv. 2. verdenskrig, slavehandel, rasisme og etnisk utrydding er også en del av vår kulturarv.

Det sagt så bør vi absolutt endre undervisningen vi gir barn om religiøse samfunn og annen overtro. Vi bør ikke i et moderne opplyst samfunn lære bort noe annet enn at all religiøs tro er overtro, og noe man trodde på i gamle dager og i lukkede rom som ikke bør oppsøkes. Å lære barn at noen form for guddom finnes er ikke ulikt å fortelle dem at det virkelig finnes spøkelser, troll eller nøkken. Alle er de fantasifostre og bør læres bort som sådanne.

Anonymkode: 8672d...f67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sommer2464 said:

Norrøn, slavisk, gresk, romersk, keltisk, finsk og samisk religion er de jeg kommer på.

Etter det jeg forstår eksisterer ale disse religionene enda, dermed ble de ikke utryddet. De ble dominert, men ikke utryddet så enhver kan nå ta opp hvilken som helst av disse religionene. 

Det du beskriver er omtrent det samme som skjer i Midtøsten nå, der islam dominerer alle andre religioner. Men vi kan ikke si at de utrydder dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sommer2464 said:

Bra! Hadde vært mye mer kriger om hvert land hadde sin religion. Kristendommen er med å bringe fred til Europa. 

Anonymkode: a8798...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De kunne gjort opprør og kjempet, slik mange har gjennom historien.

De gjorde da det - og tapte. 

Sitat

Kristendommen er verdens største religion, så den sammenligningen er bare tåpelig.

Kristendommen var backet opp av mange konger som klarte å stoppe den islamske erobringskrigen. 

Men det er jo flere titalls land hvor kongemakten ikke var sterk nok, slik at landene har blitt islamske. Var ikke kristendommen verdt å kjempe for i disse landene da? 

Sitat

Hedningene kjempet ikke og derfor forsvant tulle-"religionen" deres.

At "hedningene" ikke kjempet er historisk feil. At de ikke hadde en kongemakt med sterk nok hær er en annen sak. 

Hva med de kristne i Anatolia, en av de gamle kristne kjerneområdene. Skal vi bruke ditt mål, forsvant kristendommen derfra fordi det er en tulle-religion det ikke var verdt å kjempe for. At kristendommen overlevde andre steder endrer jo ikke på det. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tiuren skrev (Akkurat nå):

Etter det jeg forstår eksisterer ale disse religionene enda, dermed ble de ikke utryddet. De ble dominert, men ikke utryddet så enhver kan nå ta opp hvilken som helst av disse religionene. 

Det du beskriver er omtrent det samme som skjer i Midtøsten nå, der islam dominerer alle andre religioner. Men vi kan ikke si at de utrydder dem. 

De ble utryddet de har bare blitt gjennopplivet i den moderne tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sommer2464 said:

De ble utryddet de har bare blitt gjennopplivet i den moderne tiden.

Detter å bodd i diverse avkroker kan jeg si at noen deler av Norge ble aldr kristnet, det ble bare bygd en kirke... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 minutt siden):

Detter å bodd i diverse avkroker kan jeg si at noen deler av Norge ble aldr kristnet, det ble bare bygd en kirke... :) 

link?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bra! Hadde vært mye mer kriger om hvert land hadde sin religion. Kristendommen er med å bringe fred til Europa. 

Albania og Bosnia har vært muslimske siden den tyrkiske/Osmanske invasjonen men likevel har de vært gode venner med andre europeere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tiuren said:

Nei, de ble utryddet. I tillegg så kan ikke folk gjenoppta disse religionene, for mange av de gamle kulturene skrev aldri ned hva de trodde på. Så det er ikke lett å vite hva f.eks vikingen trodde på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...