Gå til innhold

Mannen tygger/smatter så høyt, og jeg klarer ikke kose meg med maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst, jeg er ikke et troll. Ikke er jeg en megge til vanlig heller, men jeg er _ekstremt_ sensitiv for spiselyder. På jobben går jeg andre steder når kolleger spiser, men hjemme kan jeg liksom ikke flykte fra middagsbordet. Det er i den grad at jeg blir illsint og forbanna på innsiden, mannen vet det - og har slutta å tilpasse seg, da det jo er mitt problem. Men hva skal jeg gjøre!? 
Skal jeg spise på soverommet? Bruke ørepropper mens vi spiser med sønnen vår?😂 

Det er tragikomisk. Men jeg behøver reelle tips og råd, ikke bare «skjerp deg» for det er ikke sånn det funker🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 71857...f1f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les litt om misfoni

Anonymkode: c384a...993

• Liker 12
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Takler heller ikke spiselyder, så du er ikke alene. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Dette høres ut som misofoni - og du er ikke alene :klem:

Jeg er singel nå, men jeg bodde med min eks i 8 år og vi spiste ingen måltider sammen. Jeg spiste rett og slett i et annet rom, for det var ikke verdt det for noen av oss om jeg skulle sitte og ha det fælt bare for at vi skulle spise sammen. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde noen konkrete råd for å håndtere det.

Anonymkode: e9f85...1a6

• Liker 6
Skrevet

Samme her… Det slurpes, stønnes, pustes, kremtes og smattes. Jeg blir gaaaaaal!! Det er helt grusomt, nesten skilsmissegrunn! 🤯

Anonymkode: 92848...586

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les litt om misfoni

Anonymkode: c384a...993

Det har jeg allerede gjort, det er kun svaret på hvorfor jeg opplever det sånn. De mener eksponeringsterapi fungerer, men det gjør det absolutt ikke😬 også er det TRT - men føler det blir så ekstremt å gå til legen for dette. Selvom det åpenbart er et stort problem for meg, og gjør at vi typ har kun et knippe hyggelige middagsmåltider. Spiser vi borte er jeg rask med å bli ferdig og tar med meg ungene for å leke😅😅

TS 

Skrevet

Sier som over. Få han til å lese om misofoni.

Jeg kunne aldri bodd med noen som ikke tok hensyn til at jeg var plaget av spiselyder.

Sært mener de som ikke har det problemet, men sånn er det. (Var faktisk noe jeg tok opp med han i god tid før vi flyttet sammen☺️) Er litt som å si til en som har angst at du skal tenke på noe annet så går det over, eller at klaustrofobi er bare tull. 

Anonymkode: d633d...334

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her… Det slurpes, stønnes, pustes, kremtes og smattes. Jeg blir gaaaaaal!! Det er helt grusomt, nesten skilsmissegrunn! 🤯

Ja, hver gang vi spiser tenker jeg «hvordan skal jeg holde ut livet ut med denne j@&!? tyggingen, pustingen, drikkingen. Og han blir irritert tilbake, så det setter jo en demper på stemninga😳😳 kan ødelegge verdens fineste dag faktisk

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sier som over. Få han til å lese om misofoni.

Jeg kunne aldri bodd med noen som ikke tok hensyn til at jeg var plaget av spiselyder.

Sært mener de som ikke har det problemet, men sånn er det. (Var faktisk noe jeg tok opp med han i god tid før vi flyttet sammen☺️) Er litt som å si til en som har angst at du skal tenke på noe annet så går det over, eller at klaustrofobi er bare tull. 

Anonymkode: d633d...334

Vi begge har lest om misofoni, og han er bevisst problemet. Hvis han har vært hos foreldrene sine å spist flere ganger ila en uke (jeg jobber turnus så det skjer), så er det verre. Tror han prøver, men virker som tyggingen hans har endret seg. Mer luft i munnen tror jeg, som gjør at lyden blir verre. Han lukker munnen og spiser «pent», og kan liksom ikke be han om å slutte å spise😅 

Spørs om jeg bare må spise i et annet rom. Jeg bruker å distrahere meg selv litt mens vi spiser, sånn som nå, med KG😂 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette høres ut som misofoni - og du er ikke alene :klem:

Jeg er singel nå, men jeg bodde med min eks i 8 år og vi spiste ingen måltider sammen. Jeg spiste rett og slett i et annet rom, for det var ikke verdt det for noen av oss om jeg skulle sitte og ha det fælt bare for at vi skulle spise sammen. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde noen konkrete råd for å håndtere det.

Anonymkode: e9f85...1a6

Kanskje jeg må gjøre det sånn…

Skrevet

Be om henvisning til ønh og be de sende deg til audiopedagog

Anonymkode: ac9c3...bba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke bare nesten. Jeg gikk fra eksmannen min pga lyder ved matbordet. Jeg har ikke misfoni, men han hadde ekstremt dårlig birdskikk. Det var smatting, slurping, snakking med munnen full av mat osv. Orket ikke mer etter fem år.

Anonymkode: f8ab3...e51

• Liker 2
Skrevet

Det er et faktum at noen slafser, smatter, stønner og slurper sånn at det bare er å gå fra bordet. Dette dreier seg selvfølgelig ikke om misfoni, men om elendig oppdragelse.

Anonymkode: 91ff2...db1

• Liker 2
Skrevet

Eh… be han slutte å slafse?

Anonymkode: 16572...ad1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også misofoni og har hatt det så lenge jeg kan huske. Klikka på lillebror og pappa i oppveksten og endte med å spise middag på rommet mitt. Alle partnere/samboere opp gjennom årene har vært en prøvelse ved måltider uansett hvor mye/lite de har slafsa. Så problemet ligger jo hos meg. 

Nå er jeg gift og har forklart mannen min «greia», han er superoppmerksom og slafser ikke i det hele tatt, men bare kjevebevegelsene og den minste lyd får det til å koke i meg 😂 Så alternativet er å lære seg å leve med det, eller bli singel og spise i ensomhet resten av livet. Jeg pleier å ha på radio/musikk som distraksjon i bakgrunnen ved måltider og det hjelper masse. 

Anonymkode: a6680...b23

• Liker 5
Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at jeg har misofoni. Jeg strever veldig ved matbordet, både på grunn av mann og barn som smatter. Strever med lyder generelt. 

Anonymkode: 4d4dd...a80

• Liker 1
Skrevet

Jeg har misofoni. Mannen tar stort sett hensyn, men jeg forlanger å ALLTID spise foran tven. Har på høy lyd med surround anlegg og følger med på det som skjer på skjermen. Det hjelper, og mannen er storfornøyd med løsningen 😉

Anonymkode: f8c11...b15

• Liker 4
Skrevet

Har aldri forstått "kose seg med maten". Spiser for å overleve jeg.

Hva med å fortelle mannen at han skal spise med munnen lukket?

Skrevet
Teardrop skrev (1 minutt siden):

Har aldri forstått "kose seg med maten". Spiser for å overleve jeg.

Hva med å fortelle mannen at han skal spise med munnen lukket?

Det hjelper ikke, de fleste smatter selv.med munnen lukket. 

TS har dessverre ingen råd, annet en ha på musikk, tv eller annen lyd i bakgrunnen. 

Anonymkode: 108b2...d2e

• Liker 1
Skrevet

Dette er et helt grusomt problem å ha. Jeg sliter også med mannen og datteren min (14 år) sine spiselyder. Jeg sier i fra på direkte smatting, fordi det handler om  grunnleggende bordskikk... Men ellers kan jeg ikke si noe, for de tygger begge helt normalt og kan rett og slett ikke lage mindre lyd enn de gjør. Sønnen min (12 år) har jeg av en eller annen grunn mye høyere toleranse for, kan f.eks høre han knuse seg gjennom en halv pakke knekkebrød uten at blodet koker. Om datter eller mann hadde gjort det samme, måtte jeg forlatt åstedet. Aner ikke hvorfor det er forskjell, jeg hører ikke noen stor ulikhet på verken lydnivå eller "teknikk" 😄 Det eneste jeg kan  si er at datter og mann "gomler" mer, det er noe med hvor mye luft de tillater inne i munnhulen og hvor mye de velter maten omkring der inne uten at tennene er involvert (ja, jeg har tenkt mye på dette😂😂

Jeg løser det stort sett ved å prøve å distrahere meg selv og ikke dyrke irritasjonen. Men når potetgullet kommer på bordet, da må jeg gå ut. 

Anonymkode: c8f87...d49

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...