AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Jeg er en av de som er uvaksinert. Mye pga jeg ikke ønsket å tukle med syklusen mens vi prøvde å få barn. Og nå er jeg gravid i første trimester, så vurderer å ta vaksinen alikevel. Men jeg er litt redd. Redd for bivirkninger i forhold til foster. Hvordan opplevde dere andre gravide det å ta vaksinen? Anonymkode: 72e65...40a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Jeg fikk kun smerter i armen som var borte etter en dag. Anonymkode: 6bf52...6b7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Redd for bivirkninger? Faen, så fjernt. Du burde være livredd korona og risikoen for alt det kan medføre. Anonymkode: 8f6b3...39b 14
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Fikk litt vondt i armen, ingenting annet. Babyen har det fint. Tar heller en dag med bivirkninger enn korona med babyen uansett (nå endte det jo med at jeg fikk korona også 🤣 MEN med nesten ingen symptomer, takk og pris for vaksina!) Anonymkode: b900d...85b 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 Tok to doser i andre trimester. Dose 1: vondt i arma som ble stukket i noen dager. Dose 2: ikke vondt i arma, men muskelsmerter/influensafølelse i ca ett døgn. Ble i dårlig form ca. 10 timer etter stikket. Det er over 1 måned siden dose 2 og jeg har ikke hatt noen plager og baby tar salto i magen hver dag Anonymkode: e5ca7...77f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 Jeg er gravid og er uvaksinert. I andre trimester Anonymkode: 6c2bf...f66 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 Tok dose 1 i andre trimester og dose 2 i tredje trimester(skyndet meg så jeg skulle være fullvaksinert før fødsel). Gravide trenger ikke vente like lenge som andre mellom de to dosene. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Alt fint med baby når i magen og alt fint med baby nå utenfor magen:) Anonymkode: fb745...a95 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 Ingen bivirkninger annet enn vindt i armen og litt pjusk form etter dose to. Noe som jeg var forberedt på. Anonymkode: 9b937...69d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #9 Skrevet 10. januar 2022 Jeg tok 2 doser moderna, begge i 2. trimester (eller ene ble vel nesten 3. trimester) Fikk ingen bivirkninger annet enn litt øm arm. Var også veldig irrasjonelt redd for bivirkninger men er veldig glad jeg ble vaksinert for det var rett før ny smittetopp og jeg ville vært kjemperedd for corona som uvaksinert. Anonymkode: 6159e...ad4 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 Du kan jo snakke med fastlegen din også om bivirkningene og graviditeten, det eneste som potensielt er dårlig for foster i første trimester er vel om du får høy feber over tid? Men feber kan man jo mye sannsynlig også få av corona. Anonymkode: 6159e...ad4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 Tatt to doser i andre trimester, det var et lett valg for min del. Hadde vondt i armen i ca. et døgn begge gangene, ellers ingen bivirkninger. Vaksinen kan gi bivirkninger, men sannsynligheten er lav for at de er alvorlige. Korona vet man derimot at kan være svært farlig for gravide, og sannsynligheten for innleggelser er påfallende stor hvis man er uvaksinert. Jeg bor i en liten by (under 15 000 innbyggere), og bare den siste måneden har det vært to uvaksinerte gravide fra byen som har blitt alvorlig syk av korona. En ligger på respirator, en annen på ECMO-maskin og overlever kanskje ikke. Forstår også skepsisen din for å ta en såpass ny vaksine når den ikke har blitt utprøvd over lang lang tid, men husk at det er satt ni milliarder doser med koronavaksine på verdensbasis. Selv om den ble utviklet raskt så betyr ikke det at de har hoppet over steg - forskjellen er at forskerne har hatt kortere tidsfrister på seg enn normalt på å levere sine rapporter, og derfor har måttet jobbe mer intensivt enn hva som er normalt. Anonymkode: 65871...36e 5
Imsdalen Skrevet 10. januar 2022 #12 Skrevet 10. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forstår også skepsisen din for å ta en såpass ny vaksine når den ikke har blitt utprøvd over lang lang tid, men husk at det er satt ni milliarder doser med koronavaksine på verdensbasis. Selv om den ble utviklet raskt så betyr ikke det at de har hoppet over steg - forskjellen er at forskerne har hatt kortere tidsfrister på seg enn normalt på å levere sine rapporter, og derfor har måttet jobbe mer intensivt enn hva som er normalt. Dette. Det er så viktig å poengtere. De eneste snarveien som er tatt med vaksinen er byråkratiske prosesser, det har på ingen måte gått på bekostning av vaksinens sikkerhet. Den er minst like godt testet som ethvert annet godkjent legemiddel. Endret 10. januar 2022 av Imsdalen 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #13 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tok dose 1 i andre trimester og dose 2 i tredje trimester(skyndet meg så jeg skulle være fullvaksinert før fødsel). Gravide trenger ikke vente like lenge som andre mellom de to dosene. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Alt fint med baby når i magen og alt fint med baby nå utenfor magen:) Anonymkode: fb745...a95 Minst 28 dager skal det gå mellom 1 og 2. dose. Det gjelder alle, gravide også. Anonymkode: 8f6b3...39b
yeti92 Skrevet 10. januar 2022 #14 Skrevet 10. januar 2022 Tok tredje dose i andre trimester, fikk bare vondt i armen i to dager i tillegg til ømme lymfekjertler på samme side som stikket i to-tre dager. Ble ikke dårlig på noen som helst måte.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #15 Skrevet 10. januar 2022 Har vært i akkurat samme situasjon som deg TS. Jeg tok første dose med Pfizer når jeg var 14+2 (en uke siden). Fikk vondt i armen og ble litt ekstra trøtt dagen derpå. Forstår skepsisen, men jeg ville heller ta sjansen på vaksinen enn å bli syk under graviditeten. Hvis du føler deg veldig usikker kan jordmor være fin å snakke med. Anonymkode: 4f390...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #16 Skrevet 10. januar 2022 Ta vaksinen: https://www.nrk.no/norge/flere-gravide-legges-inn-med-covid-19_-_-alle-er-uvaksinerte-1.15738668 Ville vært mer redd for å få corona som gravid. Jeg tok dose 1 mens vi prøvde og dose 2 som gravid i uke 15 (moderna) vond arm var det eneste jeg merket Anonymkode: 832ca...156 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #17 Skrevet 10. januar 2022 Ingen, tok Pfizer:) Anonymkode: 9681d...d27
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #18 Skrevet 10. januar 2022 Har har tatt to doser mens jeg var gravid. Etter første dose (pfizer) ble jeg bittelitt trøtt og fikk veldig vondt i armen. Slet med å sovne. Det var omtrent helt borte neste dag. Etter andre dose (Moderna) merket jeg absolutt ingenting, ikke trøtt, ikke vondt eller noe annet. Da jeg ble gravid, anbefalte man å ta vaksinen i 2. og 3. trimester i samråd med lege. Jeg ventet derfor til jeg var i 2. trimester før jeg fikk vaksinen. Håper å rekke tredje dose like før termin. Jeg tenker at man ikke kan unngå å møte koronaviruset denne vinteren, og jeg er mye mer bekymret for hva koronaviruset gjør med kroppen enn det vaksinen kan gjøre. I verste fall ender man opp med måtte å ta medisiner og få sykehusbehandling som man ellers kunne unngått. Det er heller ikke bra for fosteret om mor blir veldig syk med feber (uten behov for sykehusbehandling), og vaksinene er bra fordi det gjør at man blir mindre syk. Beskytt fosteret og deg selv ved å ta vaksinen. Anonymkode: 0ddc5...e3b 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #19 Skrevet 11. januar 2022 Kun litt ømhet i armen etter dose 1, ellers ingenting. Merket ingenting etter dose 2. Tok begge dosene i 2 trimester. Baby har det fint 😊👍 Anonymkode: 4a371...8b3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #20 Skrevet 11. januar 2022 Jeg tok moderna i andre trimester.. fikk vondt i armen og sykdomsfølelse en kort stund. Begynte å blø samme kveld. Det føltes veldig skummelt der og da, men alt var bra med baby- og jeg er fortsatt veldig glad jeg tok den! Mye mer redd for å bli innlagt og eventuelle skader det kan ha på den lille Anonymkode: a8742...b3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå