Gå til innhold

Tap av ferieuker grunnet sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var langtidssykemeldt ifjor, frem til 1 Januar i år. Jeg satt igjen med 3 uker ferie til gode.

Disse kunne man i Desember søke om å enten få utbetalt eller overflyttet til 2022. Jeg søkte om å få disse utbetalt, men de kom ikke på lønningen denne mnd, de er heller ikke overflyttet til i år. Disse ferieukene ble jeg trekt en månedslønn i Juni 2021. 
Har jeg krav på ferieukene eller disse utbetalt, eller må jeg anse de som tapt?

Anonymkode: 10ea2...e2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med arbeidsgiver, kun de som kan svare deg. 

Skrevet

Ta kontakt med sjefen, og det er bare vedkommende som kan svare deg.

Skrevet

Ønsker du ferien utbetalt, skal den bli utbetalt. Har sikkert bare skjedd en glipp på lønnskontoret, det skjer stadig vekk. Ta kontakt med hr, så ordner det seg helt sikkert.

Anonymkode: 152e0...baf

• Liker 1
Skrevet

Fra lenken:

"All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.
Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører ifølge ferieloven § 11 tredje ledd. "

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/

Anonymkode: 50f34...5fd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ønsker du ferien utbetalt, skal den bli utbetalt. Har sikkert bare skjedd en glipp på lønnskontoret, det skjer stadig vekk. Ta kontakt med hr, så ordner det seg helt sikkert.

Anonymkode: 152e0...baf

Ikke svar på noe du ikke har greie på. Det er ikke lenger lov å utbetale feriedager, de må overføres. 
Restferiedager kan kun utbetales ved opphør av stilling. 

Anonymkode: 84564...045

• Liker 5
Skrevet

Hvis dette var i fjor, som i 2021, og du kan vise til at fire av dagene er den avtalebestemte ferien kan disse utbetales da de ikke er omfattet av ferieloven.  De øvrige dagene må overføres til inneværende ferieår.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det ble dobbelt gitt...

Endret av Whistler
dobbelpost
Skrevet

Sikker på det ikke bare er treghet i systemet? Jeg har heller ikke fått overført ferie enda, det kommer nok i februar 

Anonymkode: 0e29b...18d

• Liker 2
Skrevet

4 uker pluss en dag må overføres dersom ferien ikke avvikles, ja. De tariffestede feriedagene (4 dager, dersom du har 5 uker ferie) kan utbetales. 

Anonymkode: 35336...f62

Skrevet

Og arbeidsgiver har ikke lov til å slette ferie de har trukket deg for som du ikke hatt fått avviklet. Unntaket er dersom du faktisk har avviklet ferien i sykmeldingsperioden, ført opp ferien i sykmeldingens egenerklæring og ikke fremsatt krav om utsettelse av ferien innen gjeldende frister. Da anses ferien som avviklet.

Anonymkode: 35336...f62

• Liker 2
Skrevet

Hvis det var planlagt at du skulle ha ferie i f.eks juli, og du ikke sa i fra senest det som skulle vært din siste arbeidsdag før ferien, så er ferien å anse som avviklet. Det er ingen automatikk i at ferie blir flyttet om man er sykmeldt. Om du ble sykmeldt i ferien, så må man si infra så fort som mulig. 

Det er ikke liv til å utbetale ikke avviklet ferie, med unntak av eventuelle avtale bestemte feriedager (som regel 4).

har man blitt trukket for ferie, og man ikke har avviklet ferie før man slutter så kan man få tilbakeført trekket når man slutter.

Anonymkode: 4c9e9...bde

Skrevet

Man kan få utbetalt om man har mange uker til gode og det skyldes sykdom. Har ikke hjemmel, men det gjøres hos oss. Stor bedrift med HR avdeling som har god orden på regelverket. Det som ikke er lov er at ferien ikke avvikles når den kunn ha vært det.

Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Man kan få utbetalt om man har mange uker til gode og det skyldes sykdom. Har ikke hjemmel, men det gjøres hos oss. Stor bedrift med HR avdeling som har god orden på regelverket. Det som ikke er lov er at ferien ikke avvikles når den kunn ha vært det.

Så arbeidstilsynet tar feil jf. lenken lenger oppe?

Anonymkode: 50f34...5fd

Skrevet
Brunello skrev (37 minutter siden):

Nei. Da er det nok snakk om en ansatt som slutter og får refundert trekket for ferie.

Anonymkode: 4c9e9...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...