Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er flere som har slitt med tørre øyne, og har funnet noe som hjelper? Føler at jeg er helt dautrøtt hele tiden.. helt zombie. Har prøvd litt forskjellige øyedråper siden mars i fjor, uten hell. Ringte øyelege for å si at det ikke hjelper, og fikk beskjed om å prøve en annen type, og dryppe 6x om dagen. Men føler meg like trøtt i øynene.. Og når jeg tar 6 ganger om dagen, må jeg drive å kjøpe nye esker hele tiden. 

Noen som har noen tips?😬 

Anonymkode: 18ee3...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tørre øyne. Veldig tørre. Jeg bruker Thealuz duo, de hjelper. Jeg må dryppe 6-10 x daglig, iblant også om natten. 

Anonymkode: 84abf...9c3

• Liker 2
Skrevet

Mange som sliter med det nå pga munnbindbruken.

Anonymkode: 60d9c...fa6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan henger det sammen?

Anonymkode: a7474...8a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk tørre øyne på samme tid vi begynte å bruke munnbind hele tiden. Har prøvd 10 talls dråper, den som over her bruker fungerer best. 
Nå fikk jeg til slutt infeksjon i øyet, og får dråper og salve mot det. 
har ikke hatt så friske øyne på lenge. 

Anonymkode: e03d7...828

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan henger det sammen?

Anonymkode: a7474...8a0

All luften du puster ut går rett opp i øynene. 

Anonymkode: e03d7...828

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt det siden før korona, men det ble helt klart verre når vi begynte med munnbind ja😩

Kanskje det er noe annet også da, siden jeg føler meg så trøtt.. For jeg føler meg helt dø, og har ikke hørt at noen andre blir like sliten av tørre øyne. Faren min har dårlig tårevæske han også, men han fungerer fint, selv om det sikkert er irriterende. Men jeg er så trøtt at jeg føler meg apatisk til tider. 

Vet ikke om det er sånn for noen av dere også? Hvis ikke så er det kanskje noe annet også🤔

Skrevet

Kjære deg. Gå til legen og sjekk om du kan ha Sjøgrens syndrom. 
Optiker eller øyenlege kan ta Schirmers test og måle om du har nedsatt tåreproduksjon. Hvis du har det, kreves det mer enn bare tårevæske (du vil da lettere kunne få sår på hornhinnene og påfølgende infeksjoner/betennelser). 
Et legebesøk vil også gi deg øyedråper på resept, og det blir da billigere.

Pass på å bruke øyedråper uten konserveringsmidler - ellers vil du på sikt bare bli verre jo mer du drypper. 

For å lindre/avlaste er det fint å sove med Simplex salve på øynene. Denne er rimelig, en tube holder i en måneds tid. 

Lykke til! Det finnes hjelp å få. 

Anonymkode: 7a189...464

• Liker 2
Skrevet

…ellers så er det verdt å måle luftfuktigheten på arbeidsplassen og hjemme. Et hygrometer koster rundt hundrelappen. Luftfukter kan være nødvendig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjære deg. Gå til legen og sjekk om du kan ha Sjøgrens syndrom. 
Optiker eller øyenlege kan ta Schirmers test og måle om du har nedsatt tåreproduksjon. Hvis du har det, kreves det mer enn bare tårevæske (du vil da lettere kunne få sår på hornhinnene og påfølgende infeksjoner/betennelser). 
Et legebesøk vil også gi deg øyedråper på resept, og det blir da billigere.

Pass på å bruke øyedråper uten konserveringsmidler - ellers vil du på sikt bare bli verre jo mer du drypper. 

For å lindre/avlaste er det fint å sove med Simplex salve på øynene. Denne er rimelig, en tube holder i en måneds tid. 

Lykke til! Det finnes hjelp å få. 

Jeg skal prøve å høre med øyelegen om det er mulig å ta sånn test. Går på Simplex salve nå, så det hjelper sikkert litt, men jeg blir allikevel så trøtt i øynene på dagtid, noe påvirker veldig hvordan jeg fungerer i hverdagen:sukk:Men jeg får fortelle det til legen, også får jeg kanskje noe som funker:vetikke:

Tusen takk❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal prøve å høre med øyelegen om det er mulig å ta sånn test. Går på Simplex salve nå, så det hjelper sikkert litt, men jeg blir allikevel så trøtt i øynene på dagtid, noe påvirker veldig hvordan jeg fungerer i hverdagen:sukk:Men jeg får fortelle det til legen, også får jeg kanskje noe som funker:vetikke:

Tusen takk❤️

Ja, som sagt kan det være at du trenger mer enn «bare øyedråper». For eksempel noe betennelseshemmende. 

Ellers så anbefaler jeg Hylogel på dagtid. Det er en renslig flaske, den lindrer godt på øyet og den er uten konserveringsmidler. Det er ofte tilbud på nettapoteker. 

Skrevet

Prøv Systane Ultra. Drypp som angitt på eske/flaske. Disse er reseptfrie så du kan trygt starte. 

Bestill en time hos øyelege i tillegg. 

Anonymkode: 56d28...8ea

Skrevet

Interoptik har egne "tørre øyne"-timer hvor de undersøker årsaken grundig.

Jeg fikk satt inn midlertidige plugger i tårekanalene som varer i to til tre måneder. Eneste som virkelig hjalp for meg.

Anonymkode: eec49...85b

Skrevet

Sliter også med dette…siden før pandemien og har utsatt å oppsøke. Var hos optiker som brukte laser/E-eye, men merket ikke bedring. Bruker salve (vitA pos) morgen og kveld, og noen ganger midt på dagen. Og hylogel jevnt og trutt gjennom dagen, hver time eller oftere. Kjipe greier…

Anonymkode: 9a818...aca

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sliter også med dette…siden før pandemien og har utsatt å oppsøke. Var hos optiker som brukte laser/E-eye, men merket ikke bedring. Bruker salve (vitA pos) morgen og kveld, og noen ganger midt på dagen. Og hylogel jevnt og trutt gjennom dagen, hver time eller oftere. Kjipe greier…

Anonymkode: 9a818...aca

Ugh, så kjedelig:unsure: Er det ikke noe mer man kan teste? Håpe det blir bedre for deg etterhvert!🌸

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Prøv Systane Ultra. Drypp som angitt på eske/flaske. Disse er reseptfrie så du kan trygt starte. 

Bestill en time hos øyelege i tillegg. 

Anonymkode: 56d28...8ea

Takk, det skal jeg gjøre😊

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Interoptik har egne "tørre øyne"-timer hvor de undersøker årsaken grundig.

Jeg fikk satt inn midlertidige plugger i tårekanalene som varer i to til tre måneder. Eneste som virkelig hjalp for meg.

Anonymkode: eec49...85b

Åå, det skal jeg huske på! Takk😊

Skrevet

Jeg ville kontaktet tørre lyne klinikken i Oslo. Optikeren min tipset om dem.

Anonymkode: 334a4...f56

Skrevet

Det er tørrere luft inne om vinteren enn om sommeren. Jeg har en luftfuktighetsmåler i stua, og den viser sånn rundt 40% om sommeren, som er bra. Men om vinteren viser den rundt 20%... Den viser bare ned til 20%, så jeg skjønner at det av og til enda lavere (når max og min bare står på 20% for en hel dag, så eh ja). Det blir ekstra tørt når man fyrer med ved. Jeg kjenner det godt i øynene når luftfuktigheten blir så lav. 

Å se på skjerm gjør også det verre, fordi vi blunker mindre når vi ser på skjerm. 

Jeg passer på å tørke klær i stua, jeg slipper fuktigheten etter dusj ut i huset i stedet for å sette på vifta. Jeg sprayer også vann på pipa og satser på at det går ut i lufta igjen når jeg fyrer.

Anonymkode: 8a3a5...5b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville kontaktet tørre lyne klinikken i Oslo. Optikeren min tipset om dem.

Anonymkode: 334a4...f56

De er fantastiske. Har gitt meg et nytt liv. 

Skrevet

Hylo-gel. Eneste som fungerer. Har lang erfaring med tørre øyene. 

Anonymkode: ea3f5...97c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er tørrere luft inne om vinteren enn om sommeren. Jeg har en luftfuktighetsmåler i stua, og den viser sånn rundt 40% om sommeren, som er bra. Men om vinteren viser den rundt 20%... Den viser bare ned til 20%, så jeg skjønner at det av og til enda lavere (når max og min bare står på 20% for en hel dag, så eh ja). Det blir ekstra tørt når man fyrer med ved. Jeg kjenner det godt i øynene når luftfuktigheten blir så lav. 

Å se på skjerm gjør også det verre, fordi vi blunker mindre når vi ser på skjerm. 

Jeg passer på å tørke klær i stua, jeg slipper fuktigheten etter dusj ut i huset i stedet for å sette på vifta. Jeg sprayer også vann på pipa og satser på at det går ut i lufta igjen når jeg fyrer.

Anonymkode: 8a3a5...5b4

En kjele med vann på ovnen er også fint. Og ikke varmepumpe, det er det verste…  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...