Gjest Violetta Skrevet 18. oktober 2005 #1 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg er litt overrasket over at det virker som så mange har kredittkort. Jeg har ikke, og har vel heller ikke lyst på. Jeg har visakort, men ikke med kreditt. Jeg er derfor nysgjerrig på hvor vanlig det egentlig er å ha kredittkort?
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2005 #2 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har to, et Mastercard som jeg aldri har brukt, og et Gebyrfri Visa som jeg bruker ved jobbreiser og litt nettshopping. Men det blir sjelden brukt, og jeg betaler alt tilbake med en gang. Kortet er fint til å betale flybilletter med, for det inkluderer reiseforsikring.
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. oktober 2005 #3 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har ett mastercard som jeg skaffet en gang jeg trengte krisepenger. Kommer til å beholde det etter at det er nedbetalt også, siden det er greit å handle på nettet med, og jeg bruker det også til å fylle drivstoff med når jeg er blakk.
Gjest jamsi Skrevet 18. oktober 2005 #4 Skrevet 18. oktober 2005 Visakort uten kreditt, Mastercard med kreditt i tilfelle kriser - heldigvis lenge mellom krisene
vixen Skrevet 18. oktober 2005 #5 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har også to, men kun benyttet det ene hittil
LilleBille Skrevet 18. oktober 2005 #6 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har et gebyrfritt visa (som jo fungerer som et kredittkort) som jeg bruker ved handling på nettet. I tillegg har jeg Smart Clubs kredittkort og et MasterCard. Betaler alltid alt med en gang jeg får regningen - men det er greit å både ha noe som reserve når man er ute og reiser (handler da heller med kreditkort - enn visakortet mitt) og det å betale reiser med MasterCard er jo veldig greit - som tidligere nevnt - pga. reiseforsikringen. Stort sett har jeg alltid det ene med som backup - har nemlig opplevd at minibanker har slukt kortet mitt - og da er det kjedelig å ikke ha noe annet kort.
Fakse Skrevet 18. oktober 2005 #7 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har kredittkort, og bruker det ved handling på nett og til betaling på utesteder og liknende der jeg må gi fra meg kortet. Det er lettere å protestere om noe er feilaktig trukket når man bare får enn regning, enn når pengene allerede er trukket fra konto.
Nala Skrevet 18. oktober 2005 #8 Skrevet 18. oktober 2005 Har et MasterCard, ja. Bruker det til shopping på internett, og når jeg er ute og reiser i forbindelse med jobben. Betaler alltid første måneden, så jeg slipper unna alt av renter. Syns det er genialt, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2005 #9 Skrevet 18. oktober 2005 Har ett som jeg har med som reservekort på ferie. På den måten har jeg et kort jeg kan bruke om det "vanlige" blir ødelagt eller stjålet uten at jeg må betale årsgebyr for å ha et ekstra kort. Men å bruke det utenom en slik krisesituasjon ville jeg IKKE. Jeg ser rett og slett ikke poenget! Jeg kjøper ikke ting jeg ikke har råd til, nemlig!!
Gjest Milah Skrevet 18. oktober 2005 #10 Skrevet 18. oktober 2005 Nei, jeg har ikke kredittkort, og jeg vil heller ikke ha det!
Gjest Cerise Skrevet 18. oktober 2005 #11 Skrevet 18. oktober 2005 Har ikke, og har ikke behov for eller lyst på heller
Gjest gjest1 Skrevet 18. oktober 2005 #12 Skrevet 18. oktober 2005 Jepp, har mastercard. bruker det bare når jeg handler på nettet, synes det er godt å ha denne ekstra forsikringen, da jeg handler MYE på nettet...
Gjest Violetta Skrevet 18. oktober 2005 #13 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg handler også på nettet. Da bruker jeg mitt visakort, men uten å handle på kreditt. Jeg har aldri vært på ett eneste utested der jeg har måttet legge fra meg noe kort. Aldri i livet om jeg ville gjort noe sånt!
Arkana Skrevet 18. oktober 2005 #14 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har kreditt på visakortet, men har aldri brukt det. Har egentlig ikke behov for kredittkort i det hele tatt (men forsåvidt greit å ha som buffer da). Sambo har Diner's kort, og han bruker det en god del. Jeg foretrekker å bruke av lønnskontoen min og slippe å tenke på at pengene må tilbakebetales senere.
Gjest Turi Skrevet 18. oktober 2005 #15 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har to mastercard, ett som jeg har bedt om og ett som jeg har fått som bensinkort. Bruker begge hyppig. All handling i alle butikker utenom småkiosk og matbutikk går på kreditt. Samme med alle jobbutlegg og netthandel. Det er gebyrfritt og når jeg betaler alt ved forfall koster det ikke en krone i renter. I mens står lønnen på konto og er rentebærende (det spiller jo ikke så stor rolle nå som renten er så lav - en vane fra tidligere tider), og går til innbetaling av regningen når den kommer. Hadde jeg kunnet betale matvarer med kredittkort, hadde jeg kastet kontokortet.
Fakse Skrevet 18. oktober 2005 #16 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg handler også på nettet. Da bruker jeg mitt visakort, men uten å handle på kreditt. Jeg har aldri vært på ett eneste utested der jeg har måttet legge fra meg noe kort. Aldri i livet om jeg ville gjort noe sånt! ← Ikke utesteder nei, men på restauranter tar de ofte med seg kortet og går bort fra boret. Nå har det heldigvis blitt bedre, for mange kommer til bordet med en trådløs terminal i stede. Men når de tar med seg kortet på "gammel" måte har man ingen kontroll på at de ikke lager en ekstra slipp. Jeg tror ikke at det skjer ofte, men jeg er heller ikke så naiv at jeg tror alle restaurantansatte er bunn ærlige. Når det gjelder å handle på nett, så hjelper det ikke å bruke visa dersom det er et visakort som er knyttet til kontoen din. Blir visanummeret da snappet opp av uhederlige personer har de sugerør på kontoen din på null komma svisj. Jeg ville ikke ha gjort det, men hver må selvfølgelig velge selv hvilke sjanser de vil ta. Det er mulig jeg er litt mer paranoid enn folk flest siden jeg jobber med it.
Gjest Violetta Skrevet 18. oktober 2005 #17 Skrevet 18. oktober 2005 Ikke utesteder nei, men på restauranter tar de ofte med seg kortet og går bort fra boret. Nå har det heldigvis blitt bedre, for mange kommer til bordet med en trådløs terminal i stede. Men når de tar med seg kortet på "gammel" måte har man ingen kontroll på at de ikke lager en ekstra slipp. Jeg tror ikke at det skjer ofte, men jeg er heller ikke så naiv at jeg tror alle restaurantansatte er bunn ærlige. Når det gjelder å handle på nett, så hjelper det ikke å bruke visa dersom det er et visakort som er knyttet til kontoen din. Blir visanummeret da snappet opp av uhederlige personer har de sugerør på kontoen din på null komma svisj. Jeg ville ikke ha gjort det, men hver må selvfølgelig velge selv hvilke sjanser de vil ta. Det er mulig jeg er litt mer paranoid enn folk flest siden jeg jobber med it. ← Skjønner. Er ikke ofte jeg spiser på restaurant da, sikkert derfor jeg ikke er helt oppdatert på det området. Når det gjelder handling på nettet handler jeg stort sett hos norske, kjente firma. Innbiller meg at det er nokså trygt.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2005 #18 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg jobber i bank og er helt på linje med Violetta her.. Syenes alle "grunner" til bruk av kredittkort faller i grus da de i bunnen og grunnen er uvettig bruk av kort i utgangspunktet. Ps. du trenger faktisk mer enn kortnr for å trekke et kort..
Malama Skrevet 18. oktober 2005 #19 Skrevet 18. oktober 2005 Nei, jeg har ikke, men min samboer har et mastercard med 5.000 i kreditt. Aldri brukt, men fikk det i en eller annen sammenheng. Helt greit, reservekort, i tilfelle noe skulle gå galt. Siden vi har hver vår konto og hvert vårt kort har vi jo likevel ikke hatt bruk for det. Det SKJER at kort knekker, at de avmagnetiseres av mobilen eller noe annet, men siden vi har hvert vårt har vi grei sikkerhet der. Likevel greit at han har det, just in case. Kredittkort som man betaler når regningen kommer, det synes jeg egentlig er helt genialt jeg, og har seriøst vurdert å anskaffe ett, bare ikke kommet så langt. Det er ikke snakk om å kjøpe noe jeg ikke har råd til, bare en annen måte å praktisk gjøre det på. Og jeg har selvdisiplin nok til å ikke ha problemer med å bruke det uvettig.
Gjest Turi Skrevet 18. oktober 2005 #20 Skrevet 18. oktober 2005 Ikke utesteder nei, men på restauranter tar de ofte med seg kortet og går bort fra boret. Nå har det heldigvis blitt bedre, for mange kommer til bordet med en trådløs terminal i stede. Men når de tar med seg kortet på "gammel" måte har man ingen kontroll på at de ikke lager en ekstra slipp. Jeg tror ikke at det skjer ofte, men jeg er heller ikke så naiv at jeg tror alle restaurantansatte er bunn ærlige. Når det gjelder å handle på nett, så hjelper det ikke å bruke visa dersom det er et visakort som er knyttet til kontoen din. Blir visanummeret da snappet opp av uhederlige personer har de sugerør på kontoen din på null komma svisj. Jeg ville ikke ha gjort det, men hver må selvfølgelig velge selv hvilke sjanser de vil ta. Det er mulig jeg er litt mer paranoid enn folk flest siden jeg jobber med it. ← Dersom en restaurant eller noen på nett trekker fra kortet ditt uten rett til det, er det banken som bærer tapet. Forutsatt at du ikke har gjort noe "uvettig". Bare til informasjon. Onkelen min fikk trukket 30 000 fra sitt kort etter å ha brukt det på restaurant i utlandet. Ikke noe problem for ham, men et vesentlig tap for banken. Er ellers ikke glad i å levere kortet fra meg på restauranter jeg ikke vet er gode... Netthandel fra andre butikker enn de jeg betrakter som "seriøse" foretar jeg heller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå