1Cecilie Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 (endret) Hei! Jeg ønsker ett barn til. Så hvis alt går som ØNSKET; så blir jeg gravid nå til høsten og føder i 2023. (Det er liksom drømme scenarioet) Men jeg lurer fælt på hvordan det blir med så lang tid i mellom. Får de glede av hverandre liksom? (sånn generelt) . Han blir 3 i august, og neste år blir han jo da 4. Så det blir jo ca. 3,5 - 4 år i mellom han og denne ønske babyen. Er det noen som har erfaringer å dele? Hva er det negative-, og hva er det positive med denne aldersforskjellen? Endret 10. januar 2022 av 1Cecilie
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Jeg deler gjerne mine erfaringer. Det er fire år mellom mine og for oss har det vært helt perfekt! Eldste var stor nok til å skjønne hva som skulle skje og var over en litt utfordrende fase rundt 3,5 år. Det var en selvstendig, moden 4-åring som umiddelbart syntes det var fint med en baby i familien. Babyen var også et veldig rolig eksemplar som tok lite plass og oppmerksomhet i starten og vi foreldrene passet på å bruke mye tid på eldste. Jeg var også obs på å si typ «nå må babyen vente/ nå må du vente» til minsten slik at den eldste ikke følte at det bare gikk den ene veien. Jeg var forberedt på at det skulle blI misunnelse, men eldste har kun vært stolt og ønsket å vise frem den yngste siden første dag. De har mye større glede av hverandre enn jeg turte å håpe på og leker mye sammen nå som 3 og 7. Den eldste spør alltid etter og savner den minste om de er fra hverandre noen timer. Det hender seg selvfølgelig at de krangler, men i mye mindre grad enn jeg opplever vennepar sine barn gjør. Det kan selvfølgelig være individene som trives sammen, men aldersforskjellen tror jeg er med på å forhindre fysisk krangling. Mine erfaringer er utelukkende positive😊 Anonymkode: 43aaa...b96 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Kom på noe negativt. De vil sjeldent se det samme på tv og krangler faktisk regelmessig om dette. Flere fordeler: - dyrt utstyr som vogn, bilstol, ski, sykler og diverse fritidsutstyr er første ferdig med og yngste har kunne arvet og vi har sluppet unna to eksemplarer av bakovervendte bilstoler blant annet. - kun 1 bleiebarn om gangen. - eldste sov godt når baby kom Anonymkode: 43aaa...b96 2
1Cecilie Skrevet 10. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2022 Tusen takk for utfyllende svar! Det høres jo helmaks ut!! 😄 Mange positive ting som definitivt dominerer det negative
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 Vår yngste er bare en måned, men vi har 3.5 år mellom våre og foreløpig er opplevelsen svært positiv. Er så imponert over storebror som har tatt imot babyen på strak arm, og er så stolt av lillebror. Det er selvsagt litt sjalusi og litt behov for å være baby selv, men vi har også fokus på at babyen også må vente, på egentid for storebror med hver av oss og på alt han kan og får gjøre som er så stor. Er, som hun over her skriver, utrolig deilig at alle de store tingene bare kan viderearves og at man slipper to bleiebarn samtidig 👌 Kan dog ikke skryte av at storebror sover godt, for han er i en fase hvor han drømmer om troll og våkner med et skrik opp til flere ganger per natt. Men vi har delt oss på natta og har for tida et barn hver mellom 23 og 07, og da sover alle fire så mye som mulig i alle fall 😊 Anonymkode: f51a5...a99 1
1Cecilie Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vår yngste er bare en måned, men vi har 3.5 år mellom våre og foreløpig er opplevelsen svært positiv. Er så imponert over storebror som har tatt imot babyen på strak arm, og er så stolt av lillebror. Det er selvsagt litt sjalusi og litt behov for å være baby selv, men vi har også fokus på at babyen også må vente, på egentid for storebror med hver av oss og på alt han kan og får gjøre som er så stor. Er, som hun over her skriver, utrolig deilig at alle de store tingene bare kan viderearves og at man slipper to bleiebarn samtidig 👌 Kan dog ikke skryte av at storebror sover godt, for han er i en fase hvor han drømmer om troll og våkner med et skrik opp til flere ganger per natt. Men vi har delt oss på natta og har for tida et barn hver mellom 23 og 07, og da sover alle fire så mye som mulig i alle fall 😊 Anonymkode: f51a5...a99 Det høres veldig bra ut! Tror jeg skal fokusere på at babyen har samme "rettigheter" som storebror da, slik dere beskriver (vente osv) for det er nok en veldig lur idé! Takk for erfaringen 😄 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Vi har samme aldersforskjell på våre. Her leker de sammen hele dagen både hjemme og i bhg. Perfekt for oss 👍 yngste er snart 2. Anonymkode: da3ac...b81 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 Vi fikk tvillinger da eldstemann var fire, og jeg kan ikke takke høyere makter nok for at vi valgte såpass aldersforskjell på barna våre når vi plutselig fikk to-for-én. Det har gått som en drøm, han er så stolt og glad i de, og det har aldri vært snakk om søskensjalusi e.l. De elsker storebroren sin, og han leker masse med de! Foreløpig er de ett og fem så leken begrenser seg jo litt, men ofte er han Ash og de to vilkårlige Pokemons eller lignende rollespill, han herjer med de i senga eller drar de rundt på teppe i stua. Herlig å se, og god avlastning for oss😅 Anonymkode: 45971...863 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 Jeg har ikke barn med fire års aldersforskjell, men har en bror som er fire år eldre så kan snakke av egen erfaring jeg (jente) og broren min er veldig forskjellige personer, så det er først i voksen alder vi har blitt «venner». Kan jo hende det er lettere hvis det er to av samme kjønn, evt. to stykker som er mer like i personlighet? Så kan hende drømmen din om at de skal være venner og ha så mye glede av hverandre ryker😅 skal sies at storebroren min passet meg endel da vi ble litt større, så det er vel kanskje det positive i det hele (for foreldre i allefall ). Pluss at fireåringen din sannsynligvis sover gjennom natta, så barna slipper å vekke hverandre og gråte om hverandre 🤞🏼😅 Anonymkode: 69656...ccc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå