AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Sånn heeeelt hjemmelaget blir den ikke siden jeg skal bruke ferdige pastaplater, men sausen skal jeg lage selv. Noen som har tips? Tenker at jeg må bruke gode tomater. Men er Mutti bra nok? Eller burde jeg kanskje kjøpe ferske tomater og "hakke" dem selv? Ferske urter? Basilikum og oregano? Andre typer? Og hvilken type ost gir best resultat? Kanskje jeg skal droppe sånn ordinær strøost og bare bruke parmesan? Anonymkode: 00768...246 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Det besteber vel å vite hva man gjør. Anonymkode: 819fd...34f 2
Brunello Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn heeeelt hjemmelaget blir den ikke siden jeg skal bruke ferdige pastaplater, men sausen skal jeg lage selv. Noen som har tips? Tenker at jeg må bruke gode tomater. Men er Mutti bra nok? Eller burde jeg kanskje kjøpe ferske tomater og "hakke" dem selv? Ferske urter? Basilikum og oregano? Andre typer? Og hvilken type ost gir best resultat? Kanskje jeg skal droppe sånn ordinær strøost og bare bruke parmesan? Anonymkode: 00768...246 Hva er strøost? Om det er ferdig raspet ost, er svaret at du skal droppe det alltid. Tomater går bra med de du får på boks. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Brunello skrev (6 minutter siden): Hva er strøost? Om det er ferdig raspet ost, er svaret at du skal droppe det alltid. Tomater går bra med de du får på boks. Tips til oster da? Anonymkode: 00768...246
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 "Best" = subjektivt. Anonymkode: a0b8d...685
Hunter7 Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 Hvis du får tak i Marmite/Vegemite evt. gjærekstrakt, så vil en teskje eller to gi mer umamismak. Pleier å ha støtt fennikkelfrø i tomatsausen. Bruker forøvrig de økologiske fra Mutti. Ost: Blanding av revet mozzarella og parmesan 1
Sonit Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 Tomater på boks går helt fint, Mutti er bra. Du må gi sausen god tid og du kan godt hakke ferske urter og tilsette tilslutt. I bechamel pleier jeg å ha litt revet parmesan samt muskatnøtt. På toppen revet østavind eller kombo av parmesan og mozzarella. ALDRI ferdigrevet ost, den er smakløs og tørr. Jeg er ingen purist når det kommer til lasagne, men jeg vet hva som er god mat. 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 Hunter7 skrev (19 minutter siden): Hvis du får tak i Marmite/Vegemite evt. gjærekstrakt, så vil en teskje eller to gi mer umamismak. Pleier å ha støtt fennikkelfrø i tomatsausen. Bruker forøvrig de økologiske fra Mutti. Ost: Blanding av revet mozzarella og parmesan Hunter7 skrev (19 minutter siden): Hvis du får tak i Marmite/Vegemite evt. gjærekstrakt, så vil en teskje eller to gi mer umamismak. Pleier å ha støtt fennikkelfrø i tomatsausen. Bruker forøvrig de økologiske fra Mutti. Ost: Blanding av revet mozzarella og parmesan Tusen takk! Supre tips her 😀😀 Sonit skrev (19 minutter siden): Tomater på boks går helt fint, Mutti er bra. Du må gi sausen god tid og du kan godt hakke ferske urter og tilsette tilslutt. I bechamel pleier jeg å ha litt revet parmesan samt muskatnøtt. På toppen revet østavind eller kombo av parmesan og mozzarella. ALDRI ferdigrevet ost, den er smakløs og tørr. Jeg er ingen purist når det kommer til lasagne, men jeg vet hva som er god mat. Anonymkode: 00768...246
Sekretæren Skrevet 10. januar 2022 #9 Skrevet 10. januar 2022 Jeg fikk en aha-opplevelse da jeg kjøpte bokser med San Marzano-tomater. Jeg har hele tiden kjøpt Mutti, og de er absolutt gode, men det ble en helt annen dybde i retten med San Marzano. Uansett hva slags tomatbokser du velger, kjøp hele tomater. Det er den beste sorteringen, kjøper du hakkede er det 2. sortering. Bland ulike osteslag. Jeg bruker mozarella, parmesan, comte og gruyre, som regel. Minst en av de faste ostene bør være vellagret. 3
Sekretæren Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 Glemte det viktigste: ANSJOS i sausen ❤️ Ordentlig ansjos, altså. Ikke brisling, men den italienske. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 Jeg liker veldig godt oppskriften til Lise Finckenhagen med mozzarella og parmesan i bechamelsausen, og litt bacon, rødvin, god kraft og soffrito i tomatsausen. Setter den gjerne til å koke fra morgenen av. 😊 Anonymkode: bfa40...d86 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #12 Skrevet 10. januar 2022 Sekretæren skrev (1 time siden): Jeg fikk en aha-opplevelse da jeg kjøpte bokser med San Marzano-tomater. Jeg har hele tiden kjøpt Mutti, og de er absolutt gode, men det ble en helt annen dybde i retten med San Marzano. Uansett hva slags tomatbokser du velger, kjøp hele tomater. Det er den beste sorteringen, kjøper du hakkede er det 2. sortering. Bland ulike osteslag. Jeg bruker mozarella, parmesan, comte og gruyre, som regel. Minst en av de faste ostene bør være vellagret. Sekretæren skrev (1 time siden): Glemte det viktigste: ANSJOS i sausen ❤️ Ordentlig ansjos, altså. Ikke brisling, men den italienske. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg liker veldig godt oppskriften til Lise Finckenhagen med mozzarella og parmesan i bechamelsausen, og litt bacon, rødvin, god kraft og soffrito i tomatsausen. Setter den gjerne til å koke fra morgenen av. 😊 Anonymkode: bfa40...d86 Tusen takk! Høres nydelig ut 😍 Anonymkode: 00768...246
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Bruker alltid laurbærblad og balsamico i kjøttsausen. Anonymkode: d880a...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 Bruk mozzarella på toppen. Mutti er fint, hvis du ikke gidder å bruke en evighet på å bruke rå tomater. Chevre er også godt på. Anonymkode: c4d5a...c6f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Skrevet 11. januar 2022 Jeg bruker Mutti hakkede tomater uten smakstilsetning. Før jeg har oppi det, freser jeg en pakke stjernebacon, en pakke svinekjøttdeig og en passelig mengde med stangselleri, løk og gulrot i fine biter som jeg lar stå og godgjøre seg litt med en god klunk olivenolje, litt salt og litt pepper. Jeg tilsetter en hel most kinesisk hvitløk mot slutten av koketiden, og smaker til med salt, pepper og eventuelt annet krydder jeg har stående. Lager også en vanlig hvit saus, men tilsetter uhorvelige mengder Østavind-ost til jeg er fornøyd, noe som blir til en skikkelig god ostesaus. Deretter legger jeg alt lagvis. Først rød saus, så hvit saus, og så lasagneplater fra Barilla. Jeg gjentar den rekkefølgen helt til jeg har brukt opp begge blandingene. Osten på toppen er jeg ikke så nøye på og bruker stort sett det jeg har tilgjengelig, men mozzarella er jo alltid nydelig godt. Anonymkode: d3ae8...0bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå