AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Hei. Jeg trenger litt råd for jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil så gjerne ha en fast og trygg jobb! Jeg tok en bachelor grad i kultur og samfunn for litt over ti år siden rett etter vgs (ingen rådet meg til å ta yrkesrettet). Etter det har jeg jobbet i blomsterbutikk til jeg fikk barn og har vært hjemme siden (min yngste er 10 måneder, så han skal ikke i bhg enda). Jeg har et snitt på 39,4. Jeg har ekstremt teflonhjerne, husker ingenting, mine svake fag er historie, naturfag og matematikk og gym, mine sterke fag er språk og sosiologi. Er jeg ikke interessert, glemmer jeg det. Jeg ønsker å jobbe med barn og andre mennesker, gi omsorg, samtidig kan jeg feks jobbe på kontor. Jobber fint både alene og med andre. Det er alltid en mulighet å ta opp fag, men med hjernekapasiteten min er jeg redd det vil bli bortkastet. Det virker veldig overveldende. Men å ansette noen som har vært utenfor arbeidslivet i 5 år... Det er kanskje litt urealistisk? Har jeg noe som helst sjans i livet? Anonymkode: 3ab6a...dde
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Du selger jo ikke akkurat inn deg selv… Hva med å jobbe på SFO? Assistent i barnehage? BPA? Ufaglært i hjemmesykepleie, bolig eller lignende? Ingen av delene er godt betalt, men det er jo bedre enn ingen ting. Ellers aner jeg ikke hva bacheloren din kan brukes til, kanskje til diffuse NAV-stillinger som krever en uspesifisert bachelor? Men det pleier å være rift om de stillingene, så det kan være vanskelig. Ellers har du jo kommet deg gjennom en bachelorgrad, så du klarer sikkert å ta opp fag hvis du ønsker det, på tross av teflonhjerne. Den kan jo ikke være SÅ ille siden du har klart å fullføre høyere utdanning. Men først og fremst tenker jeg at du må tenke litt mer positivt om deg selv. Hvis du selv tenker at du er udugelig, vil det skinne gjennom både i søknader og på intervju. Anonymkode: 8e448...2df 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du selger jo ikke akkurat inn deg selv… Hva med å jobbe på SFO? Assistent i barnehage? BPA? Ufaglært i hjemmesykepleie, bolig eller lignende? Ingen av delene er godt betalt, men det er jo bedre enn ingen ting. Ellers aner jeg ikke hva bacheloren din kan brukes til, kanskje til diffuse NAV-stillinger som krever en uspesifisert bachelor? Men det pleier å være rift om de stillingene, så det kan være vanskelig. Ellers har du jo kommet deg gjennom en bachelorgrad, så du klarer sikkert å ta opp fag hvis du ønsker det, på tross av teflonhjerne. Den kan jo ikke være SÅ ille siden du har klart å fullføre høyere utdanning. Men først og fremst tenker jeg at du må tenke litt mer positivt om deg selv. Hvis du selv tenker at du er udugelig, vil det skinne gjennom både i søknader og på intervju. Anonymkode: 8e448...2df Assistent i barnehage er noe jeg fint kunne gjort! Har man mulighet til fast stilling da eller er det bare å drømme om? Har vurdert å ta opp fag og gå for sosionom eller vernepleier, men ja, som du sier, tenker virkelig ikke godt om meg selv. Vil faktisk gjerne jobbe i nav også som saksbehandler, men da må jeg nok ha riktig utdanning. Anonymkode: 3ab6a...dde 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Bli sykepleier. Anonymkode: a876b...bc3 1
vinterskog Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 Vet jo ikke helt hva "kultur og samfunn" innebærer, men er dette et område du ønsker å arbeide med? Hva er du interessert i? Hvilken hobbyer har du? Jobbe videre i blomsterbutikk, hva med florist? Annen salgsjobb? Vil du ha fysisk jobb eller administrativ/kontor?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Assistent i barnehage er noe jeg fint kunne gjort! Har man mulighet til fast stilling da eller er det bare å drømme om? Har vurdert å ta opp fag og gå for sosionom eller vernepleier, men ja, som du sier, tenker virkelig ikke godt om meg selv. Vil faktisk gjerne jobbe i nav også som saksbehandler, men da må jeg nok ha riktig utdanning. Anonymkode: 3ab6a...dde Sånne NAV-stillinger krever ikke spesifikke bachelorer, så du er nok kvalifisert. Men de har gjerne mange søkere, så det er mulig du faller gjennom på at du ikke har nok relevant yrkeserfaring. Det skal være mulig å få fast stilling som assistent i barnehage, men jeg går ut fra at man gjerne må jobbe som vikar først. Kanskje noen som jobber i barnehage vet mer, det pleier å være noen her inne. Både sosionom, vernepleier og sykepleier er gode alternativer, men du må nok ta opp fag. Men vær snillere med deg selv først! Anonymkode: 8e448...2df 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bli sykepleier. Anonymkode: a876b...bc3 Jeg vurderte det en periode, men pga dårlige karakterer så gav jeg opp. vinterskog skrev (2 minutter siden): Vet jo ikke helt hva "kultur og samfunn" innebærer, men er dette et område du ønsker å arbeide med? Hva er du interessert i? Hvilken hobbyer har du? Jobbe videre i blomsterbutikk, hva med florist? Annen salgsjobb? Vil du ha fysisk jobb eller administrativ/kontor? Det er en god blanding. Det er Midtøstenstudier med arabisk som språk. Jeg er interessert i alt hvor jeg føler meg som et menneske, tbh. Eneste jeg ikke er veldig interessert i er kundekontakt.. Anonymkode: 3ab6a...dde 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånne NAV-stillinger krever ikke spesifikke bachelorer, så du er nok kvalifisert. Men de har gjerne mange søkere, så det er mulig du faller gjennom på at du ikke har nok relevant yrkeserfaring. Det skal være mulig å få fast stilling som assistent i barnehage, men jeg går ut fra at man gjerne må jobbe som vikar først. Kanskje noen som jobber i barnehage vet mer, det pleier å være noen her inne. Både sosionom, vernepleier og sykepleier er gode alternativer, men du må nok ta opp fag. Men vær snillere med deg selv først! Anonymkode: 8e448...2df ❤️ Kanskje jeg rett og slett skulle prøvd. Anonymkode: 3ab6a...dde
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #9 Skrevet 10. januar 2022 Hva med å ta opp fag og bli politidame? Høres veldig spennende ut, men ikke så lett arbeidsmarked dessverre. Anonymkode: 17ce4...129
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva med å ta opp fag og bli politidame? Høres veldig spennende ut, men ikke så lett arbeidsmarked dessverre. Anonymkode: 17ce4...129 Nei jeg bruker hijab, så det vil jeg ikke bli med på 😅 Anonymkode: 3ab6a...dde
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei jeg bruker hijab, så det vil jeg ikke bli med på 😅 Anonymkode: 3ab6a...dde Anbefaler sykepleier da. Jeg er det selv. Men du bør trives med høyt arbeidstempo til tider. Du kan også ta videreutdanning som jordmor/ operasjonssykepleier f.eks. Anonymkode: 17ce4...129
vinterskog Skrevet 10. januar 2022 #12 Skrevet 10. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg vurderte det en periode, men pga dårlige karakterer så gav jeg opp. Det er en god blanding. Det er Midtøstenstudier med arabisk som språk. Jeg er interessert i alt hvor jeg føler meg som et menneske, tbh. Eneste jeg ikke er veldig interessert i er kundekontakt.. Anonymkode: 3ab6a...dde Om du ikke er intr i kundkontakt, så er jo NAV og barnehage/SFO merkelig valg... Skal love deg det er intens kontakt med folk der! Ta noen sånne tester for å se hva som er mulig for deg. Se ikke så mye på karakterer, bachelor har du jo klart, så å studere klarer du! Ikke nedvurder deg selv. Hva med noen administrasjonsfag? ps. hijab kan man ha som politi. Er vel mer krav til fysisk og personlighet for å komme inn. Endret 10. januar 2022 av vinterskog 1
Zooey Skrevet 10. januar 2022 #13 Skrevet 10. januar 2022 Hva med å bygge på det du har og ta master i Midtøsten-studier? Det er et veldig spennende fagområde og kan f.eks. åpne for jobb i internasjonale hjelpeorganisasjoner (men det kommer litt an på hvor du bor). Tar du master kan du også bygge på med PPU for å få undervisningskompetanse. 1
Zooey Skrevet 10. januar 2022 #14 Skrevet 10. januar 2022 vinterskog skrev (13 minutter siden): Om du ikke er intr i kundkontakt, så er jo NAV og barnehage/SFO merkelig valg... Skal love deg det er intens kontakt med folk der! Barnehagebarn og NAV-klienter er ikke kunder. Tror nok hun sikter til mer kommersiell drift med salg. 1
Minmorsbarn Skrevet 10. januar 2022 #15 Skrevet 10. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Anbefaler sykepleier da. Jeg er det selv. Men du bør trives med høyt arbeidstempo til tider. Du kan også ta videreutdanning som jordmor/ operasjonssykepleier f.eks. Anonymkode: 17ce4...129 Sykepleier og teflohjerne er vel ikke den beste komboen? Hvis du liker å jobbe med barn er jo barnehageassistent eller førskolelærer tingen Endret 10. januar 2022 av Minmorsbarn
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #16 Skrevet 10. januar 2022 Med din bachelor kan du ta master innen samfunnsplanlegging og ledelse: https://www.hivolda.no/studietilbod/samfunnsplanlegging-og-leiing/haust-0 Du kan få jobb innen administrasjon, samfunnsplanlegging, arealplanlegging og lignende. Anonymkode: 515ef...7d9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #17 Skrevet 10. januar 2022 vinterskog skrev (2 timer siden): Om du ikke er intr i kundkontakt, så er jo NAV og barnehage/SFO merkelig valg... Skal love deg det er intens kontakt med folk der! Ta noen sånne tester for å se hva som er mulig for deg. Se ikke så mye på karakterer, bachelor har du jo klart, så å studere klarer du! Ikke nedvurder deg selv. Hva med noen administrasjonsfag? ps. hijab kan man ha som politi. Er vel mer krav til fysisk og personlighet for å komme inn. Jeg trodde man måtte ha grad innen fagfeltet for å få jobb? Jeg har ikke fysisk styrke til å bli politi 😅 Zooey skrev (2 timer siden): Hva med å bygge på det du har og ta master i Midtøsten-studier? Det er et veldig spennende fagområde og kan f.eks. åpne for jobb i internasjonale hjelpeorganisasjoner (men det kommer litt an på hvor du bor). Tar du master kan du også bygge på med PPU for å få undervisningskompetanse. Dette er veldig viktig, som jeg ikke har opplyst om, og det er at jeg har dårlige karakterer i bacheloren, så kan ikke begynne rett på master om jeg forstår det riktig? Minmorsbarn skrev (2 timer siden): Sykepleier og teflohjerne er vel ikke den beste komboen? Hvis du liker å jobbe med barn er jo barnehageassistent eller førskolelærer tingen Godt poeng 😊 førskolelærer virker gøy 😍 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Med din bachelor kan du ta master innen samfunnsplanlegging og ledelse: https://www.hivolda.no/studietilbod/samfunnsplanlegging-og-leiing/haust-0 Du kan få jobb innen administrasjon, samfunnsplanlegging, arealplanlegging og lignende. Anonymkode: 515ef...7d9 Takk for godt tips ❤️ Anonymkode: 3ab6a...dde
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #18 Skrevet 11. januar 2022 Jeg tror at hovedproblemet ditt akkurat nå er selvtillit. Jeg har vært der, så forstår godt hvordan det er. Mitt forslag er å først og fremst få en jobb. F.eks. tilkalling i SFO, skole, barnehage.. sykehjem... Da vil du få opp selvtilliten litt, og det blir litt klarere for deg hva du faktisk trives med og hva du ikke liker. Å gå hjemme og tenke får deg ingen vei. Anonymkode: a7ce0...aca 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå