Gå til innhold

Fortalte om svangerskap ''for sent'' - svigerinne fornærmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en litt kjip situasjon. Jeg er gravid med mitt andre barn. Det er min samboers første, han er sist ut i søskenflokken med å starte familie og det har vært mas om dette i noen år allerede. Tingen er at da jeg fikk mitt første barn, hadde jeg utrolig mange komplikasjoner under/etter fødsel for både meg og barnet. Jeg fikk store fødselsskader, barnet måtte ligge på NFI mange dager, vi slet med amming, vi slet med søvn, og jeg hadde en ganske dyp fødselsdepresjon. På toppen av dette var barnefar udugelig og hjalp ikke med noen ting, så jeg var helt alene med et krater av et skadet underliv, kjøttsår på puppene, en unge som var våken hver halvtime osv. Absolutt ingen fin tid, og ikke noe jeg ser tilbake på med glede. Heller tvert i mot. 

Jeg er nå halvveis i svangerskapet, og har holdt det hemmelig til nå. De eneste som har visst det er sjefen min (har en jobb som krever tilrettelegging ved graviditet), og min mor (hun leser meg som en åpen bok og tippet det alt i uke 5). Ellers har vi ikke fortalt noen om det, fordi jeg ikke har vært klar. Jeg har ikke vært klar for gratulasjoner og iver, folk som spør om formen og vil kjenne på magen. Jeg har gruet meg og hatt en rekke panikkanfall, grått enorme mengder og brukt 4 timer i uka til nå vekselsvis hos psykolog og fødselsangst-jordmor på sykehuset. Først nå begynner jeg å glede meg litt, og jeg og samboeren min fant ut at vi nå burde fortelle folk nå etter OUL. Det gjorde vi. Alle ble glade, og ingen reagerte åpenlyst på at det var i seneste laget - utenom ene svigerinnen min. Hun er pottesur! Og det er veldig rart, for hun er den som vet desidert mest om min forrige barseltid og hvor tungt det var for meg. Hun var glad helt til vi fortalte hvor langt jeg er på vei - etter det har hun omtrent ikke smilt. Mente det var hennes rett som tante å få vite dette lenge før etc. Forklarte at vi ikke var klare, men ble bare møtt av at hun fortjente bedre likevel. Jeg ble så paff av den reaksjonen? 

Har vi vært helt på viddene som ikke har sagt noe før? Eller vi, det er jo jeg som har sagt det da, siden jeg ble helt uvel av tanken på at folk skulle begynne å grave i noe jeg knapt har fordøyd selv.. Og jeg har jo vært gravid før, så jeg vet jo at folk mister alle hemninger og blir utrolig invaderende så snart det ligger en baby i magen 😅  Jeg har hatt mer enn nok med å fordøye dette selv sammen med samboer og profesjonelle 😅 Er det så egoistisk som hun sier?

Anonymkode: 90c2e...74d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hun er helt irrasjonell. Om hun får vite det 20 uker før ungen er født eller 34 uker før ungen er født spiller ingen rolle. Bra at du og samboer tok den tiden du/dere trengte før dere delte. Hun får bare surmule også får du be samboeren din ta støyten på denne, for det skal virkelig du slippe å forholde deg til. 

• Liker 22
Skrevet

Oi, den er kjip!

Du/ dere er ikke urimelige!

Det er en personlig og veldig privat avgjørelse, der ingen har krav på noe som helst før dere selv inviterer noen inn i det. 
hun er for selvsentrert, ingen tvil om det! 

så for å bevare familiefreden etter dere har forklart hvorfor så får dere nesten bare velge sette det på kontoen for at hun er skuffet og lei seg og hun skulle vel ønske det var noe hun fikk ta del i, og håpe det kommer fra et inderlig ønske om å faktisk få lov til å være der for dere. 

• Liker 3
Skrevet

Her må svigerinnen din ta seg en bolle å roe ned 10 hakk. Dummeste jeg har hørt noen bli sur for. Nei bare la hun være sur, så går det vel seg til.

Anonymkode: 4c7eb...86f

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår deg jo. Samtidig skjønner jeg jo at hun er såret og føler seg ekskludert siden hun ikke fikk vite det etter 3 måneder. Din mor fikk jo vite det. Mannen din kunne jo bedt henne om å holdt det hemmelig og ikke tatt deg på magen, etc.

Anonymkode: b8904...c4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår deg jo. Samtidig skjønner jeg jo at hun er såret og føler seg ekskludert siden hun ikke fikk vite det etter 3 måneder. Din mor fikk jo vite det. Mannen din kunne jo bedt henne om å holdt det hemmelig og ikke tatt deg på magen, etc.

Ops, leste feil. Trodde det var svigermor

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Moren fikk ikke vite det, hun gjettet det. Det er ingen som har nektet svigerinnen å bli så godt kjent med TS at hun kunne gjettet det selv.

Faktum er at i praksis ingen har visst, og svigerinnen har ingen grunn til å bli fornærmet.

Anonymkode: 3d910...658

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ops, leste feil. Trodde det var svigermor

Fort gjort. Enig i at det er forskjell på svigermor og svigerinne.

Anonymkode: 3d910...658

Skrevet

Herlighet. Dere har ikke ansvaret for hennes følelser. Om hun er sur så får hun bare være sur. Dette er DERES avgjørelse alene, å de eneste som bestemmer noe som helst om hvem som får vite noe og når. Forstår godt at du ikke ønsket oppstyr rundt dette før du var klar for det. Folk tror at de har en slags rett til å ha både meninger og innsikt i graviditeter, er noe rart som skjer med folk så fort det er en unge i magen. Ignorer det å gå videre, spør henne om det er slik forholdet deres skal være fremover. 

Anonymkode: de5df...e0e

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hun syns hun fortjente bedre? Virkelig? Jeg ville ikke forklart eller forsøkt forsvare meg jeg ville spurt hvorfor det?

Hva gjør at du føler du fortjener bedre? Bedre enn hva? Bedre enn oss som skal bli foreldre? Bedre enn meg som har mye å jobbe gjennom i fht svangerskap og fødsel?
Nøyaktig hva er det du mener som gjør at du  f o r t j e n e r  noe som helst i forhold til dette? 

Hun er teit! 

Endret av Carrot
  • Liker 13
Skrevet

Ingen har krav på å vite intime detaljer om andres kropp. 

Svigerinnen din er helt fjern. La henne furte. 

Anonymkode: 2429c...135

• Liker 1
Skrevet

Hun må ta seg sammen. Hvordan får hun dette til å handle om seg selv?

Anonymkode: 0e2f5...5a1

• Liker 2
Skrevet

Ditt/deres svangerskap, dine/deres valg.

Altså, den vordende tante er i sin fulle rett til følelsene sine, men hun har ingen rett til å la det gå utover deg at hun er skuffet.

Gratulerer med den lille på veg, lykke til med fødsel og barseltid 😊🥰

• Liker 1
Skrevet

Min eneste reaksjon ville vært: «Når begynte dette svangerskapet å handle om DEG?»

• Liker 8
Skrevet

Hadde jeg som tante fått vite det halvveis i svangerskapet og mange andre visste det før, ja da hadde jeg kanskje blitt litt lei meg. Men, dette er jo noe helt annet, når det har vært helt hemmelig frem til nå.

• Liker 2
Skrevet

Her går din svigerinne over streken. 

Anonymkode: f9b2a...873

• Liker 3
Skrevet

Herregud for en egoistisk svigerinne du har!

Hun har ikke rett til å kreve å få vite det før andre, og må forstå grunnen til at du ønsket å vente med å annonsere det.

Lykke til med svangerskap og barsel👶

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (2 timer siden):

Min eneste reaksjon ville vært: «Når begynte dette svangerskapet å handle om DEG?»

Den mest riktige reaksjonen hadde vært denne! 👆

• Liker 2
Skrevet

Hadde det ganske likt som deg, bare at baby var så syk i første svangerskap at alt ble så "offentlig".. Alt handlet om neste sykehustime, alle måtte oppdateres og vi var så redde for å miste henne. Følte jeg distanserte meg totalt fra svangerskapet og slet i starten. Da vi hentet nr.2 bestemte vi oss derfor at det skulle bli helt annerledes. Vi hadde god oppfølging pga traumene fra første men vi valgte å holde det hemmelig frem til etter oul. Da kunne vi annonsere både baby på vei og kjønn. Det var i februar så hadde brukt store og varme gensere frem til da så ingen hadde gjettet det. Men INGEN ble sure. Alle gledet seg på våre vegne, og lo av at de ikke hadde gjettet noe som helst. 

Svigerinnen din kan føle hva hun vil, men hun burde holdt HELT kjeft om det ovenfor dere. Dette handler ikke om henne i det hele tatt 

Anonymkode: e1c35...48d

• Liker 3
Skrevet

Nei vet du hva, dette er da helt og holdent opp til dere. Det er overhodet INGEN som har krav på å vite dette før dere selv er klare for å dele det med omverdenen! Og med din historikk forstår jeg veldig godt hvorfor dere har ventet så lenge. 

Bare slapp av og la denne svigerinnen furte alt hun vil, dere har gjort helt rett!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...