Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2002 #21 Del Skrevet 15. oktober 2002 Labella har rett! En odelsrett har ingenting med lov til å selge eller ei å gjøre. Odelsretten er en rett til å kjøpe tilbake en solgt gård du hadde odle på innen en viss tid (1 år 2 år.. noe sånn) Muligens må du være myndig for å kunne bruke odlesretten. Kanskje kan du som ditt barns verger bruke barnets odlesrett.. men det må du spørre en advokat om.. Odelsretten er altså en rett til å kjøpe, ikke til å arve. Arv er ikke noe du har krav på uansett.. Det er noe du kan være så heldig å få av en avdød som var glad i deg.. Dersom du skulle finne ut at du kan bruke odelsretten på vegne av ditt barn; er det en god idè? Du vil da ha bundet ditt barn til en eiendom og en livsstil (pga boplikt bla) som barnet kanskje ikke er interessert i. Jeg vil derfor råde deg til å jobbe med din egen bitterhet overfor din eks-svigerfamilie. Og å la dine barn få ta sine egne avgjørelser når den tid kommer. Min bitterhet??? At det går an å antyde noe slikt. Hvor mye har du egentlig lest av det jeg har skrevet. Det er da min eks. som "truer" med at hans foreldre vil selge gården om ikke jeg flytter tilbake til han. Det har han da sagt klart ifra kan skje, så det er ikke pga dårlig økonomi eller slikt. Det er da for pokker han og familien hans som er bitter! Selvsagt vil jeg aldri tvinge mitt barn til å ta over en gård om det ikke vil det. Selvsagt skal det også få avgjøre det selv. Men jeg liker dårlig at de nå prøver å gjøre meg til en syndebukk. Odelsretten er jo en rett ungen har selv om foreldrene har gått fra hverandre. Men det rimer jo dårlig å selge gården når man lar barnet delta i gårdslivet og lærer det opp. Tror neppe de har et så stort "hat" til meg at de selger en gård de har hatt i generasjoner...Men man vet jo aldri...Men som sagt; jeg liker svært dårlig at de i det hele tatt antyder noe slikt! Men om de skulle selge så ville jo kanskje ikke ungen ha så stor interesse av å overta med sikte på gårdsdrift. Og i og med at odelsretten fortsatt antakelig vil være i behold så kan jo ungen selge gården..Så det blir vel egentlig ris til egen bak om de gjør dette for å straffe meg. Dessuten vil nok barnet føle seg lite verdsatt om de skulle gjøre noe slikt. Jeg er klar over at de har full rett til å selge gården, og jeg er også klar over at den odelsberettigede uansett om den er i familien eller solgt må kjøpe gården tilbake. Poenget er at de ikke kan avskjære odelsretten ved å selge gården, og jeg kan vanskelig forstå at man kan omgå reglene ved å selge før den som har odel er fylt 18 år, som er alderen man kan overta en gård på odel. Antar at jeg som mor og verge vil få beskjed om gården selges innen den tid, og da får mulighet til å gjøre innsigelser. Den som har odelsrett må være født før jorda går over til noen andre som ikke har odelsrett. Man kan som sagt heller ikke avskjære odelsretten ved at far. f.eks sier fra seg odelsretten så lenge barnet er født før dette skjer. Jeg er også klar over bo- og driveplikten. Egentlig trodde jeg bønder hadde mere peiling på dette.... Forbanna eks. svigerdatter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå